Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vanmiddag tijdens de finale van een leuke Vuelta etappe mijn luidsprekers maar eens op wieltjes gezet. Ben heel tevreden, ze staan nog steeds heel stabiel en zijn nu heel makkelijk te schuiven. Nu nog een keer schilderen en mijn pronkstukken zijn klaar. :D

Vanmiddag tijdens de finale van een leuke Vuelta etappe mijn luidsprekers maar eens op wieltjes gezet. Ben heel tevreden, ze staan nog steeds heel stabiel en zijn nu heel makkelijk te schuiven. Nu nog een keer schilderen en mijn pronkstukken zijn klaar. :D

De Koning op skeelers dus....

het zal me benieuwen!

http://www.positive-feedback.com/Issue53/ultrabit.htm

dit spul gebruik ik nu enkele dagen, als opvolger van Finyl van dezelfde producent, dat ik al vanaf 1986 gebruik. ik kan wel zeggen dat ik hier weer een relevante stap mee heb gezet.het is natuurlijker, volumineuzer, er is toch weer overtollig hoog verdwenen, bijproducten dus, voortkomend uit het gemankeerde systeem van optische uitlezing. tegelijk zijn nuances, openheid, transparantie, stemmen en alles verbeterd.

mij viel op dat de CD weergave dezelfde verfijning is gaan vertonen als de tuner (jaja ik weet dat dynamiek en zo van de tuner geringer zijn, maar dat domineert blijkbaar niet de totale indruk).

so happy. belachelijk goedkoop voor wat het biedt. ik ga nu zijn 'mat' voor op de CD' s proberen, eens zien of dat de combi die ik nu gebruik (Statmat CDI Blue II en Marigo Audio Signature 3-d stabilizer) het aflegt tegen dat ding. spannend.

groet

Mijn fiele dag vandaag was het reviseren van Audiomeca J1 het lager van deze tafel had een beetje veel speling gekregen en er was niet meer mee te draaien.

Het lager was 0.3mm uitgesleten en daar door kon het plateau 3mm aan de buitenzijde op en neer gaan.

j1_2.jpg

Aan de onderzijde van het lager zit een Delrin bus die dus was uitgesleten.

Helaas maar nergens meer te krijgen.

Dus zat er niets anders op dan een nieuw lagerbusje draaien.

Nu zit die er dus in en draait hij weer zonder speling zijn rondjes.

Wel nog een beetje in draaien om morgen verder te gaan, hij loopt nog net iets te zwaar naar mijn zin.

Groetjes George

Ik ben hier dus mee bezig geweest om deze tafel weer goed te krijgen en dat is dus goed gelukt.

P1050752Large.jpg

In middels is dus de Delrin bus vervangen en mooi opnieuw afgesteld zo dat deze weer in nieuwstaat is.

P1050756Large.jpg

De zware bus in het midden is dus de nieuwe.

De buiten maat van deze bus is 0.3mm kleiner als het gat waar deze in past. de bus wordt dan weer op zijn plaats gehouden door de drie inbusboutjes waarmee de ring dan ook weer te centreren is. op deze wijze kan je dan zorgen dat het plateau niet slingert ook enige slijtage van de ring kan met deze boutjes opgelost worden maar beter is het dan om deze ring te vervangen.

Normaal is het niet nodig om het lager van Delrin te smeren.

Echter kan het geen kwaad om met siliconen vet de boel goed soepel te houden.

Dit zal de levensduur van het lager weer ernstig verlengen.

P1050748Large.jpg

De eigenaar van de tafel heeft er voor gekozen om de Terminator arm op deze tafel te zetten.

Dat is op deze tafel eigenlijk geen doen.

Door dat het sub chassis zo soepel is opgehangen is het niet mogelijk om deze arm te gebruiken.

Maar bij deze tafel wordt de motor al direct op de tafel geplaatst en staat dus los van de draaitafel zelf.

Ik heb dan ook het sub chassis op silicone dopjes geplaatst zo dat deze de vering buitenwerking zet en toch het sub chassis behoorlijk ontkoppeld is van de dt.

Nu blijft de arm wel mooi staan en door dat de arm zelf geheel ontkoppeld wordt door dat deze op lucht zweeft zal het ook niet meer mogelijk zijn om trillingen die van de motor komen bij het element te krijgen.

Dan het element

Dit is een Kiseki Blue element dat in 2001 geheel is verbouwd door Jan Allaerts.

Dit element is behoorlijk zwaar en heeft een vrij lage compilatie waar door de match met de arm niet optimaal is.

Toch is het mij gelukt om een aardig stukje muziek uit deze combinatie te halen.

Ik ga zo weg om de tafel bij de eigenaar terug te zetten en ben benieuwd wat hij er van vind.

Groetjes George

Now for something completely dif... eh.... the same.

Dinsdag mijn Beyerdynamic hoofdtelefoon en Little Country hoofdtelefoonversterker opgestuurd naar de nar bij Breda, zodat die aangepast gaan worden aan mijn set.

Omdat ik oorspronkelijk zelf de Little Country zou aanpakken vandaag een paar buisjes trollenoorsmeer gekregen. Desgevraagd ook maar even geverifieerd wat daarmee n

Nee, niet echt. In mijn oude huis had ik een grote zwarte toermalijn in de meterkast liggen op de electrameter.

Men had mij verteld dat je meter dan langszamer zou lopen.

Maar bij het zien van de jaarrekening bleek dat van niet. Ik moest nog evenveel betalen.

Je had er beter een dikke magneet op kunnen leggen... ;)

Als alles meezit krijg ik deze week weer een paar 300b PP blokjes thuis. Loop ik nu al een jaar of 3-4 mee te klooien. Ben wel benieuwd. Speel nu al weer een tijdje met een totaal over de top gemodificeerde Sonneteer en dat bevalt ook heel goed.

Wollie was op bezoek bij Marc--Mumsoft-- om zijn gehakte snot snot installatie te luisteren.

Vanaf Zuid-limburg naar Leiden na 4 uur reis tijd aangekomen bij Marc he he :D

Na genot van een drankje zijn wij gaan luisteren naar de installatie van Marc.

Marc gaf als inleiding muziekstukken voor van zijn harde schijf ,in het kort samen gevat met een woord geweldig.

Waarom.

Daar stond een drieweg speaker te spelen ,wollie moet niks hebben van drie -vier of vijfweg systemem.

Maar bij Marc stond geen drieweg systeem te spelen ,er stond helemaal geen speaker er was alleen muziek ,muziek en niks anders,

.

Je kon duidelijk de dynamiek en rust van de snaren horen,wollie let altijd wat kan een appendage wel of niet kan,maar bij Marc had je daar totaal geen intresse in,normaal kijk ik of de installatie of vraag ik wat er aan hangt maar bij Marc intreseerde mij totaal niks wat die van een apparatuur had, want er kwam gewoon muziek uit van de hoogste plank ,het was onvergetelijk de zuiverheid van de instrumenten dat heb ik nog nooit gehoord.

Achteraf moet ik mij diep schamen wat Marc geinvesteerd heeft en wollie geinvesteerd hebt.

Ik geef een voorbeeld ,het bedrag wat ik hier aan draaitafels en armen en elementen heb staan is lachwekkend tegen over de oude Dual met een Goldring,maar wat ik hoorde uit het oude Dual met Goldring kon mijn Gerrard,Scheu,Thorens ,Pluto.Dynavector arm en ga zo maar door niet aan tippen gehoormatig aan de draaittafel van Marc.

Ik kan nog heel veel schrijven maar het beste is ga eens luisteren bij Marc en vraag eens een gratis entreekaartje :D

Voor de mensen die het niet horen vind ik het bijzonder jamer.

Marc ,het was super, ik hoorde als live strijk fraek het neusje van de zalm.

Waren dan geen minpunten, ik vond van wel--daarvoor heeft wollie niet voor niks het predikaat Azijn pisser gekregen :lol: ,het laag vond ik wat de droog bij een instrument en wel de drumstel het was minder plastisch --bij de Maggies --hoor je lekker het vel.

Ik hoop dat Marc door gaat met zijn gehakte installatie en niet op zijn lauweren gaat zitten om het geluid nog natuur getrouwer te laten weer klinken.

Is Marc dan niet de lachende derde op dit form, ik denk van wel. :D :D :D

Marc,als ik je gekwets hebt of je bent het niet eens met mijn stelling wil ik het wel horen op het forum.

mvg wolie

Hi Wollie, ik heb even je azijn eraf gewassen, nu klinkt het weer als vanouds.

Nee, alle gekheid op een stokje, bedankt voor je aardige verslag.

En reken maar dat ik verder ga met deze a-audiofiele aanpak, er staat nog e.e.a. op het programma, en, als ik niks meer weet, dient zich vanzelf weer iets aan.

Overigens ben ik zojuist van mijn audiofiele geloof, althans, wat daar van over was, afgevallen. Maar dat moet ik nog even verwerken, voor ik er hier kond van doe, en uitleg hoe en wat.

M :ph34r: rc (die nodig een hapje moet eten)

Ik heb niet een audiofiel dagje, maar wel een hele week erop zitten, met het onverwachte gevolg, dat ik van het audiofiele geloof ben afgevallen. Ik ben ook een kilo afgevallen, maar dat heeft er niets mee te maken.

Mijn Olive, een van de eerste modellen van de firma, heeft een simpel 16 bits geluids-chipje aan boord, dat voor DAC moet spelen, en voor cd-resolutie net voldoende is. Nu heb ik al eens eerder verklaard dat cd-resolutie - voor mij althans - ruim voldoende is voor een prachtgeluid, dus zou die chip in mijn geval ook kunnen volstaan, ware het niet dat zowat iedereen met dezelfde streamer al gauw omkijkt naar een betere externe DAC, die nu eenmaal muzikaal veel geschikter zijn. Kom je een recensie tegen van deze Olive, dan wordt er ook altijd met een zeker dédain over het inferieure dingetje gesproken. Audiofiel kan dat echt niet meetellen, en het is dan ook niet voor niks dat de firma Olive in de nieuwere modellen met steeds mooiere DACs is gaan werken. Het is vrijwel het enige verschil zelfs met mijn type.

Nog vóór ik gehakt nam in mijn set, had ik dus al besloten dat er een andere DAC bij moest, en dat werd de toen druk besproken DacMagic van Cambridge Audio. Deze ging bovendien nog twee keer technisch door de verbetermolen, en hij liet tenslotte dan ook niets heel van de muzikale aanspraken van de Olive in zijn uppie. Niet vóórdat, maar ook niet nàdat mijn set aangepast was. Puur voor de leut van het af en toe eens kunnen vergelijken had ik de Olive ook analoog aangesloten, en af en toe liet ik het verschil ook horen aan de toevallige bezoeker, die dan steevast zijn neus optrok. Mooi, dat was dus vastgesteld.

sh102893-detail.jpg

De DAC van de Olive Opus No.4

Maar nu? Ik kreeg laatst een paar buisjes trollenoorsmeer in het bezit, en ook al doet de naam vermoeden dat het flauwekul is, is het voor mij een zeer waardevol bezit. Het is geschikt om er printplaten mee te bewerken, binnenkanten van kasten en aluminium, en geef dat een gehakt-aanhanger als ik in handen, en het vind in de kortste keren zijn weg naar zulke bestemmingen. De Olive had ik al verscheidene keren open gemaakt, dus die lag als slachtoffer wel voor de hand. Trouwens, de harde schijf zelf ook. Een gehakt apparaat heeft meestal wat olie, bijenwas en kurk op bepaalde plaatsen, maar dat maakt niet het wezen uit van de modificatie, die maken een apparaat alleen maar schoon. Trollensnot, en trollenoorsmeer (mijn term) bevatten wél het wezen van de gehaktificatie. Ik vertel hier hopelijk niets nieuws.

Met een klein en fijn (pas gevonden!) kwastje ging ik de schijf te lijf, het moederbord(je) en de voeding van de Olive, waarvoor ik maar een paar druppeltjes nodig had. De schijf deed ik aan de buitenkant, en het printplaatje tenslotte ook aan de bovenkant, toen ik genoeg moed had verzameld om dat eraf te schroeven.

seagate-lp-apart.jpg

De harde schijf met losgeschroefd printje

Het stukje schuimplastic dat tussen de print en het huis van de schijf zit heb ik (experimenteel) niet meer aangebracht.

Het resultaat is verbluffend.

Ten eerste geeft de interne DAC nu hetzelfde betoverende geluid als de DacMagic, ook na een dag heen en weer schakelen kan ik hier geen winnaar meer aanwijzen. Natuurlijk kan de Dacmagic hogere resoluties aan, maar dat boeit mij niet zo.

Ten tweede geeft de behandelde harde schijf een kristalhelder geluid af, een verfijning die ik niet voor mogelijk had gehouden, een vergroting van het 3D-beeld, een dieper laag, en een nóg fraaier hoog.

Maar dat die chip nu hetzelfde geluid geeft als de gepimpte, van een aparte voeding voorziene DacMagic heeft mij wel voorgoed genezen van mijn audiofiele geloof. Ik kan geen audiobladen meer lezen, niet meer naar audioshows gaan, het is allemaal van nul en generlei waarde geworden.

M :ph34r: rc

trollenoorsmeer?

iets nieuws? vertel ?

ps : heb net geinspireerd door Marc ook ff trollensnot op conussen gesmeerd. na en uur is het alsof het geluid is .... uitgevouwen is.

Hi hi...

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=13682&view=findpost&p=393194

Ik heb hier al een lange tijd wat 220V stekkers al la Siltech liggen (maar dan zwart). Daar moesten nog steeds netkabels aan gemaakt worden. Afgelopen vrijdag was ik bij de Stemvork, en daar bleken enkele betaalbare zware eurostekkers te liggen. Sinds vandaag hangen m'n eindversterkers dus met echte stekkers aan het net.

Een andere audiofiele dag was afgelopen woensdag, toen onze kleindochter (bijna 2) voor het eerst op m'n luisterzolder kwam. Ik had een stukje oude jazz op staan. Ze is nogal springerig van aard (kan geen seconde stil zitten). Toch heeft ze zeker 5 minuten op m'n luisterstoel zitten luisteren. :D

:)

Een andere audiofiele dag was afgelopen woensdag, toen onze kleindochter (bijna 2) voor het eerst op m'n luisterzolder kwam. Ik had een stukje oude jazz op staan. Ze is nogal springerig van aard (kan geen seconde stil zitten). Toch heeft ze zeker 5 minuten op m'n luisterstoel zitten luisteren. :D

Mooi h

Mooi h

Mooi h

Als ik naar mijn zoontje van net drie kijk, die staat elke dag wel te dansen voor die grafkisten. En soms ook wel even rustig luisteren. Laatst zat hij achter in de auto naar 1e Brandenburg Concerto te luisteren, zag hem zitten met glazige ogen. Toen het afgelopen was zuchtte hij en zei: "dat was mooi". Prachtig om een kind op te zien gaan in muziek!

Als ik naar mijn zoontje van net drie kijk, die staat elke dag wel te dansen voor die grafkisten. En soms ook wel even rustig luisteren. Laatst zat hij achter in de auto naar 1e Brandenburg Concerto te luisteren, zag hem zitten met glazige ogen. Toen het afgelopen was zuchtte hij en zei: "dat was mooi". Prachtig om een kind op te zien gaan in muziek!

Ontroerend. Thanx.

Guest tubejack

Je kunt ze niet vroeg genoeg kennis laten maken met muziek

Ik vind het een heel mooi iets, wat je, je kinderen meegeeft.

Zelfs toen die van mij in de pubertijd waren (en ik ze af en toe achter het behang kon plakken)

Was en is dit toch altijd een van de dingen waarmee ik dingen bespreekbaar kon/kan maken.

Gewoon af en toe een muziekje van hun opzetten.... en vragen w

Sinds vandaag hangen m'n eindversterkers dus met echte stekkers aan het net.

Wat? Échte stekkers? En heb je die in échte stopcontacten gestoken? Had je daarvoor de draadjes in de gaatjes gewurmd of zo?

Wat ik trouwens mis is je luisterverslag. Hoe klínkt dit nou? Schoner? Steviger? Meer fundament? Verfijnder? Of nee, échter natuurlijk?

Het ziet er vooral mooier uit.. :D

Maar toch... deze stekkers zijn gewoon beter. Ze zijn steviger, klemmen beter en het draad en de trekontlasting kun je beter vastzetten.

Bovendien past er dikker draad in (niet dat ik dat gebruik, maar toch).

Ik vroeg me trouwens wel af, of vergulde contacten zin hebben in een gewoon stopcontact. Of is het beter die materialen toch maar hetzelfde te houden (beide vernikkelt of beide verguld). In mijn geval is het nog nikkel.

Ik zou ze hetzelfde houden. Hoe meer laagjes met verschillende electrische eigenschappen, hoe meer verlies. Nu zal dat bij netsnoeren niets uitmaken vermoed ik, maar bij interlinks geldt dat wel. (Een van de dingen die ik heb opgestoken de afgelopen jaren).

Ik wist trouwens niet dat er nikkel op stekkers zit. De stekkerdozen die ik thuis heb, zien er koperachtig uit van binnen.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...