Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Ik vind dat MM elementen vaak wat vetter in het laag zitten. Mijn huidige Glider is een H type, die heeft dat ook iets meer dan mijn M Glider. Het zal wel aan de bewegende massa liggen.

Een "vetter" laag is me nog niet opgevallen, het is mooi en niet overdreven.

Hele "oplettende mensen" moet trouwens opgevallen zijn, dat de output slechts 2,5mVolt is.

Terwijl dat voor veel MM elementen het dubbele is. M.a.w. mogelijk minder bewegende massa.

Ik ben er bij mee, hij staat nu te spelen samen met een gerestaureerde vintage versterker

waar ik de impedantie met een schakelaar op 100kΩ kan zetten. Klinkt goed.

Jack :)

P.s. ik krijg al vragen of ik mijn Lyra Delos wegdoe .... nee, dat is niet aan de orde.

Vanwege drukke w.z.h. zal ik hier voorlopig weinig of niet meer posten.

Guest tubejack

Ik wil me even focussen op een paar klussen en de Hear dag natuurlijk :)

Vandaag buizeneind versterker iets veranderd, Nu kan ik heel mooi, de ruststroom

van de eindbuizen of op 40ma zetten (achtergrond muziek) of lekker luisteren 85ma.

Op 40ma gaan ze namelijk véél langer mee. :rolleyes:

Gister in de Vintage Optonica amp (die ook mee komt) een nieuw eind relais gezet.

Morgen begin ik met een upgrade van de buizen pre.

Groet,

Jack

Guest tubejack

Nog ruim binnen de marge van een 6550. 85ma ruststroom x 350volt = nog geen 30watt anode dissipatie

Een 6550 mag max 42watt hebben. Maar de ruststroom blijft natuurlijk niet constant. Maar

zelfs al zou hij af en toe 120ma worden, is er nog geen vuiltje aan de lucht.

Overdag als de radio aanstaat, zet ik hem op 40ma :)

(...)

Recommended load resistance: 47 kOhm

Recommended load capacitance: -300 pF

(...)

Beste Tubejack,

Kun jij van je phono-ingang zowel de afsluit-impedantie als de afsluit-capaciteit instellen?

(De meeste MD phono-ingangen volgen qua afsluit-impedantie de norm van 47 kΩ, die dus ook voor jouw element wordt aanbevolen.)

Beste Tubejack,

Prachtig! Ik vind het heel leuk dat je zo veel plezier hebt met je nieuwe ouwe draaitafel plus element. Die Japanse apparaten kregen hier bij de hifi-pers weinig aandacht en zeker ook niet de waardering die hen toekwam!

Nog ruim binnen de marge van een 6550. 85ma ruststroom x 350volt = nog geen 30watt anode dissipatie

Een 6550 mag max 42watt hebben.

Volgens mij mag ie 35 Watt hebben. De KT88 van vroeger mocht wel 42 W hebben.

Maar maakt niet uit.

Heb je die voedingsspanning gemeten ? 350V bij 85 mA ? Bij mij is die dan lager, ergens rond 335V uit mijn hoofd.

Guest tubejack

Lekker fiel bezig :)

Na Mod1, 2A en 2B heb gister Mod 2C in mijn MCML05 preamp gedaan.

En keer op keer, minder vervorming. Mod 2B klinkt uiterst aangenaam.

Zie http://www.mennovanderveen.nl/nl/mcm-mod2.html

Mod 2C is écht SRPP. Door de extra lage uitgangimpedantie hebben interlinks

nog nauwelijks invloed (willen we dat wel als audiofiel?)

Het geluid komt meer overeen met mijn Array high-end set, analytisch en de

meeste details. Zonder overdreven scherpte etc. Zonder deze set of moet ik

zeggen dankzij deze set kan ik daar nu enigsinds over oordelen.

Waar transistoren niet goed voor zijn :o

Jack :)

P.s. deze mod blijft en hoor je waarschijnlijk op de Hear dag.

Guest tubejack

Beste Tubejack,

Prachtig! Ik vind het heel leuk dat je zo veel plezier hebt met je nieuwe ouwe draaitafel plus element. Die Japanse apparaten kregen hier bij de hifi-pers weinig aandacht en zeker ook niet de waardering die hen toekwam!

Beste Spido,

Vanmiddag véél LP' s gedraaid o.a. Thijs van Leer (wie kent hem nog?) Introspectium 1-2-3

en het klinkt erg fijn.

Je hoeft echt m.i. géén Dagobert Duck te heten om fatsoenlijk met platen beginnen te draaien.

Er zijn tal van leuke betaalbare MM/MI elementen b.v. een Grado red voor 89€

Het verschil zit m.i. v.n.l. in het naaldtype rond (sferisch) of elliptisch en/of of de naald

uit een stuk echt diamant is geslepen (naked) of geperst van diamant slijpsel,

Een vakhandel kan hem ook nog voor je plaatsen, als je dat niet zelf kan.

Internet kan m.i. nooit tegen vakmanschap op. Dat wint.

Groet,

Jack

ik heb de voorversterker operatie achter de rug. de ene koppel-c vervangen (V-Cap TuTF o,22 uF), nog 4 n4001 gevonden en vervangen, en hier en daar wat maatregelen tegen HF op de voeding. En wat onuitspreekbare dingen (iets met kleine flesjes spul). ik was aangenaam verrast dat het weer aanging zonder problemen :D

en meteen een heel andere presentatie van de muziek. dat wordt nog wat. ik laat wel horen wat ik hoor ls het echt aanhoorbaar is.

groet

Vandaag eens de versterker onder handen genomen. Nou ja, 'onder handen' klinkt wat overdreven. Voor het eerst van mijn leven heb ik hem opengemaakt, en daar kwam dit plaatje tevoorschijn:

76262465-8b9c-4901-891f-8b2d9e94befb.jpg

Mijn LFD Integrated Zero Mk. III LE

vergeleken met de opengwerkte LFD zónder phonostage

LFD_zero_III_8.jpg

is duidelijk te zien waar de phonovoorversterker zit en diens voedinkje (linksboven).

Wel een net plaatje, nietwaar.

Hier ben ik met de kwast doorgegaan, en heb daarbij de kabels niet vergeten. Het is niet mogelijk zonder alles te demonteren overal bij te kunnen, maar dat leek me ook niet nodig.

Gehoormatig is het verschil niet zo dramatisch als de vorige keer, toen de harde schijf van de Olive en de DAC-chip er enorm van opknapten, maar als ik er voldoende autosuggestie op loslaat dan is het totaalplaatje er natuurlijker op geworden, natuurlijker qua klank, natuurlijker qua beeld, en nog meer een eenheid, dus nog minder 'zwart' tussen de instrumenten. (Wie heeft toch dat zwart tussen de instrumenten bedacht als audiofiele goody?)

M :ph34r: rc

Goh, Rob, Trollensnot of trollenoorsmeer kun jij toch wel uitspreken ^_^

Guest tubejack

Niet te weinig laag met 220nF ?

Wat doe je met dit saaie en grijze weer? Juist platen draaien :)

Het Nagaoka element is nog niet helemaal ingespeeld maar klinkt héél erg fijn.

Als hij in je arm past, qua gewicht en compliance dan vind ik het een aanrader van jewelste.

Klinkt helemaal niet scherp en heel veel details. Hans heeft gelijk, het laag is wel iets

vetter t.o.v. mijn MC element, maar een kniesoor.... :rolleyes:

ps6750.jpg

Gisteren ben ik een paar uurtje bij Bogers Audio naar de Wilson Benesch monitoren gaan luisteren.

Dit Met een North Star Loopwerk met apparte DAC en een knappe buizenversterker (Synthesis A100T).

Die luidsprekers zijn echt bijzondere dingen gemaakt van een carbonsandwich (carbon-schuim-carbon) wanneer je op de kast klopt, klinkt dat hetzelfde als bij m'n W/P's... niet dus. Maar het allerbijzonders, zijn de twee woofers die onder in de kast hangen deze helpen elkaar met het maken van de juiste uitslagen. Erg slim gevond.

disco4a_big.jpg

Deze dus.

Het klonk werkelijk weer formidabel. Die jongens krijgen dat toch telkens weer voor elkaar....

Enig minpuntje... het laag is iets minder krachtig dan ik gewend ben. En dit ondanks het feit dat de buizenversterker 2x 100W was.

:)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...