Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

die 220nF gaat uitstekend, ik neem geen enkel verschil waar, door betere definitie lijkt de laagweergave juist nog wat energetischer. de ingangsimpedantie van de eindversterker is trouwens hoog (220kOhm). heb me in deze door leverancier (ook) laten adviseren.

groet

Niet te weinig laag met 220nF ?

(...) Klinkt helemaal niet scherp en heel veel details. Hans heeft gelijk, het laag is wel iets

vetter t.o.v. mijn MC element, maar een kniesoor.... :rolleyes:

ps6750.jpg

Beste Tubejack,

Heeft de ingestelde naalddruk daar veel invloed op, in jouw geval?

Destijds adviseerde Karl Breh (StereoTest, op de hoes van de testplaat 2 van het Deutsches Hifi Institut DHFI) om de naalddruk zo licht mogelijk te kiezen: d.w.z. de naalddruk waarbij de modulatie van 60 µm (bij 315 Hz) nog net zonder aftastvervorming werd gescoord.

Dat was in veel gevallen lichter dan de geadviseerde naalddruk.

En in veel gevallen een héél stuk lichter dan de maximaal toelaatbare naalddruk.

Kleinere naalddruk betekent meestal: meer details in midden en hoog, en minder vette - meer analytische - bas.

Mochten bepaalde LP's zodanige groefslingering hebben dat een hogere naalddruk vereist is, dan kun je die incidenteel verhogen (inclusief de dwarskrachtcompensatie).

Je kunt bijvoorbeeld op de hoes van de Vuurvogel-Suite (Strawinsky), van Symfonie nr. 3 (de "Orgelsymfonie" van Saint-Saëns), van de Ouverture 1812 (Tchaikovsky) of andere krachtpatserij noteren welke naaldkracht voor kraakvrij aftasten vereist is.

Guest tubejack

Beste Spido,

Goed idee, ik heb een naaldkrachtweger en de naalddruk is al vrij laag n.l. 1,5gram.

En volgens mij, heb ik nog ergens een testplaat liggen ook.... (bijna vergeten)

Het wat "vettere" laag t.o.v. een MC-element van 1250€ kan Appels met Peren zijn.

Maar het kan ook nog zijn, dat het cantilever nog een beetje stug is. Zou dat schelen?

Jack :)

Beste Tubejack,

Ja, alle optimalisaties spelen mee: de elektrische en de mechanische.

Wat de elektrische betreft: bij MC-elementen lijkt vooral de juiste afsluitweerstand van belang te zijn, en bij MD/MI elementen de afsluitcapaciteit.

Ik denk dat je allereerst de elektrische aanpassing optimaal moet maken, alvorens met de mechanische optimalisatie (inbouw/afstelling, naalddruk, dwarskrachtcompensatie e.d.) te beginnen.

"Inspelen", met als belangrijkste aspect het verminderen van (wat Jan Kool destijds noemde) de "mechanische impedantie" van de cantilever-ophanging (het synthetisch-rubberen kraagje), zal ongetwijfeld ook een rol spelen.

Juist de inwerking van mechanische en elektrische aspecten maakt het pick-up element zo fascinerend.

(Bijna net zo fascinerend als luidsprekers...)

Overigens is Spido van mening dat natuurlijke bassen van nature vaak - vooral afhankelijk van de zaalakoestiek - flink vet zijn.

En dat ònnatuurlijke bassen - bij live concerten, via de bass-bins op de bühne - van ònnature vaak héél erg vet zijn.

Misschien zijn juist onze veelgeprezen dure, analytische MC-elementjes wel wat te mager... :o

Guest tubejack

Beste Spdo,

Elektrisch aanpassen is voor mij het minste werk. De afsluitimpedantie is nu 47kΩ, de totale capaciteit zit nu

rond de 250pF samen met buizen voorversterker die nu aangesloten is. Op het doosje van het element adviseren

ze zelfs 100KΩ. Ik heb daar met een andere versterker -die makkelijk is in te stellen- mee geëxperimenteerd.

Maar merk nog weinig verschil. Als de draaitafel een definitieve plek krijgt ga ik hier zeker nog aandacht aan geven

sommige MM/MI elementen, vinden het heel fijn een iets hogere afsluitimpedantie te hebben van 68KΩ.......100KΩ.

Een wat "vetter" laag heb ik vooral bij platen die al meer laag hebben. Zoals Yello Touch,

Maar echt storend is het niet.

Een wat "vetter" laag heb ik vooral bij platen die al meer laag hebben. Zoals Yello Touch,

Maar echt storend is het niet.

Vetter laag kán meer zijn, maar het kan ook minder gecontroleerd zijn.

Mindergecontroleerd lijkt vaak meer., maar is toch wat anders.

Vandaar dat een strak laag vaak minder volumineus klinkt dan wanneer het wat vetter is.

Maar het blijft altijd lastig om het geluid te beschrijven.

:)

Vandaag andermaal de versterker opengemaakt. Hij zal wel gedacht hebben, wat móet dat allemaal!? Maar ja, er was bij het baasje iets gaan knagen.

2f32c7ca-7feb-4962-aeaf-ad683cc4a302-1.gif

De kabeltjes links op de foto (bij de koekkoek), daarvan klemde een ervan zich vast tegen het deksel, waar het een deuk had gevormd in de plaat loodbitumen die daar tegenaan geplakt zit. Het is het draadje voor de rechter luidspreker. Niks tegen loodbitumen, maar omdat er zich in het rechterkanaal af & toe iets ondefinieersbaars manifesteerde, waar alleen een zéér oplettende luisteraar zich aan zou kunnen ergeren - en soms ben ik die oplettende luisteraar - zat het mij niet lekker.

Ik weet het, het kan niks uitmaken, maar ik ben nu eenmaal die zoekende in de woestijn, waar anderen allemaal als wetenden rondlopen.

Enfin, het draadje zat mij dwars, het klemde in mijn hersenpan, zogezegd.

Dus vandaag is het bevrijd.

Nog weinig tijd gehad om het resultaat te kunnen beoordelen, maar de eerste indruk is toch wel, dat het ondefinieerbare, dat 'hee, wat hoor ik nou', dat 'is dit nu wel aangenaam', dat 'zal ik eens een doekje over de kachel leggen'-gevoel, nu weg is. Bevrijd, dus.

Ach, het stelt niet veel voor, maar het is wel een authentieke audiofiele dag.

M :ph34r: rc

ik heb na enig advies van een technisch onderlegd persoon die zowel mijn voorversterker als eindversterker grondig kent, de koppelcondensatoren op de uitgang van de vv overbrugd. zowel vv als ev blijven onder 1,5mV dc aan de uitgang (en EV schakelt af bij teveel DC). het resultaat is wauw.

groet

nee nog steeds hetzelfde, alleen gedraagt het zich voorbeeldig als je de koppel-c's eruit haalt. scheelt qua weergave een berg.

tuurlijk Duck. gelezen wat ik schreef? max 1,5 millivolt DC op de uitgang van de eindversterker, een DC servo houdt dat onder controle.

groet

Guest tubejack

Hoeft niet hoor, ik hoor qua details nauwelijks of geen verschil tussen mijn dc-gekoppelde transistor voor/eind

en buizen voor/end. Dat komt denk ik, omdat een transistor versterker een stroom versterker is

en een buizen versterker een spanning versterker.

Hoeft niet hoor, ik hoor qua details nauwelijks of geen verschil tussen mijn dc-gekoppelde transistor voor/eind

en buizen voor/end. Dat komt denk ik, omdat een transistor versterker een stroom versterker is

en een buizen versterker een spanning versterker.

Beste Tubejack,

Stroomversterker? Spanningsversterker?

Wat missen wij KT88, nu!

Vermogen (W) is toch spanning (V) x stroom (A) x cosinus Phi (= fasehoek van stroom & spanning)?

Spanning stort toch ineen, als stroom ontbreekt?

Stroom is levenssap! Is energie. Toch?

Guest tubejack

Beste Spido,

Misschien simpel voorgesteld, aan de andere kant, gaat het om het begrip.

Het is allemaal niet zo moeilijk...

Bij een transistor versterker zijn de voeding spanningen relatief laag zeg 60volt

Bij een buizen versterker met eenzelfde vermogen is dat zo 600volt

Vermogen is stroom maal spanning. (een hoogspannigsmast werkt met hetzelfde principe)

Stel nu dat de versterker 60watt moet leveren.

Dan loopt er bij de transistor versterker 1 ampere en bij de buizen 0,1 ampere.

In de praktijk zijn de stromen hoger omdat je met verliezen c.q. rendement van schakelingen

en onderdelen te maken hebt.

Als je logisch nadenkt, snapt je de rest nu ook....

Voedingen, dempingsfactor, etc.

Dit is een goed boek 9789053812044_fcovr.jpg

Moderne high-end buizenversterkers 2

Vriendelijke groet,

Jack

ja ok, het verschil is niet wereldschokkend. de overall kleur wijzigt niet. wel is het dynamischer, opener, alles staat losser, meer laag info. had het eerder moeten uitzoeken of dit kon met deze apparatuur.

groet

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...