Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Kunst.

Dat is het zeker Marc, maar je bedoelt iet anders. Ook deze Onkyo is niet perfect, maar komt wel weer een stap dichter

bij het geluid dat ik mooi vind, het hoog en midden van een buis en het laag en de kracht van transistoren.

Ik heb vanavond met mijn dochter geluisterd en net als met Array menen wij gewoon meer details te horen, door het ontbreken van

koppel condensatoren.

Ik heb vandaag besloten, dat zowel mijn Array als van der Veen set het veld mogen ruimen.

Het is erg héél goed, maar niet wat ik zoek.

Groet,

Jack

Wow... dat is me een beslissing!

Met 'kunst' bedoelde ik dat een Lp toch meestal beter klinkt dan een cd, ook al is het een DVD met meer bits.

Mijn setje mag de rest van mijn leven bij me blijven, heb ik besloten. Eens kijken of er plaats voor is in het bejaardenhuis...

M :ph34r: rc

de waakvlam moet ook gehakt worden denk ik :D dat is drastisch Jack. wat betreft de Array snap ik je wel, heb ik (te leen) beluisterd toen de AW250 compleet in puin lag. kon er niet aan wennen (voor de merk-fan ... ik zeg niet dat het niet goed is, maar mijn smaak is toch meer een Electrocompaniet AW250 ....). Wat betreft geen koppelcondensatoren ... ik heb er ook geen meer tot aan de luidsprekers, wat een genot. groet

Ik heb vandaag besloten, dat zowel mijn Array als van der Veen set het veld mogen ruimen.

Het is erg héél goed, maar niet wat ik zoek.

Groet,

Jack

Nog al een beslissing en het zijn toch wel twee totaal andere versterkers.

Zoek je nu iets dat tussen deze twee in zit en waar denk je dan aan?

Of is de Onkio zo goed dat je het voor nu gevonden hebt?

Wel weer leuk die zoktocht naar iets nieuws.

Alleen had ik de vd Veen weg doen niet aan zien komen de Array kan ik wel snapen.

Groetjes George

Guest tubejack

Nog al een beslissing en het zijn toch wel twee totaal andere versterkers.

Technisch wel. Het geluid zit door diverse modificaties in de VdV voor- en eindversterker

dicht tegen elkaar. Beide "versterken" voornamelijk zoals het eigenlijk zou moeten,

Dankzij Array heb ik b.v. kunnen ervaren hoe het is om met een absoluut vervormingsvrije

versterker te spelen. Hoe het is om een versterker te hebben zonder koppelcondensatoren.

Bij een goede configuratie vind ik het ook absoluut niet steriel. Het is eerder zéér transparant

en ongekleurd. Daar moet je tegen kunnen. Dankzij deze ervaringen heb ik de vervorming in mijn

VdV drastisch terug kunnen brengen, naar ongekend hoog niveau voor een buizenversterker.

Beide "klinken ze ook nauwelijks"

Ze hebben hun taak volbracht. Mijn Array set speelt als nieuw en ziet er zo uit. De VdV eind

is helemaal opnieuw gebouwd, hetzelfde gebeurt met de voorversterker beide beter als nieuw en

beide zéér duurzaam.

Verder ben ik niet op zoek, ik weet precies wat ik wil. Namelijke het hoog en midden van een buis

en het laag en de kracht van transistoren zoals ik eerder vertelde.

Vriendelijke groet,

Jack

Technisch wel. Het geluid zit door diverse modificaties in de VdV voor- en eindversterker

dicht tegen elkaar. Beide "versterken" voornamelijk zoals het eigenlijk zou moeten,

Dankzij Array heb b.v. kunnen ervaren hoe het is om met een absoluut vervormingsvrije

versterker te spelen. Hoe het is om een versterker te hebben zonder koppelcondensatoren.

Bij een goede configuratie vind ik het ook absoluut niet steriel. Het is eerder zéér transparant

en ongekleurd. Daar moet je tegen kunnen. Dankzij deze ervaringen heb ik de vervorming in mijn

VdV drastisch terug kunnen brengen, naar ongekend hoog niveau voor een buizenversterker.

Beide "klinken ze ook nauwelijks"

Ze hebben hun taak volbracht. Mijn Array set speelt als nieuw en ziet er zo uit. De VdV eind

is helemaal opnieuw gebouwd, hetzelfde gebeurt met de voorversterker beide beter als nieuw en

beide zéér duurzaam.

Verder ben ik niet op zoek, ik weet precies wat ik wil. Namelijke het hoog en midden van een buis

Vriendelijke groet,

Jack

Een buizenversterker die ook het laag en de kracht van transistoren evenaart bestaat wel hoor.

Ik luister er elke dag naar.

Guest tubejack

Een buizenversterker die ook het laag en de kracht van transistoren evenaart bestaat wel hoor.

Dat zijn 2 items van de criteria Hans. Ik wil géén koppelcondensatoren meer.

Hoe mooi ook, er blijft altijd iets achter.

Nu ik precies weet ik wat ik wil, ga ik eerst schoon schip maken.

Voorlopig voldoet de Onkyo :)

Ik heb de voorloper, de A8700 gehad. Inderdaad een beer van een versterker. Heb deze aan de kant geschoven voor de Sonneteer die ik nu heb. Die was toch echt een klasse, wellicht zelfs twee klassen beter. De onkyo is naar mijn broer gegaan die er, voor zover ik weet, nog mee speelt. Vindt het wel jammer dat ik nooit de phonotrap heb uitgeprobeerd. Heb nog steeds een Onkyo tuner (de A4700) en cassettedeck (de A 2700) staan. Superdegelijk spul. Liggen momenteel stof te happen op zolder. De cassettebandjes wilde ik ook nog niet kwijt;die moeten nog ergens liggen, als mijn vrouw ze niet ondertussen heeft verduistermaand :unsure::o

(...) en net als met Array menen wij gewoon meer details te horen, door het ontbreken van koppel condensatoren. (...)

Beste Tubejack,

Welke koppelcondensatoren bedoel je?

Bij welke versterkers zitten ze je wel in de weg en bij welke niet?

Guest tubejack

Beste Spido,

Welke koppelcondensatoren bedoel je?

Die b.v. tussen een stuur en eindtrap zitten van een versterker.

Of die in mijn voorversterker zitten in tussen de riaa versterker en lijn versterker.

Als ik b.v. platen draai met mijn VdV set komt het signaal 3 koppel condensatoren tegen.

Dat zijn er dan nog relatief weinig.

Bij welke versterkers zitten ze je wel in de weg en bij welke niet?

Praktisch élke versterker.

Array heeft ze niet en de Onkyo die nu staat te spelen ook niet.

Wij vinden dat goed hoorbaar, je hoort gewoon méér details.

Ik ben eerdaags bij Menno van der Veen, zal hem zeggen dat ik

een betere transistor versterker heb. Kan ie wel hebben :) hoop ik :ph34r:

Zo,n setje Tube Elysium Apotheose mono eindversterkers heb ik hier ook nog staan.

Ze zijn totaal niet in staat om de Thiel SC7 luidsprekers goed aan te sturen en dan met name in het laag gaan ze de fout in.

Die kleine luidsprekers van jou kunnen ze wel aan denk ik. :D

komend weekeinde nog even de cd speler in de mangel nemen. Marantz overdreef wat met de zekeringetjes. na de trafo zaten (!) er vijf. voor de trafo nog eentje, een rond dingetje vastgesoldeerd op de print (als die eraan gaat moet je het hele dingetje vervangen). die gaat eruit en wordt vervangen door een nette zekeringhouder op de print en dan een AHP zekering er in. in de stroomvoorziening is dat de laatste flessehals die weg gaat. wel even wat werk (hele voedingsprint er uit).

leuk werk voor een zaterdag.

groet

Beste Ruud,

Zie mijn profiel

Beste Hansko,

Ik heb even naar je profiel gekeken. Daar zie ik een paar monitoren die (in de brochure) tot 35 hz doorlopen. Vind ik vrij laag voor dergelijke kastjes met een 18 cm woofer. Ik vermoed dat het eerder ergens bij 50 hz ophoudt. Dat betekent dus de versterkers helemaal geen laag hoeven weer te geven. Dus nog geen bewijs dat buizen laag weer kunnen geven. Overigens heb ik het wel eens gehoord hoor. Een 300 Watt buizenversterker die een enorm diep en strak laag weergaf. Wel een buis van ca 20 cm doorsnede. (Op specificatie gemaakt door NAT)

Groet,

Leobus

Guest tubejack

komend weekeinde nog even de cd speler in de mangel nemen.

En je zou er vanaf blijven :unsure::D

Ik heb vandaag de Onkyo eens goed bekeken en nagemeten.

En hem weer lekker in het rek gezet, de noodzaak om daarin iets

te veranderen is er niet 1-2-3. Speelt nog wel even :)

Misschien zet ik er wel nieuwe Nichicon Muse in, dat ze minder lang

meegaan neem ik voor lief. Geen voordeel zonde nadeel ;)

Vriendelijke groet,

Jack

Je kunt nog 1 ding proberen, zet de UL40 in pentode en laat de ST zitten.

Zelf draai ik nu in pentode, zonder tegenkoppeling.

Vind ik zeer fraai.

Tegenkoppeling is het gewoon niet. Mat het geluid af. Verdenk je de koppel C's, blijkt het de tegenkoppeling te zijn!

Guest tubejack

Beste Goodtube,

Tegen koppelen kost open lus versterking, dus het aantal keer dat het ingangssignaal versterkt wordt en

op de luidspreker klemmen terecht komt.

Als je alleen de UL-40S2 hebt dan kan ik me er iets bij voorstellen. Maar de extra versterking van de

MCML05 mét ECC99 heft dàt nadeel m.i. op.

Bij mij klinkt het helemaal niet mat, :confused: Het is snel, strak, dynamisch, ruimtelijk en sprankelend.

Alleen zonder koppel condensatoren menen wij gewoon méér details te horen.

Mijn oudste: "Pap het is net alsof deze cd nieuw is"

LP weergave is helemaal top! het scheelt 3! koppel condensatoren :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...