Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik heb met mijn Audio Research, voordat ik mijn huidige luidsprekers had aangeschaft, nog gedraaid op Thiel CS-2.3. Ik moet zeggen, dat dat meer dan behoorlijk muziek maakte. Hoog en mid perfect, aangevuld met een diep en strak laag. Zelfs mooier dan met m'n vorige versterker (ASR Emitter 1 plus).

En dat voor een versterker met "slechts" 50 Watt per kanaal. En ook op m'n huidige luidsprekers gaat het meer dan goed met strak en behoorlijk diep laag (voor een monitor dan).

Frank. :)

Guest tubejack

Beste Goodtube,

Ik ben gelukkig :) en hou het op Onkyo.

Kijk in het schema en je snapt waarom, vind het mooie moderne techniek.

Met buizen kan ik dit waarschijnlijk niet realiseren.

Het is bovendien een perfecte match met onze boxen met mijn pickup-element.

en allesspeler die interstage trafoś heeft i.p.v. koppel condensatoren.

Wij vinden het beter nog als die... en ja die set ook ;)

Nee ik heb de knoop doorgehakt.

Minimaal een (twee mag ook) set gaan weg.

Over en sluiten maar,

Groet,

Jack

Guest tubejack

Het is al weer lang geleden dat we Bart hier gezien hebben.

Is zeker nog druk mt zijn huis bezig?

Denk het, hij had ook nog steeds een oud setje zei hij vorige week.

Afgelopen woensdag bij een medelid van onze auidioclub twee USB DAC's vergeleken.

Zijn set bestaat uit Hovland apparatuur met Master CC luidsprekers. Als bron een Micro Seiki draaitafel en Marantz SACDspeler. De set staat in de huiskamer.

Het gaat om deze DAC's:

ZodiacPlus-xlarge.jpg

In de Gold uitvoering met Voltikus voeding en de

2up.jpg

Toen ik binnenkwam stond de Calyx aan. dan viel me op dat moment niet mee. Een beetje errug highendig. Enorm veel resolutie enorm veel ruimtelijke weergave, Maar ook stemmen en instrumenten die eigenlijk niet leken op het orgineel. Soms wat nasaal, dan weer wat blikkerig.. Nee... niks voor mij.

Dan de Antelope.. hee dit is toch wel heel wat anders, vloeiender, vriendelijker en vooral natuurlijker. Maar ook veel minder dynamisch en heeft een kleinder oplossend vermogen.

Dit is even kort omschreven, maar we zijn al wel twee uur verder voordat ik deze conclusie kon trekken. Omdat ik de set niet ken, stel ik voor om de Marantz eens aan te sluiten. Tja... dat lijkt duidelijk meer op de Antelope dan op de Calyx.

Nu was de Calyx nog redelijk niet en niet ingespeeld. Op het eind van de avond hebben we hem daarom een herkansing gegeven. En dat was toch ook weer anders. Het nasale was nu van de stemmeln en instrumenten weg, maar de resolutie en het ruimtelijke beeld waren gebleven. Wel klonk het nog een beetje "schraal"

Ik denk wanneer je de Calyx nog een paar dagen laat spelen, dat deze zich nog een stuk verder ontwikkeld. De potentie heeft hij.

De Antelope is bovendien veel duurder dan de Calyx. Voorlopig kocht hij geen van beide en gaan ze allebei richting afzender. Misschien dat hij nog verlenging aanvraagt voor de Calyx.

Als laatste kreeg ik een Mark Levinson MC voortrap mee. Hij had het ding ooit (20 jaar geleden) gekregen, maar durfde hem niet aan te sluiten. Nou kan ik me dat wel voorstellen, want daar is een echte hobbyist bezig geweest. De uitgangskabeltje door de oude pluggen gestoken en in de voedingkabel twee breuken die met tape gerepareerd zijn. In de kast is het mogelijk nog erger. Extra Condensatoren klemmen tussen de print en de bodemplaat, afgeknipte draden en soldeerwerk waar een peuter van 3 zich voor zou schamen. Dan zitten er nog wat loshangende weerstandjes in (waarschijnlijk van de element aanpassing). Wat een bende.

Er zitten ook een paar dipswitches in. Een is voor de Gain, maar de ander..?? Er is n.l. geen manual bij.

Wanneer het ding nog werkt is er nog best iets moois van te maken. Ik zag dat er voor deze voorversterker nog ergens € 600,- gevraagd werd. Het is kennelijk het eerste Mark Levinson apparaat (JC-1AC). Repareren zal nooit lukken, omdat de electronica is ingegoten. Ik zal het ding eens aan Chris laten zien. Misschien dat hij er iets mee kan. Het lijkt me een ding voor de vintageliefhebber.

:)

Guest tubejack

Mijn audiofiele dag was een dag helpen bij Menno van der Veen

Met een 3 man hebben we onderdelen bij elkaar gezocht voor

30 buizen bouw pakketten .... veel schroefjes, draad gezien :wacko:

Van zo'n dag moet je een klein feestje maken :)

Aan het eind van de dag, we ook naar de Mable VT-86pp

versterker geluisterd die dit jaar als studie versterker voor bij de cursus

gebruikt wordt. Met Mod 0 zoals nu op zijn website staat (zeg ik even niks over)

Daarna naar een PP triode met 6AS7 buizen ook bekent als de "Maurits"

Erg mooi, strak laag en behoorlijk verfijnd in het midden en hoog.

Hij had ook héle mooie koppelcondensatoren in de voorversterker de

V-Caps CRW_8741-1-small2.jpg

Dillema :blink: moet ik nu die VdV voor en eind nog een kans geven of niet?

Beetje duur 2 stuks, kost 199€ en dat is "goedkoop" want ik kan de

300volt versie gebruiken. Maar het is al een groter bedrag dan mijn hele

Onkyo versterker die nu staat te spelen :unsure: En ook zo'n Mable VT-86pp

kost maar weinig meer :o

Luxe problemen, zwaar hoor ...... audiofiel zijn ;)

Jack :)

Dillema :blink: moet ik nu die VdV voor en eind nog een kans geven of niet?

Beetje duur 2 stuks, kost 199€ en dat is "goedkoop" want ik kan de

300volt versie gebruiken. Maar het is al een groter bedrag dan mijn hele

Onkyo versterker die nu staat te spelen :unsure: En ook zo'n Mable VT-86pp

kost maar weinig meer :o

Jack,

Als je vdV niet per sé weg moet, gewoon houden.

Wat die condensatoren betreft: op gevaar af wat blasé te klinken: ik heb het allemaal wel meegemaakt.

The flavour of the month capacitor, en dat al 25 jaar ofzo.

Uiteindelijk ga je toch gewoon terug naar Wima of Auricap omdat goed gewoon goed is en ook leverbaar blijft.

Als iets opvallend anders klinkt dan al het andere, dan klopt er meestal iets niet en gaat het net als een "effect", gauw vervelen.

Dan grijp je terug naar je oude spul en dan "klopt" het ineens weer.

En ook blijf ik erbij dat er mensen zijn die kunnen "magnetiseren", al dan niet bewust.

Dan hebben ze wat veranderd in hun apparaat, maakt niet uit wat, en het klinkt beter.

Dat ligt dan niet aan het component, maar aan het feit dat ze er mee bezig zijn geweest, het in de handen hebben gehouden.

Dat soort veranderingen beklijft niet, zeker niet als het onbewust gebeurt.

Iemand die wél bewust met die materie bezig is, kan IMO wel blijvende veranderingen teweegbrengen.

Vandaar dat de ene persoon wél goed kan modificeren en de ander niet, hoe duur de gebruikte onderdelen ook zijn.

Dat is althans mijn verklaring en nee, het is IMO géén voodoo.

Guest tubejack

Vanochtend met een klein groepje 10km hardgelopen het was maar -8 dus dat viel reuze mee.

Het voordeel is, dat je dan je dan heel helder kunt nadenken. Inderdaad ook ik gebruik bij reparaties, restauraties

etc normale onderdelen, weerstanden van 10cent en ook ik gebruik graag Wima condensatoren.

Er hoeft hier "niets weg" het is gehaald en betaald. Als ik boven mijn rek 2x zo groot maak

kan ik alles makkelijk kwijt, ook de Array set. Als je op een gegeven ogenblik niet meer afhankelijk

bent van het soort techniek (buizen of transistoren) en gewoon alles kunt neerzetten en daar muziek

uit kunt halen moet je eigenlijk héél tevreden zijn.

Maar nu ik steeds meer begrijp hoe mooi sommige ontwerpen zijn voel ik me innerlijk wel eens wreed verscheurd.

Feitelijk maakt het soort techniek geen bal uit. Ik had gister iemand van een audioclub op visite en die zat met rode oortjes naar

de Onkyo te luisteren.

Ik heb een uurtje terug de VdV set weer in het rek gezet en ook die klinkt en is fantastisch!

Luxe problemen dus, maar ik vind het soms moeilijk. Eigenlijk zou ik gewoon gelukkig moeten zijn.

Dank je voor je reactie KT88.

Jack :)

vanochtend at de eindversterker weer een zekering op (eerder deze week ook al). starten in een koude huiskamer kost telkens een zekering. lopen de condensatoren soms sneller leeg met kou?

afijn even een normaal zekeringetje erin, die AHP's zijn wat duur om te verstoken vanwege de kou. en niks gezegd tegen mijn vriendin. net CD opgezet. binnen een minuut zegt ze: wat klinkt het schel en gisteravond was het nog zo mooi ! yup :D

groet

de eindversterker gaat wat te snel de lucht in .... moet een keer even goed gereviseerd. als ie gaat krijg je vuurwerk, heb het een keer zien gebeuren. ofwel durf 'm niet alleen te laten .....

reviseren bestaat uit alle torren met keramische isolatie plaatjes op de koelribben monteren. de hoge voedingsspanning gaat telkens door die plastic isolatie-velletjes heen, altijd hetzelfde defect.

groet

Gisteren Alkmaar bezocht en daar de nieuwe vestiging van Hobo Hifi gevonden aan het begin van de straat De Laat aan de kant van het kanaal. Per ongeluk eigenlijk ik was opzoek naar iets te eten en liep de straat af. Het is in het centrum, maar net niet in de standaard looproute van het winkelend publiek. Desalniettemin een mooie ruime zaak, waarmee ik hoop dat de winkel zal profiteren van de parkeergelegenenheid. Naast audio-apparatuur zoals Elac, Monitor Audio en B&W luidsprekers, ook veel ruimte voor mooie TV's en streaming oplossingen. In de luisterruimte miste ik de Dynaudio speakers, deze stonden niet standaard opgesteld. Wel kon je schakelen tussen speakers, maar dat leek niet vlekkeloos te werken. Een standaard merken palet voor wie een mooie versterker komt kiezen, dat moet je als consument vandaag de dag toch maar durven, met modellen van Marantz, NAD en Musical Fidelity. Ik mis misschien alleen nog een mooie buizen-oplossing. Of het een concurrent is voor hifiwinkel Spanjaard en Tune Inn te Alkmaar de tijd zal het leren. Misschien meer voor Tune Inn want die heeft vergelijkbare merken en producten in de winkel staan. Daarnaast vind ik de TV-handel een moeilijke, omdat Samsung klaarblijkelijk met de overproductie in de markt de prijzen zwaar drukt. Denk aan een Mediamarkt als competitie. Maar er staan top-end modellen in de Hobo Hifi winkel.

Ik heb respect voor winkeliers, want veel mensen gaan uiteindelijk online shoppen. Maar willen wel eerst informeren bij een echte winkel voor te shoppen bij een virtuele winkel. Laten we hopen dat Hobo nog lang in het straatbeeld zal blijven. Alleen wel even iedere dag een stofdoek halen over die mooie B&W speaker van glanslak, heren. Want die trekt het stof aan. ^_^

afijn even een normaal zekeringetje erin, die AHP's zijn wat duur om te verstoken vanwege de kou. en niks gezegd tegen mijn vriendin. net CD opgezet. binnen een minuut zegt ze: wat klinkt het schel en gisteravond was het nog zo mooi ! yup :D

groet

Da's nou echt iets voor dit topic: http://www.hear.nl/forums/topic/13910-de-invloed-van-stroomkabels-zekeringen-en-zo

M ^_^ rc

(...) afijn even een normaal zekeringetje erin, die AHP's zijn wat duur om te verstoken vanwege de kou. en niks gezegd tegen mijn vriendin. net CD opgezet. binnen een minuut zegt ze: wat klinkt het schel en gisteravond was het nog zo mooi ! yup :D (...)

Beste Robx,

Wellicht is het goed je te realiseren dat je vriendin vermoedelijk nu en dan doelbewust iets zegt wat je wenst te horen, en dat ze vermoedelijk zo nu en dan net zo doelbewust het tegenovergestelde doet. Vrouwen willen nu eenmaal dat er zo nu en dan naar hen wordt geluisterd.

Verder is het van belang, dat de waardering voor een akoestische prestatie ondermeer kan afhangen van de stemming waarin je verkeert, de maaltijd die je hebt genoten, het gezelschap, de lichtcondities, vermoeidheid (m.n. gehoorsvermoeidheid) en tal van andere factoren.

Dat een zekeringetje merkbaar invloed zou kunnen hebben lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, tenzij je objectief (via meting) de verandering hebt kunnen vaststellen.

Immers, de subjectieve factoren spelen dikwijls een doorslaggevende rol: zelfs terwijl er geen enkele objectieve wijziging heeft plaatsgevonden.

(...) en voor de rest als altijd: jij bent gelukkig met meten, ik geniet van wat ik hoor. allemaal (heel) blij. (...)

Beste Robx,

Als Spido naar muziek luistert, is hij heel gelukkig met de muziek.

En als Spido meet, dan is hij heel gelukkig met de resultaten.

Spido hoeft gelukkig nooit een CD af te zetten omdat die scherper klinkt dan gisteravond.

Spido gelóóft niet in onmeetbaar en dus ook onweetbaar "betere" zekeringetjes.

En dus ook niet in onmeetbare en dus onweetbare "verbeteringetjes" als gevolg van onmeetbaar en dus ook onweetbaar "betere" zekeringetjes.

Goede kabels, goede zekeringetjes, goede condensatoren e.d. kunnen an sich geen schuld hebben aan een teleurstellend akoestisch resultaat.

Wie goede onderdelen daarvan de schuld geeft, bedriegt zichzelf.

Maar Spido weet het: zijn vermaan is gericht aan dovemansoren.

Tweak dus maar door.

Of tweak juist niét door.

Het maakt niet uit: het resultaat zal je uiteindelijk tòch teleurstellen.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...