Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Gisteren weer een prachtige audiofiel dag gehad... De Array's (zwarte S1 A1) bij een mogelijke nieuwe eigenaar gedemonstreerd... verkocht... letterlijk en figuurlijk. Op uitdrukkelijk verzoek van de man had ik ook een paartje gevlochten luidsprekerkabels meegenomen... ook verkocht...

:) :)

Guest tubejack

Laat me raden.. Strzel. Maar dan had die de audiofiele dag, en jij de commerciële. <_<

Dit soort hersenkronkels snap ik nou echt niet. Morgen komt er iemand op visite om naar mijn Perfect Performers te luisteren.

Geheel belangeloos, kost me een paar uur tijd. Maar wie weet is het wel een heel bijzonder iemand. Dat heet "netwerken" in

2012 Marc. Onlangs gedaan met een techneut. Win-Win qua kennis. Er is méér dan geld, op de wereld.

Guest tubejack

Ik zie ook niets gloeien :blink: . Haal dat rooster er toch af Jack. Daar wordt het toch wel mooier van. Vind ik dan ;) .

Haha ze branden prachtig, maar daar zie je door de flits niets van.

Vandaag een kleine modificatie in mijn pre-amp gedaan. Even de tijd geven.

Veel muziek gedraaid vandaag en weer iemand enthousiast gemaakt.

Echt moeite, kostte dat niet ^_^

De man had al vele luidsprekers gehoord en had een stapeltje LP's en CD's mee.

O.a. Genesis "Selling England by the Pound"

Nummer 3 heet: "Firth of Fifth" daar komt een stuk aardig laag uit.

Op geen van de luidsprekers die hij had gehoord kwam dat laag er mooi uit

De PP' s gaven geen krimp. Strak laag en dat met een buizenversterker met een dempingsfactor van 4.!

Daarna maar even "schokgolven" geproduceert met Trentemøller.

Het was niet de mans smaak, maar ik meende een glimlach te zien.

Zo hoort het.....niet?

Op een set, moet je àlle muziek kunnen draaien. :)

Ja, zo nu en dan moet je die woofers flink laten knallen, hè?

Dat is vast heel goed voor ze.

Vanmiddag weer eens een LP gedraaid die ik lang geleden - bij demonstraties en andere audiofiele gelegenheden in het begin van de jaren '80 - vaak op de draaitafel legde.

Daarna heeft-ie heel lang stilletjes in de platenkast gestaan: Joan Armatradings "Walk Under Ladders".

Joan-Armatrading-Walk-Under-Ladder-491843.jpg

Het eerste nummer, "I'm Lucky", begint al meteen met wat flinke dreunen van de synthesizer, en gaat daar heel stevig mee door.

De weergave van dit instrument zegt al heel veel over de laagweergave, maar ook over de coherentie met midden en hoog.

En het mag geen brij worden, samen met Joans stem en de overige instrumenten. Een hele opgave voor de speakers.

Voor het pick-up element (plus arm) trouwens ook!

Ik denk dat je deze plaat, als geen testplaat met mµ-sporen hebt, heel goed kunt gebruiken om de optimale naaldkracht te bepalen.

En ja hoor: toch weer kippenvel bij "The Weakness in Me".

Sentimenteel, ja.

Maar wàt een meesterwerkje: ook qua tekst.

Joan Armatrading heb ik volgens mij ook nog ergens. Ik zal hem eens opzoeken.

Vandaag heb ik de poten onder m'n platenkasten uitgehaald. Nu ze wat lager staan past de Revoxset (A76 A77 en A78 in de MK II versie) nét onder het schuine dak.

Ik zal binnenkort weer eens wat foto's maken.

vandaag heb ik de Recorder ook even laten draaien. Niet aangesloten, maar een keer een band heen en weer gespoeld, Tot mij verwondering werkt alles nog perfect. Zelfs de teller doet het nog al roept die (skreek skreek) om een drupje olie. Op speelsnelheid draaien gaat ook goed. Binnenkort eens aansluiten. De versterker is kennelijk wel kapot. Maar ik twijfel er over om die te laten repareren. Ik ga de versterker waarschijnlijk toch niet gebruiken. Een afstemknop aan de tuner maken dan weer wél... het valt niet op dat deze er af is, maar voor het oog ziet het er toch beter uit.

:)

Guest tubejack

Weer véél muziek gedraaidt. Nog niet helemaal tevreden over mijn buizen pre.

Het gekke is dat de radio erg goed klinkt. Maar CD uit verschillende spelers

een "hard" randje hebben. LP's klinken wel goed.

Misschien dat tin folie toch niet zo'n goede koppel condensator is in een buizenversterker?

Jammer. ik had ze uitgekozen vanwege hun extreem lage verlies en gebrek aan microfonie.

Wellicht té goed.... luxe problemen.

(...) Nog niet helemaal tevreden over mijn buizen pre.

Het gekke is dat de radio erg goed klinkt. Maar CD uit verschillende spelers

een "hard" randje hebben. LP's klinken wel goed. (...)

Beste Tubejack,

Kan het misschien een (lichte?) oversturing zijn?

Hoe is het als je het uitgangsniveau van de CD-speler (via remote control?) wat terugneemt?

Guest tubejack

Ik heb die tin folies er uitgemikt en Philips HQ condensatoren waar ik eerst mee speelde weer terug gezet.

Het is goed zo.

P.s. Spido "I'm Lucky" wat een geweldig nummer !

geen C's .... dat maakt me blij. vandaag de ketel opgestookt na weken opwarmen voorversterker (augustus) en vakantie (september). en nu kan ik zeggen dat de hardwiring van de voorversterker (plukjes ofc luidsprekerkabel) goed gelukt is. denk dat ik nu genoeg weet om door te gaan met upgrade luidsprekersfilters.

groet

Guest tubejack

Dag Rob,

Bij mij is het buizenspul in 5 minuten warm :)

Ik heb ook liever geen koppel condensatoren.

Die zitten inderdaad de muziek in de weg.

Ik kan het reduceren van 2 naar 1 condensator van cd-speler tot luidspreker door

van mijn eindversterker weer een lijnversterker te maken.

Dat is misschien wel het beste ;)

Groet,

Jack

dit duurde alleen zo lang doordat ik flink heb zitten knutselen in de voorversterker. van ingang tot uitgang zoveel mogelijk hard-wired, waarmee ik ook een aantal draadbruggen (dus onnodige soldeerpunten) heb verwijderd uit het pad. uitgevoerd met strengetjes ofc-draad uit een luidsprekerkabel, in teflon tube. en het bevalt erg goed inmiddels.

groet

Guest tubejack

Mooi Rob,

Net cd's gedraaidt en het klinkt weer lekker.

Tinfolies zijn misschien technisch perfect, maar nee in mijn buizenversterker vind ik het

niet mooi genoeg. In een luidspreker of andere versterker misschien weer hardstikke mooi.....

Kan zomaar ;)

Ik schrijf ze zeker nog niet af. Het is gewoon mijn "toepassing" die ik niet prettig vind.

Groet ik ga weer lekker luisteren :)

net eerste hele avond muziek, CD en tuner door elkaar. wat maakt dat uit zeg, printbanen in voorversterker vervangen door bedrading. meer energie, definitie, detail en diepte. en het laag is heerlijk.

hoeveel zou er nog meer uit te halen zijn .... :)

groet

net eerste hele avond muziek, CD en tuner door elkaar. wat maakt dat uit zeg, printbanen in voorversterker vervangen door bedrading. meer energie, definitie, detail en diepte. en het laag is heerlijk.

hoeveel zou er nog meer uit te halen zijn .... :)

groet

Ik denk nog heel veel.

ik ben een beetje door de ideeen heen voor cd-tuner-voorversterker. het eerstvolgende zou zijn alle geleerde trucjes in de eindversterker toe te passen. maar die is me te kwetsbaar, zolang ie het doet - en het gaat al een tijd goed - blijf ik er van af. als ie boem doet haal ik 'm uit elkaar voorafgaand aan reparatie.

eerst maar eens een tijd lekker luisteren.

groet

Guest tubejack

Vandaag weer allelei leuke dingen gedaan.

Maar bijzonder is een Akai AT-2600 die ik van een vriend heb gekregen.

We hebben ooit een weddenschap gehad,wie de mooiste kon maken.

Hij heeft gewonnen :)

at2600ronald.jpg

Er zitten maar liefst 4 buizen in en een heleboel elektronica om een direct verhitte triode

uit 1942 optimaal te laten spelen het is een 3A5.

at2600ronaldbinnen.jpg

aab0170.jpg

Zie http://www.r-type.or...hib/aab0170.htm

Mooie Pio's wel iets voor Spido's Leak 60

at2600ronaldonder.jpg

Het klinkt mooi natuurlijk. De compressie waar sommige stations mee behept zijn wordt door

de enorme roomhead van de 3A5 als ware opgelost. JJ maakt ook van die mooie buizen de 6386 LGP

die in audio compressors/limitters gebruikt worden.

*edit foto's

Edited by tubejack

Vanavond m'n digitale interlink (SPDIF) afgeschermd. Baat het niet dan geeft het moed. Ik heb de afscherming maar aan één kant aan de massa vast gemaakt (DAC kant). Dan gaat het signaal tenminste door m'n vlechtwerkje.

Klinkt het nou anders...? kweenie... het lijkt of er meer microinformatie doorkomt. :unsure:

Vanavond m'n digitale interlink (SPDIF) afgeschermd. Baat het niet dan geeft het moed. Ik heb de afscherming maar aan één kant aan de massa vast gemaakt (DAC kant). Dan gaat het signaal tenminste door m'n vlechtwerkje.

Klinkt het nou anders...? kweenie... het lijkt of er meer microfonie doorkomt. :unsure:

Heel vervelend voor je.

M ^_^ rc

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...