mumsoft Posted 1 december 2012 Report Share Posted 1 december 2012 Zonder te willen denigreren of te zeuren. Het blijft een beetje een tik van (veel) audiofielen dat ze eigenschappen als betrokkenheid, uitdaging (emotie ook vaak gebruikt) willen toekennen aan een apparaat. Ik denk dat het ene moment je meer het gevoel hebt er bij te zijn, de muziek je iets meer doet (kom er maar in Marc ). maar ik denk dat dat dan vaak met je eigen gemoedstoestand te maken heeft. Los daarvan, bij een lelijke akoestiek of slechte opname vergt het heel wat "gemoed" om het dan nog emotieel te worden. Dus die zaken op orde hebben is wel belangrijk.Vermoedelijk belangrijker dan de rest van de keten (zolang die maar aan normale hifi normen voldoet). Uit eigen ervaring, een Aleph versterker type van Nelson Pass laat muziek ook met veel emotie en betrokkenheid horen, "bigger than life" (mits de speakers niet te grillig zijn). Maar komt dat nou omdat ze echt iets doen, of omdat ik verwacht dat ze dat doen, bv omdat ik er al zo vaak iets overgelezen heb en Nelson wel een toffe peer vind .... (kom er maar in Wol). Gelukkig is het goed mogelijk van muziek te genieten zonder dure appratuur. Zoiets op youtube op mn 180 euro Teufel pc setje geeft me al genoeg kippevel Duck, je hebt gelijk. Maar het is nu eenmaal wel de aard van het beestje. Mij zul je geen recensies zien schrijven met gewag voor het hoge midden, het sublaag, en andere technische feiten en feilen. Dat interesseert me nu eenmaal minder, en is meestal goed genoeg. Eigenlijk bespreek je dan alleen de luidsprekers in combinatie met de set en de akoestiek, want die maken altijd het grootste verschil. De rest is technisch toch al 100% okay, zeker bij audiofielen. Ben het ook eens met je opmerking over opnamekwaliteit en slechte akoestiek, al vind ik dat je daarmee moet oppassen. Mijn set haalt m.i. het beste uit elke opname, terwijl veel sets die juist 'door de mand laten vallen', omdat ze 'ongenadig' 'alles' laten horen. Nou., bij dat 'alles' zet ik dan wel vraagtekens. Dat zijn ook altijd sets die het qua betrokkenheid e.d. laten afweten. Maar goed, het staat ieder vrij zijn eigen criteria aan te leggen. Ik doe het lekker op mijn manier. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 (...) Ik bedacht me net dat, dat iets fellere eigenlijk ook heel goed kan uit pakken. Vooral als je net als ik, de 50 gepasseerd bent. Beste Tubejack, "Iets feller"... is dat slechts een kwestie van een paar decibelletjes méér in 't hoog? Of is het wellicht het effect van iets méér vervorming/verharding/verglazing/memory-effect? Dat hifi high-end geluid? Die schraalheid, heesheid, leegheid, kilheid, dus? Spido hoort inmiddels weer warme, organisch gevulde "natuurlijkheden", "vanzelfsprekendheden" en "verduidelijkingen", die hij voor 't laatst hoorde/ervoer toen hij zèlf en zijn gehoor nog jong waren... zo veel jonger dan vandaag... en dat alles dank zij een door jou gerenoveerde stokoude Leak buizenversterkercombinatie. Die "felheid" van jou zou best wel eens gewoon vervorming kenne weze, Jack... "Transistorgeluid", zeg maar. Echte muziekinstrumenten en stemmen hebben werkelijk wel zo hun (on?)eigenaardigheden, wanneer ze "over the top" gaan. Maar audio-apparatuur zou zelf die (on)eigenaardigheden NIET mogen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 Eigenlijk bespreek je dan alleen de luidsprekers in combinatie met de set en de akoestiek, want die maken altijd het grootste verschil. En als ook die twee technische dingen bij toeval kloppen klinkt het prachtig en denkt men al gauw dat er iets bijzonders bereikt is en afhankelijk van de mindset schrijft men dat toe aan een goede toepassing van op zich gortdroge techniek of aan "magische" rituelen dan wel prullaria die eigenlijk alleen maar in de weg staan bij het stofzuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 Het zit je wel hoog, hè, r.a.v.o.n. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 Ravon heeft niet voor niets de woorden 'ars ingeniaria' op z'n kont getatoeerd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 Het zit je wel hoog, hè, r.a.v.o.n. Wat zit mij hoog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 Het niveau natuurlijk... M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 Het niveau natuurlijk... Waarom wrijf jij mij dingen aan waar je zelf doorlopend je mond van vol hebt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 http://www.hear.nl/forums/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/page__view__findpost__p__404869 http://www.hear.nl/forums/topic/13483-henri-van-der-heide-pantent/page__st__90__p__404797#entry404797 http://www.hear.nl/forums/topic/13483-henri-van-der-heide-pantent/page__st__75__p__404771#entry404771 M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 Spido hoort inmiddels weer warme, organisch gevulde "natuurlijkheden", "vanzelfsprekendheden" en "verduidelijkingen", die hij voor 't laatst hoorde/ervoer toen hij zèlf en zijn gehoor nog jong waren... zo veel jonger dan vandaag... . [...] Hier staan sinds gister, ook weer de buisjes te gloeien. Dus ik begrijp precies wat je bedoelt Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 ow ik dacht buizen vooral lekker klonken vanwege de extra vervorming .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 http://www.hear.nl/f...post__p__404869 http://www.hear.nl/f...797#entry404797 http://www.hear.nl/f...771#entry404771 Waarom zou het mij hoog zitten dat jij je toevlucht moet zoeken tot magische rituelen om een prettige luisterervaring te krijgen en ik niet? Jij weet wat goed voor jou is, althans die indruk probeer je hear elke dag opnieuw te wekken. Het gaat erom dat jij tevreden bent met het geluid bij jou, als je dat bereikt door met een kwastje olie over je kabeltjes te wrijven is dat toch prima? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 ow ik dacht buizen vooral lekker klonken vanwege de extra vervorming .... Dat is helaas een niet uit te roeien vooroordeel. Deels uit grootmoeders tijd. Met hoeveel vermogen speel jij? Ik meestal onder de 1 watt. En denk je dan nog, dat die buisjes dat niet vervorming vrij kunnen versterken? Dat konden ze 2 decennia vóór mijn geboorte...... dus in 1948 all. http://www.44bx.com/...TL12_50yrs.html Zelfs met één EL84 eindbuisje per kanaal kan het Zo ziet mijn versterkertje in mijn soldeerruimte er uit http://www.mennovand...urexx/MOD-5.pdf Maar kan ook probleemloos in de kamer spelen. En dan kan het nog behoorlijk hard Maar ja .... jij weet het niet he.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 2*250w. die ik nooit ook maar enigszins gebruik haha. ik reageerde meer op spido ..... ik heb niks tegen buis. heb een keer een Audionote voorversterker gekocht (bouwpakketje en gemod door Ed de Jong). prachtig geluid. alleen in combinatie met de EC AW250 een enorme ruis. en ... alleen hier in huis ... elders was het stil EN prachtig. maar weer terug naar de Bryston 1b voorversterker dus. Als de AW250 dood gaat (like onherstelbaar want zo'n ding kan je telkens oplappen) dan komt er ook buis op auditie. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 Die versterker van Spido is nog een stuk beter. Buizen en transistoren kan goed gaan. maar ook niet. Mijn buizenpre, kan ik b.v. niet gebruiken samen met mijn Array eindversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 2*250w. die ik nooit ook maar enigszins gebruik haha. Dat is ook weer zo'n typisch audiofiel misverstand. Op een gemiddeld rendement systeem (bv 87db/w/m en redelijke luisterafstand (bv 4 meter, dat is 12dB verlies tov 1 meter) vergen de pieken (bv een piek van 95 db) meer dan je denkt. Do the math (antwoord 100 watt voor 1 speaker). Tenzij je alleen naar het gemiddelde signaal nivo kijkt natuurlijk, maar tel er eens 15 db bij op (voor een beetje piek) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 ja eens Duck. dit vermogen maakt luide passages waarin veel heel laag zit moeiteloos haalbaar. deze versterker heb ik nooit over zijn grens gekregen. een 100w Bryston 3b wilde nog wel eens te kort komen. maar met het vorderen der jaren maak ik minder lawaai (en rij minder hard). ik denk dat mijn luidsprekers rond 89db gevoelig zijn (1w/1m). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 december 2012 Report Share Posted 4 december 2012 maar met het vorderen der jaren maak ik minder lawaai (en rij minder hard). Aah... Nou snap ik dat ik zo goed uitkom met iets van 50 watt, en de tutti van orkesten ook niets tekort lijken te komen. Meneer Hawksford (of diens compaan?) merkte ook zoiets op, dat een versterker in staat moest zijn in een piek veel meer te kunnen produceren dan de nominale wattage. Dat lijkt uitstekend gelukt. M rc PS: maar je moet niet de Melkweg proberen na te doen hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 december 2012 Report Share Posted 4 december 2012 Natuurlijk kun je met goed fatsoen geen volle concert sterkte in je huiskamer reproduceren (althans zonder dat de sterke arm op bezoek komt, met de juiste apparatuur kom je wel een heel eind). Ik wil aleen maar aangeven, een kleine amp (buizen of se transistor) klinkt fantastisch mooi. Maar zo' n amp krijgt echt wel ademnood als een keer (met normaal rendement speakers) een flinke piek moet worden weergegeven. Met 100 dB speaker kon je natuurlijk een stuk verder (mar dan is ruis vaak wel een probleem). Ik was ooit bij een Transtec demo van een grote Kef Reference speakers (toenmalig topmodel) en daar raakte een 350 watt McIntosch in de stress bij bepaalde passages (cd van Patrica Barber meen ik). Was dan ook een grote luisterruimte (120m2 ofzo) en we zaten zo'n meter of 6 van de speakers af. Volume was fors, maar zeker niet abnormaal hard. De meters op de amp sloegen ver in het rood. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 december 2012 Author Report Share Posted 4 december 2012 Vergeet niet, dat voor 3 DB extra geluidsdruk een verdubbeling van het het vermogen nodig is. Stel... je draait met 5 W (dat is voor de meeste luidsprekers behoorlijk hard) en je wilt dat er 15 dB dynamisch bereik is, je 5 keer een verdubbeling van het vermogen nodig hebt. Dus 160 W...!!! Nu hebben de meeste versterkers een behoorlijk headroom. Voor dit soort korte pieken kan b.v. een Array versterker van 100W, 400 W leveren. Bij een rendement van 90 dB bij 1 watt, kom je dan op (theoretische) pieken van zo'n 115 dB. En bij een speaker van 80 dB/W op 105 dB. Wil je de laatste ook op 115 dB laten spelen, heb je ongeveer 3200 W nodig. VU meters laten die pieken echter niet zien. Daarvoor zijn ze veel te traag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 december 2012 Report Share Posted 4 december 2012 Ik vermoed dat het deze amp was (of een voorloper), zo'n model waar bij je de uitgangs trafo's ziet zitten. http://audio-database.com/MCINTOSH/amp/mc352-e.html of? http://audio-databas...mp/mc500-e.html Dat zijn dus piekmeters Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 december 2012 Report Share Posted 4 december 2012 geestig taalgebruik in je eerste link. 'dumping factor' groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 december 2012 Report Share Posted 4 december 2012 ....Nu hebben de meeste versterkers een behoorlijk headroom. Voor dit soort korte pieken kan b.v. een Array versterker van 100W, 400 W leveren. .... Interessant. Even rekenen hoor: bij een aangenomen impedantie van 8 ohm (resistief) is voor 100 watt vermogenslevering een uitgangsspanning (Veff) benodigd van P = U2 / Rload ===> U = ca. 28 Veff voor 100 W in 8 ohm. Dat betekent een Ut-t (piek-piekspanning tevens minimale voedingsspanning) van 2 * sqrt2 * U = 79V. Aangenomen dat de Array een symmetrische voedingsspanning heeft, moet dat dus minimaal 2 x 40Vdc zijn. Nu zou de Array dus tijdelijk 400 W (in 8 ohm neem ik even aan) kunnen leveren. Zelfde rekensommetje levert een Ueff van 56.5 V op. Dat is een Utop-top van bijna 160 V ofwel minimaal benodigde spanningsrails van 2 x 80 Vdc. Dat maakt het dan een soort klasse G- of H- versterker met geschakelde of meelopende voedingsrails. Gezien de gebezigde topologie (cascode eindtrap) zou dat inderdaad kunnen, alhoewel de dissipatie me dan wel een probleem lijkt te worden. Zeker als je dat tot 100 MHz wilt blijven doen. Het voordeel is dan natuurlijk wel dat je geen vermogen staat te verstoken in ruststroom voor een dikke 400 watt versterker terwijl je dat maximale vermogen maar zelden en dan nog heel kortstondig nodig hebt. In de pro-audiowereld is dit foefje natuurlijk ook bekend en ook NAD had vroeger een dergelijk voedingssysteem. Heel boeiende materie dit, en hierin is Array denk ik wel vrij uniek bezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 december 2012 Report Share Posted 4 december 2012 Denk niet in 8 ohm. Althans uit de Array M10 specs : 400 W gedurende 5 milliseconde in 1 ohm belasting. Nix mis mee verder. Knap om 1 ohm te overleven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 december 2012 Report Share Posted 4 december 2012 Hmmm ....... als je de tech-talk op de Array site bekijkt, dan spreekt men daar wel degelijk over "meelopende voedingen" middels de cascode-uitgangstrap. http://www.arrayaudio.nl/technolo.html "Cascodes Al onze schakelingen zijn uitgerust met een cascode topologie. Een bekend probleem bij conventionele elektronica is het verschijnen van voedingsspanningsruis (bijv 100 Hz rimpel) op de signaal uitgang. Dit wordt veroorzaakt doordat een transistor niet perfect is: collector spanningsvariaties verschijnen wel degelijk aan de emitter op -60 dB. Gevolg is een in elkaar stortend stereobeeld. De conventionele methoden om dit probleem op te lossen is het gebruik van overgedimensioneerde voedingen of het gebruik van een gestabiliseerde voeding bij duurdere ontwerpen. Een cascode is in feite een gestabiliseerde voeding die meegestuurd wordt met het signaal. Dit heeft als voordeel boven een gestabiliseerde voeding dat er meer dynamische uitsturing beschikbaar is. Zowel stabilisatie als cascode zorgen voor een voedingsrimpel onderdrukking die 60 dB beter is dan bij conventionele schakelingen. " De spec van 400 W gedurende 1 msec in 1 ohm is inderdaad niet zo bijzonder en het feit dat hij 1 ohm kennelijk aankan ook niet. Wat dan wel weer bijzonder is, dat dit in zo'n klein kastje gerealiseerd is. Maar (helaas?) wordt dit soort ontwikkelingen een beetje obsoleet gezien de snelle voortgang van de klasse D en T-versterkers. De UcD400 heeft al specs die menig dikke Krell, Mark Levinson of Jeff Rowland het schaamrood op de kaken doet verschijnen, de Ncore doet daar nog een schepje bovenop. Bovendien zijn ze ook nog licht en zuinig dankzij switch mode voedingen. En alsjeblieft geen flauwekul dat ze niet klinken want als een algemeen gerespecteerd audiofiel (ik noem geen namen) denkt dat er een nieuw ontwikkelde klasse AB eindtrap staat te spelen terwijl het gewoon mijn iets gefoefelde UcD was, dan zit het met de klank wel snor. Overigens schijnt de Ncore nog weer beter te zijn in dat opzicht maar die heb ik zelf nog niet gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts