Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Overigens heb ik gisteravond TWEE Bombarde dipool sub-woofers opgehaald bij Hans Baan(Translator) om eens onder de Kefjes te proberen.

p.s. Gelieve niet door Hansko te reageren, zeikerige opmerkingen kan ik zelf wel bedenken.

Sorry, Ruud, ik vond mijn eigen opmerking ook niet zo geslaagd, en die was al weer weg voor ik jouw reactie kon lezen.

Ik geloof je graag, en waarschijnlijk ben je nu geslaagd bij het invullen van de betrokkenheid, zoals je destijds aangaf te missen.

M :ph34r: rc

Mijn audiofiele dagen bestonden uit het formateren en opnieuw inrichten van een oude laptop (Sony Vaio PCG 791M). Het ding wou geen kant meer op, supertraag, zwarte schermen enz. Wat een elende... zet je er XP op, moet je eerst minimaal servicepack 2 instaleren anders werkt explorer 8 niet. En zonder Explorer kun je niks downloaden. Dus die maar met een andere PC gedownload en m.b.v. een stickje op de Sony te zetten. Dan blijkt Avira weer Service pack 3 nodig te hebben. Dus dan maar zonder antivirusprogramma SP 3 gedownload. Maar dan was ik er nog niet. Die Sony heeft een hele hoop specifieke drivers nodig. B.v. voor Video en geluid. En die op de juiste manier te instaleren bleek ook al niet simpel te vinden. De PCG 791M staat n.l. niet op de site van Sony. Wél de VGN-FS115s wat dezelfde laptop blijkt te zijn.

Kortom... een heel geworstel, maar het werkt nu. En nog behoorlijk snel ook.

Op die laptop heb ik nu JRiver mediacenter 18 geinstalleerd. Ik wil er nog wat meetsoftware opzetten en daar blijft het dan bij. Een dedicated audio PC zeg maar.

Hij staat nu te spelen, en het klinkt best goed eigenlijk.

:)

Sorry, Ruud, ik vond mijn eigen opmerking ook niet zo geslaagd, en die was al weer weg voor ik jouw reactie kon lezen.

Ik geloof je graag, en waarschijnlijk ben je nu geslaagd bij het invullen van de betrokkenheid, zoals je destijds aangaf te missen.

;)

Guest tubejack

Kortom... een heel geworstel, maar het werkt nu. En nog behoorlijk snel ook.

Heel herkenbaar Hans op deze nieuwe meetlaptop moest ik zelfs eerst extra drivers tijdens het installeren van XP laden :wacko:

Wat een gedoe :blink:

Daarna de service packs en nog een berg los spul.  De rest van de drivers kon ik zo downloaden bij Toshiba :)

Hele middag mee bezig geweest,  maar hij doet het prima :)  Lekker snel ook véél sneller als Windows 7 dat er eerst op stond.

Ik heb een dual boot met Ubuntu dat werkt nog iets mooier.   Het geluid is  ook uitstekend 24bits 192khz :)

Ok, nou dan heb ik ook een audiofiele dag.

Een slimmerik op het AVSForum had eerst uitgevogeld hoe je kon ssh'en naar de Olive 4, en toen ook nog eens een rsync gebakken die erop werkt. Nu kan ik zonder ze open te maken backups draaien en mijn O_live van nieuwe muziek voorzien.  g010.gif
Dat is waar ik al jaren op hoopte, maar zelf niet voor elkaar kreeg. Dat steeds maar open maken is uiteindelijk niet bevordelijk voor de duurzaamheid.

PS: SSH staat voor secure shell, waarme je dus een versleutelde verbinding kunt opzetten vanaf je pc. met Rsync kun je via die shell data uitwisselen met je pc waar bv een backupschijf aan hangt, waarbij alleen de wijzigingen over de lijn gaan.

Heel herkenbaar Hans op deze nieuwe meetlaptop moest ik zelfs eerst extra drivers tijdens het installeren van XP laden :wacko:

Wat een gedoe :blink:

Daarna de service packs en nog een berg los spul.  De rest van de drivers kon ik zo downloaden bij Toshiba :)

Hele middag mee bezig geweest,  maar hij doet het prima :)  Lekker snel ook véél sneller als Windows 7 dat er eerst op stond.

Ik heb een dual boot met Ubuntu dat werkt nog iets mooier.   Het geluid is  ook uitstekend 24bits 192khz :)

O ja... dat vergat ik nog 4 keer updates instaleren (bij elkaar ca. 150) en wel 20 keer opstarten. Ik ben er 1,5 dag mee bezig geweest... met dat kreng.

Ok, nou dan heb ik ook een audiofiele dag.

Een slimmerik op het AVSForum had eerst uitgevogeld hoe je kon ssh'en naar de Olive 4, en toen ook nog eens een rsync gebakken die erop werkt. Nu kan ik zonder ze open te maken backups draaien en mijn O_live van nieuwe muziek voorzien.  g010.gif

Dat is waar ik al jaren op hoopte, maar zelf niet voor elkaar kreeg. Dat steeds maar open maken is uiteindelijk niet bevordelijk voor de duurzaamheid.

PS: SSH staat voor secure shell, waarme je dus een versleutelde verbinding kunt opzetten vanaf je pc. met Rsync kun je via die shell data uitwisselen met je pc waar bv een backupschijf aan hangt, waarbij alleen de wijzigingen over de lijn gaan.

Tja, we willen altijd meer, dan wat er standaard in zit.

En?? Ga je ze kopen dan?

Nee, Ruud ik heb al een paar goede monitoren. Maar ik vind de Kef LS50 wel snoepjes om te zien.

Valt me wel op dat rondom dit speakertje zeer veel Marketing geblaat te horen/lezen is.

Als er meer eigenaren op het forum zouden komen zou het een mooi eigen topic verdienen.

Overigens voor mij ook geen monitoren meer zonder subwoofer...............

Tja, we willen altijd meer, dan wat er standaard in zit.

Standaard zit er een complete backup en restore op.  Ik zit nu tegen de 1 TB met muziek op dit analoge digitale snoepje, en zo'n backup kost dan DAGEN. Heel slim van Olive, marketingtechnisch dan, om een incremental backup pas te leveren voor de HD-versies. :angry:

Een ander voordeel hebben die nieuwe dingen niet, of je moet hechten aan de hogere resolutie dacs die er inzitten.

Enfin, dan moet je je eigen weg vinden, en die was ik heel lang aan het bewandelen, tot dit langskwam. Zo steek ik weer heel wat af. ^_^

Nee, Ruud ik heb al een paar goede monitoren. Maar ik vind de Kef LS50 wel snoepjes om te zien.

Valt me wel op dat rondom dit speakertje zeer veel Marketing geblaat te horen/lezen is.

Als er meer eigenaren op het forum zouden komen zou het een mooi eigen topic verdienen.

Overigens voor mij ook geen monitoren meer zonder subwoofer...............

Je bedoelt subwoofers, of speel je met 1 subwoofer?

Tja, dat speakertje krijgt nogal wat aandacht, terecht want hij klinkt, zeker in combinatie met 2 subwoofers, erg goed.

Overigens heb ik gisteravond TWEE Bombarde dipool sub-woofers opgehaald bij Hans Baan(Translator) om eens onder de Kefjes te proberen. p.s. Gelieve niet door Hansko te reageren, zeikerige opmerkingen kan ik zelf wel bedenken.

Ik zeg niets....

Je bedoelt subwoofers, of speel je met 1 subwoofer?

Tja, dat speakertje krijgt nogal wat aandacht, terecht want hij klinkt, zeker in combinatie met 2 subwoofers, erg goed.

Ruud,

Ik speel met 2 subwoofers boven op elkaar. Dus min of meer dubbel mono, met eigen stereo eindversterker en cross-over.

En nu komt het: mijn subwoofers zijn hergebruikte full rangers (TDL studio 3).

Dit had jij met gemak kunnen overtreffen :)

Een lid van onze audioclub heeft een paartje Phonars met aan elke kant een subwoofer (schuin achter de luidsprekers).

Ik vind dit erg geslaagd klinken. Een paartje monitoren met één subwoofer in de hoek (van een kennis) vind ik een stuk minder. 

Het best is volgens mij om de monitoren recht boven de subwoofers te plaatsen (tafeltjes over de woofers).   

De mooiste subwoofer die ik ken staat al een hele tijd te koop bij de Stemvork. Dit is een redelijk groot uitgevallen kast (1 m hoog en ca 60 x 60 cm beetje taps), waarin een enorme PA luidspreker zit.

Dat heeft tenminste kracht en controle, i.p.v. dat hij goed is in het weergeven van één frequentie (wat de meeste subwoofers doen).

Een dipool subwoofer... heeft die aan de voor en achterkant een luidspreker..??

Ruud,

Ik speel met 2 subwoofers boven op elkaar. Dus min of meer dubbel mono, met eigen stereo eindversterker en cross-over.

En nu komt het: mijn subwoofers zijn hergebruikte full rangers (TDL studio 3).

Dit had jij met gemak kunnen overtreffen :)

Waarschijnlijk doel je op mijn oude speakers, de TDL Reference?

Die als subwoofers te gebruiken is wel extreem.

De nu aangesloten Bombarde's doen hun werk meer dan uitstekend (tot zo'n 40Hz en het -6dB punt ligt op 12Hz)

Een lid van onze audioclub heeft een paartje Phonars met aan elke kant een subwoofer (schuin achter de luidsprekers).

Ik vind dit erg geslaagd klinken. Een paartje monitoren met één subwoofer in de hoek (van een kennis) vind ik een stuk minder. 

Het best is volgens mij om de monitoren recht boven de subwoofers te plaatsen (tafeltjes over de woofers).   

De mooiste subwoofer die ik ken staat al een hele tijd te koop bij de Stemvork. Dit is een redelijk groot uitgevallen kast (1 m hoog en ca 60 x 60 cm beetje taps), waarin een enorme PA luidspreker zit.

Dat heeft tenminste kracht en controle, i.p.v. dat hij goed is in het weergeven van één frequentie (wat de meeste subwoofers doen).

Een dipool subwoofer... heeft die aan de voor en achterkant een luidspreker..??

Inderdaad Hans, een aktief dipool-laagsysteem.

(...) Een dipool subwoofer... heeft die aan de voor en achterkant een luidspreker..?? 

Ja: de zèlfde luidspreker, zelfs. Heel economisch!

Overigens is "dipool subwoofer" een contradictio in terminis.

Akoestische kortsluiting kan voorkomen bij een luidspreker en treedt op wanneer de lucht aan de voor- en achterkant van de luidsprekerconus direct met elkaar in verbinding staat.

Als de conus heen en weer beweegt zullen de geluidsgolven aan de voor- en achterkant van de conus elkaar beïnvloeden waardoor vooral de lage frequenties worden gedempt.

Het verschijnsel kan worden opgeheven door de luidspreker in een gesloten kast te monteren. Wanneer de luidsprekerconus nu deze heen en weer beweegt, zal de voorzijde een geluidsgolf afgeven zonder dat deze beïnvloed wordt door de tegengestelde geluidsgolf aan de achterkant van de conus.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Akoestische_kortsluiting

zo een aanpassing die ik eerder deed is nu goed afgewerkt, met hulp van een wel technisch onderlegd persoon. ik heb op de ingang van de audiotrap in de cd-speler een hoogfilter gezet, zodat de opamps geen (veel minder) hf gevoerd krijgen wat tussen DAC en audiotrap opgepikt wordt. het moet nog allemaal een tjidje inspelen weer, speler is een maand uitgeweest. de indruk nu is positief. meer te horen, dieper, aangenamer, echter.

als dit bijft bevallen ga ik het ook in de tuner net voor de audiotrap proberen. hf en audio deel zijn in deze tuner niet helemaal apart ingeblikt.

groet

Nee.

(...) A dipole speaker enclosure in its simplest form is constructed by mounting a loudspeaker driver on a flat panel. (...)

Dipole_speaker.gif

http://en.wikipedia.org/wiki/Dipole_speaker

What I know is that hearing is nothing when there is nothing to hear.

The bass from a dipole woofer, for instance...

picbomb.gif

http://www.translator-info.nl/bombarde.html

De Bombarde links laat zijn open ruggetje zien. Qua constructie dus net zoiets als de bakelieten radio van vroeger, met zijn gaatjesboard-achterwandje. Akoestische kortsluiting, dus.

Wat betreft de tekst van Translator

Sterker nog: het is niet mogelijk om bij opnames met microfoons op een of andere manier links en rechts te koppelen in één systeem zonder dramatisch het met zorg opgenomen muzieksignaal aan te tasten. Dit in tegenstelling met de veel gebruikte satelietsystemen met één subwoofer. Deze zijn slechts in staat opnames weer te geven waarbij, wat betreft de lagetonen, links en rechts in fase zijn.

merk ik op dat lage frequenties, waarvan de halve golflengte gelijk is aan de afstand tussen de beide subwoofers of groter is dan die afstand, bij eventuele fasetegenstelling* door de beide geluidsbronnen min of meer zullen worden uitgedoofd. Voor ècht lage frequenties kun je daarom prima één subwoofer gebruiken... maar die mag dan ook alleen maar ècht lage frequenties weergeven!

*Die fasetegenstelling kan overigens bij natuurlijke opnamen niet voorkomen, omdat zulke effecten in de opnameruimte (zaal of studio) al tot uitdoving zouden leiden. Bij synthetica kàn zoiets wel voorkomen... maar hoe meer daarvan wordt uitgedoofd, hoe beter!  :P

De Bombarde links laat zijn open ruggetje zien. Qua constructie dus net zoiets als de bakelieten radio van vroeger, met zijn gaatjesboard-achterwandje. Akoestische kortsluiting, dus.

????

Of is het gezichtsbedrog door het spiegelend oppervlak?

Ruud, vertel het ons!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...