leobus Posted 28 januari 2013 Report Share Posted 28 januari 2013 Volgens de link zitten er 2 Vifa luidsprekers in. Dus geen open ruggetje, maar een luidspreker aan de voorkant én een aan de achterkant. Ravon mag dat een monopool noemen. Maar de meeste mensen noemen dat een dipool. Hallo, Er zijn ook systemen met twee speakers achter elkaar die dezelfde kant op bewegen. Als je dat toepast met een "open ruggetje", heb je nog steeds een dipool met de kortsluitproblemen waar Spido zo tegen is. Dus "twee units" zegt nog niks. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 28 januari 2013 Report Share Posted 28 januari 2013 De twee units staan kont tegen kont en moeten dus uit fase staan, maw ze bewegen dezelfde kant op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 januari 2013 Report Share Posted 28 januari 2013 Heren! Wat zijn dit voor audiofiele dagen??? Hierna wil ik nog uitsluitend authentieke audiofiele dagen hier zien, reacties op de lopende discussie zullen worden verwijderd. Uw Moderator2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 januari 2013 Report Share Posted 29 januari 2013 dan maar weer wat anders. wat ik met mijn cd spelert uitgehaald heb gaat tot nog toe (ik formuleer voorzichtig) heel lekker. mooie opnames zijn mooier. ennuh .... beroerde opnames hoor je ook beter. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 januari 2013 Report Share Posted 29 januari 2013 Audiofiel en meten gaan prima samen. Ik heb de voeding van een apparaat verbetert waardoor de signaal ruisverhouding zo'n 6dB beter is. Minder ruis betekend volgens mij gewoon meer details. Het klinkt ook heel mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 januari 2013 Report Share Posted 29 januari 2013 Heren! Wat zijn dit voor audiofiele dagen??? Hierna wil ik nog uitsluitend authentieke audiofiele dagen hier zien, reacties op de lopende discussie zullen worden verwijderd. Uw Moderator2 Beetje vreemde reaktie Meld dat ik twee sub-woofers heb aangesloten, daar ontstaan wat vragen over...dat is niet zo gek toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 januari 2013 Author Report Share Posted 29 januari 2013 Beetje vreemde reaktie Meld dat ik twee sub-woofers heb aangesloten, daar ontstaan wat vragen over...dat is niet zo gek toch? Vind ik eigenlijk ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 januari 2013 Author Report Share Posted 29 januari 2013 Mijn audiofiele avond bestond uit het ophalen van 6 tweedehands Billy CD rekken... Ik kan weer even vooruit. Nou nog 'n plaatsje zoeken, want 1,2 m muur heb ik niet over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 januari 2013 Report Share Posted 30 januari 2013 Beetje vreemde reaktie   Meld dat ik twee sub-woofers heb aangesloten, daar ontstaan wat vragen over...dat is niet zo gek toch? Ff schot voor opendoel. Twee subwoofers aansluiten is toch ook niet audiofiel? Grapje, natuurlijk. Ik denk juist dat zo'n monitor icm met goed ingeregelde subs (bv een setje Velodyne DD12 od DD15) juist heel goed kan klinken (subs alleen onder de 70 hz gebruiken schat ik zo, dan zijn ze echt niet lokaliseerbaar). Het mooie van subs is ook dat als je ze bij bepaalde muziek niet nodig hebt (kamer muziek, singer songwriter etc), dan laat je ze gewoon uit. Jammer dan die Velodynes zo duur zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 januari 2013 Report Share Posted 30 januari 2013 Die Bombarde's werken van 12Hz-40Hz 6dB per octaaf. Is mooi want de Kef vallen rond de 50Hz af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 januari 2013 Report Share Posted 30 januari 2013 Dat is dan een mirakel. Deze 2 * 18" met 2 * 4800 watt heeft het daar nog moeilijk mee (maar t komt er wel uit, alleen niet zo hard meer) http://www.audioholics.com/reviews/speakers/subwoofers/funk-audio-18.2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 januari 2013 Report Share Posted 30 januari 2013 Nou audiofiel was hij zeker sinds vandaag staat af en toe een bijna gerestaureerde Tandberg TPT-3001a te spelen, Volgens de spec's is max 92dB stereo mogelijk, ik meet bijna 93dB Hij ontvangt en klinkt ook super. Meer lees je hier http://www.tubejack.nl/antenne.php Helemaal blij Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 1 februari 2013 Report Share Posted 1 februari 2013 Dat is dan een mirakel. Deze 2 * 18" met 2 * 4800 watt heeft het daar nog moeilijk mee (maar t komt er wel uit, alleen niet zo hard meer) http://www.audioholics.com/reviews/speakers/subwoofers/funk-audio-18.2 Lage tonen zijn altijd een zorgenkindje in een rechthoekige ruimte. Ik heb gisteren een ferriet-kern-spoel met hele lage weerstand in mijn wisselfilter weer terug veranderd in een luchtspoel, omdat in mijn systeem een lagere weerstand iets meer bas en tevens een iets lagere onderste frequentie betekent (voor de kenners, een GPH 5de orde systeem heeft die eigenschap). Maar ik merkte, dat daardoor een ruimte resonantie (waarschijnlijk die van 40 Hz door de 4m. diepte van een deel van mijn kamer) meer wordt "aangeslagen". Dat gaat op den duur toch irriteren. Beter geen 40Hz dan een naijlende 40 Hz. Wat men met een subwoofer moet die vanaf 12 Hz werkt is me een raadsel. Dankzij Spido's filmpje weten we dat dit het gebied van de rumble is bij vinyl. Ook las ik ergens, dat in een normale kamer onder de laagste staande golf-frequentie het laag een drukkamer effect krijgt en dit zeer vermoeiend klinkt! Dus wat wil je met 20 Hz in een klein kamertje, vooral als je vinyl draait... Ik blijf toch het liefst weg van een drukkamereffect en staande golven. Dan maar iets minder sub! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 februari 2013 Author Report Share Posted 1 februari 2013 De kamer van Ruud is niet zo klein. Bovendien, wat er niet in gaat komt er ook niet uit. Staande golven heb je in iedere ruimte. Het gaat er dan vooral om, waar je zit en waar de luidsprekers staan. Een keer meten werkt erg verhelderend. Pieken van plud 30 dB en tegelijk dalen van min 30 dB zijn geen uitzondering. Met de beste opstelling in de beste ruimte kun je op plus én min 6 dB komen. Je kamer bepaald dus veel meer wat er precies wordt weergegeven dan je luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 februari 2013 Report Share Posted 2 februari 2013 Nooit iets gemerkt van staande golven hier. Ja, toen de speakers in een nis stonden... Maar als het waar is wat je beweert, waarom dan van die dure speakers aanschaffen? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 februari 2013 Report Share Posted 2 februari 2013 Ik geloof dat jij een vrij onregelmatige luisterruimte hebt, dan zijn er wel veel, maar minder sterke room modes. Het gedraagt zich als het ware al als boven de 200hz (geen enkele frequentie krijgt de kans om te overheersen of volledig uit te doven). Tel je zegeningen. Mijn luisterruimte is 7 * 6.5... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 februari 2013 Report Share Posted 2 februari 2013 Ik bedoel maar te zeggen dat Hans kort door de bocht gaat. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 2 februari 2013 Report Share Posted 2 februari 2013 ik merk zelf dat naarmate de set zelf beter in orde is, het me minder doet dat de akoestiek ook meespreekt. op iedere plek in de kamer is het totaalresultaat aangenaam. en ja, op de 'officiele' luisterplek mis je een paar octaven laag. tegen de muur tegenover de speakers gaat het erg laag en is het inmiddels tegelijk ook beheerst en gedetailleerd. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari 2013 Author Report Share Posted 2 februari 2013 Ik bedoel maar te zeggen dat Hans kort door de bocht gaat. M rc Nee hoor... dat het bij jouw als echte uitzonderin g goed uitvalt, zegt dat niiks over al die kamers waar het staande golven beeld de Dolomieten ver overtreft. Om dan maar te zeggen... alle speakers zijn goed, vind ik dan weer kort door de bocht. Er is n.l. meer als de frequenetiekarakteristiek. Maar het kan heel goed zijn dat je in bepaalde kamers (met een door MDV (moeder de vrouw) opgelegde luidsprekeropstelling met andere luidsprekers beter uit bent. En dat hoeven echt niet persé duurdere te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 2 februari 2013 Report Share Posted 2 februari 2013 Nee hoor... dat het bij jouw als echte uitzonderin g goed uitvalt, zegt dat niiks over al die kamers waar het staande golven beeld de Dolomieten ver overtreft. Inderdaad, als je gaat meten dan weet je niet wat je ziet. Maar het gehoor is tamelijk goed in het invullen van die grote gaten, maar niet in het negeren van pieken. Ook bij mij zit er een heel groot gat en lijken de speakers veel lager te gaan dan theoretisch uitgerekend omdat er waarschijnlijk net een ruimteresonantie voor flinke versterking zorgt. Zelfs een goede luisterruimte, waar altijd de luidspreker-contest in Duitsland wordt gehouden, kent in het laag een berg-en-dal landschap. Zorgvuldige opstelling en het uitkiezen van de juiste hoeveelheid laag en je laagste weer te geven frequentie zijn erg belangrijk. Sommige luidsprekers zijn recht, neutraal ontworpen in de dode ruimte en geven dan teveel bas in een huiskamer, waar het laag ondersteuning krijgt door de opstelling op de vloer en de hulp van de tweede luidsprekerbox (ca. 4 dB onder 200Hz). In de winkel heb je vaak veel demping in het laag door al die andere luidsprekers die werken als (Helmholz-) resonatoren in het laag, en dan valt dat niet op. Maar er zijn ook best goede kamers te vinden zoals blijkt bij Mumsoft, met veel verschillende maten en hoeken en absorptie (deuren, glas). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 5 februari 2013 Report Share Posted 5 februari 2013 Niet zozeer weer een audiofiele dag, maar meer eindelijk een audiofiele dag. Zo vaak verander ik mijn set niet. Er is een nieuwe CD speler onderweg. Ik bezit met name een flink aantal CD's en schaar mijzelf onder de conservatievelingen die de CD weergave op het niveau van LP weergave wil brengen. Het is een Rega Isis geworden. Gelukkig heb ik een demo model kunnen bemachtigen.Nog even wachten tot hij binnenkomt. Ik heb nu wel een Saturn te koop van precies drie jaar oud voor weinig ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 februari 2013 Report Share Posted 7 februari 2013 Sinds een uurtje staat een Magnum Dynalab MD-102T te "spelen" Zo'n top tuner was al jaren een droom, maar helaas het bijbehorend prijskaartje ..... Als je niet meer zoekt, dan is het ineens bereikbaar, het is net of het je gegund wordt. Er zitten 2 ECC88 achtige buisjes in en dat is leuk want dan kan je er een heel arsenaal verschillende buisjes in stoppen. Van 6922.... E88CC, 6N1P kan ook vast. Van eerdere testen met ECC82 achtige buisjes weet ik dat er verschilletjes zijn. Niet groot, geen "straatlengtes" maar wel hoorbaar én meetbaar. Niet dat ik nu direct behoefte heb om te "swappen" die Russische buisjes waarvan ik het type even niet weet doen het ook prima. Maar van b.v. een JJ E88CC weet ik dat die een aangenaam geluid heeft. Een ECC88 is van origine eigenlijk niet voor audio ontworpen maar wordt gebruikt vanwege de lage impedantie (RI) en niet te hoge versterking (MU) Sommige types vind ik een beetje hard en transistorachtig klinken... U weet wel wat ik bedoel De ontvangst op een 3 element FM antenne is fenominaal goed mijn favoriete FM station Radio M komt op 93.1Mhz "volle bak" binnen. Dankzij de Wide en Narrow schakelaar spettert en keihard FM signaal op 93,3 niet door het geluid heen. Prima. Stemmen zijn best mooi, totaal niet buisachtig warm. iets dat ik sowieso niet mooi vind, eerder zoals via een goede transistor versterker. Er zijn veel details en die zijn ook nog goed van elkaar te scheiden. Volgens de handleiding moet hij eerst 48 aanstaan. Dàt beloofd wat dat ik dit mag meemaken .... geweldig. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 7 februari 2013 Report Share Posted 7 februari 2013 Gefeliciteerd met de aankoop Jack. Mooie tuner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 februari 2013 Report Share Posted 7 februari 2013 Gefeliciteerd met de aankoop Jack. Mooie tuner. Dank je. Hij ziet er inderdaad wel leuk uit. Mijn vrouw zingt op dit moment mee .... goed teken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 7 februari 2013 Report Share Posted 7 februari 2013 Cool, Jack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts