robx Posted 28 maart 2013 Report Share Posted 28 maart 2013 stil hier. 14 dagen niks beleefd? ik heb intussen 14 dagen van muziek genoten. Veel FM, leuk die enorme varieteit te horen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 maart 2013 Author Report Share Posted 28 maart 2013 stil hier. 14 dagen niks beleefd? O jawel hoor, ondertussen heb ik m'n Asus EEE mini PCtje goed aan het werk. Dat is dus mijn muziek streamer geworden. De server staat nu in de meterkast. En al mijn muziek die ik geript had staat nu ook op de server. Nou nog 'n backup maken. Ik luister nu naar Fink, Sort of a revolution. Nooit van gehoord, maar mooie muziek en is goed opgenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 maart 2013 Report Share Posted 29 maart 2013 net een paar uur cd's geluisterd. verslavend mooi. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 maart 2013 Report Share Posted 30 maart 2013 Ik had gister iemand van een ander forum op visite en weer blij gemaakt. Stukje van zijn reactie... [....] Eerst een 2-tal uurtjes geluisterd naar alle soorten muziek op de set van Jack.En deze set klinkt: subliem! [.....] We hebben pop, sixties, metal, jazz, house, klassiek e.v.a. gedraaid. Van heel lief tot gillende gitaren en buikkriebelen bassen. Ze geven geen krimp die buizen samen met het speksteen Wat missen jullie een hoop Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 maart 2013 Report Share Posted 30 maart 2013 Mijn file dagje was donderdag avond, Bij de AVMN was Menno te gast en het onderwerp was het project van vorig jaar de Mable. Nu had ik deze al eens gehoord maar nu waren de verschillen duidelijker. Natuurlijk waren niet alle versterker schakelingen gelijk maar je kon nu duidelijk horen wat de trafo doet. Begonnen met de MOD 3 versie waar een voedingstrafo als UGT werd gebruikt. Deze klonk al heel aardig maar miste nog wel leven en dynamiek. Vervolgens was mijn creatie aan de beurt daar zat een vd Veen trafo in maar dan de budget versie MOD9 Dat was al veel beter al vond Onno het hier en daar nog wat dun. toen kwam de creatie van Hans waar wel als waar een behoorlijk andere schakeling in zat maar ook een van de mooiste trafo's die Amplimo /vd Veen kan maken. MOD8 Hier werden meteen de puntjes op de I gezet. Zelf en ook volgens Menno zijn deze verschillen met name terug te voeren op de gebruikte trafo. Dit was erg leuk om te horen en benadrukt voor mij maar weer het nut van een mooie trafo. Waar bij ik wel moet aangeven dat het verschil in prijs voor mij de reden is om toch maar even met deze versterker te blijven spelen. http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2012.html Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 maart 2013 Report Share Posted 30 maart 2013 Ja George, dat was een leuke avond. Overigens was voor mij het klapstuk van de avond de versterker die Menno nu aan het ontwikkelen is. Iets met stroomversterking en spanningversterking. Ik heb daar niet zo'n verstand van, maar dat prototype was echt heel mooi. Zeer dynamisch en echt muzikaal. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 maart 2013 Report Share Posted 30 maart 2013 Leuk verslag George. Uitgang trafo's maken inderdaad een groot verschil, ik heb geluk met de deels zilveren VDV-6040SILpp te spelen. Die heb ik ooit 2e hands gekocht. Nieuw met de huidige zilver/goudprijzen onbetaalbaar. Leobus stroomversterking? bedoel je niet "stroombron?" Met behulp van halfgeleiders kun je b.v. de fase draaier/voortrap zéér lineair maken. Of een stuurtrap zeer laagohmig. Ik was vorige week bij de introductie van het TSS project 2013 http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2013.html En daar kwam dit ter sprake. Project 2013 is gebaseerd op eerder werk http://www.mennovanderveen.nl/nl/project-frameset.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 maart 2013 Report Share Posted 30 maart 2013 Was ook zeker leuk. Waar Leo het over heeft is een nieuw project van Menno waar hij ons naar heeft laten luisteren. Kan en mag daar nu nog niets over zeggen hear. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 maart 2013 Report Share Posted 31 maart 2013 Wat kan er nieuw zijn aan een buizenversterker? Het enig dat ik nog kan bedenken is de inwendige weerstand (RI) van buizen altijd automatisch constant te houden bij push pull. Zowel in de stuur als eindtrap Dat veranderd namelijk als de buizen ouder worden. De rest is er allemaal al. Wim de Haan, heeft al jaren terug mooie dingen bedacht en gemaakt. http://www.avmn.nl/vorige_avonden.htm 6336A Stereo triode balans eindversterker http://www.elektor.nl/products/magazines/specials/elektuur-audio-special-1.12167.lynkx De man is briljant. Jammer dat zijn originele website niet meer in de lucht is. Kennelijk is er veel haat en nijd in ons audiowereldtje. Zodra je iets boven het maaiveld dreigt te komen, moet je kop eraf. Triest Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 maart 2013 Report Share Posted 31 maart 2013 Eigenlijk een aaneenschakeling van audiofiele dagen....... Ik stream tegenwoordig (met een Sonos Connect, met een SFTP kabel naar de Experiabox) en heb constant Radio Paradise opstaan.Het is soms zó erg, dat ik nergens aan toe kom, doordat ik steeds weer naar de luisterstoel wordt toegetrokken..... . De kwaliteit is nu méér dan aanvaardbaar, klinkt gewoon heerlijk. Radio Paradise is een mix van pop, country, jazz, soms een toefje klassiek (dat kan ik net aan ), Ligt in het verlengde van KinK FM die helaas verdwenen is, maar nog wat breder. Géén reclames, "Listener Supportet Radio" zoals ze zelf zeggen. Aanrader! http://www.radioparadise.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 maart 2013 Report Share Posted 31 maart 2013 Wat kan er nieuw zijn aan een buizenversterker? Het enig dat ik nog kan bedenken is de inwendige weerstand (RI) van buizen altijd automatisch constant te houden bij push pull. Zowel in de stuur als eindtrap Dat veranderd namelijk als de buizen ouder worden. De rest is er allemaal al. Wim de Haan, heeft al jaren terug mooie dingen bedacht en gemaakt. http://www.avmn.nl/vorige_avonden.htm 6336A Stereo triode balans eindversterker http://www.elektor.nl/products/magazines/specials/elektuur-audio-special-1.12167.lynkx De man is briljant. Jammer dat zijn originele website niet meer in de lucht is. Kennelijk is er veel haat en nijd in ons audiowereldtje. Zodra je iets boven het maaiveld dreigt te komen, moet je kop eraf. Triest Als je meer wil weten even contact opnemen met menno. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 31 maart 2013 Report Share Posted 31 maart 2013 Leuk verslag George. Uitgang trafo's maken inderdaad een groot verschil, ik heb geluk met de deels zilveren VDV-6040SILpp te spelen. Die heb ik ooit 2e hands gekocht. Nieuw met de huidige zilver/goudprijzen onbetaalbaar. Leobus stroomversterking? bedoel je niet "stroombron?" Met behulp van halfgeleiders kun je b.v. de fase draaier/voortrap zéér lineair maken. Of een stuurtrap zeer laagohmig. Ik was vorige week bij de introductie van het TSS project 2013 http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2013.html En daar kwam dit ter sprake. Project 2013 is gebaseerd op eerder werk http://www.mennovanderveen.nl/nl/project-frameset.html Hij had het toch echt over stroomversterker. Dat hadden al meer mensen geprobeerd, maar die waren allemaal afgehaakt door de problemen die ze tegen kwamen. Menno had daar al een aantal van opgelost, maar was nog niet klaar volgens hemzelf. Nou dat kon ik niet horen, want dat versterkertje klonk al prachtig ondanks dat er nog een gammel Chinees voedingstrafotje in zat. Hij wilde er inderdaad verder niets over prijs geven, terwijl we van de andere gedemonstreerde versterkers schema's en uitleg kregen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 april 2013 Report Share Posted 1 april 2013 Ok dank je wel. Ik heb binnenkort weer cursus. Dan hoor ik het wel. Of niet. Bijzonder, temeer omdat buizenversterkers juist met een hoge spanning versterken. Stroom, loopt er in verhouding bijna niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 1 april 2013 Report Share Posted 1 april 2013 Zelf en ook volgens Menno zijn deze verschillen met name terug te voeren op de gebruikte trafo. Dit was erg leuk om te horen en benadrukt voor mij maar weer het nut van een mooie trafo. Leuk verslagje om te lezen. Deze opmerkingen pik ik er even uit, omdat ik net las in de nieuwste Hobby Hifi hoe het impedantieverloop van een luidspreker de frequentiekarakteristiek verandert met een bepaalde buizenversterker die wordt getest, en niet zo'n klein beetje ook. Door de inwendige weerstand van de trafo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 april 2013 Report Share Posted 2 april 2013 Interessant, welke versterker? en welke luidspreker? http://www.hobbyhifi.de/Aktuell/Aktuelle_Ausgabe/aktuelle_ausgabe.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 april 2013 Report Share Posted 2 april 2013 Leuk verslagje om te lezen. Deze opmerkingen pik ik er even uit, omdat ik net las in de nieuwste Hobby Hifi hoe het impedantieverloop van een luidspreker de frequentiekarakteristiek verandert met een bepaalde buizenversterker die wordt getest, en niet zo'n klein beetje ook. Door de inwendige weerstand van de trafo. Kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar dat is dan natuurlijk niet alleen de trafo maar ook de weerstand van de schakeling die daar voor zit. De weerstand in de trafo wordt natuurlijk bepaald door de last die aan de primaire zijde hangt. Zo is het weer de combinatie die daar voor verantwoordelijke is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 april 2013 Report Share Posted 2 april 2013 Kappa,dat zeg je heel goed de laatste regel ,deze regel is niet geschikt voor merken freak,s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 april 2013 Report Share Posted 2 april 2013 Volgens mij is de secundaire belasting, (de luidspreker) verantwoordelijk voor de primaire belasting die de buis ziet. Je kunt eventuele invloeden van uitgang trafo sterk verminderen, door de buis in triode te zetten. Waardoor de primaire weerstand laag wordt en daarmee ook weer de invloed van de luidspreker. Vandaar mijn vraag, welke versterker en welke luidspreker? Het moet bij elkaar passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 april 2013 Report Share Posted 2 april 2013 Zou dat niet twee kanten op werken Jack? Verder in mij fiele dagje vandaag een mail gekregen van Vic de ontwerper van de Transfi toonarm. Hij gaf mij een compliment dat dit de beste cloon was die hij tot nu toe was tegen gekomen. Daarnaast is hij ge interesseert in het productie proces van de carbon slede. Daar over loopt nog nog een correspondentie. later meer hier over. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 april 2013 Report Share Posted 2 april 2013 Zou dat niet twee kanten op werken Jack? Ja 2 kanten. Een lagere RI = inwendige weerstand bij b.v. triode schakelen zorgt ook voor een lagere secundaire weerstand bij de uitgang trafo. Bijna iedereen weet hier. Hoe lager de inwendige weerstand van de versterker ten op zichte van de belasting. (een 4 of 8ohm speaker) des te hoger de dempingsfactor en daarmee een strakker laag. Het aardige is als je een goede luidspreker / versterker combinatie hebt (kom er maar in Wol) Dat een buizen versterker al met een dempingsfactor 2 al echt heel mooi laag kan geven. (vooral bij LP) Ik zelf zit daar nu iets onder +/- 1,8 en heb de poorten van mijn luidsprekers ietsje gedempt, ongeveer 1/4. Daardoor kan ik ook de meest heftige, verschikkelijk elektronisch laag of diepste laag probleemloos afspelen. Oud truukje Ik gebruik een stukje wasemkapfilter in een klein rolletje. Mijn audiofiele dag. Ik was zo dom om een imitatie snaar te kopen voor mijn Thorens. TD-2001 Moet kunnen niet? Niet dus het plateu stond toch een partij te trillen, bijna mijn Delos naar de eeuwige jachtvelden. Vandaag kwam er uit Duitsland een "original" . Beste mensen, "een wereld van verschil." Gelijk: The Wall kant 3 gedraaidt. Ongelofelijk mooi Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 Beste Tubejack, Alles wat in de luidsprekerimpedantie afwijkt van de resistieve weerstand (de "gelijkstroomweerstand"), kan worden verklaard uit capaciteiten en inducties. Fasedraaiingen, dus: het uit fase draaien van stroom en spanning, afhankelijk van de frequentie. Verklaart dit de grotere gevoeligheid* voor impedantieverschillen bij buizenversterkers met laagohmige (trafo)uitgangen? Is het doordat de luidspreker met de trafo c.s. een resonantiekring vormt? * Transistor/halfgeleiderversterkers (m.n. UcD) lijken hier minder gevoelig voor te zijn. En Philips heeft ooit single ended push-pull buizenversterkers/radio's met hoogohmige uitgangen zonder trafo (plus bijbehorende hoogohmige luidsprekers) gemaakt, om het probleem te omzeilen. (...) Het draait niet zozeer om de trafo zelf, want die bepaalt in feite niet de belasting die de buis ziet. De trafo zorgt er alleen voor dat de luidsprekerimpedantie wordt opgetransformeerd tot een waarde waarbij de buis het lekkerste werkt. Als je een buis hebt met 7k anode-impedantie pak je dus het liefst een trafo waarop die impedantie ook staat aangegeven en gebruik je de luidsprekerimpedantie zoals op de trafo is aangegeven. Maar als je een trafo hebt met primair 3k5 en secundair 4 Ohm, dan kun je die bij diezelfde buis van 7k gebruiken als je er geen 4 Ohm luispreker op aansluit maar eentje van 8 Ohm. De impedantietransformatie van de trafo is namelijk constant (kwadraat van de wikkelverhouding). Misschien is de kwaliteit iets minder omdat de trafo in het algemeen is geoptimaliseerd voor de aangegeven impedanties, maar daar hoor misschien alleen bij HiFi wat van als je heel erg goed luistert. Voor wat betreft echte misaanpassingen: maak het niet te gek (tot een impedantiemisaanpassing factor 1,5 of zo)** en zolang je het uitgangsvermogen van de buis klein houdt ten opzichte van het normale maximum is er niet zoveel aan de hand. Zoals gezegd misschien wat kwaliteitsverlies. Daarnaast zal je in een bestaand ontwerp met tegenkoppeling vanaf de luidsprekeraansluiting het ontwerp op die plaats misschien aan moeten passen om een instabiele versterker te voorkomen. (...) (Jeroen Boschma, http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/eindtrafo/ ) (...) OTL betekent Output TransformerLess, uitgangstrap zonder transformator. Door het weglaten van de eindtransformator kan een betere geluidskwaliteit worden bereikt, met als extra voordeel een goedkopere radio, want transformatoren zijn immers relatief dure onderdelen. Een consequentie van het toepassen van een OTL eindtrap is dat er een hoogohmige (800 Ohm) luidspreker moet worden gebruikt. (...) (Henk van den Broek / Piet Blaas: http://home.hccnet.nl/piet.blaas/artikel-bi-ampli.htm ) ** Als je ziet hoe groot de pieken en dalen in veel luidsprekerimpedantie-grafieken zijn, maken ze het bijna allemaal eigenlijk wel véél te gek in bepaalde frequentiegebieden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 Daar hebben we nu overall-tegenkoppeling voor. Dat maakt dat de versterker ongevoeliger wordt voor impedantiieschommelingen, naast andere voordelen. En nu niet gaan zeggen dat GNFB niet deugt want een topmwerl als Octave zit daar ook vol mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 Beste Spido, Af gezien, of ze nu wel-of-niet goed zijn..... Als ik alleen, naar het impedantie verloop van de gebruikte units kijk in mijn luidsprekers (Monacor SPH-165KEP) is dat mooi vlak . Er is een dip bij 30...40 Hertz. De VDV6040PP trafo's in mijn buizen versterker vallen in dat frequentiebereik daar juist iets af. Fase verschuiving is er nauwelijks. Het beetje dat er is..... is in het diepste laag. En volgens jou hoor je dat toch niet. Ik ga me er niet druk over maken, luidspreker en versterker passen volgens mij goed bij elkaar. P.s. oja ik gebruik ook een beetje lokale tegenkoppeling Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 Beste Spido, Af gezien, of ze nu wel-of-niet goed zijn..... Als ik alleen, naar het impedantie verloop van de gebruikte units kijk in mijn luidsprekers (Monacor SPH-165KEP) is dat mooi vlak . Er is een dip bij 30...40 Hertz. De VDV6040PP trafo's in mijn buizen versterker vallen in dat frequentiebereik daar juist iets af. Fase verschuiving is er nauwelijks. Het beetje dat er is..... is in het diepste laag. En volgens jou hoor je dat toch niet. Ik ga me er niet druk over maken, luidspreker en versterker passen volgens mij goed bij elkaar. P.s. oja ik gebruik ook een beetje lokale tegenkoppeling Beste Tubejack, Ja, jij boft maar met jouw luidsprekers! (Èn je versterker, natuurlijk.) Maar de meeste hifi-luidsprekers - vooral de hogere orde systemen - hebben Himalaya-achtige impedantiecurves en klokje-klokje-klokje-rond fasedraaiingen. Die zijn wel haast veroordeeld tot transistor/halfgeleider versterkers, nietwaar? UcD wellicht zelfs, hè? P.S. Jouw PS met betrekking tot lokale tegenkoppeling zag ik alleen in het "Reply to this topic" scherm. Vreemd, hè? Daar wil ik toch even op replyen. Harold Joseph Leak pleitte al in de jaren veertig van de vorige eeuw voor veel, ja héél veel (eigenlijk: zo veel mogelijk) negatieve tegenkoppeling in elke versterkertrap afzonderlijk èn "overall". Op die manier wist hij versterkervervorming te reduceren van 3 à 5 procent tot 0,1 procent. Waarom koppel jij, naar eigen zeggen, maar "een beetje" terug? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 Waarom koppel jij, naar eigen zeggen, maar "een beetje" terug? Beste Spido Om de eindbuizen, te dwingen, zich als een triode te gedragen. Met daarmee een lage RI = inwendige weerstand zoals ik even terug opmerkte. Dat is voldoende voor een hele lage vervorming. Bij een behoorlijk volume van 1watt = 90dB. Meet ik, met een testtoon van 1khz minder dan 0,05 THD = Total Harmonic Distortion. Lijkt me goed genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts