r.a.v.o.n Posted 8 mei 2013 Report Share Posted 8 mei 2013 Ik ken weinig mensen, die méér onderbouwd gepubliceerd hebben en veel meer audio ontwerpers. Hier is helaas geen AES paper o.i.d. van, waarom weet ik ook niet. Je geeft daar heel kernachtig weer waarom de twijfel die hier geventileerd wordt legitiem is. Van der Veen is zeer stellig over de klankverschillen tussen zilver en koper die hij waarneemt, het is opmerkelijk dat hij daar niet over heeft gepubliceerd. Ik ga niet kort door de bocht, ik heb geleerd om altijd kritisch te blijven kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 mei 2013 Report Share Posted 8 mei 2013 Ik ga niet kort door de bocht, ik heb geleerd om altijd kritisch te blijven kijken. Ok, maar met kijken àlleen, kom je niet veel verder, is mijn ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 8 mei 2013 Report Share Posted 8 mei 2013 Ok, maar met kijken àlleen, kom je niet veel verder, is mijn ervaring. Je mag daar naar keuze kijken, luisteren, voelen, proeven, denken, meten, vragen, proberen, controleren en dóórvragen invullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 mei 2013 Report Share Posted 8 mei 2013 klinkt problematisch. dan zullen twee identieke versterkers ook wel nooit gelijk klinken. of zo. Beste Robx, Dat is ook zo! Het is zelfs zo, dat één versterker nooit gelijk klinkt. Bij blindtests horen audiofielen duidelijk verschillen tussen één versterker. Dat komt hoofdzakelijk door twee factoren: • ze willen verschillen horen en zijn bang tekort te schieten wanneer ze die verschillen niet horen; • tijdens de eerste beluistering verschuift de referentie voor de tweede beluistering. Bedenk hierbij, dat het waarde-oordeel altijd pas nà het horen wordt gevormd: het geluid (de muziek, maar ook de klank) zelf is dan al weer weg. Het beoordelen van de kwaliteit van schilderijen, foto's, beeldhouwwerken e.d. is daardoor eigenlijk gemakkelijker: je kunt er tijdens het kijken nog eens rustig over nadenken. Verder is het m.i. sowieso niet mogelijk om twee identieke versterkers te bouwen: daarvoor is de kwaliteitsspreiding van de componenten per definitie (dus altijd!) te groot. Buizen van hetzelfde type voor buizenversterkers worden dikwijls "gematched" verkocht, zodat de afwijkingen van de diverse exemplaren, zo veel als op dat moment toevallig mogelijk is, overeenkomen. De beste condensatoren hebben een toegestane afwijking van de gespecificeerde capaciteit van ± 2%, maar voor normale, goede condensatoren geldt ± 5%. (Dus van plus 5% tot min 5%.) In een "worst case" zou het dus kunnen voorkomen dat de ene "identieke" versterker veel condensatoren heeft met een wat te hoge capaciteit, en de andere "identieke" versterker veel condensatoren heeft met een wat te lage capaciteit. Voor transistoren, weerstanden e.d. geldt hetzelfde. Zulke verschillen kunnen wel weer worden gecorrigeerd bij de afregeling, maar de resultaten kunnen niet identiek zijn. Ooit bezocht ik een bekende hifi-handelaar in het Noorden van ons land, die een flink aantal Chinese buizenversterkers had staan. We hebben toen een aantal "identieke" buizenversterkers (van het merk "Spark", als ik me goed herinner) beluisterd, via dezelfde randapparatuur. Nou, ik kan je wel verzekeren dat ze vèrre van "identiek" klònken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 mei 2013 Report Share Posted 8 mei 2013 Tl 200 Sigle ended is totaal wat anders dan Pushpull, Jack 3,5,7 vervorming is veel belangrijker 2,4,6 terwijl menno over 2 harmonische vervorming praat. Jack is Menno aanhanger,bij jack kunnen die mensen niks fout doen. menno zegt zelf dat 2 buizen niet identiek zijn ter japanees kondo wel met 2 eindbuizen single ended werkt en allebei hebben verstand van buizen is dit niet raar Jack een beetje raar dat die 10 of 100 nf gebruikt, dan klopt de aanpassing met uitgangtrafo niet, de buizen gaat niet samen met de uitgang trafo. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 mei 2013 Report Share Posted 8 mei 2013 Tja Wol, we kunnen nou eenmaal niet zelf overal verstand van hebben en moeten we ons optrekken aan guru's. Keuze genoeg: De een gelooft in Menno, de ander weer in Klaas en niet te vergeten de Guido's, Siegfrieten, Passen enz. enz. Keuze genoeg en voor elk wat wils Opmerkelijk is dan wel dat die guru's het vaak onderling niet met elkaar eens zijn, als ze al naar elkaar luisteren (ze horen het liefste alleen zichzelf). Je doet er dus verstandig aan om je tot eentje te beperken anders loop je het risico aan verwarring ten prooi te te vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 8 mei 2013 Report Share Posted 8 mei 2013 Haha leuke discussie dit Ik ben geen menno fan en ook geen klaas fan Menno heeft een onhandige luisterruimte, wel goede apparatuur. De demo met de trein... Tja. Begrijp het wel maar een leuk stuk muziek horen in een goede opstelling daar zou een liefhebber meer aan hebben. Ik denk maar zo: dankzij o.a. MvdV is de buizenversterker terug van nooit weggeweest. Ook wil Menno maar niet aan andere componenten, behalve die welke zijn partner kan leveren. Gelukkig zijn er meer leveranciers. Wat betreft koper versus zilver. Ik denk dat ik nog wel eens een punt kan hebben bij wat ik hiervoor aangehaald heb: het zilverdraad heeft sowieso een betere productiemethode. Doe datzelfde met het koper en de verschillen zullen kleiner kunnen zijn. Nou ja. Whatever. Vergelijk het met vergulde contacten bij buisvoeten. Die behandeling krijgen de betere buizen. Een buis waarbij er meer verschillen zijn behalve bij die pennen. Ik geloof echt niet dat een gold pin buisje anders klinkt dan zijn niet gold pin broertje alleen maar door het vergulden. Daar is meer aan de hand. Wellicht betere grid materie, ander kathode materiaal etc. Zo zie ik het ook voor de zilvertrafo. Die heeft gewoon een VIP behandeling ondergaan en is daardoor werkelijk beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Een zilver trafo werkt alleen goed op single ended ,vor de rest is het zonde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Beste Robx, Dat is ook zo! Het is zelfs zo, dat één versterker nooit gelijk klinkt. Beste Spido, Mag ik jou een weder vraag stellen? Want dit is een beetje voor mijn tijd. Klonken die Leak versterkers, dan ook allemaal anders? @Wol, wat stel je veel vragen. Het meeste kun je zo zelf uitzoeken. Vele zijn Hear al beantwoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Jack ik stel geen vragen ik geef antwoord, als jij wilt aantonen dat zilvertrafo beter klinkt dan toon dat maar eens is meet technisch aan en geen bla bla een tip heb je al aangegeven hoe je kunt meten ,en hoorbaar met verschillende uitgangstrafo en niet met een ,meerdere trafo,s dan ben je geloofwaardig. En over goeroe,s ze vertellen een verhaal wat hun mening is, terwijl er ook een anderekant van de medaille is en die vertellen ze je lekker niet daar kom je wel achter als je het product gekocht hebt 80 procent zijn gladjanus een mooi mond werk meer niet ,bij 2 werd ik bijna er uitgezet vanwege 2 simpele kritische vragen en dat mag toch of niet. Zo is op een andere form een naim aangepraat van 5000 euro,s na drie maande gebruikt staat het te koop voor 4500 euro,s en dat vind ik erg.Als je iets vertelt vertel dan ook de nadelen van het product dan heb je tenminste een schoon geweten. Jack, menno geeft een cursus bouwen met die nieuwe trafo daar kan je nog veel van leren. kritiche wol PS er zijn meer mensen met kennis die in achterkamertjes werken die geen aandacht willen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Jack ik stel geen vragen ik geef antwoord, als jij wilt aantonen dat zilvertrafo beter klinkt dan toon dat maar eens is meet technisch aan Als dat zo eenvoudig was, dan hadden fabrikanten dat m.i. al vele decennia terug gedaan Ik moet de 1e leverancier Hear nog zien, die op dit forum iets meettechnisch aantoont. Verkopers en goeroes (welke trouwens?) die kletspraatjes verkopen, snijden zichzelf in de vingers. Mensen zijn niet gek..... Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Jack, de boek werken van Le audiophile daar wordt je wijzer van daar gaan ze diep in de materie en ook nog met scoop beelden. mvg wol vakliteratuur gestoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Jack, ik zal je een verhaal vertellen wat mij zelf is overkomen, ik kocht materiaal voor 560 gulden,s toen der tijd ik kwam bij een vriend, hij herkende het product en zij dat 2 gulden 80 koste, dan dan ga je door de grond. voor mij was die goeroe afgelopen ,terwijl ik vroeger vol lof was over die goeroe. mvg wiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Ik moet de 1e leverancier Hear nog zien, die op dit forum iets meettechnisch aantoont. Verkopers en goeroes (welke trouwens?) die kletspraatjes verkopen, snijden zichzelf in de vingers. Mensen zijn niet gek..... Iets aantonen is voor mensen die technisch inhoudelijk met de materie bezig zijn. Dit forum gaat over high end audio. In high end audio gaat het wat mij betreft vooral om de perceptie en veel minder om de technische inhoud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 maar ja wat is technische inhoud. een Marantz SA11 die uitpuilt van de onderdelen, heel mooi meet en niet klinkt ? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Ravon,daar ben ik niet mee eens ik vind het prachtig wat jack doet met die tuner,s daar is die heer en meester in dat is gave en dat kan je niet leren ,die kun scharen met cluisenaar met die antie birdie filter alleen gaat jack nog uitvoeriger op in. mvg wiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Beste Spido, Mag ik jou een weder vraag stellen? Want dit is een beetje voor mijn tijd. Klonken die Leak versterkers, dan ook allemaal anders? (...) Beste Tubejack, Ja, natuurlijk! Sommige klonken fantastisch goed, en andere klonken verbijsterend goed! Maar soms waren dat dezelfde versterkers. Jouw eigen installatie presteert op sommige dagen en momenten toch ook nòg beter dan op andere dagen en momenten? Heeft vermoedelijk méér met jóu te maken dan met je versterker... Met adrenaline, noradrenaline, endorfine, dopamine, serotonine: dat soort dingen, dusss... Zo klinkt mijn eigen installatie ook stukken beter op mijn -eh- betere dagen. Of eigenlijk: momenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 ik vind het prachtig wat jack doet met die tuner,s daar is die heer en meester in dat is gave en dat kan je niet leren , Veeg het geknutsel met zilverdraad alsjeblieft niet op één hoop met het vakkundig restaureren en afregelen van tuners. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Beste Tubejack, Ja, natuurlijk! Sommige klonken fantastisch goed, en andere klonken verbijsterend goed! Maar soms waren dat dezelfde versterkers. Beste Spido, Het bijzondere is, dat onderdelen in de jaren 40...60 een véél grotere tolerantie kende 10 of 20% voor een koolstof composiet weerstand was heel normaal. En toch goed en vast gelijkwaardig klinkende versterkers kunnen maken. Is gewoon een kwestie van een goed ontwerp. Verder klinkt mijn installatie alleen slecht, wanneer ik een pestbui heb Gelukkig komt dat maar weinig voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Ravon, je had het over technische aspecten niet publiceren op dit form terwijl arden voor jack een hoekje tuner,s wilde plaatsen en daar ben ik voorstander van wat dat verdient die. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Veeg het geknutsel met zilverdraad alsjeblieft niet op één hoop met het vakkundig restaureren en afregelen van tuners. Beide is mooi om te doen. Zekerheden vooraf, vind ik prettig en onmisbaar als je een duidelijk doel voor ogen hebt. Maar bij zoiets, als zilver hoef dat voor mij niet persé. Vele op dit forum zijn onderzoeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Ravon, je had het over technische aspecten niet publiceren op dit form terwijl arden voor jack een hoekje tuner,s wilde plaatsen en daar ben ik voorstander van wat dat verdient die. Ik hoef geen eigen plekje Wol, mensen zoals Ivan10 weten hoe veel tijd daar in zit. Wat techniek betreft, goed idee, ik heb een "nieuwe" geluidskaart die 24bits 96khz aan kan, maar dan 2 kanalen te gelijk. Kostte maar 5€ En zit zit vol met "gouden" aansluitingen Ga ik lekker mee prutsen vandaag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Als dat zo eenvoudig was, dan hadden fabrikanten dat m.i. al vele decennia terug gedaan Ik moet de 1e leverancier Hear nog zien, die op dit forum iets meettechnisch aantoont. Grappig is dan wel dat decennia terug fabrikanten dat openhartiger deden dan nu. Nu lees je uitsluitend nog marketing prietpraat met soms een technisch parfummetje er aan toegevoegd. Dat wordt dan braaf overgenomen door recencenten en de betreffende fans. Het is dan onmogelijk om schijn en werkelijkheid uit elkaar te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Ravon, je had het over technische aspecten niet publiceren op dit form terwijl arden voor jack een hoekje tuner,s wilde plaatsen en daar ben ik voorstander van wat dat verdient die. Ik heb het hier over de vermeende kwaliteit van transformatoren met zilverdraad en over het ontbreken van een technische onderbouwing daarvan. Die informatie hoeft niet per se op dit forum geplaatst te worden, elders mag uiteraard ook. Ik heb er tot nu toe niets over kunnen vinden wat verder gaat dan marketingpraatjes. De discussie over de indeling van dit forum vindt elders plaats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Beide is mooi om te doen. Dat neem ik graag van je aan, je moet mijn kritische houding ook zeker niet zien als een poging om je er van af te brengen. Wat mij wel bezig houdt is de vraag of jij niet nieuwsgierig bent naar de reden waaróm je een (al dan niet gunstige) invloed van zilver waarneemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts