Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Beste Spido,

Het bijzondere is, dat onderdelen in de jaren 40...60 een véél grotere tolerantie kende

10 of 20%  voor een koolstof composiet weerstand was heel normaal.

En  toch goed en vast gelijkwaardig klinkende versterkers kunnen maken.

Is gewoon een kwestie van een goed ontwerp.

Verder klinkt mijn installatie alleen slecht, wanneer ik een pestbui heb :(

Gelukkig komt dat maar weinig voor :)

Hallo,

Dat componenten bij productie een tolerantie van 10 tot 20% hebben, betekent nog niet dat ze in de toepassing ook die tolerantie hebben. Gewoon de waarde meten en matchen. Als je er genoeg hebt, moet dat lukken.

Groet,

Leobus

Hallo,

Dat componenten bij productie een tolerantie van 10 tot 20% hebben, betekent nog niet dat ze in de toepassing ook die tolerantie hebben. Gewoon de waarde meten en matchen. Als je er genoeg hebt, moet dat lukken.

Groet,

Leobus

Klopt Leo,

Maar met dat meten ben je er niet. Sommige componenten hebben ook een hoog temperatuur coëfficiënt, weerstanden b.v. Over het algemeen hebben weerstanden met een hoge nauwkeurigheid een lage tempco en v.v. De opgegeven nauwkeurigheid is inclusief het totale temperatuurbereik tenzij anders aangegeven.

Meet je een 10% weerstand bij 22 graden C op dan kan dat bij 60 graden (of nog hoger) wel eens behoorlijk anders uitpakken, zeker bij koolweerstanden.

Maar Pjotr, goede elektronica wordt toch net als een heleboel andere dingen ontworpen voor het behalen van specificaties op een gewenste bedrijfstemperatuur waarbij juist rekening wordt gehouden met de door jou aangehaalde temperatuurseffecten?

Guest tubejack

Dat neem ik graag van je aan, je moet mijn kritische houding ook zeker niet zien als een poging om je er van af te brengen. Wat mij wel bezig houdt is de vraag of jij niet nieuwsgierig bent naar de reden waaróm je een (al dan niet gunstige) invloed van zilver waarneemt.

Natuurlijk.  Ik kan niet goed verklaren.  Maar dan komt de vraag moet je zoiets delen?  Of kun je maar beter je mond houden ?

Het laatste is makkelijker ....

Guest tubejack

Maar Pjotr, goede elektronica wordt toch net als een heleboel andere dingen ontworpen voor het behalen van specificaties op een gewenste bedrijfstemperatuur waarbij juist rekening wordt gehouden met de door jou aangehaalde temperatuurseffecten?

In een goed ontwerp wel. 

Zeker Jack, maar hoe weet je nu van wat je koopt (of eventueel zelf na bouwt) het ontwerp en de gebruikte materialen goed zijn? Dat weet je dus niet... daar heb je dan grondige technische vakkennis voor nodig om een gefundeerd oordeel over te kunnen geven.

Alternatief is dan "De tijd zal leren" of het beklijft of op de mening van anderen afgaan. Bij dat laatste heb je dan weer de handicap dat die mening gekleurd is en vaak helemaal niet zo deskundig.

Guest tubejack

Zeker Jack, maar hoe weet je nu van wat je koopt (of eventueel zelf na bouwt) het ontwerp en de gebruikte materialen goed zijn? Dat weet je dus niet... daar heb je dan grondige technische vakkennis voor nodig om een gefundeerd oordeel over te kunnen geven.

Voor veel mensen, zal dat een kwestie van vertrouwen zijn Pjort.

Daar draait ook de hele economie om.

In dit voorbeeld:  klinkt en meet het ontwerp goed en is duurzaam.  

Er wordt In èlke versie worden,  geen ènkel  audiofiel onderdeel gebruikt.

Gewoon standaard onderdelen van een goede kwaliteit.

De verschillen kun je terugbrengen tot de uitgang trafo.

Natuurlijk.  Ik kan niet goed verklaren.  Maar dan komt de vraag moet je zoiets delen?  Of kun je maar beter je mond houden ?

Het laatste is makkelijker ....

Als je iets verkoopt wat werkt kun je dat toch gewoon aantonen en laten zien? Als wat je verkoopt niet werkt zul je je moeten houden bij praatjes en moet je de inhoud mijden als de pest. Met het laatste zijn diverse kabelboeren en luchtbakkers behoorlijk succesvol geworden, het lijkt er dus op dat het commercieel gezien soms beter is om géén openheid van zaken te geven. 

Guest tubejack

Als je iets verkoopt wat werkt kun je dat toch gewoon aantonen en laten zien?

Ja hoor geen enkel probleem, dat doe ik regelmatig :)

Ja hoor geen enkel probleem, dat doe ik regelmatig :)

Ja, natuurlijk doe jij dat. Dat doe ik ook.

Ik doel meer op het type mens of bedrijf wat beweert dat A beter klinkt dan B en wat dat dan vervolgens niet onderbouwt of aantoont (en waarover niets te vinden is behalve een paar subjectieve waarnemingen) maar wel A aanbeveelt en/of verkoopt als upgrade. 

Als je iets verkoopt wat werkt kun je dat toch gewoon aantonen en laten zien? Als wat je verkoopt niet werkt zul je je moeten houden bij praatjes en moet je de inhoud mijden als de pest. Met het laatste zijn diverse kabelboeren en luchtbakkers behoorlijk succesvol geworden, het lijkt er dus op dat het commercieel gezien soms beter is om géén openheid van zaken te geven. 

Laten we niet de kabelmerken vergeten die hun vak wel serieus nemen, luchtbakkers heb je in iedere discipline/vak. Alles wordt doorgaans op fora veel te veel vanuit een negatief perspectief gezien en laten we alles ook niet over een kam scheren. Er zijn nooit goede verhalen op fora over kabels, vind ik wel opvallend.

Kabelmerken is complete onzin Kharma,het is gewoon goeie handel je verkoopt het en that is, en je ziet het product niet meer terug.

Toon mij maar eens aan waarom jou kabel top is, ja top in prijs, niet meer en  minder ,het is  gewoon mensen willen aandacht dat zo,n dure kabel willen hebben.

Moet dat niet zijn: het is  gewoon mensen willen aandacht die niet zo'n  dure kabel hebben. :P

Je bevestigd nu wel Wollie zijn stelling :D

Het valt niet te ontkennen: Kabeltjes hebben wel een hoog "Kijk mij nou gehalte".

Pjotr,het ontwerp en de gebruikte materialen is gewoon onderzoek onderzoek en nog eens onderzoek,daarom  vind ik high-end complete onzin,het gaat gewoon om de combinatie en de klank kleur wat de cliënt wilt zo simpel is dat.

Kijk maar naar Munchen hoeveel goroe,s met hun big smile hun mooie kastje,s aan de man proberen te brengen,mensen willen uitstraling en naam hebben om aandacht van de mede hifi liefhebber.

Guest tubejack

[.....] daarom  vind ik high-end complete onzin [....]

Ben je vergeten, hoe dit forum heet Wol :blink:

Wie heeft daar High end van gemaakt ik niet  :D  :D  :D en voor Arden is dit toegevoegde waarde voor zijn bedrijf.

mvg wol

Ja hoor eens, een kroeg zonder gasten heeft ook geen reden van bestaan :P   :D

Guest tubejack

:D  Wol een "upgrade"  dus .....   zou er ook nog een ballotagecommissie komen :unsure:   Dan vrees ik het ergste voor mijn account   :ph34r:

Laten we eens eerlijk zijn  is zelfbouw High End,en hoeveel procent van de leden heeft een speaker boven 8000 euro,s cash betaald of een versterker van 6000 euro,s en ga zo maar door staan het zijn er maar enkele.

mvg wol

Guest tubejack

Audiofiele hebben we hier àlle dagen moderator2 :)  Maar soms gaat de discussie over dingen die je zelf niet goed kan verklaren. 

Dat is ook audiofiel... niet ^_^

Maar ok!

De KT77 in triode is pure magie in mijn versterker. 

De Psvane buisjes in de riaa versterker zijn ook al lekker ingespeeld dus platen draaien is geweldig.

En wat ik nog niet verteld heb zéér ruis arm! Ik moet de versterker in de phono stand helemaal opendraaien B)

Dat laatste is vast weer te meten... dat dan weer wel -_-

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...