Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Deze:

http://www.msbtech.com/products/galaxy.php?Page=platinumHome

is een kleine $10.000 maar dan heb je ook nix (77 femto seconde ofzo)

Oh jee, er zijn meer kapers op de kust :D

Ik heb dit ruimteschip eens voorbij zien komen:

19bad8f78b0cbfbc8263cb95b3959dadb2e95f7f

http://antelopeaudio.com/en/products/Rubicon-Atomic-AD-DA-Preamp

B.t.w. Een Rubidium frequentiestandaard kost vandaag de dag iets van $160. Ongeveer 4x zo duur als een tentklokkie. Dus waarom zo'n DAC 10K moet kosten is niet helemaal duidelijk (of eigenlijk wel :D).

@marc,

Er zijn postzegelfreaks, reinheidsfreaks, enz. enz. Dus waarom geen jitterfreaks? Er zijn ook lui die wekkers bouwen op een nanoseconde nauwkeurig. Kun je je ontbijt op de nanoseconde nauwkeurig klaar maken. Ik vind 10 ms wel nauwkeurig genoeg :lol:

Jij hoort het verschil (waarschijnlijk) niet tussen de jitter die je nu hebt en een factor 10 of 100 beter. Ik schrijf waarschijnlijk omdat je het nooit zult weten als je het niet ABX wilt testen. En de kans dat jij aan een ABX test meedoet lijkt mij erg klein. 

Er speelt dan wel steeds nog iets anders mee, want met één en dezelfde DAC kun je dat niet instellen. Je zult er verschillende DACs voor nodig hebben, en zo introduceer je nog meer verschillen.

Mijn ervaring zegt me dat materiaal van belang is, en die prachtklok die Duck gevonden heeft bulkt van bijzonder materiaal. Wie zegt me dat het alleen aan die 77 femtoseconden ligt dat-ie zo goed klinkt?

Ik wil trouwens best wel eens meedoen met een ABX-test, dat zou mijn eerste zijn. Ik hecht er alleen geen waarde aan. Langdurig luisteren, wennen aan het geluid, en dan weer terug naar af, dát laat verschillen horen.

Marc

Lijkt wel een cd wisselaar. :)

Hoeveel beste DACs van de wereld zijn er trouwens?

http://www.totaldac.com/REFERENCE-D1-eng.htm

Heeft ook wel iets van een jukebox met die tiara bovenop :D

Jongens hou eens op met dat suggestieve gedoe over jitter als je niet van de hoed en de rand weet. Jitter is er in vele soorten, absolute getallen zeggen dan weinig. Net zoals met vervormingscijfers (jitter manifesteert zich gedeeltelijk ook eigenlijke als een soort van vervorming). Er geldt wel hoe minder hoe beter, maar waar ligt de grens waar het nog uit maakt?

Paar jaar geleden haalde een aantal zelfbouwer een DAC’je voor $35 uit Hong Kong. Ding klonk verrassend goed en kon zich gehoormatig makkelijk meten met commerciële DAC’s van 20 – 40 maal die prijs. Maar kon het beter? De voeding was n.l. niet zo heel goed, kon ook niet voor dat geld. De voedingsrimpel/ruis was duidelijk goed zichtbaar in het jitterspectrum. Betere ruisvrije voeding gebouwd (die duurder was dan het hele DAC’je) en dat was goed hoorbaar en meetbaar: Het jitterspectrum werd gelijk een stuk schoner. Dat vertaalde zich simpelweg in een schoner geluid wat een duidelijk beter gedefinieerd stereobeeld opleverde. Zelfs een niet-audiofiel hoorde dat verschil direct :D

Er speelt dan wel steeds nog iets anders mee, want met één en dezelfde DAC kun je dat niet instellen. 

Langdurig luisteren, wennen aan het geluid, en dan weer terug naar af, dát laat verschillen horen.

Ik herinner me een experiment waarbij dat manipuleren van jitter in een CD speler eigenlijk heel simpel bleek te zijn voor een elektronicus.

Langdurig luisteren en wennen aan het geluid kan ook in een ABX opzet worden uitgevoerd. De hoorbaarheid van verschillen verandert er niet door, het resultaat dus ook niet. Op basis van mijn ervaring met ABX testen vermoed ik dat je ongelijk hebt, kleine verschillen die hoorbaar zijn zijn dat binnen enkele seconden, het argument wat je aanvoert dient meestal als uitvlucht. 

Paar jaar geleden haalde een aantal zelfbouwer een DAC’je voor $35 uit Hong Kong. Ding klonk verrassend goed en kon zich gehoormatig makkelijk meten met commerciële DAC’s van 20 – 40 maal die prijs. 

Daarvoor hoef je niet naar Hong Kong. Via Alibaba kun je alles kopen.

Dit is ook grappig. Het bedrijf is zelf geen fabrikant maar is een soort tussenhandel (op Alibaba staan meer bedrijven die kabels produceren -ik neem aan koper in een huls stoppen- die je vanaf 10km. lengte kunt betsellen voor bespottelijk lage meterprijzen).

Ze verkopen zelfs Siltech. Mag ik effe 100 stuks, maar dan een ander kleurtje graag? Bij de Siltech kabel geven ze zelf toe dat het allemaal uit dezelfde fabriek komt...behalve de Siltech natuurlijk  :blink:

Die weten dus waar je het halen moet.

http://tl-audio.en.alibaba.com/product/911222576-218710118/Cardas_Hexlink_GOLDEN_5C_Audio_RCA_interconnect_cable.html

Paar jaar geleden haalde een aantal zelfbouwer een DAC’je voor $35 uit Hong Kong. Ding klonk verrassend goed en kon zich gehoormatig makkelijk meten met commerciële DAC’s van 20 – 40 maal die prijs. Maar kon het beter? De voeding was n.l. niet zo heel goed, kon ook niet voor dat geld. De voedingsrimpel/ruis was duidelijk goed zichtbaar in het jitterspectrum. Betere ruisvrije voeding gebouwd (die duurder was dan het hele DAC’je) en dat was goed hoorbaar en meetbaar: Het jitterspectrum werd gelijk een stuk schoner. Dat vertaalde zich simpelweg in een schoner geluid wat een duidelijk beter gedefinieerd stereobeeld opleverde. Zelfs een niet-audiofiel hoorde dat verschil direct :D

Ik ga er zo een ophalen.

Heb ik overgenomen van iemand op ZBA.

Ben benieuwd wat dat ding gaat doen.

De bedoeling is om het geluid van de PC wat te verbeteren.

Ben al wel aardig aan het inlezen op de verschillende Lampicura projecten.

Zal tzt wel een topic over starten.

Waarom zo ver weg? Als je hier in Nederland bij bijvoorbeeld Jobarco een kilometertje bestelt krijg je ook enorme korting en dan krijg je ook nog eens een tekst naar keuze op die kabel gedrukt. Een topkabel met hoogwaardige materialen erin kost hooguit een paar euro de meter, een paar connectoren er aan vast en lachen maar om al die lui die zo graag teveel betalen.

De hele audiofiele kabelhandel is één grote luchtbel. 

Guest tubejack

Heb al weken "audiofiele dagen"  Met een glimlach van oor tot oor stem ik 's avonds af op 93.1Mhz.

Is het de muziek ? Zijn het de buisjes ? Ongetwijfeld.  :)

De hele audiofiele kabelhandel is één grote luchtbel. 

Zeker. Dat geldt eigenlijk voor de audiohandel tout-court. Maar als iedereen nu jouw oren en waarnemingsvermogen zou hebben, zou iedereen dat doorhebben, en zou die handel dus niet bestaan.

Aangezien die handel wel bestaat, en we hier zelfs op een high-endforum zitten, kun je dus concluderen dat níet iedereen met jouw oren en waarnemingsvermogen begiftigd is.

De ongelukkige die dat betreft, is helaas overgeleverd aan een audiohandel die daar gebruik, wellicht ook misbruik van maakt. Maar als je weet in welke richting je het moet zoeken, dan ontspring je die dans, en kun je daadwerkelijk grote hoogten bereiken. En dan b.v. elke dag met een glimlach van oor tot oor naar de set luisteren.

Marc

Ça, c'est TROP court!

Er zijn echt wel goede audio-produkten te koop. En minder goede.

Maar doordat er zoveel goedkope rommel veel te duur wordt verkocht, krijg je soms wel de neiging om die hele handel maar af te schrijven, ja.

Beste Spido,

Voor mijn oren voldoet geen enkel apparaat of kabel zo uit de winkel. Geen luidspreker, draaitafel, element, cd-speler, streamer, tuner, dac. Sommige komen in de buurt hooguit.

Marc

Maar als iedereen nu jouw oren en waarnemingsvermogen zou hebben, zou iedereen dat doorhebben, en zou die handel dus niet bestaan.

Aangezien die handel wel bestaat, en we hier zelfs op een high-endforum zitten, kun je dus concluderen dat níet iedereen met jouw oren en waarnemingsvermogen begiftigd is.

Fijn dat je de tijd neemt om deze discussie een persoonlijk tintje mee te geven. Ik hecht aan de freudiaanse gedachte dat een kwalificerende persoonlijke noot - zelfs al is de kwalificatie bewust vaag gehouden - meer zegt over de afzender dan over de ontvanger. 

Verder vermoed ik dat het succes van de exclusieve audiofiele windhandel en de populariteit van budgetvriendelijke esoterische luchtfietserij in het algemeen meer het gevolg zijn van een complex mentaal samenspel van ledigheid, welgesteldheid, ego, kennis, kunde, attitude en keuzes dan van de staat van het gehoor of van het waarnemingsvermogen. 

Maar doordat er zoveel goedkope rommel veel te duur wordt verkocht, krijg je soms wel de neiging om die hele handel maar af te schrijven, ja.

Ik heb in elk geval geen vertrouwen meer in mensen die bewust aan die misleiding (of mag je het al oplichting noemen?) meedoen om er aan te verdienen. Dan hoef ik de andere spullen ook niet meer van ze. Het zou leuk zijn om hier eens een soort "Keuringsdienst van waarde" documentaire van te maken. Je vraagt aan zo'n kabel fabrikant of hij het zelf maakt en gaat dan het tegendeel bewijzen met een reisje China naar zo'n grote fabriek. Maar ook de bladen laten maar weinig horen. Af en toe durft iemand iets te schrijven, zoals Ruud Jonker. 

Het volgende is interessant. Het komt van die Chinezen die die kabels verkopen vanuit de fabriek via een alternatieve route:

• Place of Origin: Guangdong, China (Mainland)
  • Brand Name: Siltech
  • Model Number: Royal Signature Empress
  • Type: Interconnect cable
  • Application: CD, Tube Amplifier, HiFi Systems
  • Color: Blue
  • Packing: Carton Box
  • Connector Color: Gold
  • Connector Type: RCA
  • Shielding: Combination
  • Model: Siltech Empress
  • Connector: XLR & XLR
  • Length: 1M, 1.5M
  • Sale Methods: Pair
  • Shipping Methods: DHL, UPS, EMS, HongKong Post

Alloy: G7 silver-gold

Insulation: EPTFE Polymide Air FEP E-Silicon

Construction: Dual Balanced Coaxial

Connector: SST Connect, Neutrik XLR

(Other connectors are possible on request)

Technical Specifications

The industry associated with audio cables and power cords has been blamed for cynicism. It is believed that all wires and even whole cables are manufactured in a few factories in the world, mainly in Taiwan and China, and then only branded and confectioned in the West. Profit margin on such prepared cable can be as much as 1,000%. Let me state it briefly: in vast majority of cases it is true. That is why we need to look through various offers and choose those that are based on real metallurgy, genuine research and high quality work culture. One of the long leaders in all these categories is the Dutch company Siltech, manufacturing its products from start to finish in the Netherlands. Cables from this family based manufacturer are characterized by using (almost) entirely silver with the addition of gold. It was only the least expensive Explorer line made entirely of copper and launched this year to change that. However, all other previous and current cables from Edwin Van der Kleij have been silver. 

It all started nearly 30 years ago, in 1983, when the first generation of cables was presented, initially based on Swiss technology (anniversary coming next year!). Although Mr. Van der Kleij is a professional metallurgist who knows what he's doing, it took the company the next 10 years to develop its own conductors used in turn to manufacture cables. The G2 cables referred to above used longer silver crystals, thereby significantly lowering their (measured) distortion. The G3 Series launched in 1997 was truly groundbreaking in that it was the first to use silver alloyed with gold, filling the space between the silver crystals and thus further reducing distortion. Five years later we saw the G6 Series based on an even higher purity alloy. A year earlier the manufacturer presented the S6 Series phono interconnects with amorphous (non-crystalline) silver and gold alloy. The newest Siltech formula, the Generation 8 (G8) is a pure mono-crystal silver wire used in top models from the Royal Signature Series. Siltech calls this technology Mono X-tal. 

Blablabla of niet? Bestellen zij (moederbedrijf is Cable technology co.,ltd) die kabels (max. 100 stuks per week) nu in Nederland om ze vanuit China door te sturen met allerlei laagste prijs garanties, of komt die hele kabel inclusief doos ook gewoon uit China, ondanks alle bovengenoemde claims?  

Nou ja, ik ben blij dat ik nooit al teveel geld hieraan heb verspild. 

Het zou ook leuk zijn om nu eens NordOst door te lichten. Die claimen ook alles zelf te maken. :D Maar so what , een goedkoop koperdraadje klinkt hetzelfde.

Treshold ,een kabel maken kost peanuts per meter ,de naambekend heid kost geld en wie aanbid nou goeroes en goeroes maken er misbruik van want op een kabel hoef je geen garantie te geven je verkoopt het en ziet de kabel nooit meer terug.Ik trap er niet in .

Daar ben ik het niet mee eens met goedkoop koperdraadje bij kabel hoor je verschillen 

mvg wol

Verder vermoed ik dat het succes van de exclusieve audiofiele windhandel en de populariteit van budgetvriendelijke esoterische luchtfietserij in het algemeen meer het gevolg zijn van een complex mentaal samenspel van ledigheid, welgesteldheid, ego, kennis, kunde, attitude en keuzes dan van de staat van het gehoor of van het waarnemingsvermogen.

Maar toch vraag je je af waar de winst terecht komt. Het merendeel van de hifi winkels heeft het gewoon erg moeilijk.

Maar die hifi winkels die vragen ook wat ,een goedkoop setje hebben ze al niet meer en de jeugd vindt het te duur ze proberen toch om wat duurder aan te schaffen terwijl je ze eigenlijk moet begleiden en vroeger had je nog service en nu raken ze in paniek ,ik weet het ook niet meer dat krijg je als antwoord.   :)  :D  :D

mvg wol

das lang geleden dat ik een audiowinkel was ... het meeste dat daar staat voldoet inderdaad niet. het zal best lekker meten, maar klinken ... ik hoop alle dagen dat er gewoon niks (onherstelbaar) kapot gaat hier.

en als ik vragen heb ... de meeste winkel-bewoners hebben inderdaad geen flauw benul. kom ik hier wel vragen.

groet

Mijn audiofiele dagen bestaan sinds m'n vakantie uit het opschonen van m'n luisterruimte. Ik had er zoveel zooi naar binnen gesjouwd, dat het op het winkeltje van malle Pietje was gaan lijken.

Ik heb ook naar aanleiding van de "gehoormeting" van afgelopen week, meer demping achter me aangebracht. Deze wand bestond voor de helft uit CD rekken en de andere helft gordijn. Ik heb het gordijn nu opgeschoven zodat het voor de CD rekken doorgaat. Nu is de akoestiek voor het hoog en midden weer symmetrisch.

Het "altaar" is ook weer gewijzigd. De aparte zuil voor de draaitafel is weg en het rek weer wat breder.

Het oogt nu weer wat ruimer en opgeruimder.

:)

We zijn ook wat aan het opruimen in de vakantie waaronder wijnkelder en boekhouding. Schrik je toch van als je aankoopprijzen van 20 jaar geleden zag. Zaken zijn echt duurder geworden.

Ik heb ook nog een sectie afgekeurde platen en oud stereospul. Ga ik ook nog iets aan doen een dezerzijds dagen.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...