Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Hans ,heel leuk verhaal super,een vraag welke gamma kabel

mvg wol

Ja we willen PRECIES type en nummer weten. Die kunnen we vast modificeren en als high-end kabel op de markt brengen!  :D

Wel leuk dat als je die pseudo-audio rommel er tussenuit sloopt en gewoon vertrouwt op de competentie van de fabrikant om goede voedingen te maken, je in ieder geval niet slechter uit bent.

Toch is die scheidingstrafo ook via m'n broer hier terecht gekomen. Het brengt zeker wat rust in het geluid, maar ik had na komst van de Array 10 serie niet meer geprobeerd zonder deze trafo te spelen. En afschermingen zijn er voor mij ook liever niet dan wél, Ik had die kabel ooit gemaakt omdat deze mijn toen 5,5m lange onafgeschermde interlinks kruiste. Nu die toch afgeschermd moesten worden, is die afscherming in de voedingskabel overbodig geworden. Maar ik heb al wel maanden stekkers klaar liggen om weer eens een onafgeschermde interlink van 5,5 m te maken. Misschien werkt het nu met de steraarde en zonder de netfilters wél. Netfilters voeren n.l. nogal wat rommel af richting aarde. Dezelfde aarde waar dan ook weer je apparatuur aan hangt.

Na een paar dagen luisteren, ben ik wel blij dat ik alle wijzigingen heb doorgezet. De klank is in zijn geheel wat helderder geworden. Maar dat kan natuurlijk ook aan de instellingen van JRiver liggen.

:)

Dank Groovy. Ja, een leermomentje van 20 euro LOL :) Kurk only blijf ik dan maar als advies geven.

Sinds tijden de platenspeler weer aan en goed afgeregeld, maar A, de phonotrap heeft altijd aangestaan, maar lijkt toch 'signaal' arm te zijn geweest. Alles klinkt zo zacht. De volume meer opentrekken doe ik even niet voor de buren. Maar dat opent namelijk wel het geluid.  B. ik heb een 'nieuwe' CD-speler, die ook al doet het veel dingen vreemd, toch is mijn gehoor er op gaan afstemmen. Het is allemaal zo lekker in-your-face, ook op lage volumes. Waar zijn mijn aantekeningen van een week geleden, oh ja hier:

Audiofiele week update

- De nieuwe HVT heeft weinig interessante artikelen, de Music Emotion ziet er wat beter uit.

- Een 1990s Pioneer stable platter mechanism CD-speler gekocht. Het zag er leuk uit, dus meegenomen. Je plaatst de CD omgekeerd op een draaischijf.

- Marillion's greatest hits klinkt er goed op. Sommige CD's een stuk minder.

- De Beatles 1980s remaster CD's klinken er ook aardig op.

- De CD-speler maakt het geluid heel helder/duidelijk en alle instrumenten zijn goed afzonderlijk te horen. Het lijkt bijna een CD-speler voor de in de opnamestudio. Maar er is geen knus "stereobeeld".

- Er zit een digitale uitgang op, maar geen variabele analoge uitgang. Jammer soms lijk je het volume laag te willen houden, zo ook de hoge tonen - met de versterker controlebutton. Het klinkt allemaal net wat te luid. Je vraagt je af wat Pioneer dacht bij 'hun geluid'.

- Het klinkt soms wat afgeknepen of beperkt of staat het gewoon zo op de CD(?). Phil Collins zijn Greatest Hits klinkt in ieder geval saai en afgeknepen. Maar dat heb je wel vaker met verzamelalbums.

- Sommige CD's lijken wel wat op te knappen met de Pioneer behandeling, alsof je nu pas begrijpt wat ze dachten in de studio.

- Het geluid heeft soms best iets audiofiels. Toch wens je net wat meer realisme in de instrumenten, maar we hebben het wel over een oude 1990s CD-speler. Dus eigenlijk lang niet gek.

- Het klinkt stabiel, breeduitgemeten, PA-achtig, maar zo luid mag ik niet draaien om het grote beeld er uit te laten knallen.

- Eigenlijk wel een leuke luisterervaring om mee te maken. Maar de CD-speler mist intimiteit, drive in zijn geluid, iets wat de Marantz wel heeft. Instrumenten/stemmen klinken ook net even een klank/octaaf lichter dan ik gewend ben.

Maar goed, na een week ben ik zo geïndoctrineerd, dat ik zelfs mijn eigen platenspeler niet meer herken...

Een audiofiele week update,dat zouden meer mensen moeten doen :D

Dan kun je over een paar jaar terug lezen hoe je toen de audiohobby beleefde en hoe je er over dacht.

Dat zou zo maar anders kunnen zijn.

Ervaringen en referencies kunnen dan intussen samen geévolueerd zijn door andere aankopen en het luisteren bij anderen.

Naarmate men zich méér druk maakt over de installatie, kan men mìnder genieten van muziek.

Het omgekeerde is ook waar, maar dat is niet zo erg.

Als 't om de muziek gaat, tenminste.

Dat is zeker waar! Een discussie van een paar pagina's hiervoor, over de gitaar die 4 meter breed is opgenomen, of de xilofoon die 4 meter van links naar rechts gaat, is een beetje hetzelfde.

Als ik me druk maakt om de installatie dan heb ik wat "audiofiel" materiaal dat ik opzet. Dat doen ze op beurzen ook, tot ongenoegen van velen (alweer die flauwe pink-floyd of diana kral muziek, of arti-farti getrommel). Als ik normaal muziek luister, dan moet ik het doen met de geluidskwaliteit van de opname. Zelden laat ik me daardoor weerhouden om iets op te zetten. 

Ik word echter wel net iets blijer van een mooie opname. Dat komt dan als een verrassing. Gelukkig valt het met de oudere analoge opnames nog wel mee. Toen mixte men in de studio toch nog een aardig plaatje bij elkaar. De 2 monitoren links en rechts waren de referentie. Die kwamen ook wel redelijk overeen met de stereo-opstelling thuis. De grote labels maakten gebruik van de bekende amerikaanse studio's en de opname-technici daar wisten wel wat ze deden. Ze moesten vaak de producer aan het lijntje houden die de mix wilde verpesten door bijvoorbeeld veel te veel laag te eisen  :D .

Tegenwoordig is de referentie de koptelefoon. Vandaar de 4 meter brede gitaar en de drummer met 5 meter lange armen. Anders zit het zo in je hoofd.

Of de discotheek of kroeg. Vandaar het mono-geluid dat Hans soms ervaart  :D . Daar sta je meestal maar in de invloed van een enkele box.

- Een 1990s Pioneer stable platter mechanism CD-speler gekocht. Het zag er leuk uit, dus meegenomen. Je plaatst de CD omgekeerd op een draaischijf.

- Marillion's greatest hits klinkt er goed op. Sommige CD's een stuk minder.

- De Beatles 1980s remaster CD's klinken er ook aardig op.

- De CD-speler maakt het geluid heel helder/duidelijk en alle instrumenten zijn goed afzonderlijk te horen. Het lijkt bijna een CD-speler voor de in de opnamestudio. Maar er is geen knus "stereobeeld".

- Er zit een digitale uitgang op, maar geen variabele analoge uitgang. Jammer soms lijk je het volume laag te willen houden, zo ook de hoge tonen - met de versterker controlebutton. Het klinkt allemaal net wat te luid. Je vraagt je af wat Pioneer dacht bij 'hun geluid'.

- Het klinkt soms wat afgeknepen of beperkt of staat het gewoon zo op de CD(?). Phil Collins zijn Greatest Hits klinkt in ieder geval saai en afgeknepen. Maar dat heb je wel vaker met verzamelalbums.

- Sommige CD's lijken wel wat op te knappen met de Pioneer behandeling, alsof je nu pas begrijpt wat ze dachten in de studio.

- Het geluid heeft soms best iets audiofiels. Toch wens je net wat meer realisme in de instrumenten, maar we hebben het wel over een oude 1990s CD-speler. Dus eigenlijk lang niet gek.

- Het klinkt stabiel, breeduitgemeten, PA-achtig, maar zo luid mag ik niet draaien om het grote beeld er uit te laten knallen.

- Eigenlijk wel een leuke luisterervaring om mee te maken. Maar de CD-speler mist intimiteit, drive in zijn geluid, iets wat de Marantz wel heeft. Instrumenten/stemmen klinken ook net even een klank/octaaf lichter dan ik gewend ben.

Maar goed, na een week ben ik zo geïndoctrineerd, dat ik zelfs mijn eigen platenspeler niet meer herken...

Oh, er zijn hele praatgroepen over oude Revox en Philips cd spelers. Men zweert bij bepaalde series DA omzetters die daarin zitten. Dus je bent niet alleen!  :)

Naarmate men zich méér druk maakt over de installatie, kan men mìnder genieten van muziek.

Het omgekeerde is ook waar, maar dat is niet zo erg.

Als 't om de muziek gaat, tenminste.

Gelukkig maken anderen zich méér druk om mijn installatie (en die van een stuk of 100 anderen) dan ik.

Lekker niks aan gedaan, en toen, pats, beter.

Lekker vaag zo?

Laat ik lekker zo.

(...)- De nieuwe HVT heeft weinig interessante artikelen (...)

Beste Ivan10,

Nou, ik vond die vergelijkende luistertest tussen vijf paren luidsprekers toch wel belangwekkend.

De grote verliezer van die vergelijking was een Wharfedale Diamond type 10.5, waarvan echter toch wel een paar positieve dingen werden opgemerkt:

"Opvallend bij deze luidspreker zijn de mooie ronde vormen* waardoor interne staande golven in de kast geen kans krijgen. De kast is bovendien zeer solide waardoor ook kastresonanties geen ruimte krijgen."

Zo leer je nog eens iets. 

Niet over luidsprekers, maar over HVT.

Dat is nu dus echt helemaal niks meer.

Vréselijk, dit alles...  :(

" de zijwanden zijn lichtjes gebogen.

ik ben met die tijdschriften afgehaakt sinds a) een broodschrijver de SACD1000 ophemelde (die klonk pas redelijk na Van Medevoort) en de pers een Marantz SA11-s1 prachtig vond (daar kon Van Medevoort helemaal niet tegen op, en het kostte mij ruim 7 jaar voor het platte gekrijs bestreden was en er muziek uit kwam).

groet

ps .. idd ik heb een mening. beluister veel en bepaal met je oren wat je wil.

Ik zal me ook even storten op het artikel. De Q-luidspreker leek me leuk, maar de lay out (foto's & tekst) is dusdanig warrig dat ik dacht, dat ik naar een advertentiepagina keek, maar gelukkig bleek het gewoon de tekst te zijn. Grappig dat de importeur zo snel de Q-set weer meenam, niet echt handig. Maar hulde dat men zo'n multi-test gedaan heeft. Ik zal het nu eens vanaf het begin lezen.

@Threshold, ja over CD-spelers en hoe ze signalen verwerken of welke technieken er waren of zijn, lijkt me wel interessant. Het is vandaag de dag al heel wat als er een cd-speler wordt besproken. Ik las laatst over de Arcam in de HVT, nr. 8 dacht ik. De prijs had ik goed gegokt. Zat er maar 50 euro naast.

Ik vind ze toch behoorlijk krom:  http://www.hifi.nl/recensies/4267/Wharfedale-Diamond-10.5.html

maar tussen voor en achterkant is er nog parallelle oppervlakte genoeg

Beste Duck-Twacy,

Juist bij gebogen (en in extremo: geheel ronde) tegenoverstaande wanden treden de sterkste staande golven in de luchtkolom op!

Teken maar lijntjes in alle richtingen vanuit het middelpunt (d.i. de buik van de staande golf) naar de wanden, en constateer dat die in lengte veel meer overeenstemmen dan die in een gewone, rechthoekige kast.

Beste Pjotr,

Het maakt voor de staande golf niets uit waar de bron zich bevindt: die zou zich zelfs buiten de luchtkolom (c.q. buiten de luidsprekerkast) kunnen bevinden.

(Sommigen menen ook abusievelijk dat een staande golf in de luisterruimte kan worden voorkomen/verhinderd door basluidsprekers een stuk van de kamermuren en scheef neer te zetten.) 

Jawel het maakt wel uit of je die staande golven aanslaat of niet. Sla je ze niet aan dan zijn ze er ook niet. Om een staande golf (of resonantie) aan te kunnen slaan moet je hem wel op het juiste punt aansturen anders demp je hem even hard weer.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...