Hans van Liempd Posted 8 november 2013 Author Report Share Posted 8 november 2013 mvg wol linux alfabeet dat gaat snel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 Sorry Hans Analfabeet past beter bij mij op dit moment lach maar, wollie zit er wel mee mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 november 2013 Author Report Share Posted 8 november 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 november 2013 Report Share Posted 8 november 2013 IK heb zo,n usb dac gekocht waar je 24 bit /384 khz kan beluisteren en met win 7 krijg ik hem niet aan de praat en daarvoor wil ik linux. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Gisteren een audiofiele dag gehad. Een van de forumleden heeft een paar highres opnames op mijn computer gezet. Goeie genade zeg, wat een detaillering en dynamiek. Dat smaakt naar meer. Vandaag eens even op HD-tracks neuzen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 IK heb zo,n usb dac gekocht waar je 24 bit /384 khz kan beluisteren en met win 7 krijg ik hem niet aan de praat en daarvoor wil ik linux. mvg wol Dat is op zich wel bijzonder, onder win zou het gewoon goed moeten werken. Ik neem aan dat deze werkt met de Amanero USB interface? Met Win XP werkt dat hier prima maar onder linux ook. Mocht je overigens overwegen om een aparte PC te willen gebruiken voor muziek dan zou je Daphile eens kunnen proberen. Draait alleen op 64 bits machine en is headles, je hebt dus geen monitor nodig maar bediend alles met je Telefoon Tablet of Laptop. Dit is voor mij de manier om muziek af te spelen. Om dat mijn DAC nog niet draait heb ik dit nog niet ingericht maar dat gaat nog wel komen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Gisteren een audiofiele dag gehad. Een van de forumleden heeft een paar highres opnames op mijn computer gezet. Goeie genade zeg, wat een detaillering en dynamiek. Dat smaakt naar meer. Vandaag eens even op HD-tracks neuzen. Ha leuk, Kan je toch horen dat Hi-res wel meerwaarde heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Ha leuk, Kan je toch horen dat Hi-res wel meerwaarde heeft. Ik begin het sterke vermoeden te krijgen, dat een goede highress opname beter klinkt dan een goede 16 bits opname. En dan heb je nog het verschijnsel lp en de platenspeler met al zijn variabelen. Maar we zijn van de straat . Goed weekend allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Ik begin het sterke vermoeden te krijgen, dat een goede highress opname beter klinkt dan een goede 16 bits opname. En dan heb je nog het verschijnsel lp en de platenspeler met al zijn variabelen. Maar we zijn van de straat . Goed weekend allemaal. Waarom denk je dat mijn voorkeur voor weergave van digitale content bij DSD ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 DSD is ook niet heillig heeft ook zijn nadelen zoals PCM als analoog ,maar we gaan er een fobie aan praten dat het super is,helaas gaat deze opmerking niet op. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Gisteren een audiofiele dag gehad. Een van de forumleden heeft een paar highres opnames op mijn computer gezet. Goeie genade zeg, wat een detaillering en dynamiek. Dat smaakt naar meer. Vandaag eens even op HD-tracks neuzen. Volgens mij is het vooral veel inbeelding met hi-res muziek. Zodra je niet weet dat het hi-res is klinkt het net zo goed of slecht als die 'beperkte' tracks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Volgens mij is het vooral veel inbeelding met hi-res muziek. Zodra je niet weet dat het hi-res is klinkt het net zo goed of slecht als die 'beperkte' tracks. Volgens mij kan je je ook inbeelden dat het niets uit maakt, het is maar wat je jezelf wijs wil maken. Sommige mensen zijn ook al tevreden met een wekker radio verschil hoor je toch niet. Ik weet het, het is makkelijk te bepalen met een ABX test en daar begin ik niet aan dus begin daar alsjeblieft niet over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Ik weet het, het is makkelijk te bepalen met een ABX test en daar begin ik niet aan dus begin daar alsjeblieft niet over. Je begint er zelf over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Volgens mij is het vooral veel inbeelding met hi-res muziek. Zodra je niet weet dat het hi-res is klinkt het net zo goed of slecht als die 'beperkte' tracks. Het is mij al vaker opgevallen, dat niet iedereen over het prima gehoor beschikt, dat hij graag zou willen hebben. Niet iedereen is in staat de verschillen tussen cd-kwaliteit en high res waar te nemen. Dat is ook in het geheel niet erg. Deze mensen willen echter kun eigen onkunde verbloemen door te zeggen dat anderen het zich inbeelden. Graag wil ik het verschil eens uitleggen. Ik hoor in (let wel) goede high res opnames, meer detaillering van hoog tot laag. En meer dynamiek. Deze zaken bevorderen de betrokkenheid bij de muziek en daarmee doel ik op het "live-gevoel" . Ik vind dat helemaal geweldig. Verder heb ik geen enkele behoefte om te gaan "bewijzen" dat ik kleine verschillen waar kan nemen en anderen. Waarom zou ik! Het verhaal van de Amerikaan die 1.000.000 uitlooft is onzinnig. Je moet daarbij aan extreme eisen voldoen. Dat kan niemand. Na drie jaar ervaring op fora, weet ik dat niet iedereen het bovenstaande graag wil horen. En dat is erg jammer, want bijna iedereen kan zijn gehoor trainen met resultaat. Denk daarbij aan het veelvuldig bezoeken van onversterkte optredens, het volgen van luistercursussen, het gaan bespelen van instrumenten. Dat kost echter inspanning en het is gemakkelijker om de capaciteiten van anderen af te kraken Een goede 16 bitter kan overigens ook al bijzonder fraai klinken. Er is geen sprake van je ergeren in dat geval. Het gaat in eerste instantie om hoe er gespeeld wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 november 2013 Author Report Share Posted 9 november 2013 Mocht je overigens overwegen om een aparte PC te willen gebruiken voor muziek dan zou je Daphile eens kunnen proberen. Draait alleen op 64 bits machine en is headles, je hebt dus geen monitor nodig maar bediend alles met je Telefoon Tablet of Laptop. Dit is voor mij de manier om muziek af te spelen. Groetjes George Ik werk met JRiver ook zo. Ik heb alleen nog niet gevonden hoe ik de PC met Gizmo moet uitzetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 november 2013 Report Share Posted 9 november 2013 Ik werk met JRiver ook zo. Ik heb alleen nog niet gevonden hoe ik de PC met Gizmo moet uitzetten. Dat is met J-River iets anders daar kan je een tablet of telefoon gebruiken om de muziek te selecteren dat je wil beluisteren. Om dat het geheel op windhoos draait heb je altijd een monitor muis en toetsenbord nodig om de updates te installeren. De muis, toetsenbord en monitor worden bij Daphile helemaal niet aangesloten. Hooguit voor de installatie van het verhaal. Verder kan dat dan achterwege blijven en kan je het geheel mooi inbouwen in een compacte kast en die bij je geluidsinstallatie zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Het is mij al vaker opgevallen, dat niet iedereen over het prima gehoor beschikt, dat hij graag zou willen hebben. Niet iedereen is in staat de verschillen tussen cd-kwaliteit en high res waar te nemen. Dat is ook in het geheel niet erg. Deze mensen willen echter kun eigen onkunde verbloemen door te zeggen dat anderen het zich inbeelden. Graag wil ik het verschil eens uitleggen. Ik hoor in (let wel) goede high res opnames, meer detaillering van hoog tot laag. En meer dynamiek. Deze zaken bevorderen de betrokkenheid bij de muziek en daarmee doel ik op het "live-gevoel" . Ik vind dat helemaal geweldig. Verder heb ik geen enkele behoefte om te gaan "bewijzen" dat ik kleine verschillen waar kan nemen en anderen. Waarom zou ik! Het verhaal van de Amerikaan die 1.000.000 uitlooft is onzinnig. Je moet daarbij aan extreme eisen voldoen. Dat kan niemand. Na drie jaar ervaring op fora, weet ik dat niet iedereen het bovenstaande graag wil horen. En dat is erg jammer, want bijna iedereen kan zijn gehoor trainen met resultaat. Denk daarbij aan het veelvuldig bezoeken van onversterkte optredens, het volgen van luistercursussen, het gaan bespelen van instrumenten. Dat kost echter inspanning en het is gemakkelijker om de capaciteiten van anderen af te kraken Een goede 16 bitter kan overigens ook al bijzonder fraai klinken. Er is geen sprake van je ergeren in dat geval. Het gaat in eerste instantie om hoe er gespeeld wordt. Ik luister liever naar muziek voor mijn oordeel. Jij doet het met geluid. Dat is een andere benadering, die tot verschillende inzichten leidt. Hi-res voegt, als je technisch luistert, aan de ene kant iets toe, maar toont ook een keerzijde in de weergave van hogere frequenties. Als je gewoon muziek beluistert maakt het weinig uit hoeveel bits en zo het is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Ik luister liever naar muziek voor mijn oordeel. Jij doet het met geluid. Dat is een andere benadering, die tot verschillende inzichten leidt. Hi-res voegt, als je technisch luistert, aan de ene kant iets toe, maar toont ook een keerzijde in de weergave van hogere frequenties. Als je gewoon muziek beluistert maakt het weinig uit hoeveel bits en zo het is. Ik meen te begrijpen wat je bedoelt. Sommigen luisteren alleen maar technisch. Daarbij wordt elk hoorbaar tingeltangeltje als geweldig ervaren. Echter, blijft het daarbij muzikaal? I merk wel eens een tendens naar alleen maar hoog, ten koste van de body die in b.v. instrumenten zit. Waarschijnlijk bedoel je dat. Zo hoorde ik eens een set van een bekende studio-eigenaar. Je hoorde elk detail uitvergroot, alsof je met je hoofd in de beker van de saxofoon klem was komen te zitten (beetje humor erbij kan nooit kwaad). Dit had niets meer met muziek te maken. Het geluid werd op een onnatuurlijke manier op je af gegooid. Maar toch staat ook bij mij de muziek voorop. Ik wil graag zowel de grondtoon als de harmonischen van de gespeelde noten horen. Hoe dichter bij mijn wekelijkheid, zoals ik die dagelijks ervaar, hoe liever. Ik denk dat high-res juist een stukje realisme in de muziek toevoegt. Je hoort niet alleen meer detail in het hoog, maar ook in het midden en laag. Voor mij lijkt het allemaal nog weer wat echter te worden. Maar dat geldt voor mij. Ieder het zijne! Ik zie highres als een verbetering van de bron, dat kan m.i. nooit een slechter geluid geven. Vroeger toen de radiozenders overgingen van AM naar FM is ook half Nederland zich kapot geschrokken. Wat een scherp geluid zeg! Nou dan moet je eens naar een echt drumstel, of een trompet gaan luisteren. Die klinken ook fel en scherp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Dat is op zich wel bijzonder, onder win zou het gewoon goed moeten werken. Ik neem aan dat deze werkt met de Amanero USB interface? Met Win XP werkt dat hier prima maar onder linux ook. Mocht je overigens overwegen om een aparte PC te willen gebruiken voor muziek dan zou je Daphile eens kunnen proberen. Draait alleen op 64 bits machine en is headles, je hebt dus geen monitor nodig maar bediend alles met je Telefoon Tablet of Laptop. Dit is voor mij de manier om muziek af te spelen. Om dat mijn DAC nog niet draait heb ik dit nog niet ingericht maar dat gaat nog wel komen. Groetjes George Kun je geen apart topic openen over Daphile. Klinkt als een mooie ontwikkeling, maar als digibeet roept het toch hoop vragen op. Want onder welk OS werkt het. Kan het niet vinden op hun pagina. En kun je dit ook op een beetje energie zuinige computer installeren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Goed idee, staat nog wel redelijk in de kinderschoenen. Hier meer over Daphile: http://www.computeraudiophile.com/f10-music-servers/call-testers-daphile-16767/ Zou je dan genoeg hebben aan een supersimpele computer als een Raspberry Pi oid? O, kijk, bestaat ook al: http://www.raspyfi.com Leuke ontwikkelingen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Kun je geen apart topic openen over Daphile. Klinkt als een mooie ontwikkeling, maar als digibeet roept het toch hoop vragen op. Want onder welk OS werkt het. Kan het niet vinden op hun pagina. En kun je dit ook op een beetje energie zuinige computer installeren? Even gedownload en in de iso file gekeken. Het draait onder Linux, een compleet pakket. Je hebt verder geen besturing systeem nodig Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Even gedownload en in de iso file gekeken. Het draait onder Linux, een compleet pakket. Je hebt verder geen besturing systeem nodig Wow dus je installeert dat op je blanco computer en je bent klaar? Ik kan bijna niet geloven dat dit zo simpel is. En als het op een raspberry Pi kan dan is het ook nog eens goedkoop en zuinig qua energie. Kan bijna niet geloven dat het zo simpel is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Gewoon even proberen. Boot je pc vanaf cd en volg de instructies op het scherm. Hou er wel rekening mee dat je alle data die eventueel al op de pc staat kwijt bent en dat je, je pc nergens anders meer voor kan gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Op de Rasbery gaat het geloof ik niet werken maar een simpel Itx bordje met met een atom processor doet het prima. De ontwikkelaar van Daphile gebruikt een atom 2600 processor en dat gaat goed. er zijn voldoende bordjes te vinden die zonder ventilator werken waar door ze naast zuinig met energie ook nog eens stil zijn gebruik je dan ook een ssd hard drive dan is deze helemaal stil. Je hebt dan nog de keuze om de muziek op een interne harde schijf te zetten of gebruik te maken van een nas. Een alternatief en al verder ontwikkeld project is Voretexbox, Dat werkt op een dergelijke manier maar heb ik me nog niet in verdiept. Met de Rasbery kan het ook om een music player te maken maar ook dat moet ik even opzoeken. Ik ken wel iemand die daar mee werkt maar vraagt nog al wat linux kennis om dat spelend te krijgen. Vandaar dat ik kijk naar Daphile. Als mijn Dac klaar is wil ik dat gaan inrichten. Ik zal daar dan een topic voor openen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 november 2013 Report Share Posted 10 november 2013 Mijn vrouw is een paar dagen met vriendinnen op stap. Naar een wijnproeverij geweest en erg laat naar bed gegaan. Echt genieten met hifi. Vanmiddag met Roger geluisterd. Erg gezellig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts