Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
Sorry hoor, Triodes duur ? 2A3 en 300B van Electro Harmonix in de Gold uitvoering resp. $ 180 en $ 160 per kwartet...............

Ook lijkt het mij een fabel dat een triode minder gemakkelijk is aan te sturen.

:unsure:

Dat is i.d.d. niet duur, afgezien van de invoerrechten, Hier koop je er niet eens een paartje voor...

Heb je, je niet vergist? Zijn die EM300B XLS daar ook zo goedkoop? Je hebt nu eenmaal triodes

Edited by tubejack

Guest tubejack

Vandaag wederom een fiele dag. Een nieuw setje 6550 Sevtlana buizen in de voor mij nieuwe versterker gestopt. Na een paar uren spelen, heb je al een idee welke kwaliteit

er in de versterker zit en dat is met name in de transients weer een bijzondere ervaring.

Eerst maar even een paar dagen inspelen :)

Verder was het weer de 1e cursus dag na de vakantie bij Menno. Ging over trafo' s en

het was erg interessant. Je doet informatie op die niet in de boeken staat B)

Groet,

Jack

P.s. vergeet ik helemaal ik kreeg 2 exemplaren Homestudio nummer 8 toegestuurd :)

Edited by tubejack

Volgens mij is dat de enige goede manier om de verschillen goed in je op te kunnen nemen Onno.

In korte tijd kun je de duidelijke verschillen constateren, als die er zijn, maar met zo'n filter in je AVM zijn de verschillen klein en te vinden in het microdetail. Luister vooral naar de ruimtelijke informatie, en dan bedoel ik niet alleen de plaatsing van de instrumenten, maar vooral in de echo's van de ruimte waar het opgenomen is kun je de verschillen goed waarnemen is mijn ervaring.

Mijn audiofiele dag bestond uit vanochtend een mooie CD van Sarah McLachlan, Solace, op de slaapkamerset beluisteren. Hierna even even niets en ontbeten met 2 overheerlijke uitsmijters van eieren die ik uit het weiland van de overbuurman van mijn werk had gehaald.

Daarna wat harde metal geluisterd, en dat nog harder gezet tijdens het stofzuigen en stoffen.

Vanmiddag kreeg ik iemand die net een set Dali Helicon's heeft gekocht op bezoek. Die wilde wel eens horen wat Dali Helicon's met een filter upgrade deden tov zijn originelen.

Hier kwam hij erachter dat de akoestiek toch ook wel heel wat anders was dan bij hem thuis. :D

Maar kon nog wel het karakter van de Helicon's terug herkennen, maar dan met veel meer detail en een veel strakker laag.

In zo'n 8 uur luisteren hebben we heel veel verschillende muziek gehoord, en iedere keer was zijn conclusie dat het strakker laag had en meer detail dan bij hem thuis.

Nu gaan we dus binnenkort bij hem thuis luisteren en wil hij dat ik een zelfde filter upgrade in zijn Dali's ga doen als wat er in mijn Dali's is gebeurt.

Daarna wil hij ook graag dat ik hem ga helpen om de akoestiek aan te gaan pakken, en eventueel samen met hem op zoek te gaan naar een geschikte eindversterker voor tussen de Dali's en de Musical Fidelity 308 voorversterker die hij nu heeft, met de bedoeling om een vergelijkbare sound te cre

vandaag heb ik even kort serieus geluisterd naar de tuner, waar ik het recept van de cd-speler in gekopieerd heb. weekje ingespeeld (continue aan). ben happy, de tuner kan wat betreft luisterplezier mee met de cd-speler. iets minder dynamisch maar dat komt nog wel, heb nog wat plannen :D

groet

Welke zenders luister jij zoal robx?

Ik kan tegenwoordig in de ether nog maar weing tot geen radiozenders ontdekken die mijn interesse kunnen wegdragen. Alleen op de kabel vind ik KinkFM nog interessant en vernieuwend, maar die is helaas niet in de ether te ontvangen, en aangezien ik de kabel niet van dien kwaliteit vind om daar een mooie tuner voor aan te gaan schaffen en/of te modden heb ik dus nu geen mooie tuner in mijn sets.

Alleen in de computerkamer heb ik nog een tuner waar ik af en toe KinkFM via de kabel luister, maar ik kan helaas geen fatsoenlijke zender meer in de ether bedenken en/of vinden.

Het meeste is stomme spelletjes, veel reclame, commerciele muziek en/of slap geleuter, en dan nog het liefst zwaar gecomprimeerd.

Welke zender in de ether heeft nog wel goede muziek, niet gecomprimeerd en niet te veel spelletjes, (telefoon)geleuter, en reclame, zodat ik ook weer ge

:) Hoi de mannen! Ja dat verschil in filter dat lijkt toch erg sterk op het verschil in kabels (zie topics).

Verder nog effe vermelden dt ik gisteren nog eens een hele middag :D

de complete works van peter belt eens doorgevoerd in mijn installatie. had al wel eens wat dingen gedaan maar nooit de hele circel van coderingen, foto's in devriezer, enz

en als persoon die erg openstaat voor van alles en nog wat kan ik concluderen dat het voor mij niets doet.

wat ik wel blijf doen is af en toe een cd invriezen die ik goed ken. en de randen kleuren met groene stift.

omdat ik soms denk dat het iets uitmaakt en dat gevoel heb ik sterker met invriezen dan met de stift.

ik luister vnl radio 2, de klassieke zenders FM4, een Engelse klassiek zender (BBC classic radio heet dat geloof ik), WDR4, en een paar Belgische zenders. ik weet niet precies hoe ze allemaal heten, dat ouwe ding van me heeft geen RDS). Vooral de buitenlandse zenders klinken doorgaans prachtig (al is er een Belgische zender die voortdurend veel te hard moduleert - mijn tuner heeft wel een modulatiemeter, wat het nut ook moge zijn - zodat spraak bij s'sen snel vervormt.

's avonds op Belgie vaak mooie jazz, en duitsland kan richting einde avond ook uitpakken met heel mooie muziek (overdag is het nogal slager-festival, lekker vrolijk maar niet echt mijn ding).

in de avond maak je de mooiste verrassingen mee op FM. en als je tuner het dan een beetje goed doet kan het adembenemend zijn.

wat ik nauwelijks luister zijn de Nederlandse zenders (FM3, 538, Veronica) want die klinken beroerd. Radio West is helemaal een drama wat betreft geluidskwaliteit. dat klinkt voortdurend alsof ze met een afgebroken naald LP's draaien.

groet

Guest tubejack
@ Tubejack,

Grappig om te lezen dat je 3 zenders beluisterd en goed vind klinken, waarvan de geluidsstudio's gebouwd zijn door een maat van mij, namelijk Radio Noord-Holland, Veronica en Arrow Jazz FM. Hij heeft nog wel meer gebouwd , zoals R/TV Flevoland, BNN, Radio 10 Gold, Noordzee.

Dat heeft hij goed gedaan :)

Nou eigenlijk zouden we een mini Hear meeting hier bij mij thuis moeten houden.

Dan kan je horen hoe goed Arrow Jazz FM klink kan klinken.

Kan ik ook gemakkelijk dingen laten zien en DIY tips geven.

Alles kan ik hier ontvangen op een simpele zelf gemaakte FM antenne 4 meter hoog vertikaal voor het raam.

Groet,

Jack

Vroeger moesten FM antennes horizontaal geplaatst worden... Is dat tegenwoordig anders..???

:)

Guest tubejack

Alles kan ik hier ontvangen op een simpele zelf gemaakte FM antenne 4 meter hoog vertikaal voor het raam.

Groet,

Jack

Vroeger moesten FM antennes horizontaal geplaatst worden... Is dat tegenwoordig anders..???

Klopt Hans, al een aantal jaren geleden is dat veranderd naar vertikaal.

Ik denk omdat de meeste mensen hun tuner op de kabel hebben aangesloten en

de overgebleven antennes op auto' s en portable radio's nagenoeg allemaal vertikaal zijn.

Zit nu lekker naar Arrow Jazz te luisteren en heb nu een losse RDS decoder aangesloten op die Philips tuner.

Cool :)

Groet,

Jack

Guest tubejack
gaan we regelen !

groet

Tijdens een heftig cdtje van Dubxanne stopte abrupt vanavond mijn Rotel RCD-975 :(

Er staat ERR op het display, ik heb nog niet gekeken maar waarschijnlijk is de laser defect

na 11 .... 12 jaar trouwe dienst.

Gelukkig heb ik een reserve exemplaar nieuw in de doos, maar helaas.. ook stilstand is achteruitgang

daar ging een plastic tandwieltje dat de lade beweegt defect.... kennelijk verdroogd of zo.

Ik heb die nieuwe al uitelkaar gehaald, maar wat een gedoe, de hele speler moet uit elkaar omdat

het loopwerk ook bevestigd is met schroeven aan de print en daar kom je niet zomaar bij....

Ach.... kan er om lachen :) ik zit alleen in dubio of ik de oude speler ook gelijk voorzie van een nieuw loopwerk, of alleen een tandwieltje koop voor die nieuwe .... denk dat ik ze allebei maar opknap.

Het gaat om een CDM-9 loopwerk.

Wie weet er een goed adres voor dit spul? ik dacht dat Rogier wel eens een url heeft gepost.

Verder heb ik vandaag zitten rommelen aan een Luxman T2 tuner. Mooi gebouwd zeg, dit is een

zogenaamd "instap model" en heeft nauwelijks enige features, maar onder de motorkap zie je

constructies die alleen in veel duurdere tuners worden toegepast. Aanrader B)

Vriendelijke groet,

Jack

P.s. ik heb de tandwieltjes al gevonden :)

Edited by tubejack

Guest tubejack
ja lullig, als iets dat het na veel werk naar je zin doet, kaduuk gaat. succes met de herstelwerkzaamheden.

groet

Ach weet je, goed beschouwd is het is wel leuk sleutelen in die spelers.

Weer eens wat anders :lol:

De demo lijd er heus niet onder.... :)

Groet,

Jack

ja het is inderdaad erg leuk werk, en het is zo verrekte makkelijk ook nog om in een CD-speler verbeteringen aan te brengen. ik voel me wel een beetje werkeloos nou de mijne op dit niveau is. ik zie nu in de electronica voor mij nog maar 1 stap : geen condensator meer op de uitgang. maar dan moet ik even overleggen met iemand die schema's kan lezen (van cd-speler en voorversterker, om te kijken of dit problemen gaat opleveren). ik heb wel een idee wat ik moet aanpassen, maar ik blijf een leek in electronica.

groet

Guest tubejack

Nou dat "gepiel" aan een CD speler valt nog tegen :D

Vandaag een nieuw CDM9 loopwerk in mijn speler geplaatst, inclusief

nieuw wieltje voor het openen en sluiten v/d lade.

E.e.a. was redelijk eenvoudig te doen, stroom erop en de cd-lade zoeft

weer galant open :) CD er in en het lijkt wel alsof hij gelanceerd wordt :blink:

Ben bang, dat niet alleen het motortje van het vorige loopwerk het begeven

heeft maar ook de servoregeling waar ik geen verstand van heb.

Gelukkig heb ik nog een nieuwe servo print :)

Morgen weer verder,

Jack

P.s. er vandaag iemand die langskwam met een tuner en die wou mijn weergevers kopen :o

Dacht het niet! :PB)

Waar ik steeds meer waardering voor krijg zijn analoge tuners van het merk Luxman. Zo heb ik een

L300 op de werkbank staan er die is erg mooi gemaakt en speelt na 30 jaar nog klasse.

Dat zijn idd erg mooie tuners Jack. Ik heb de L300 ook gehad.

Alleen zo jammer dat ik doodmoe word van de radio uitzendingen tegenwoordig. Ik kan er echt niet langer dan een minuut of 10 naar luisteren, en dan bedoel ik niet alleen de reclame's om de 5-10 minuten, maar vooral de compressie die ze toepassen.

Ik heb gisteravond weer eens geprobeerd naar wat radiouitzendingen te luisteren, ook van hier al eerder genoemde zenders, maar helaas vind ik het echt te triest voor woorden tegenwoordig. Lijkt wel internetradio. :angry: En dat door een geleende Magnum Dynalab MD-102, met bijbehorende antenne, buiten op de reling van het balkon gemonteerd, op 3 hoog (bovenste verdieping met vrij uitzicht over het halve dorp).

Heb jij geen last van de slechte kwaliteit en compressie van de radiostations? Of ligt dat aan de tuner, en heb jij iets gevonden waardoor het wel goed klinkt, ondanks de compressie?

Mvg. Miracle.

als KT mijn bose receiver heeft opgeknapt mag je wel een keer kijken of je iets met de tuner kan doen.

voor die tijd was het echt een high tech ding. (begin jaren 70)

kt was er zeker over te spreken. ;)

Guest tubejack
Heb jij geen last van de slechte kwaliteit en compressie van de radiostations? Of ligt dat aan de tuner, en heb jij iets gevonden waardoor het wel goed klinkt, ondanks de compressie?

Eerlijk gezegd niet of nauwelijks, het hangt natuurlijk w

top.

schema zal lastig worden denk ik. het is een zeldzaam ding. je ziet ze zelf vrijwel niet 2e hands.

ik heb er maar 50 euro voor betaald.

de enige die ik ooit zag op ebay ging weg voor ruim 500 dollar :o

ik zal het hem eens vragen. ik weet ook niet of hetgeen hij doet aan spullen te vergelijken is met wat jij doet.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...