robx Posted 20 december 2013 Report Share Posted 20 december 2013 je moest eens weten hoe vreselijk veel onderdelen in die Marantz HDAM ellende er uitgeschakeld zijn door dat eindtrapje. nog maar 4 dingetjes in de signaalweg. de hele rest van de (soldeer-)mods gaat over schone stroom en HF. groet ps ... en geen koppelcondensatoren meer. een slok op een borrel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 december 2013 Report Share Posted 20 december 2013 je moest eens weten hoe vreselijk veel onderdelen in die Marantz HDAM ellende er uitgeschakeld zijn door dat eindtrapje. nog maar 4 dingetjes in de signaalweg. de hele rest van de (soldeer-)mods gaat over schone stroom en HF. groet ps ... en geen koppelcondensatoren meer. een slok op een borrel. Vermoed dat die HDAM schakelingen wel wat lijken op b.v. de Burson modules die ook een IC nabootsen maar dan geheel met losse transistoren etc. Die zijn toch niet slecht? In een Marantz CD6004 zitten ze ook. Dat is een heel goedkope audiofiele CD-speler die vele lovende recensies heeft gekregen. ook van gebruikers o.a. http://www.whathifi.com/review/marantz-cd6004 In mijn speler heb ik niets aan HF, schone stroom etc gedaan. Het is allemaal origineel.Behalve 2 speciale dac trafo's Een DC gekoppelde versterker zoals de Denon, Onkyo of voorheen Array klinkt inderdaad fraai met veel detail. Toch is mijn buizen versterker gewoon nóg beter in het weergeven van rag fijne en tere details. Ik heb wel een vermoeden hoe dat komt, in een buizen versterker zijn de spanningen relatief hoog over de condensatoren. Ook in de voorversterker waar kleine details vandaan komen, liften de kleine details gesuperponeerd mee met de relatief hoge wissel spanningen. Er staat zo 100volt over de 1e koppel condensator. Groet, Jack P.s. DC koppeling heeft vast ook nadelen.... ik heb hier een Sansui AU-719 staan met zwart geblakerde off-set instel potmeters Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 december 2013 Report Share Posted 21 december 2013 nee jack ,bij een buis hoor je informatie die niet bestaat,elk component heeft zijn voordeel en nadeel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 december 2013 Report Share Posted 21 december 2013 nee jack ,bij een buis hoor je informatie die niet bestaat,elk component heeft zijn voordeel en nadeel De andere 2 versterkers zitten vol met prachtige FET's . single en dual Dat noemen ze ook wel een buis zonder gloeidraden. Net als een enkele of dubbele triode buis. De karakteristieken komen vrijwel met elkaar overeen, Ze hebben ook een voorkeur voor het versterken van de 2e harmonischen. Dat is een soort harmonischen, die ons oor prettig en natuurlijk vind klinken. Denk eens aan Nelson Pass die prachtige versterkers maakt of Sony met zijn VFET al in 1975 ! Het laatste klopt, geen voordelen zonder nadelen. Maar dat is een open deur he Benoem ze liever, dan heeft iedereen er wat aan Nadeel van een buis, ze worden heet en slijten. Lekker belangrijk ...... Wat slijt er niet Nadeel van torren. Ze gaan defect als ook maar even buiten hun werking gebied komen. Velen gaan ook stuk door oxidatie. Nou jij weer een oneliner is te simpel.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 december 2013 Report Share Posted 21 december 2013 nee jack ,bij een buis hoor je informatie die niet bestaat,elk component heeft zijn voordeel en nadeel Informatie die niet bestaat kan niet weergegeven worden of denk jij dat die buis er iets bij verzint?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 december 2013 Author Report Share Posted 21 december 2013 Informatie die niet bestaat kan niet weergegeven worden of denk jij dat die buis er iets bij verzint?? Dat zou best kunnen, overshoot b.v. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 december 2013 Report Share Posted 21 december 2013 natuurlijk Ruud maar dat doet een transistor en een fet cq opamp ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 december 2013 Report Share Posted 21 december 2013 Dat zou best kunnen, overshoot b.v. Dat is dus geen informatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 december 2013 Report Share Posted 21 december 2013 Voor mij klinkt een buis muzikaler. Ik heb geen idee hoe dat komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 21 december 2013 Report Share Posted 21 december 2013 Wat zo'n component er bij verzint heet ook wel vervorming. Meestal is dat in de orde van grootte van een getal met een paar nullen achter de komma. Dus laten we hier niet té enthousiast worden over dingen die in technische zin geen significante rol kunnen spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 december 2013 Report Share Posted 21 december 2013 Wat zo'n component er bij verzint heet ook wel vervorming. Meestal is dat in de orde van grootte van een getal met een paar nullen achter de komma. Dus laten we hier niet té enthousiast worden over dingen die in technische zin geen significante rol kunnen spelen. Laten vooral ook niet vergeten dat luidsprekers vervormingscijfers laten zien die met twee cijfers vóór de komma worden geschreven, wat dit betreft zijn de cijfers die sommige fabrikanten tonen, van nul en generlei waarde, er wordt gezocht naar een frekwentie en een amplitude die een gunstig resultaat opleveren.Overigens zijn componenten die vervormingscijfers laten zien met meerdere nullen achter de komma, vaak wél in staat een significante rol te spelen, en dus hoorbare vervorming te leveren. In dit geval denk ik in het bijzonder aan OpAmps die altijd, in meer of mindere mate, de weergave negatief beïnvloeden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 december 2013 Report Share Posted 21 december 2013 Het is wel vaker gezegd. Je moet componenten gebruiken waar ze het best tot hun recht komen. Met opampś kun je b.v. hele mooie ruisarme phono trappen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 december 2013 Report Share Posted 21 december 2013 Het is wel vaker gezegd. Je moet componenten gebruiken waar ze het best tot hun recht komen. Met opampś kun je b.v. hele mooie ruisarme phono trappen maken. Ik weet heel zeker dat dat beslist niet zo is, in Sneek hebben diverse forumgenoten me wat dit betreft erg vaak op de proef gesteld............ Ruisarm omdat er iets over het hoofd gezien wordt bij het meten, best mogelijk, hoorbaar is het altijd ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 december 2013 Report Share Posted 21 december 2013 De vervorming van een electrische gitaar wil je niet eens weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 De vervorming van een electrische gitaar wil je niet eens weten. Gitaar versterkers vervormen bewust, Voor een bepaalde sound. En die sound moet wel in tact blijven niet? Vandaar dat je m.i. graag wil dat je eigen installatie, daar weer niets aan toevoegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 Dan maakt 0,1% HV van een amp ook niks meer uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 Die hoor je ook niet. 1% ook niet, of 3%. Uit de oude doos http://www.high-endforum.nl/topic/8744-een-leuk-testje-mbt-vervorming/ Was eigenlijk opzoek naar een ander topic van Jacco waarin 2 muziek fragmenten (blind) vergeleken konden worden: "normaal" en met 5% (of was t 10%?) gemoduleerde vervorming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 Vreemd mag het wel genoemd worden dat, ondanks die lage meetcijfers, zovelen het wel horen, heel erg bijzonder is het gegeven dat de meeste audiofielen het niet waarnemen. Verbazing overstelpt me als er in een vergelijk weer eens blijkt dat men nauwelijks in staat is versterkers uit elkaar te houden, of als men de scherpte tgv de OpAmps in een eindtrap van een cd speler niet hoort, of de IC's in de voortrap van een indrukwekkende buizenversterker niet opmerkt. Wordt er wel geluisterd ? Wat dit betreft zou ik er voor pleiten eens met een vrouw te gaan luisteren of met een musicus naar z'n eigen instrument. Luisteren blijkt niet een ieder gegeven......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 Vreemd mag het wel genoemd worden dat, ondanks die lage meetcijfers, zovelen het wel horen, heel erg bijzonder is het gegeven dat de meeste audiofielen het niet waarnemen. Verbazing overstelpt me als er in een vergelijk weer eens blijkt dat men nauwelijks in staat is versterkers uit elkaar te houden, of als men de scherpte tgv de OpAmps in een eindtrap van een cd speler niet hoort, of de IC's in de voortrap van een indrukwekkende buizenversterker niet opmerkt. Wordt er wel geluisterd ? Dit lijkt me eerder een zegen dan een handicap Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 Die hoor je ook niet. 1% ook niet, of 3%. Uit de oude doos http://www.high-endforum.nl/topic/8744-een-leuk-testje-mbt-vervorming/ Was eigenlijk opzoek naar een ander topic van Jacco waarin 2 muziek fragmenten (blind) vergeleken konden worden: "normaal" en met 5% (of wast t 10%?) gemoduleerde vervorming. Ook hier weer worden alle vervormingscijfers op 1 hoop gegooid 1e, 2e, 3e 4e etc. harmonische vervorming, cross-oververvorming en dan hebben we nog vervorming in het digitale domein, dither, jitter ! Onlangs nog in Stereoplay/Audio zijn er CD-spelers getest waarbij 1 enkeling meettechnisch zeer grote jitter-waarden liet optekenen maar desondanks gehoormatig zeer goed scoorde Problemen moet je m.i.z. niet in vervormingscijfers zoeken, we leven nu bijna in 2014 en dit is voor de huidige stand van techniek geen issue meer. Problematiek ligt meer in het mierengeneuk van een stelletje audiofielen die over elke subtiliteit hun audio- of internetverslaving kunnen botvieren op een hififorum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 Jitze, Met de nodige verbazing heb ik je artikel gelezen. Zoiets zie ik maar zelden op een forum en zal je niet in dank worden afgenomen. Ik ben het als musicus helemaal met je eens, maar technici zullen zeggen dat onze hersenen ons bedriegen. Een paar artikelen erbij en ze hebben weer gelijk. Het is bedroevend gesteld met het gehoor van de gemiddelde Nederlander, dat ervaar ik dagelijks in mijn werk. Musici en andere getrainde mensen, kunnen aangeven of installatie A of B de werkelijkheid beter benadert. Dat weet iedereen, behalve mensen die op een forum schrijven. Dit moest ik even kwijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 En nu vertrek ik naar Eindhoven. Bij Audio Centrum wordt live vergeleken met electrostaten. Daar moet ik bij zijn. Ik ben te herkennen aan een rode roos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 Ook hier weer worden alle vervormingscijfers op 1 hoop gegooid 1e, 2e, 3e 4e etc. harmonische vervorming, cross-oververvorming en dan hebben we nog vervorming in het digitale domein, dither, jitter ! Onlangs nog in Stereoplay/Audio zijn er CD-spelers getest waarbij 1 enkeling meettechnisch zeer grote jitter-waarden liet optekenen maar desondanks gehoormatig zeer goed scoorde Problemen moet je m.i.z. niet in vervormingscijfers zoeken, we leven nu bijna in 2014 en dit is voor de huidige stand van techniek geen issue meer. Problematiek ligt meer in het mierengeneuk van een stelletje audiofielen die over elke subtiliteit hun internetverslaving kunnen botvieren op een hififorum het ging over h.v. Er waren meerder topics, maar door (zelf?) censuur, niert meer duidelijk te achterhalen. http://www.high-endforum.nl/topic/10543-hoe-hoorbaar-is-5-thd-maar-dan-nu-louter-3de-harmonische-vervorming/?hl=vervorming Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 Even voor de goede orde: Opamp, Op-amp of opamp (enz) == operationele versterker. Het verbaast mij altijd weer dat er lieden zijn die aan een niet-operationele versterker de voorkeur geven als audio hun hobby is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 @Jitze Misschien nog het meest bijzonder verbazende is dat er audiofielen bestaan, die met minder vooringenomenheid luisteren dan u. Ik heb met interesse kennis genomen van uw site, en ik was dan ook bijzonder verbaasd louter gemeenplaatsen, en platgetrapte paden aan te treffen. Al die afgebeelde en genoemde apparaten, heeft u die zelf ook getest en vergeleken? Het nadeel (of is het een voordeel?) is dat kwaliteitsverschil in geluid moeilijk vast te stellen en te duiden is. Hetzelfde is het geval met smaak (proeven) b.v. met wijn, ook daar kun je altijd beweren dat je iets proeft dat de ander niet waarneemt (of niet onder woorden kan brengen). Ai, uw avatar........... Als mijn vrouw mijn set had samengesteld, dan had ik al lange tijd een andere hobby! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts