Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
ik zal het hem eens vragen. ik weet ook niet of hetgeen hij doet aan spullen te vergelijken is met wat jij doet.

Hoeft niet, we zijn en doen "anders" als die Receiver van KT88 staat kijk ik zo wel.

Schema heb ik niet, maar da's niet zo'n probleem.

De fout zit in de voorversterker, die reageert slecht op de regelaars en de spatial control is in de war.

Een kwestie van rotte schakelaars en elco's denk ik.

In de tuner verander ik niets, die werkt prima. Mocht je die willen modificeren: be my guest, dat zou ws. te duur worden voor M44 als-ie dat door mij laat doen.

een tuner is best wel zo te krijgen dat luistermoeheid niet snel intreedt, maar er zijn natuurlijk zenders waar niks aan te redden is.

ik ga nu de voeding van mijn tuner een graadje opvoeren, eens zien wat dat brengt.

groet

Guest tubejack

Heel voorzichtig ben ik die Luxman T300 aan het opknappen.

Wat een mooi ding zeg, de stereodecoder is zo te zien helemaal met losse transistoren opgebouwd

en d

Vanavond forum- en dorpsgenoot Jopie even op bezoek gehad.

Aardige gast, ook muzikant dus we konden het wel vinden. :D

Even aan de Carvers gesnuffeld en wat zitten kleppen, binnenkort de return bij hem.

Helaas was ik vandaag erg gammel dus moest het kort blijven.

vanmiddag na-gedaan in mijn tuner wat Sebastiaan de Vries in de CD-speler deed: de totale capaciteit van de condensatoren direct achter de voedingsdiodes flink vergroot (6 maal zoveel, 5 stuks Panasonic FC met dezelfde waarde toegevoegd - er stond 1x Panasonic FC - en een Wima MKC erbij).

beetje lompe ingreep wellicht :D

maar oei ... w

Guest tubejack
de totale capaciteit van de condensatoren direct achter de voedingsdiodes flink vergroot

En nu fikken de diodes eruit :lol: Even zonder gekheid, dat risico loop je nu wel :o

M.i. kun je beter 5..6 kleinere condensatoren plaatsen, iets meer zeg 2,200 i.p.v. 1000uF

gaat meestal prima op de plek. Op andere plaatsen zou ik nooit zomaar de cappaciteit

veranderen. Dikke kans op motorboot effecten.

Groet,

Jack

audiofiele dag.........dacht het wel.

ouderwetse traantjes wegpinken in je luisterstoel.

heerlijk was het weer :)

ja dat heb ik gisteren gedaan. had een bezoeker die na wat stukjes muziek uit de CD speler begon te wateren. was wel aandoenlijk. Sinead O'Connor 'you cause as much sorrow', dat is inderdaad nogal heftige muziek. als dat recht voor je neus staat trek je soms wat emoties los.

groet

Guest tubejack
daar staan al enige tijd superfast IR 8 ampere diodes, was ook goed te horen .... die fikken er niet uit. van voor naar achter aanpassen dacht ik.

Die diodes houden het vast wel :rolleyes: Toch zou ik niet te veel capaciteit gebruiken, je loopt

m.i. het risico dan het "sloom" wordt.

Hoewel ik zonder problemen 2x 1000uF uit een Lux T2 vervangen heb door 2x 2200uF Rubycon.

Leuk ding zo' n T2 :)

Groet,

Jack

ok dat hou ik in gedachten. ook even experimenteren met iets minder. ik heb in dit geval Sebastiaan nagedaan, gezien de meer dan geweldige prestaties van de CD speler (na vervangen van het elco'tje in de uitgang ...).

volgende stap is dat ik de c'tjes tussen opamps en voeding vervang door een rijtje kleintjes. daar ga ik niet meer capaciteit inzetten maar wel meerdere kleintjes.

daarna de voeding in de (25 jaar oude) voorversterker op dezelfde wijze aanpakken : die IR diodes erin, en dan een rij kleine condensatortjes ipv

ja ik heb een tweede reserve, staat in de set van mijn kinders. audio zegt ze niks nog, maar muziek al wel. onbedorven genieten zeg maar :D

en ik herinner me die klank nog wel. kleur was goed, wat al lastig genoeg is. maar het was allemaal kleiner, minder verschil tussen recht in je gezicht en ver weg. geen peper en zout op de biefstuk, minder emotie en minder betrokken. ik ga ze vergelijken.

overigens moet gezegd worden dat het echt lastig is nog vooruit te komen met de KT1100sd, iedere stap is even goed overpeinzen, en zeker niet alle pogingen geven vooruitgang. deze wel. ik had op de uitgang dezelfde condensator staan als in de SA11-s1. maar zonder hetzelfde resultaat. leuk maar niet close. dus ga je je afvragen wat er verschillend is (na het typsche FM-deel, daar blijf ik af). de voeding was de conclusie. bingo.

net even geluisterd, dit is echt anders. de patient is aan de zuurstof gelegd. ik ben weer eens very happy.

groet

......................

geen peper en zout op de biefstuk, minder emotie en minder betrokken. ik ga ze vergelijken.

...........................

Die biefstuk is veel lekkerder zonder zout. :P

Zout onttrekt vocht uit het vlees waardoor het veel minder mals word. Alleen een snufje peper (liefst zwarte) erop tijdens het bakken.

Wil je toch perse zout erop, doe dat dan na het bakken, maar zonder is veel smakelijker.

Ernstig off-topic, maar kon het even niet laten. :lol:

Mijn audiofiele dag begon vanavond rond 21.00 uur, in The Duke in Leiden.

De geweldige Jazzband "The Steve Fister Band" live beluisterd.

Net thuisgekomen de mooie LP American V van Johnny Cach op de DT gelegd, een lekker glas The Balvenie single malt Scotch van 1993 ingeschonken, en daar ga ik nu nog even van genieten voordat ik horizontaal ga staan.

Mvg. Miracle.

Het klakkeloos elco's bijplakken is mij een bekende praktijk van bepaalde tweakers.

Niet zonder gevaar en zeker niet zaligmakend voor de klank.

Beter zorgen dat de elco's die je toepast, geschikt zijn voor de plaats waar ze staan.

En alles wat je aan Elna Silmic tegenkomt: eruit knikkeren. B)

Guest tubejack
Het klakkeloos elco's bijplakken is mij een bekende praktijk van bepaalde tweakers.

Niet zonder gevaar en zeker niet zaligmakend voor de klank.

"Teveel" is nooit niet altijd goed :rolleyes:

Beter zorgen dat de elco's die je toepast, geschikt zijn voor de plaats waar ze staan.

Mee eens, met name die in de directe signaalweg tussen 2 trappen, in de voeding

is het m.i. al gauw goed met die mooie "computerelco tjes"

Waarom? die oude grijze en en soms blauwe Elna's gaan er uit . Maar wat is er mis

met de nieuwe Elna Simic II ? Ja je moet er niet je apparaat mee vol stoppen maar dat

moet je met Black Gate ook niet doen.... eigenlijk nergens mee....

Een of 2 in de muziekweg kun je m.i. net een scherp randje weghalen.

Groet,

Jack

Waarom? die oude grijze en en soms blauwe Elna's gaan er uit . Maar wat is er mis

met de nieuwe Elna Simic II ? Ja je moet er niet je apparaat mee vol stoppen maar dat

Dat is het juist.......die dingen maken alles suf en levenloos. :angry:

Plus daarbij gevoegd dat de levensduur van met name Elnas heel erg tegenvalt.

Welke serie je ook neemt, ze gaan lekken, nemen in capaciteit af en in ESR toe of ze maken je geluidsbeeld kapot.

Nee, voor mij geen Elnas meer. Zelfs gen Cerafines.

Mijn audiofiele dag bestond vandaag uit het sjouwen met speakers. Ik heb de Piedpipers en DM2a's omgewisseld. M.a.w. de B&W's staan nu in de huiskamer. We gaan deze waarschijnlijk gebruiken als "boekenplankspeaker". Ik ben n.l. al een tijdje naar een oplossing voor de speakeropstelling aan het zoeken en kom er niet goed uit. Op een wandje van 3,1 m moeten n.l. een kachel, een flatscreen en twee luidsprekers een plaatsje vinden.

De DM2a's staan nu helemaal in de hoek proef te draaien en ik moet zeggen..: het valt helemaal niet tegen. Wel heb ik weer het verschil tussen de gevlochten kabels en dropveters (Oehlbach) gehoord. Ik had n.l. even mijn kabels van de zolderset eraf gehaald om snel de boel even te kunnen aansluiten. Toen het daarna toch zeer acceptabel klonk, moesten die er weer af om tijdelijk vervangen te worden door de dropveters.... Oei.. dat viel dus tegen. Veel minder detail en aanzienlijk minder dynamisch. Wanneer er iemand overtuigt moet worden m.b.t. het verschil in kabels.. ik heb hier een prachtige demo-opstelling.. :blink:

Daarna nog even op bezoek geweest bij de Stemvork in Uden. Daar stond een set Lyngdorf te draaien. Die kiest tegenwoordig voor dipolen (plank met twee speakers) met twee passieve subwoofers. Zeker de dipolen klonken zeer overtuigend. De aansluiting met het laag was iets minder, maar vreemd is dat niet omdat deze vrij in de winkel stonden terwijl ze tegen een muur horen te staan.

Hij vertelde overigens dat ondanks de barre tijden in audioland zijn winkeltje relatief goed draaide. Kennelijk is de extra aandacht die klanten krijgen toch de X-factor (voor zover die in winkels bestaat).

:)

Dat is het juist.......die dingen maken alles suf en levenloos. :angry:

Plus daarbij gevoegd dat de levensduur van met name Elnas heel erg tegenvalt.

Welke serie je ook neemt, ze gaan lekken, nemen in capaciteit af en in ESR toe of ze maken je geluidsbeeld kapot.

Nee, voor mij geen Elnas meer. Zelfs gen Cerafines.

Welke zou je dan wel nemen?

Ik heb vandaag mijn audioset gepoetst. 't Moest toch gebeuren, dus nu maar eens echt goed gedaan. Op een gegeven moment lag m'n draaitafel zelfs compleet uit elkaar. Gelukkig is het allemaal weer goed gekomen ;)

Zo hoort ie er uit te zien:

P1000292.jpg

En zo was het vanmiddag:

Afb044.jpg

Afb045.jpg

Later was alles weer koek en ei:

P1000639_resize.jpg

P1000649_resize.jpg

P1000651_resize.jpg

P1000653_resize.jpg

En 't klinkt weer super. Zo'n schoonmaakbeurt (inc contacten behandelen) is echt een aanrader :D

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...