Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Soms lijkt het wel alsof ze een bom afsteken,het is niet normaal meer.

Er is een dode gevallen en een jongen is zijn hand kwijt.

Dan nog de mensen met brandwonden en oogletsel.

Er zijn altijd een aantal mensen zijn die er onverantwoordelijk met omgaan.

Voortaan maar overlaten aan proffesionals.

Vanmiddag heb ik een geweldige audiofiele ervaring gehad. Samen met een audiovriend (tevens technicus), naar een show in Eindhoven.

Daar trad een klassiek geschoolde (niet dat dit ook maar enig niveau aangeeft) zangeres op.

Beurtelings zong ze live en werden de opnames door PioSound electrostaten weergeven. Versterker en cd-speler waren van Marantz.

Het resultaat was verbluffend, maar ik had niet anders verwacht. De ls waren mij tijdens een beurs in Brussel al opgevallen in positieve zin.

Er was geen verschil te horen, voor zover (of weinig ver) ik dat als musicus kan beoordelen.

Ik ben dus zo brutaal om deze ls natuurgetrouw te noemen. Je moet het maar durven.

Beste Jongensdroom,

Dat moet dan wel zo'n moderne dipool-zangeres zijn geweest!

Zo eentje met een mond aan de voorkant, èn eentje aan de achterkant.

En die zingen dan even hard zachtjes, nietwaar?

Klopt dat?

En waren allebei alle vier die monden dan ook ongeveer een halve vierkante meter groot?

(Ja, ja, natuurgetrouw... Het is toch wat, met ons dromertje!)

Je valt in herhaling Spido, gaat het wel goed met je?

Beste Kappa,

Mijn eerdere vraag moet, net als de eerste herhaling daarvan, zijn ontsnapt aan de aandacht van onze zeergewaardeerde medeforummer Jongensdroom.

Daarom neem ik de vrijheid de vraag opnieuw te stellen - hoewel nu in wat uitgebreider vorm - en ik ben van zins daarmede door te gaan totdat ik een antwoord van hem krijg.

Maar wellicht komt onze zeergewaardeerde medeforummer er allengs achter dat zijn waarneming en/of waardering geen verklaring kan vinden in de natuurkunde en denkt hij in het vervolg eerst even na, voordat hij zoiets opschrijft.

Dan hoor ik dat graag van hem.

Wat mij, overigens, nog meer aan zijn oordeelsvermogen doet twijfelen, is zijn plotsklapselijke waardering voor hoornluidsprekers.

Zulke luidsprekers klinken niet alleen zonder uitzondering verschrikkelijk tot gruwelijk toeterig en neuzig, maar ook nog eens heel ànders dan die zijige electrostraten waar hij zo dol op is.

Bovendien projecteren zij het geluid op heel andere wijze de ruimte in dan zulke dipolers.

De vorige versies van mijn vraag heb ik, om het forum niet te veel te belasten, al eerder verwijderd.

Help me echter herinneren dat ik, wanneer Jongensdroom het antwoord opnieuw schuldig blijft, mijn vraag verder uitbreid met:

"En bestond die éne dipool-zangeres dan uit twéé personen, eentje links en eentje rechts, die samen volkomen synchroon stonden te zingen?"

"Natuurgetrouw"?

Tweevoudig dubbelzijdige lariekoek-in-de-ruimte!  :P

Wat mij, overigens, nog meer aan zijn oordeelsvermogen doet twijfelen, is zijn plotsklapselijke waardering voor hoornluidsprekers.

Zulke luidsprekers klinken niet alleen zonder uitzondering verschrikkelijk toeterig en neuzig, maar ook nog eens heel ànders dan die zijige electrostraten waar hij zo dol op is.

Bovendien projecteren zij het geluid heel anders de ruimte in dan zulke dipolers.

"Natuurgetrouw"?

Tweevoudig dubbelzijdige lariekoek-in-de-ruimte!  :P

Wat maakt Spido dan zo bijzonder, dat zijn "oordeelsvermogen", wel de juiste is  :huh:

Ik zou zeggen, reis anders eens af naar het zuiden naar Jongensdroom en neem wat speksteentjes mee :D

Toch moet ik zeggen Spido dat ook ik een liefhebber ben van deurpanelen die even veel energie naar achter stralen als naar voor.

Dat neemt niet weg dat ik ook af en toe onder de indruk ben van menig speaker met een hoog toeter gehalte.

Ik geloof dan ook niet dat er maar een systeem is dat het goed doet.

Zo als alles in de techniek gaat het om de implementatie daarvan, gaat dat goed dan kan je zelfs met geventileerde kastjes een goed resultaat behalen.

Sterker nog mocht er ooit een opvolger komen voor mijn Maggie's zou dat maar eens zo een horn kunnen zijn.

vanmiddag paar uurtjes bij M :ph34r: rc wezen luisteren. nou heeft ie mijn audiofiele paralleluniversum even omgekeerd. de digitale muziek (dus geen CD of LP) komt nu uit een ehhh ... doosje. klein zwart dingetje, net een sigarendoosje voor niet teveel sigaren. met een usb stickie er op. en natuurlijk heeft hij daar onuitspreekbare immers ongeloofbare dingen mee gedaan. er gaan wel 10 van die dingetjes in de Olive. maar qua geluid wel duidelijk de meerdere van de Olive.

ik ben er even stil van. ik wil dat hier wel eens horen gebeuren. 't  is niet eerlijk.

en toen hebben we nog wat van mijn speelgoed aan de speakers gehangen. Mag Marc over vertellen.

het was memorabel. ow ja en gezellig

groet

Vanmiddag bij Hans in Velp geweest, een arm gekocht voor mijn in opbouw zijnde Garrard. Natuurlijk wat vinyl geluisterd: Ik had wat fijne LP's mee van Joan as Police Woman, Steely Dan en JJ Cale. De eerste is een 180 grams, klinkt bijna overal "goed", maar van JJ Cale (Troubadour) viel ik van de stoel: het is sowieso een goede LP, maar zoals ik het hier hoorde, heb ik het de laatste jaren niet gehoord. Zo levendig, veel punch, dynamiek, een natuurlijkheid, ik ben nog steeds onder de indruk.

Het was een relatief kleine ruimte, waardoor ik het idee had dat er nét even teveel bas was af en toe, maar het was heerlijk luisteren.

Hij had een set met (wat zelfbouw) 47 labs, de luidsprekers ben ik kwijt, een draaitafel van Dr. Feickert (volgens mij de Blackbird) met daarop een Thomas Schick. Op mijn verzoek werd ook met de SPU gedraaid, en wat klonk die hier goed..... Bij Groovy (op een TD124) klonk het wat mat en miste ik detail en frisheid. ik dacht dat het aan de arm of de SPU lag, maar nu ik gehoord heb hoe het kán klinken, moet er bij Groovy ergens anders in de set up wat "mis" zijn. Wellicht een interlink of zo? geen idee.....

Vanavond krijg ik bezoek van Porcino, hij neemt wat buisjes mee (o.a. KT66), eens kijken hoe dat het gaat doen hier.... Die audiofiele dag is dus nog niet voorbij.....  :D

Hmm.ik heb ook geen idee.

Mijn 124 zit op de fonotrap van de lux l507.

Een Sme 3012 uit 1962 met de al even oude interlink.

De phonotrap en interlink zijn natuurlijk voor verbetering vatbaar.

Klonk hij ook zo mat met de Array er op.

Ik ben dat al weer kwijt :wub:

Hmm.ik heb ook geen idee.

Mijn 124 zit op de fonotrap van de lux l507.

Een Sme 3012 uit 1962 met de al even oude interlink.

De phonotrap en interlink zijn natuurlijk voor verbetering vatbaar.

Klonk hij ook zo mat met de Array er op.

Ik ben dat al weer kwijt :wub:

Tja, of we ze allemaal ook weer beluisterd hebben met de Array weet ik ook niet meer. Waarschijnlijk wel, maar het kan ook zijn dat ik toen op een andere plek zat en het niet echt meegekregen heb..... Want als die met de Array ook zo mat klonk (of minder dan de anderen dan) zou het toch aan bekabeling kunnen liggen....??

Vanmiddag bij Hans in Velp geweest, een arm gekocht voor mijn in opbouw zijnde Garrard. Natuurlijk wat vinyl geluisterd: Ik had wat fijne LP's mee van Joan as Police Woman, Steely Dan en JJ Cale. De eerste is een 180 grams, klinkt bijna overal "goed", maar van JJ Cale (Troubadour) viel ik van de stoel: het is sowieso een goede LP, maar zoals ik het hier hoorde, heb ik het de laatste jaren niet gehoord. Zo levendig, veel punch, dynamiek, een natuurlijkheid, ik ben nog steeds onder de indruk.

Het was een relatief kleine ruimte, waardoor ik het idee had dat er nét even teveel bas was af en toe, maar het was heerlijk luisteren.

Hij had een set met (wat zelfbouw) 47 labs, de luidsprekers ben ik kwijt, een draaitafel van Dr. Feickert (volgens mij de Blackbird) met daarop een Thomas Schick. Op mijn verzoek werd ook met de SPU gedraaid, en wat klonk die hier goed..... Bij Groovy (op een TD124) klonk het wat mat en miste ik detail en frisheid. ik dacht dat het aan de arm of de SPU lag, maar nu ik gehoord heb hoe het kán klinken, moet er bij Groovy ergens anders in de set up wat "mis" zijn. Wellicht een interlink of zo? geen idee.....

Vanavond krijg ik bezoek van Porcino, hij neemt wat buisjes mee (o.a. KT66), eens kijken hoe dat het gaat doen hier.... Die audiofiele dag is dus nog niet voorbij..... :D

Kennen wij "Hans" hier van het forum?

Ik woon binnen 10 km van Velp, dus altijd leuk om onderling luisterbezoekjes te regelen.

Groet,

Leobus

groovy niet wakker liggen alles komt goed  :) het zijn kleine ingrepen

Ik lig er niet wakker van maar wil er toch uithalen wat mogelijk is :)

Daarintegen mis ik niets omdat ik het verschil niet gehoord heb.

Maar toch word ik wel getriggerd als ik dat lees.

Er is in ieder geval iets aan te doen.

Om te beginnen ga ik de Ortofon op de Garrard zetten,eens luisteren hoe dat klinkt.

er gaat niks boven een v-fet met maggie,s in het laag of mooie apogee is ook super 

Ik vind het niet zo bijzonder Wol. 

Ok het is een mooie versterker maar kan hij wel  Magnepans aansturen?

Die gaan toch ook gemeen naar hele lage impedanties? :unsure:

Dat vind een V-Fet niet leuk

Ik vind het niet zo bijzonder Wol. 

Ok het is een mooie versterker maar kan hij wel  Magnepans aansturen?

Die gaan toch ook gemeen naar hele lage impedanties? :unsure:

Dat vind een V-Fet niet leuk

nope Maggie's vormen een vriendelijke ohmse belasting van om en nabij de 6 ohm voor de versterker. Het rendament is alleen niet erg hoog.

Bij mijn speaker iets van 85 db

nope Maggie's vormen een vriendelijke ohmse belasting van om en nabij de 6 ohm voor de versterker. Het rendament is alleen niet erg hoog.

Bij mijn speaker iets van 85 db

Dat is mooi George.   Ik heb boven  8ohm speakers neergezet voor dit soort versterkers.   Beneden heb ik 4ohm die vrij

vriendelijk zijn en tot 3,2 zakken.  Maar echt hard met mijn V-fet durf ik daar niet mee te draaien.

Het voordeel is dat er geen spoel door een magnetisch veld gaat dat het bekende impedantie gedrag van een speaker veroorzaakt.

Daarmee zijn er dus geen pieken en dalen maar een vol ohmse weerstand over het gehele frequentie bereik.

ik gebruik hem alleen voor het laag voor het totaal beeld gaat het ook goed maar dan knalt die niet en ik gebruik hem pas als die  2 uuraan staat  want de eerste 2 uur is dat niks

ik gebruik hem alleen voor het laag voor het totaal beeld gaat het ook goed maar dan knalt die niet en ik gebruik hem pas als die  2 uuraan staat  want de eerste 2 uur is dat niks

Is jouw TA-4650 ook gereviseerd Wol?   ik heb de mijne een jaar of 5 terug opgeknapt  en die enge diodes zijn vervangen etc.

Maar ik zou het eigenlijk over moeten doen, met de kennis en onderdelen van nu,  want hij klinkt wat scherp.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...