René N. Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 Kennen wij "Hans" hier van het forum? Ik woon binnen 10 km van Velp, dus altijd leuk om onderling luisterbezoekjes te regelen. Groet, Leobus Nee, volgens mij niet. En als hij dat wel zou zijn, zou het een "zakelijke deelnemer" zijn..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 Het lijkt vandaag wel de nationale ga bij een ander luisteren dag. Voor mij dus ook. Ik ben dus bij Hans wezen luisteren vandaag. Ik was erg nieuwsgierig naar zijn set en ruimte. Bij aankomst super gastvrij ontvangen en met een grote pot koffie zijn we gelijk naar zijn luisterruimte gegaan. Eerst via de pc het een en ander op gezet eerst even rustig te kunnen bij praten. Daarna een plaat opgezet waar voor mij het echte luisteren begon. Dat was even schrikken het geluid bleef aan de speakers hangen en er was een gat in het midden. Maar na een minutes of 5 kwam het element op temperatuur en kwam alles beter op zijn plaats te staan. Wat wel opviel was dat alles ver uitelkaar stond, er was geen gat meer in het midden maar de instrumenten worden beduidend verder uit elkaar geplaatst dan ik gewent ben. Dit komt op mij wat on natuurlijk over en maakt het minder tot een geheel. Mogelijk is dit om dat de speakers redelijk ver uit elkaar staan. Ik heb dit ook besproken met Hans en die gaf aan dit juist erg prettig te vinden. Zo zie je dat het opstellen van een set ook erg smaak gevoelig kan zijn. Dat neemt niet weg dat de set het wel heel goed doet! Het is aangenaam om naar te luisteren en ziet er ook nog eens super mooi uit. Toonaal is het prima voor elkaar , geen rare bulten in het laag of scherpte in het hoog. Hans bedankt voor je gastvrijheid en de mooie muziek. Ik vond het een geslaagde dag. Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 vintage dat moet ik nog doen ik heb wel een ero mkt 1813 in de ingang Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 (...) Mijn 124 zit op de fonotrap van de lux l507. (...) Beste Groovy, Nee, je SPU zit op die fonotrap! Dat roterende drumstel speelt daarbij geen rol van betekenis, en die pook evenmin. Wellicht is de impedantieve aanpassing niet juist? De SPU is zeer laagohmig (zoals alle goede MC-elementen): ca. 3Ω per kanaal, vermoedelijk. Staat jouw fonotrap laagohmige afsluiting toe? (10Ω, bijvoorbeeld?) Probeer dat eens. (Kan ik ergens op het net de specs vinden van jouw fonotrap?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 januari 2014 Members Report Share Posted 4 januari 2014 [...] Hij had een set met (wat zelfbouw) 47 labs, de luidsprekers ben ik kwijt, een draaitafel van Dr. Feickert (volgens mij de Blackbird) met daarop een Thomas Schick. Op mijn verzoek werd ook met de SPU gedraaid, en wat klonk die hier goed..... Bij Groovy (op een TD124) klonk het wat mat en miste ik detail en frisheid. ik dacht dat het aan de arm of de SPU lag, maar nu ik gehoord heb hoe het kán klinken, moet er bij Groovy ergens anders in de set up wat "mis" zijn. Wellicht een interlink of zo? geen idee..... [...] Die luidsprekers waren Audio Physics uit de gouden tijd, tafel idd een Feickert Blackbird en een ook niet geheel onbelangrijk detail, mijn troetelkindje de vdH Grail phonotrap. Die sluit automatisch af op de juiste instelling, daar krijg je bijna ieder element mee aan het zingen! Niet om het een-of-ander, maar een element als een SPU verdiend gewoon een phonotrap van het zware kaliber... Als antwoord op de vraag wie deze Hans was (ik mag dat wel zeggen van hem denk ik zo), Hans Scholten van Audio-Life. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 (...) mijn troetelkindje de vdH Grail phonotrap. Die sluit automatisch af op de juiste instelling, daar krijg je bijna ieder element mee aan het zingen! (...) Beste Arden, De minimale afsluiting van Van den Hul "The Grail" is 40 Ω. ( http://www.vandenhul.com/products/electronics/the-grail-333.html ). Misschien is dat toch iets te hoog? (Hoewel het zo schijnt te zijn dat een te hoge "resistive load" leidt tot "elevated top-end" veroorzaakt door "odd-harmonic high frequency distortion", en dus tot een "edgy and bright" geluid. Zeker niet "duf", dus: integendeel.) http://www.extremephono.com/Loading.htm Fig. 1 shows the effect of varying the resistive load on an MC cartridge. The potential deviation from a linear response by a wrong loading resistance can be massive. ¡¡ ¡¡ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 @ Spido. De Spu zit nu op de Lux l430. Hij staat op de mc. Voltage ranges van 2 tot 10 mv. De mm heeft een gevoeligheid van 1,6 en input impedance is 50omhs. mc,gevoeligheid van 100uv input mm of mc. Verder valt er niets in te stellen. Ook niet bij de lux l507s. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 januari 2014 Author Report Share Posted 4 januari 2014 Het lijkt vandaag wel de nationale ga bij een ander luisteren dag. Voor mij dus ook. Ik ben dus bij Hans wezen luisteren vandaag. Ik was erg nieuwsgierig naar zijn set en ruimte. Bij aankomst super gastvrij ontvangen en met een grote pot koffie zijn we gelijk naar zijn luisterruimte gegaan. Eerst via de pc het een en ander op gezet eerst even rustig te kunnen bij praten. Daarna een plaat opgezet waar voor mij het echte luisteren begon. Dat was even schrikken het geluid bleef aan de speakers hangen en er was een gat in het midden. Maar na een minutes of 5 kwam het element op temperatuur en kwam alles beter op zijn plaats te staan. Wat wel opviel was dat alles ver uitelkaar stond, er was geen gat meer in het midden maar de instrumenten worden beduidend verder uit elkaar geplaatst dan ik gewent ben. Dit komt op mij wat on natuurlijk over en maakt het minder tot een geheel. Mogelijk is dit om dat de speakers redelijk ver uit elkaar staan. Ik heb dit ook besproken met Hans en die gaf aan dit juist erg prettig te vinden. Zo zie je dat het opstellen van een set ook erg smaak gevoelig kan zijn. Dat neemt niet weg dat de set het wel heel goed doet! Het is aangenaam om naar te luisteren en ziet er ook nog eens super mooi uit. Toonaal is het prima voor elkaar , geen rare bulten in het laag of scherpte in het hoog. Hans bedankt voor je gastvrijheid en de mooie muziek. Ik vond het een geslaagde dag. Groetjes George. Ik vond het ook een erg geslaagde en gezellige dag. Openbaring voor mij was de meegebrachte versterker. Deze liet (mét de meegebrachte interlinks en luidsprekerkabels) een erg levendig geluid horen. Levendiger dan wat ik gewend ben. Dit kan natuurlijk aan de versterker liggen , maar ik verdenk toch ook mijn 6 m lange interlinks. Helaas konden we de interlinks van Kappa7 niet op de Arrays proberen. Mijn verloopstekkers van cinch naar XLR lagen n.l. niet thuis. We hebben de luidsprekerkabels nog wel vergeleken, maar dit gaf geen groot verschil met mijn (korte) luidsprekerkabels. Het volgende plan is nu, om een nieuw setje interlinks te gaan maken. Maar dan is nog even de vraag hoe...?? Toch maar 12 m draad vlechten, of met aparte draden op afstand proberen. Ik vrees dan alleen een probleem met storing. Of toch maar een paartje coax of misschien microfoonkabels. Dat de luidsprekers relatief ver uit elkaar staan vind ik een voordeel. Hiermee ontstaat minder één wolk muziek, maar kun je de verschillende muzikanten beter onderscheiden. Zeker bij een grote bezetting is dat voor mij een voordeel. Een gat in het midden ervaar ik alleen bij oude pingpong stereo opnamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 januari 2014 Author Report Share Posted 4 januari 2014 @ Spido. De Spu zit nu op de Lux l430. Hij staat op de mc. Voltage ranges van 2 tot 10 mv. De mm heeft een gevoeligheid van 1,6 en input impedance is 50omhs. mc,gevoeligheid van 100uv input mm of mc. Verder valt er niets in te stellen. Ook niet bij de lux l507s. Is de SPU een MC element ?? We hadden de instelling van de Array volgens mij als MM element ingesteld staan (47 kOhm, 40 dB versterking). Dan kan ik me voorstellen dat het laag niet echt onder controle is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 @ Spido. De Spu zit nu op de Lux l430. Hij staat op de mc. Voltage ranges van 2 tot 10 mv. De mm heeft een gevoeligheid van 1,6 en input impedance is 50omhs. mc,gevoeligheid van 100uv input mm of mc. Verder valt er niets in te stellen. Ook niet bij de lux l507s. Beste Groovy, Ik neem aan dat die 50 Ohms afsluiting niet voor MD geldt, maar voor MC. Dat lijkt me voor een SPU vrij hoog. Nogmaals: Waar kan ik op het net de specs van die lux I507(??) vinden? Is de SPU een MC element ?? We hadden de instelling van de Array volgens mij als MM element ingesteld staan (47 kOhm, 40 dB versterking). Dan kan ik me voorstellen dat het laag niet echt onder controle is. Beste Hans, De SPU is de Moeder Aller Stereo MC-elementen! (SPU = Stereo Pick Up. Ontwikkeld in 1958.) http://www.ortofon.com/products/cartridges/spu-series ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 januari 2014 Members Report Share Posted 4 januari 2014 Beste Spido, Ik zei ook niet voor niets ''bijna''! Mijn Grail (die daar overigens stond) heeft nog wat kleine aanpassingen (sluit ook bijvoorbeeld tot 1500 Ohm af ipv 400). Hoe laag hij afsluit weet ik eerlijk gezegd niet, dat zou ik eens uit moeten vinden. Heeft jouw goede vriend K.F. jou trouwens nog verteld wat hij van de Grail vond? Hij heeft mijn exemplaar onlangs in Wapenveld nog kunnen beluisteren. Nog even terugkomend op impedanties, heeft iemand er wel eens bij stil gestaan wat phonokabel impedanties nog voor verschil kunnen maken, en zeker bij laag ohmige elementen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Groovy http://www.thevintageknob.org/luxman-L-430.html Je kan hem op 100 of 300ohm zetten. @Arden ja natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Vandaag mijn voorversterker weer aangesloten met nieuwe buizen. Ik heb hem nu op de repelt staan om ze in te spelen. Nieuwe buizen, het lijkt wel de Einstein phonotrap als die geen week onder stroom heeft gestaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 (...) Heeft jouw goede vriend K.F. jou trouwens nog verteld wat hij van de Grail vond? Hij heeft mijn exemplaar onlangs in Wapenveld nog kunnen beluisteren. (...) Beste Arden, Nee, hij wìst geloof ik niet eens dat er een Grail in de keten zat. Maar hij zei wel dat het complete huiskamer-systeem prima klonk. "Zó goed hoor je het niet vaak: vooral niet op high-end shows!" zei hij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Ik heb de spu nu op de mc en op low output gezet. Dat vind ik het beste klinken. Morgen komt Jerry een en ander controleren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Vandaag mijn voorversterker weer aangesloten met nieuwe buizen. Ik heb hem nu op de repelt staan om ze in te spelen. Nieuwe buizen, het lijkt wel de Einstein phonotrap als die geen week onder stroom heeft gestaan. Wat voor buizen heb je gekocht Carl ? Merk en type. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 EH 6922 goldpins. Was in het kader van een reparatie. Ik zou eens iets anders moeten proberen. Heb jij een suggestie Jack? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 januari 2014 Author Report Share Posted 4 januari 2014 Beste Hans, De SPU is de Moeder Aller Stereo MC-elementen! (SPU = Stereo Pick Up. Ontwikkeld in 1958.) http://www.ortofon.com/products/cartridges/spu-series ) Er zijn dus verschillende SPU's ... volgens mij hebben we de Array niet op 10 Ohm gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 januari 2014 Author Report Share Posted 4 januari 2014 Van den Hul heeft me eens uitgelachen vanwege mijn "gebreide" kabels... en wat zie ik... in de Grail zitten (erg slordig) gevlochten kabels ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Ik was vandaag bij ruud,vanaf heden voor mij is het plaatje ruud hartelijk ontvangen door mevrouw en ruud, set beluistert was geweldig had ik niet gedacht dat het zo goed klonk. platen ruudje het was voor mij een onvergetelijke dag en de ontvangst was geweldig, heel hartelijk bedank mvg wiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 In de oude inboedel van mijn ouders heb ik een paar oude BASF 8335 monitor luidsprekertjes gevonden. Het huis is geheel uit aluminium, ze zijn opvallend zwaar voor de afmetingen. Heb er lang geleden met plezier naar geluisterd. http://imageshack.us/photo/my-images/431/basf016ac.jpg/ Nu heb ik ze eventjes uitgeprobeerd op de speaker B aansluitingen van mijn versterker en in vergelijking met de Jordan TL komt er vooral hoog uit en nauwelijks laag. Wat mij ook opviel is dat de Jordan weinig hoog produceert in vergelijking met deze BASF speakertjes dus heb ik ze eens tegelijk laten spelen. Speaker A+B. Nu blijken die twee luidsprekers elkaar leuk aan te vullen. Een luistertest gedaan met dochterlief en vrouwlief, de combinatie scoort het hoogst dus staat het nu samen te spelen met de monitortjes óp de Jordans. Ik ga toch maar eens op zoek naar een leuke tweeter voor in de Jordans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 En geef dochterlief de Basfjes Ber. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Heb ik al eens geprobeerd. Ze vindt dat er teveel hoog en te weinig laag uitkomt, ze heeft liever een breedband luidspreker. De balans is inderdaad een beetje zoek in die BASF dingetjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Er zijn dus verschillende SPU's ... volgens mij hebben we de Array niet op 10 Ohm gehad. Geen idee,het gaat om de spu gte. g=normale headshell sme-t=ingebouwde aanpassings trafo=e = eliptische naald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 januari 2014 Author Report Share Posted 4 januari 2014 Ah... dat was het punt, die aanpassingstrafo. Daarom moest de voorversterker op MM (47 kOhm) worden ingesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts