Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Volgens mij komt geen enkele opgenomen pop CD in de buurt van de STS, tenminste niet de laatste die je meekreeg bij hifibeurs in Veldhoven. Laatst nog eens gedraaid en er is naar te luisteren maar ik noem dit wel een trendy geluid met gepimp laag en hoog. Wordt je na verloop van tijd dus zat. Ik ken geen andere plaat of CD die zo is opgenomen.

Ik heb hier enkele demo cd's van STS en op een daarvan staat een nummer van Boz Scaggs wat vrijwel identiek is aan het nummer op zijn cd "Dig". Daar heeft STS dus niet veel mee gedaan.

Verder vind ik die demo CD's van STS in het algemeen niet best, het laag bevat in sommige nummers subsonische rommel die er absoluut niet in hoort.

Dan vergelijk je het toch zelf even? Het gaat om het nummer "Only you" van de cd "dig".

OK,

Ik had moeten zeggen: dat klopt niet altijd.

Ik geloof best wel dat jij goed gemeten hebt. Maar ik geloof ook wel wat Fritz mij verteld heeft. Over welk nummer ik het had, had ik al aangegeven.

Groet,

Leobus

Bij de LP klonk het nét wat ruimtelijker, terwijl er bij de CD beter te horen was, hoe de muziek was opgenomen. Soms b.v., stond de zangeres achterin en de instrumenten op de voorgrond (bij streaming). Bij de LP was het geheel meestal wat afstandelijker. Met het masteren van de CD's van de analoge banden (muziek tussen 1958 en 1977) is er duidelijk gesleuteld. Dat je dit goed kunt horen is op zich al bijzonder.

:)

Ik heb maar een paar digitale / analoge opnamen waarvan ik bijna zeker ben dat ze exact dezelfde moeder hebben. Ik hoor dan nagenoeg geen verschillen en als ze er zijn zou dat te maken kunnen hebben met de niveauverschillen. Bij lang luisteren spreekt LP me toch meer aan.

Volgens mij komt geen enkele opgenomen pop CD in de buurt van de STS, tenminste niet de laatste die je meekreeg bij hifibeurs in Veldhoven. Laatst nog eens gedraaid en er is naar te luisteren maar ik noem dit wel een trendy geluid met gepimp laag en hoog. Wordt je na verloop van tijd dus zat. Ik ken geen andere plaat of CD die zo is opgenomen.

Inderdaad lijkt het me sterk dat iemand als Madonna haar CD zo laat verprutsen. Dan verkoopt ze heel wat minder.

Die STS cd's zijn natuurlijk voor een heel ander doel opgenomen: demonstratie van apparatuur. Wellicht ook nog eens hele specifieke luidsprekers, waar ze natuurlijk ook op zijn gemasterd. Zo klinken vooral deze goed en andere niet.

Slimme marketingtruc. Een gemiddelde slap opgehangen hifi basluidspreker van 7 inch in een basreflex kastje kan al dat subsonische gerommel niet aan en gaat enorm vervormen. Zo'n strak opgehangen grote conus heeft daar minder moeite mee. Ik denk dat die CD daarom bij mij thuis heel normaal klinkt. Helaas was ik niet vroeg genoeg op die beurs. Maar ik heb al genoeg test-cd's (o.a. van Stereoplay), die in elk geval wel goed zijn opgenomen.

Ik weet niet wat voor LP's jij hebt Carl maar bij mij is het daarmee altijd na ca. een half uur verplicht pauze. Een half uur noem ik toch niet lang luisteren.

Dat is ritueel Peter en dat reken ik niet mee.

Ik heb maar een paar digitale / analoge opnamen waarvan ik bijna zeker ben dat ze exact dezelfde moeder hebben. Ik hoor dan nagenoeg geen verschillen en als ze er zijn zou dat te maken kunnen hebben met de niveauverschillen. Bij lang luisteren spreekt LP me toch meer aan.

Dezelfde mastertape zou heel goed kunnen. Maar voor de CD wordt de tape "geremasterd" daarmee veranderd de klank. Dat LP beter bevalt, kan ik me voorstellen, je vergelijk n.l. CD t.o.v. analoog. Bij high res opnamen wordt het verschil al een heel stuk kleiner (of verdwijnt). Maar je blijft afhankelijk van de grillen van de muziekindustrie.

Vandaag is het er dan toch van gekomen. M'n set staat weer tussen de luidsprekers. Aanleiding was het bezoek van Kappa 7. Met zijn versterker en bekabeling (die veel korter was) speelde het duidelijk levendiger. Dat zette me weer eens aan het denken over de lange interlinks. Ik had al ander draad gekocht om een andere sets interlinks te maken (2x 6 m), maar ik dacht: eigenlijk is het veel logischer om die interlinks veel korter te maken, maar dan moet de set tussen de luidsprekers.

En daar is, omdat de eindversterkers naast de luidsprekers liggen niet zo heel veel plaats. Bovendien wil ik zeker geen hoog "altaar" meer tussen de speakers. Het moest allemaal dus veel kleiner. Met wat passen en meten is het gelukt. De CD speler en dac staan nu op een tegel op de vloer. Daar boven staat een laag rekje met daarin de voorversterker en phonotrap. Bovenop staat de draaitafel.

Maar dat is dus eerder gezegd dan gedaan. Er klopt dan n.l. niks meer van de bekabeling. Het stekkerblok heeft een heel lange kabel. Die moest er af, omdat de set nu vlak bij het stopcontact staat. Maar ook de bekabeling van de PC moest helemaal anders. Deze staat ook op de dac aangesloten en de USB kabel is maar 2 m lang. Dus weer aan de slag met voedings- en netwerkkabels. En dan moest ook de luchtpomp voor de draaitafelarm een nog andere plek krijgen. Als laatste is de platenwasser verhuist naar de plek waar eerst het rek stond. 

Bijna alles speelt nu weer maar nog wel met de lange interlinks. De netwerkkabel voor de PC moet ook nog van een stekker worden voorzien. Voorlopig dus even alleen CD's of platen.

Vandaag is het er dan toch van gekomen. M'n set staat weer tussen de luidsprekers. Aanleiding was het bezoek van Kappa 7. Met zijn versterker en bekabeling (die veel korter was) speelde het duidelijk levendiger. Dat zette me weer eens aan het denken over de lange interlinks  

of over de versterking.

Ha Hans,

Leuk dat mn bezoek aanleiding heeft gegeven tot experimenteren.

Ik ben benieuwd of het ook het gewenste resultaat geeft.

Ik heb ondertussen een paar kortere (1,7 m) interlinks van getwist draad gemaakt (vlechten kost zo veel tijd en komt nog). De eerste indruk is zeker niet slecht. Maar er is nu zo veel veranderd, dat ik eerst maar eens een tijd naar verschillende muziek ga luisteren voor wat te concluderen.

Ondanks dat er nu een set voor m'n neus staat oogt m'n luisterkamer wel een stuk ruimtelijker en opgeruimder. 

Of het ook werkelijk beter klinkt ???

Eerst maar eens goed luisteren.

Het klinkt vast anders. Ik heb ook recentelijk mijn set verplaatst en de speakerkabels flink ingekort (van 5 naar 1.2 meter per kant).

Speakers staan nu aan de langste muur van de kamer waardoor ik nu ongeveer 3 meter van de speakers zit, was hiervoor ongeveer 8 meter. Eerste indruk viel tegen, komt waarschijnlijk ook omdat het hele spul 2 maand opgeslagen is geweest en weer in moest spelen.

Ik kan nu met minder vermogen toe om dezelfde geluidsdruk te krijgen en ik vind het totaal plaatje nu toch mooier.

Vooral qua plaatsing en definitie/focus van instrumenten en stemmen. Komt natuurlijk ook omdat er nu veel minder in de weg staat.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...