Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

ik heb een dagje tijd voor luisteren, en de tuner staat aan. na de laatste prutserijen (de voedingscapaciteit uitgebreid) heeft ie nou 3 weken continue staan spelen. en het is heerlijk. vol, diep, fris, transparant. behoorlijk richting CD-speler. en het wordt nog iedere dag beter. daar ben ik dus ook bijna klaar mee. het wordt nog saai :D

ach het project 'luidsprekerfilter' ligt er nog.

daar heb ik wel een probleempje : de ls-kabel die ik van versterker naar LS gebruik, wil ik ook in de kast gebruiken. dat is dus de Symo ls4x. maar daarvan zijn alle draadjes afzonderlijk gelakt. dat is lastig solderen las ik ergens, zou met een 'soldeerpotje' moeten ? Heb ik niet. Hoe doe ik het dan? Soldeerpotje kopen (en waar)? Of is er nog een andere manier?

groet

Guest tubejack
Of is er nog een andere manier?

Ja hoor :)

Ik heb hier een voor electronica begrippen "dikke" bout van 60watt daarmee verdwijnt de

isolatie (verwacht ik) "als sneeuw voor de zon" :P

ik ga toch maar eens op zoek naar een musical fidelity PAN.

ik moet er weer een keer een hebben. wellicht kan KT er nog iets aan verbeteren.

loopwerk gaf nog wel eens problemen. als dat niet zo verkeerd ging had ik nooit de marantz cd10 aangeschaft.

het was een raar ding maar maakte echt muziek.

Guest tubejack
het was een raar ding maar maakte echt muziek.

Heel herkenbaar M44 :rolleyes:

Ik had vandaag evengoed een fiele dag ondanks dat mijn cd-speler het niet doet :(

Hierdoor:

De luxman thuis uitgeprobeerd .Nu komt het .Hij klinkt op een eigen antenne op zolder zeer goed ,afstemmen is sinds de schoonmaakbeurt veel makkelijker.hulde.Op de cai is het geluid minder .Dus toch de antenne ?.Kortom zeer tevreden

W

Guest tubejack
die tips over microdetails hoor ik graag een keer ....

Best belangrijk, over vermogens praten van honderd watt of meer is de normaalste zaak van de wereld.

Z

ja ik snap vanuit mijn gehoorsmatige ervaringen hoe belangrijk dat is. de pret zit in het allerkleinste.

een behoorlijk deel van het finetunen van de laatste jaren zat in het wegwerken van hele kleine verstoringen. dat hoor ervaar je goed.

groet

Maar we lijken wel eens te vergeten dat onze muziekbeleving veelal rond de 90db zit of zelfs minder en

daarvoor is bij de gemiddelde weergever 1watt genoeg :rolleyes:

Het dynamisch bereik van een CD is iets van 96db.... ga eens 90db de diepte in, dan heb je het over

microwatts ..... Hoe goed een versterker het dan nog doet, weet -denk ik- bijna niemand. ;)

Ja hoor, dat is te meten.

Dat theoretisch dynamisch bereik van 96 dB wordt maar ten dele gebruikt hoor, hooguit 50 tot 60 dB daarvan als uiterst dynamisch bereik.

Een LP komt niet veel verder dan 60 dB.

Een versterker die -100 dB aan SNR noteert zal dus geen problemen opleveren in dat geval, zelfs een -80 dB zal nog geen probleem vormen (met een buizenversterker kom je niet heel veel lager).

Verder is er altijd omgevingsgeluid, van heel stille omgevingen op 20 dB tot een rumoerige buurt waar het wel 40 dB kan zijn.

Dat punt moet je dus al eerst overwinnen, dus zeg even 40 dB achtergrondrumoer en dan nog 60 dB aan dynamiek erbovenop = 100 dB.

100 dB SPL is geen lolletje, althans voor mij niet. Ik zit meestal tussen de 80 en 90 dB en dat vinden anderen soms al hard.

Maar alle troep van een versterker of opname die onder die 40 dB achtergrondlawaai zit, hoor je niet.

Daar komt nog iets als maskeringseffect bij, als je werkelijk op zo'n luid niveau als 100 dB SPL speelt, hoor je geen details meer.

Guest tubejack
Dat schijnt inderdaad mogelijk te zijn, heb eens ergens gelezen dat onze hersenen blijkbaar ook kunnen "correleren".

Ik heb het onlangs nog gehoord :) Net als SE triode het vermogen heeft om de meeste microdetails weer te geven. Met PP kun je ook h

Kijk eens in de audiospecial nummer 1, daar staat een fraaie PP triode versterker van Wim de Haan

zonder dure buizen.

Dat is een leuk ontwerp.

De dag dat ik een ontwerp van iemand anders nodig heb, is de dag dat ik ofwel blind ben geworden (mijn gezichtsvermogen wordt behoorlijk slechter de laatste tijd) of ik ben niet meer in staat om een soldeerbout te hanteren.

Dan liever de lucht in.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...