Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Je kunt toch kijken hoe het gemonteerd is? Er is erg veel literatuur over te vinden, is al meer dan 50 jaar goed bekend. Het is ook makkelijk te voorkomen door de pootjes van eindtransistoren zo te monteren dat ze kunnen veren, door ze b.v. enigszins te knikken.

Bij nieuwbouw of vervanging is dat vaak mogelijk, bij vintage zijn de aansluitdraden soms te kort.    Maar in dit geval waren het meer de andere componenten in de stuurtrappen voor de eindtransistoren zoals vermogensweerstanden,  dikke diodes en stuurtransistoren. Feitelijk de beide eind printen. Maar ook dikke onderdelen in de voeding en de phono-trap die ook lekker opgewarmd werd.

Dat iets 50 jaar bekent is, is prachtig.  Maar ik sta niet overal bij stil en vervang gewoon zo'n  slechte verbinding.

Verder is het leuk om de ruimte te geven aan hen die het wel precies weten, niet ;)

Mooie nauwkeurige Philips NOS MKP condensatoren gekocht op Ebay  voor in de phono trap van mijn Leak versterker.

Voor degene die mee wil knutselen,  koop deze versterker (wel even proberen!)  http://www.marktplaats.nl/verkopers/14132047.html

Op mijn website leg ik binnenkort uit hoe je dat zelf kunt doen en help je met "moeilijk te krijgen onderdelen"

Zoals eerder gemeld ben ik onderdelen aan het verzamelen om audiofiele interlinks en ls-kabels te maken.

Ook ben ik een naam aan het bedenken voor deze geweldige kabels.

Eigenlijk worden het gemodificeerde kabels van gerenomeerde merken.

Misschien hebben jullie een idee voor een passende naam?

Zelf dacht ik aan ABC bekabeling (Arie Biefstuk Cables)

Een vraag;

Ik wil de lak van een koperen ader af halen.

Kan het kwaad al ik dat er af brand, of moet ik het schrapen zoals ergens aangegeven?

Ik zou het niet branden, door de hitte kan er structuurverandering ontstaan en warm koper oxideert sneller dan koud.

Een vraag;

Ik wil de lak van een koperen ader af halen.

Kan het kwaad als ik dat er af brand, of moet ik het schrapen zoals ergens aangegeven?

Het is vrij simpel, eerst even wat schoonkrabben. Als je dan het draadje lang genoeg in het gesmolten soldeertin houdt kruipt het soldeer vanzelf onder de resterende lak. Daarna even schoonmaken met wat spiritus.

Het is vrij simpel, eerst even wat schoonkrabben. Als je dan het draadje lang genoeg in het gesmolten soldeertin houdt kruipt het soldeer vanzelf onder de resterende lak. Daarna even schoonmaken met wat spiritus.

Dank je Peter. Ik ga de hele ader doen. 

Dank je Peter. Ik ga de hele ader doen. 

Wat bedoel je? Het uiteinde wat je aansluit is genoeg hoor :D

Als je echt blank koperdraad wilt kun je beter wat telefoondraad of CAT5 UTP-kabel van zijn plastic jasje ontdoen. Die dikte van 0,4mm is geen wet. Alles tussen de 0,4mm en 0,7 mm is goed.

Wat bedoel je? Het uiteinde wat je aansluit is genoeg hoor :D

Als je echt blank koperdraad wilt kun je beter wat telefoondraad of CAT5 UTP-kabel van zijn plastic jasje ontdoen. Die dikte van 0,4mm is geen wet. Alles tussen de 0,4mm en 0,7 mm is goed.

Ik g op zoek naar Cat5e van Belden, Velleman, of een ander goed merk. (er is rommel op de mark). 

Het koper van CAT kabel is 0,5 mm  (AWG24), lijkt mij prima geschikt. En oh ja, rommel of niet, het is allemaal OFC hoor, maak je daar geen zorgen over :D

Er is Cat van aluminium en ijzer in de handel. Belden, Hirschman en Velleman zouden wel goed zijn!? 

Verder wil ik de luchtslang aan de uiteindes afdichten met kit. Dit om oxideren tegen te gaan.

Heren (of zijn er ook dames hiero :huh: ) voor een topic die  "Weer een audiofiele dag.."  heet,
vind ik het erg veel gemiereneuk of een draadje nu 0,4 of 0,5 moet zijn.

Is er geen zelfbouwdraadje (DIY) op dit forum, waar deze discussie verder gevoerd kan worden.

Het is erg jammer, dat wanneer iemand "echt" een audiofiele dag heeft beleefd, zijn bevindingen

volledig ondersneeuwen, over een discussie wat gaat over iets wat uiteindelijk nog geen 0,000000001%
impact heeft op het eindresultaat en uiteindelijk je oortjes bereikt !   

Ik kan helaas geen nieuw topic openen. Er verschijnen dan de meeste vreemde tekens op het beeldscherm.

Maar omdat het storend is stop ik er mee. Ik wil anderen niet tot last zijn. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Het was zeer onjuist van mij om mijn probleem op anderen af te wentelen.

Ik kan helaas geen nieuw topic openen. Er verschijnen dan de meeste vreemde tekens op het beeldscherm.

Maar omdat het storend is stop ik er mee. Ik wil anderen niet tot last zijn. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Het was zeer onjuist van mij om mijn probleem op anderen af te wentelen.

ff het forumteam een berichtje sturen om een nieuwe rubriek te maken of anders posten

in het reeds bestaande rubriek over kabels e.d.

ff het forumteam een berichtje sturen om een nieuwe rubriek te maken of anders posten

in het reeds bestaande rubriek over kabels e.d.

Ik schrijf in ieder geval nog iets, al is het niet op de juiste plaats. 

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...