Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Gister tot diep in de nacht,  een ouderwetse audiofiele dag.  :)  

Urenlang naar digitale muziek geluisterd. Verslavend mooi, via een Leak stereo 30+ 

Ook de analoge weergave gaat de goede kant op, gisteren alle transistors

vervangen in de voorversterker,  na 50 jaar waren die wel op.

Vandaag ga ik de ingang impedantie nog veranderen een Nagaoka JT-322 ziet graag 100kohm

De techniek zal ik t.z.t. weer in het vintage topic posten.

ja das wel boeiend. gaat er langzaam iets mis met de geluidskwaliteit - waar je aan went - of krijg je altijd verschijnselen zoals Vintage beschrijft, dat geknetter ?

nou zijn de eindtrappen van mijn eindversterker wegens ontploffing opnieuw betransistord, maar voor die eindtrappen zit ook nog een en ander. overigens staan de grote condensatoren in de voeding al vanaf 1988 zonder merkbare (...) problemen te werken. levert nog steeds zo te horen redelijk onbegrensd vermogen, geen brom, staan niet bol.

groet

Die Vishays waren een kleine 50€ per stuk, maar wat geeft het?  Zelfs als je er 12 nodig hebt, is dat nog te overzien.

Zit naar de radio M te luisteren via een Philips FT-980 die ik  een beetje aangepast heb voor mijn Leak versterker. Prachtig!

Is mijn budget set  :D

Het geluid is verre van budget. Mijn vrouw zingt regelmatig mee,  en die is kritisch :o:D

De tip van Arden om eens naar de impedantie te kijken borrelde ineens weer boven.  

Met een afsluit impedantie van 47K  is een Nagaoka JT-322 een goed maar beetje dik en donker klinkend element.

Sluit je hem af met de aanbevolen 100K  dan komt hij tot leven en heeft een prachtig sprankelend hoog :)

prijs valt me idd mee, had op stuk duurder gerekend. volgende keer dat het beest plof doet vraag ik daar even naar te kijken. nu niet ... het ding werkt al een tijd zonder problemen dus niet aan zitten :D

en het is volgens de parts list 80v wat er in gaat.

groet

prijs valt me idd mee, had op stuk duurder gerekend. volgende keer dat het beest plof doet vraag ik daar even naar te kijken. nu niet ... het ding werkt al een tijd zonder problemen dus niet aan zitten :D

en het is volgens de parts list 80v wat er in gaat.

Gewoon lekker  spelen.  I.p.v. 80volt kun je ook 100volt elco's nemen als dat qua diameter beter past .

Misschien maak ik ooit mn aleph5 nog af.

Neem een week vrij Duck. Er zijn altijd wel redenen om iets niet te doen....

Mijn ervaring is:  dat het ontzettend veel voldoening geeft als je zoiets  met je eigen handen maakt.

Zit nu naar mijn Stereo30+ te luisteren  en draai Vangelis Japan op de Sony PS6750 die ik net afgesopt heb.

Het klinkt ongehoord goed .....  Of zal het mijn mind zijn :rolleyes:

(Nog) niet audiofiel, maar het gaat beginnen: dinsdag 8 platen 3-lagen plaat van kersenhout gekocht, om de plinth voor mijn Garrard te bouwen. In het weekend alles wat ik in mijn hoofd heb een beetje visualiseren en kijken hoe ik het ga aanpakken.....

Zo ziet het er ongeveer uit:

140388248_alfa00056_%285%29_3_lagenplaat

Zoals de 2e plaat van onderen: 3x 7 mm. kersenhout, waarbij de middelste plaat haaks is verlijmd. En dat x 8, dus 168 mm. hoogte.......

ondertussen is door de laatste rare accessoires in de set iedere gedachte aan verder sleutelen vergaan (ok de ls filters moeten nog een keer, heb de spullen al lang liggen).

luisteren is een avontuur geworden.

groet

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...