goodtube Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 En zo kun je elke KT88, KT90, KT100 of 6550 gebruiken zonder problemen. Overigens: neem ALTIJD een gridstopper op in de stuurrooster-leiding, ook al is de (eind)buis niet zo steil. Je voorkomt ermee dat de (gewone) roosterstroom te hoog op kan lopen en ook worden oscillaties voorkomen tgv. het Miller-effect (Ca-g maal versterkingsfactor +1). Overigens is dat met trioden of in triode geschakelde tetroden/penthoden een grotere factor dan in UL of pure tetrode/penthode operatie. En maak de roosterlekweerstanden laag genoeg, 100 of 150 k is echt de max. voor nrs (EN de autobiasprintjes van Tent!). Bij kathodebias zou die iets hoger mogen zijn omdat de kathode stroom wel weer zorgt voor een correctie van de roosterspanning t.o.v. de kathode, maar reken er niet te vast op. Omgekeerde roosterstroom kan ook gaan lopen bij kathodebias! Meer leesvoer? "Het Ontwerpen Van Versterkers", S.J.Hellings, Muiderkring jaren 50 en '60. "Versterkers met electronenbuizen" , Erik Rodenhuis, Philips uitgave jaren '50-'60. "Instrumentele electronica, grondslagen voor nauwkeurige schakelingen", door Klein & Zaalberg Van Zelst, Philips uitgave jaren '60. "RDH4 (Radiotron Designers Handbook)", Langford Smith e.a. jaren '50. " Philips boekenreeks over electronenbuizen" door diverse auteurs (Haantjes, Van Suchtelen et al), Philips uitgave, van 1938 tot in de jaren '50. Ik heb er 4, er zijn er meer. "Telefunken Labor Buch" , de mijne is van 1958 maar alle edities zijn de moeite waard. "Radio Engineers Handbook" , F.E. Terman, 1950 of daaromtrent. "RCA Receiving Tube Manual" , jaren '50. Radio Bulletins en Radio Electronica maandbladen van zeg 1945 tot aan 1965 (RE vanaf 1953). Op radiobeurzen wel te vinden, soms mooi ingebonden. Ook in de Duitse serie "Radio Praktiker B�cherei" zitten wel wat deeltjes met uitleg over de werking van buizen. Sommige van deze boeken zijn online te vinden op de site van Pete Millett http://www.pmillett.com/ maar wat mij betreft gaat er niets boven de lucht van en het bladeren in de echte oude boeken. Nog afgezien van evt. copyright. Keep 'em glowing! http://www.hear.nl/forums/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/biggrin.gif Dit stukje kwam ik weer tegen. Ik heb ff gauw de roosterlekweerstanden gewijzigd van 220k naar de helft daarvan. Even proefdraaien... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Ik had vandaag een audiofiele dag. WiFi zoveel mogelijk "omzeep" geholpen en apparatuur met UTP aangesloten. Dat "werkt" tenminste Nu de laptop van mijn vrouw nog aan een draadje Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Zo dat gaat GOED met die aangepaste roosterlekweerstand! Aanrader. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Zo dat gaat GOED met die aangepaste roosterlekweerstand! Aanrader. Wat gaat er goed Goodtube? Het enige dat je waarschijnlijk doet, is het -3db punt voor het laag, verhogen. http://audio.fam-gelder.nl/tools/Laagkantelpunt2.htm Bij 0,44uF en 220K is dat 1,64 hertz en bij 0,44 en 100K 3,62 hertz. Als je hem 220K houd kun je nog wel lager naar b.v. 0,1UF dan past die FKP1 misschien zelfs op de print. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Stressloos. Uiterst stabiel. Speel nu met Black Treasures KT88. Wat ik erover gelezen heb is dat wat KT ook zegt die 220k is te hoog zeker voor 6550 / KT88. Ja de gain van de stuurtrap en het - 3db punt worden er door beïnvloed. Ik kom daar op gehoor echter niets te kort. De FKP's laten alles mooi en snel door. Voor een dubbeltje op de 1e rang. Ps volgens mij zijn er meer waarden van invloed dan alleen die roosterlekweerstand voor berekening vh kantelpunt in die formule van fam gelder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 De datasheet zegt: PA+G2 > 35watt 100KΩ en <35watt 220KΩ Ik weet niet wat je instellingen zijn. Maar kwaad kan het zo te lezen niet. Mooi man Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Stressloos. Uiterst stabiel. (...) Beste Goodtube, Heel boeiend! Is e.e.a. te "vertalen" in muzikale termen (type besnaring van bijv. gitaar (staal/nylon/zijde), harde/zachte hamertjes van klavieren o.i.d.) of articulatie / fonologie (stem/spraakklanken)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Inderdaad zoiets. Het is alsof de autobias het er makkelijker mee heeft, of het komt omdat de voortrap beter belast wordt. Anyhow ik ga niet meer terug naar de oorspronkelijke waarde....dit zijn van die kleine correcties die zich vertalen in een steeds betere kwaliteit van de versterking. Ik zou de buizenbak eens kunnen aansluiten op een paar écht goede speakers met een volledig audiobereik natuurlijk want die spiekertjes van mij zijn natuurlijk maar..... Speakertjes ;-) Zucht Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 De datasheet zegt: PA+G2 > 35watt 100KΩ en <35watt 220KΩ Ik weet niet wat je instellingen zijn. Maar kwaad kan het zo te lezen niet. Mooi man klopt. Maar het zijn wel de maximale waarden en niet de aanbevolen waarden! Eigenlijk wil ik nog wel lager gaan, richting 50k, maar goed de driver komt daarvoor wat gain te kort denk ik. Voordeel van lagere waarden is dat door minder roosterlek de buizen langer mee zouden kunnen gaan. Klankmatig doet het ook iets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 februari 2014 Report Share Posted 25 februari 2014 klopt. Maar het zijn wel de maximale waarden en niet de aanbevolen waarden! Eigenlijk wil ik nog wel lager gaan, richting 50k, maar goed de driver komt daarvoor wat gain te kort denk ik. Lijkt me ook Goodtube. Goed gedaan zeg! Zelf ben ik al een tijd niet meer met buisjes bezig. Sinds de gereviseerde Leak stereo30+ hier in de woonkamer staat heb ik daar niet zo 'n behoefte aan. Perfect?, zeker niet, maar speelt zo lekker muzikaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Oh, buizen is voor mij niet heilig maar goed ik heb dat ding nu eenmaal en vind het gewoon leuk. Blijf uitproberen en leren. De luidsprekers zullen het met andere versterkers waarschijnlijk beter doen. (vanwege de kleine woofers) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Oh, buizen is voor mij niet heilig maar goed ik heb dat ding nu eenmaal en vind het gewoon leuk. Blijf uitproberen en leren. De luidsprekers zullen het met andere versterkers waarschijnlijk beter doen. (vanwege de kleine woofers) Klein? Het zijn er wel 2 16,5 " is toch niet héél klein? Het heeft ook m.i. voordelen snelheid, afstraalgedrag, homogeen beeld. Er kan -3dB 30hertz uitkomen, zolang je niet van kerkorgels houd lijkt me dat goed genoeg. Zou je de oppervlakte bijelkaar mogen optellen ? 2x 16,5cm = 33cm woofer ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Zou je de oppervlakte bijelkaar mogen optellen ? 2x 16,5cm = 33cm woofer ? Je mag het vast wel optellen, maar niet zo... Eerst de oppervlakte van één woofer uitrekenen: Opp = π * r^2 = π * 8,25^2 = 213,8 cm2. Dus de oppervlakte van twee van die woofers is dan 213,8 * 2 = 427,6cm2. De oppervlakte van één 33cm woofer daarentegen is π * 16,5^2 = 855,3cm2... Dat is gelijk aan de oppervlakte van twee woofers van 23,3cm... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Nee dacht het niet Jack. Wel is het rendement door de parallelschakeling 3 db hoger. Maar 16,5 cm.....(geen inch) Ga dat maar eens nameten.. Dat zijn buitenwerkse maten he ;-) Ik mis een subwoofer. Eigenlijk 2 spekstenen 'subs' eronder met de 30 cm units erin ipv de betonvoetjes daar denk ik wel eens over. De ruimte kan het wel hebben. Misschien moeten er zwaardere buizen in. Gold lion 88 denk ik ook wel eens aan. Of EH. Of JJ. Iets met ballen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Nee dacht het niet Jack. Wel is het rendement door de parallelschakeling 3 db hoger. Maar 16,5 cm.....(geen inch) Ga dat maar eens nameten.. Dat zijn buitenwerkse maten he ;-) Ik mis een subwoofer. Eigenlijk 2 spekstenen 'subs' eronder met de 30 cm units erin ipv de betonvoetjes daar denk ik wel eens over. De ruimte kan het wel hebben. Misschien moeten er zwaardere buizen in. Gold lion 88 denk ik ook wel eens aan. Of EH. Of JJ. Iets met ballen. Herie heeft al een mooie berekening gemaakt Heb deze speakers bewust gekocht omdat net even een maat groter zijn als monitors. Ervaar in mijn ruimte eerder teveel dan te weinig laag met een buizen versterker. Maar sluit ik een stevige transistorversterker aan dan kan het erg strak. Mijn vorige luidsprekers waren gewoon te groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Herie heeft al een mooie berekening gemaakt Heb deze speakers bewust gekocht omdat net even een maat groter zijn als monitors. Ervaar in mijn ruimte eerder teveel dan te weinig laag met een buizen versterker. Maar sluit ik een stevige transistorversterker aan dan kan het erg strak. Mijn vorige luidsprekers waren gewoon te groot. Wat had je voor luidsprekers dan, en wat heb je nu? Die van mij zul je ongetwijfeld te groot vinden: H x B x D = 1263mm x 322mm x 413mm 2x 20cm woofer en een hoorn tweeter (2,5 weg) Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Klein? Het zijn er wel 2 16,5 " is toch niet héél klein? Het heeft ook m.i. voordelen snelheid, afstraalgedrag, homogeen beeld. Er kan -3dB 30hertz uitkomen, zolang je niet van kerkorgels houd lijkt me dat goed genoeg. Zou je de oppervlakte bijelkaar mogen optellen ? 2x 16,5cm = 33cm woofer ? M.b.t. mijn speakers Dynaudio Focus 260 , deze heeft "Two 17 cm MSP Mid/woofers with 75 mm aluminum voice coil for deep, precise bass down to 32 Hz/-3db" en ik zeg uit eigen ervaring, dat je echt geen subwoofer meer nodig heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Wat had je voor luidsprekers dan, en wat heb je nu? Die van mij zul je ongetwijfeld te groot vinden: H x B x D = 1263mm x 322mm x 413mm 2x 20cm woofer en een hoorn tweeter (2,5 weg) Ja Nu PP 2x 16,5 laagmidden 2,5cm hoog 63x22x36 Toen Translator Impact 50 25cm laag 13cm midden 2,5cm hoog 92x28x36 cm Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 M.b.t. mijn speakers Dynaudio Focus 260 , deze heeft "Two 17 cm MSP Mid/woofers with 75 mm aluminum voice coil for deep, precise bass down to 32 Hz/-3db" en ik zeg uit eigen ervaring, dat je echt geen subwoofer meer nodig heb Hangt van de ruimte af. Mijn kamer is wat ongelukkig van vorm en totaal is de ruimte groter dan 50 m2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 Audiofiel ziet er vandaag niet in, mss. vanavond maar voorlopig rijden hier carnavalwagens die HEEEEEEEL hard van die "geweldige muziek" spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 Audiofiele houtbewerking hier. Met de plinth voor mijn Garrard begonnen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 Audiofiel ziet er vandaag niet in, mss. vanavond maar voorlopig rijden hier carnavalwagens die HEEEEEEEL hard van die "geweldige muziek" spelen. Hier geen carnavalsmuziek maar "boembedeboembedeboem" muziek. Ik denk dat ik maar eens een Beter Horen winkel begin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 Hier geen carnavalsmuziek maar "boembedeboembedeboem" muziek. Ik denk dat ik maar eens een Beter Horen winkel begin. Moet jij niet de carnavalsoptocht ter plekke aanvoeren dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 Moet jij niet de carnavalsoptocht ter plekke aanvoeren dan? Ik ben slechts dirigent van het rollator-choir en die lopen dit jaar niet mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 Hier geen carnavalsmuziek maar "boembedeboembedeboem" muziek. Ik denk dat ik maar eens een Beter Horen winkel begin. Leer ze dan ook gelijk beter luisteren en probeer er wat kwaliteisbesef in te "stampen". Er wordt toch een bagger over je uitgestort deze tijd van het jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts