Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Kun je niet iets met de andere aansluitingen doen eerst. Ik bedoel de cinch aansluitingen  of mbv scart.

Kan het ook liggen het feit dat de HDMI geen audio returnchannel heeft?

Ik speel wel eens iets af via de laptop, met hdmi aan de tv. De audio-uitgangen van de tv werken dan niet, kan dus niet aan de versterker.

Heb ik omzeild door een verloopsnoer van hoofdtelefoon-plugje naar twee cinch-connectoren te gebruiken. Plugje in de headphoneaansluiting van de tv. cinch in de amp. en hij doet't.

Verre van optimaal maar beter dan het (rot)geluid van de flatscreen.

Kun je niet iets met de andere aansluitingen doen eerst. Ik bedoel de cinch aansluitingen  of mbv scart.

Kan het ook liggen het feit dat de HDMI geen audio returnchannel heeft?

Ik speel wel eens iets af via de laptop, met hdmi aan de tv. De audio-uitgangen van de tv werken dan niet, kan dus niet aan de versterker.

Heb ik omzeild door een verloopsnoer van hoofdtelefoon-plugje naar twee cinch-connectoren te gebruiken. Plugje in de headphoneaansluiting van de tv. cinch in de amp. en hij doet't.

Verre van optimaal maar beter dan het (rot)geluid van de flatscreen.

Er zit een digitale uitgang op mijn dvd-speler, dus het geluid is veel makkelijker (en beter) op te lossen dan dat ik ga lopen hannesen met scart-pluggen en hoofdtelefoonuitgangen. Het grootste probleem is het knipperende beeld. Dat is misschien wel op te lossen met SCART, maar dat vind ik echt geen optie. Heb je een full-HD tv staan, HDTV-ontvanger, een dvd-speler en een spliternieuwe A/V-receiver, en dan ga je boel met zo'n achterhaald systeem als SCART aan elkaar hangen? Nee, dat zie ik niet zitten...

Trouwens, gebruik je niet toevallig een DVI-uitgang (i.p.v. HDMI) van je laptop? Zo ja, DVI ondersteunt geen audio, dus dan is het niet meer dan logisch dat je tv geen geluid ontvangt...

@Spido: Wat zou zo'n HDMI-schakelaar oplossen? Nog een component ergens er tussen zal niet echt gaan helpen, lijkt me. Bovendien heeft m'n A/V-receiver zelf in feite een (veel meer dan 4-poorts) HDMI-schakelaar...

Nee Henrie, het is wel HDMI, ik heb wel geluid uit de TV speakers, niet op de audiouitgang van de tv. 

Dat van je digitale uitgang op je dvd-speler wist ik niet, en natuurlijk is scart lang niet alles, ik bedoelde dit eigenlijk als tijdelijke oplossing tot je een nieuwe Blue-ray zou hebben. Dat van het knipperende beeld had ik in het begin ook met mijn HD-receiver, soms het hele scherm blauw. Is opgelost door het hele tv-gebeuren op een ander stopcontact dan de versterker aan te sluiten, was mss. een aardlus maar ik verdenk ook de voeding van de hd-receiver van dit soort fratsen.

Die schijnen wel meer problemen te geven als ze aan een Hifi-set worden aangesloten.

Die zijn er wel hoor maar kan je de dvd speler niet direct op de TV aansluiten dat ging immers goed.

De receiver krijgt dan de audio over de HDMI van de TV naar de receiver via de retour.

Of (en hoe) die audio retour gaat werken, weet ik niet, maar dat kan ik eens uitzoeken. De dvd-speler rechtstreeks op de tv werkt inderdaad wel...

(...) @Spido: Wat zou zo'n HDMI-schakelaar oplossen? Nog een component ergens er tussen zal niet echt gaan helpen, lijkt me. Bovendien heeft m'n A/V-receiver zelf in feite een (veel meer dan 4-poorts) HDMI-schakelaar...

Beste Henrie,

Zo'n schakelaar laat maar één bron tegelijk toe tot je receiver: het signaal van de rest van de apparaten wordt afgesloten.

Of dat helpt, weet ik niet. Zou je moeten uitproberen. Zo'n apparaatje kost maar een paar tientjes, dus wat let je?

Gisteravond naar de Audioclub Limburg geweest waar een demo was van sphere: streaming, digitale versterking, dsp en gesloten boxen. Het klonk als een bioscoop. Met "Another Brick of the wall" klinkt dat dan wel aardig, maar de andere muziek viel toch wel tegen. Aan het eind van de avond wilde sphere laten horen, dat het systeem zonder DSP en met normale LS het ook goed deed. Er werd een paar von Sweikerts LS aan gesloten. Ineens klonk het veel en veel beter en was er muziek. De zanger zat niet meer op de grond in een hoekje te zingen en ging normaal staan. Ook Bach met veel orgel klonk coherent.

Wat ging er nu fout? Mijn stelling:

- DSP neemt duidelijk iets weg.

- Uiteindelijk draait het toch voor 90 procent om de LS. Ontwikkelaars van dergelijke integrale systemen hebben vaak kennelijk zoveel vertrouwen in digitale correcties, dat al hun energie gaat in de "computeromgeving". Het ontwikkelen van de LS krijgt daardoor te weinig aandacht als ze daar ueberhaupt talent voor hebben (vergt heel andere kennis). Maar na herlezing ben ik misschien wat hard en waren de LS alleen niet zo geschikt voor grotere ruimten.in de praktijk zullen ze daar nooit gebruikt worden.

Als je van digitaal houdt heeft het sphere systeem zeker potentie. Commercieel zou ik het inrichten op elektronica en de keuze van de LS bij de consument leggen.

Erg leerzame avond, de autorit meer dan waard. Ook leuke mensen leren kennen.

Het hele systeem had je in verschillende uitvoeringen. De duurste was iets van 15.000. Is toch wel stevig geld (voor een computer met randapparatuur), maar inderdaad mooi. Kennelijk kan je de onderdelen ook apart kopen.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...