Pjotr Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Dat gebeurt nog steeds Spido maar dat is niet het euvel. Dit is een mechanisch euvel. Tinsoldeer verpulvert op den duur als er grotere mechanische krachten op komen. In dit geval ten gevolge van het krimpen en uitzetten van de pootjes. Als het goed gedaan wordt zit er een klein knikje als "veertje" in de pootjes of kan de print enigszins bewegen t.o.v. het koelprofiel. Heb je nog geluk gehad Jack. Bij een Sony car amp lag de hele eindtrap er daardoor uit en moest vervangen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Okay, des te beter dat transitoren (etc) gemiddeld langer mee gaan. De gemiddelde leeftijd van mijn apparatuur komt ook al aardig in de buurt van de 20 jaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Zo heb ik goed hoop dat wat ik nu heb voor eeuwig meegaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Nou, een HD gaat gemiddeld 5 a 6 jaar mee en ik denkt niet dat de betrouwbaarheid beter wordt de laatste jaren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 O ja, dat is waar. Daar houd ik wel rekening mee, en zolang de interface niet verandert is er weinig aan de hand. Een HD verwisselen lukt me hopelijk wel. Heb ik ook weer 'ns een audiofiele dag... :-P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 december 2014 Members Report Share Posted 20 december 2014 Weer een audiofiele dag, iets wat in mijn geval theoretisch iedere (werk) dag zou moeten zijn. Als dingen echter gewoon worden... Gisteren was dan weer eens zo'n dag die toch wel afweek van vele anderen. Eens in de zoveel tijd hou ik, samen met 2 jeugdvrienden, een vinyl-avondje. Altijd reuze gezellig, er waaien altijd nog wat andere muziekliefhebbers aan die iets meenemen, zo is er altijd kans de muzikale smaak weer uit te breiden. Goed, terug naar gisteravond dus, 1 van die jeugdvrienden heeft sinds een wat langere tijd de Tannoy Arden staan (mijn oude liefde op luidsprekergebied). Bij hem is daarmee ook direct het vintage virus volledig doorgeslagen: Sansui 2000 en 3000 voor/eindcombinatie, een dijk van een Nakamichi ZX 9 cassettedeck, en sinds een week een Garrard 301 draaitafel. Allemaal topspul uit lang vervlogen dagen, met daartussen nog een Meridian cd loopwerk met Genesis Digital Lens en Tribute DAC. Het eigenlijk leidende muzikale voorwerp tijdens deze avond, mijn Electrified box van Boris Blank: Het unieke aan deze box is (buiten de schaarsheid), dat er buiten de lp's, de cd's en de dvd ook een cassettebandje bij zit met opnames van Boris uit het prille begin: die Rote Fabrik Tapes. Diezelfde opnames staan ook op de cd's en uiteraard op de lp's. Wat is dan leuker als nu eens 3 van die media met elkaar vergelijken tijdens een nostalgisch geladen avond: muziek, set componenten en luisteraars allemaal ongeveer uit dezelfde periode (ok, deze oude l*l is dan nog net uit de jaren 60 ipv 70, maar dat mag de pret niet drukken). Die Rote Fabrik Tapes dus. Beginnend met de casette: opzwepende muziek, op momenten zwaar fout, maar tjonge, wat gaaf. Beetje lauw bovenin misschien, maar een kniesoor de daar op let. Dan naar de ceedee, muziek even gaaf als daarnet, maar ietwat kil en toch weer net niet dat meebewegende voetje. Pas op oorlogsvolume is het weer bizar, maar dat is meer door de druk en luchtverplaatsing met die 38 cm units, als door het medium. Daarna door naar de Garrard 301(met een ''simpele'' 10 inch Jelco en Grado van 300 euries). Man, wat mooi! Echt binnen de minuut was het weer unaniem, hier gaan we de rest van de avond mee door. En geloof maar dat we lucht hebben verplaats met die Ardens, want dat kunnen ze nog steeds als de beste. Geen gedoe met beeld, transparantie of lucht in zielloze tingel tangel zeikmuziek, gewoon fantastische muziek pompen als was het de laatste dag op aard! Dit was nu voor mij weer eens met recht een audiofiel geneuzel vrije avond, geslaagd met vlag en wimpel en de herhaling meer dan waard! En die Boris Blank box? Denk ik mijn beste muzikale aanschaf van 2014. Staat duidelijk boven Pink Floyd en... en alles eigenlijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 Tja,met zo'n vintage topset en je favorieten muziek is het wel genieten denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 Tannoy rules Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 Tannoy rules Samen met een Garrard 301 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 Die pokke-cd's ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 Welnee, ook cd' s kunnen supermooi klinken. Misschien niet zo' n goede cd-speler/versterker/boxen combi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Nu ik mijn oude naam Tubejack weer terug heb, kan ik in oude topic' s de links naar diverse url' s herstellen. Volgens een (404)log op mijn nieuwe website wordt er regelmatig naar gezocht en het komt bovendien voor de leesbaarheid Hear ten goede. Aardig wat werk, plaatjes, links opzoeken en in een nieuwe database zetten. Maar ik wil zoveel mogelijk kennis delen. Ook de veel oudere topic' s waar ik nog als guest_tubejack bekent ben, hoop ik begin 2015 te kunnen herstellen. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Vandaag opgehaald in IJmuiden, jawel, je moet er wat voor over hebben : 2x een fullrange Philips AD12202/M8 speaker. Mijn nieuwsgierigheid was dermate gewekt door de euforische verhalen op o.a. de site van DHTRob http://www.dhtrob.com/impressies/breedbanders.php en "terugnaaraf" over open of zelfs geen baffles, dat ik een poging ga wagen iets te bouwen. Wellicht naar aanleiding van wat Rob hier gedaan heeft http://www.dhtrob.com/impressies/phyhp_km30.php, of misschien een wat ander type: maar dan met één speaker, deze Philips dus..... Ik ben er nog niet uit, maar ga nog wat verder met inlezen en wellicht her en der nog wat vragen stellen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Hoi Rene, leuk dat je daar aan wil beginnen. Hier is nog een mooie dipole speaker die zeer de moeite waard is. http://daudio.nl/ Ga naar eens bij Hans in Zwolle luisteren. Dan kan je horen wat er met een dipole haalbaar is. Is wel iets anders dan een breedbander maar is zeker de moeite waard om even te gaan luisteren. Jeroen heeft eerst deze speaker gebouwd en daar moest ik aan denken toen ik de door jou aangehaalde panelen zag. http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Hoi Rene, leuk dat je daar aan wil beginnen. Hier is nog een mooie dipole speaker die zeer de moeite waard is. http://daudio.nl/ Ga naar eens bij Hans in Zwolle luisteren. Dan kan je horen wat er met een dipole haalbaar is. Is wel iets anders dan een breedbander maar is zeker de moeite waard om even te gaan luisteren. Jeroen heeft eerst deze speaker gebouwd en daar moest ik aan denken toen ik de door jou aangehaalde panelen zag. http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/ Dat is toch totaal iets anders dan die PHY van DHT Rob? Klinkt ook totaal anders. René zo lezende, is dat meer verder van huis dan terug naar af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Hoi Rene, leuk dat je daar aan wil beginnen. Hier is nog een mooie dipole speaker die zeer de moeite waard is. http://daudio.nl/ Ga naar eens bij Hans in Zwolle luisteren. Dan kan je horen wat er met een dipole haalbaar is. Is wel iets anders dan een breedbander maar is zeker de moeite waard om even te gaan luisteren. Jeroen heeft eerst deze speaker gebouwd en daar moest ik aan denken toen ik de door jou aangehaalde panelen zag. http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/ Dank voor tips, ga me zeker nog eerst meer inlezen voordat ik een keuze ga maken...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Dat lijkt me verstandig. En vooral luisteren natuurlijk. Mocht je ook magies willen beluisteren dan ben je van harte welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 René zo lezende, is dat meer verder van huis dan terug naar af. Euuuhhmmm???? . Ik had misschien eerst beter bij DHTRob kunnen gaan luisteren, of zoiets mij wel ligt..... . Aan de andere kant vind ik het wel leuk om voor relatief weinig dit te gaan proberen. Beide door mij gegeven voorbeelden hoeven niet zoveel te kosten, met name de 2e niet. De eerste kost alleen wat meer inspanning, hout en zand . Ik ben mij ervan bewust dat de PHY een kwalitatief veel betere unit is, maar de prijs is er dan ook naar. Vandaar dat ik eerst dit ga proberen en dan kan ik altijd nog over naar de PHY. Maar als het zover gaat komen, dan zullen ze toch als vervanging van de Zingali's dienst gaan doen. En aangezien die nog fijn klinken zal het echt een verbetering moeten gaan worden.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Klote ,ik heb dat ook goed spul in huis hebben en dan toch weer iets anders willen hebben. Wij audiofielen hebben ander bloed dan andere mensen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Heb beide gehoord René en i.d.d. beide (de PHY en Daudio dan) zijn flink aan de prijs, waarbij dat daudio systeem ook nog eens vrij complex is en w.m.b. erg haaifaaierig klinkt. De PHY kleurt wat meer maar klinkt veel natuurlijker naar mijn smaak. Zeer beslist beide eens gaan beluisteren als je kunt en zelf oordelen. Aan de andere kant is het i.d.d. veel leuker om voor niet al te veel geld zelf eens wat te gaan maken. W.d.b. ben je denk ik wel op de goede weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Klote ,ik heb dat ook goed spul in huis hebben en dan toch weer iets anders willen hebben. Wij audiofielen hebben ander bloed dan andere mensen Dan heb ik een andere bloedgroep. Het is hier houden wat ik heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Heb beide gehoord René en i.d.d. beide (de PHY en Daudio dan) zijn flink aan de prijs, waarbij dat daudio systeem ook nog eens vrij complex is en w.m.b. erg haaifaaierig klinkt. De PHY kleurt wat meer maar klinkt veel natuurlijker naar mijn smaak. Zeer beslist beide eens gaan beluisteren als je kunt en zelf oordelen. Aan de andere kant is het i.d.d. veel leuker om voor niet al te veel geld zelf eens wat te gaan maken. W.d.b. ben je denk ik wel op de goede weg. . Ik houd jullie op de hoogte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Ga je zoiets maken René ? Zo' n kamerscherm Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Dat was wel iets wat ik in eerste instantie in gedachten had. Hier zit zo'n PHY driver (http://www.phy-hp.com/) in, door het gebruik van een los montage-deel kan er makkelijk van het type driver gewisseld worden. Maar misschien toch eerst een enkele plaat. Ik wil eerst even zoeken wat de nadelen daarvan zijn. Zo'n kamerscherm is als een soort hoorn naar achteren heb ik het idee, hoewel ik dat nergens teruglees in de diverse websites. Met name als er helemaal geen demping aan de binnenkant van de 2 naar achteren staande platen is, lijkt mij dat toch niet zo goed. De nadelen van een te kleine baffle bij een enkele plaat lijkt mij de akoestische invloed van de voor en achterkant van de driver op elkaar. Maar ook hier zie je weer vaak een minimale baffle. En soms, zoals bij "terugnaaraf", baffle-loos. Dus tja, wat is goed? Proberen maar..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Ik zou even "babbelen" met DHTRob. Erg plezierig iemand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts