Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik heb mijn stopcontact laten aarden waar de hifiset aanhangt. Ik had even moeten vragen wat er ging gebeuren. Hele nieuwe bekabeling via de voorkamerverlichting of alleen een aardelijn door het plafond heen? Wat het ook is, dit samen met het nieuwe stopcontact is wennen qua geluid. Hopelijk is het na een tijdje inspelen enigszins op het oude niveau. Het is niet irritant, want het gaat om de muziek. Maar van hifi is er niet echt sprake. Het is allemaal wel wat steviger, meer gefundeerd. Maar het klinkt alsof ik een kabel heb vervangen in mijn set en zich niet heeft gesetteld. Voor wie daarin geloofd natuurlijk :D

Oh ja een LP terug gevonden. Was het al een tijd kwijt. Lag in een kast waarin ik het niet had verwacht.

Ik had vandaag ook een audiofiele dag net als gister en eergisteren en de dagen en maanden ervoor.

Gezellige luisteraars over de vloer,  lekker op flink volume gedraaid.  De speksteentjes gaven geen krimp.  :) 

De fase heeft de elektricien netjes aangegeven: "altijd links". De rest van de apparatuur is niet gewijzigd, ook de stekkers niet. Maar geduld hebben.

Kan in het apparaat zelf "verkeerd om"  zitten.

Met een van den Hul polarity checker, of met je hand kun je dat controleren, tenminste als je daar net als ik gevoelig voor bent.

Misschien werkt mijn truc bij jou ook.

Stap 1)  Sluit alleen de versterker aan, zonder interlinks.

Stap 2)  Voel met je hand aan de cinch aansluitingen en draai de stekker om waar het minst prikkelt.

Stap 3)  Sluit b.v. nu je CD-speler aan en doe hetzelfde.

Stap 4)  Een hand aan de cich aansluitingen van de versterker en een aan de cd-speler.

Stap 5) Als het niet prikkelt in je hand of heel weinig, dan is dat de beste aansluiting

Stap 6) Volgende apparaat.....  etc.

Die methode werkt alleen zonder randaarde en per apparaat.

En dan nog is het niet altijd voelbaar.

De beste methode is gewoon meten en dan kiezen voor de kleinste overall potentiaalverschillen; dat hoeft dus niet per sé het dichtst bij de nul te zitten.

Randaarde uiteraard los (cheaterplug of kabel zonder randaarde-aansluiting).

Is het niet verstandiger om alléén de versterker aan een geaard stopcontact te hangen?

Ik had hier ook rare fenomenen toen alles, incl.TV+digitale receiver, aan een geaard stopcontact zat. het schijnt dat de (voeding van de) tv ontvanger veel storing kan veroorzaken op een 'normale'hifi set, mede door de spanning op de antennekabel.

Edited by TL 200

Bij kabel TV en Radio, het abonnee aansluitpunt vast knopen aan de aard elektrode in de meterkast.  Scheelt een hoop gedoe.

Probleem:  de eerste zit in de woonkamer, de tweede in de hal. Hemelsbreed zo'n 4.5 meter uit elkaar met een muur ertussen.

Ik heb wel eens het abonnee aansluitpunt via de CV-radiator geprobeerd te aarden maar dat leverde niet veel op. Ik heb nu geen problemen en als ik echt lekker muziek wil luisteren kan ik met één stekker en één interlink het hele TV-gebeuren loskoppelen van mijn set.

Is het niet verstandiger om alléén de versterker aan een geaard stopcontact te hangen?

Ik had hier ook rare fenomenen toen alles, incl.TV+digitale receiver, aan een geaard stopcontact zat. het schijnt dat de (voeding van de) tv ontvanger veel storing kan veroorzaken op een 'normale'hifi set, mede door de spanning op de antennekabel.

Dat is alleen verstandig als je overige apparatuur standaard geen geaarde aansluiting heeft. Heeft ie die wel, dan moet je 'm geaard aansluiten. Die aardedraad zit er niet voor niets aan. Eventuele aardlussen zijn vaak vrij eenvoudig weer op te lossen. Bijvoorbeeld zoals Tubejack aangeeft, of door simpelweg een mantelstroomfilter in je CAI-kabel op te nemen. Kost je hooguit een tientje...

Probleem:  de eerste zit in de woonkamer, de tweede in de hal. Hemelsbreed zo'n 4.5 meter uit elkaar met een muur ertussen.

Ik heb wel eens het abonnee aansluitpunt via de CV-radiator geprobeerd te aarden maar dat leverde niet veel op. Ik heb nu geen problemen en als ik echt lekker muziek wil luisteren kan ik met één stekker en één interlink het hele TV-gebeuren loskoppelen van mijn set.

De verwarming lost waarschijnlijk weinig op. Of er zitten kunststof leidingen in (nieuw huis) of de schroefverbindingen zijn voorzien van teflon of hennep (oud huis).

Indien er een geaarde stekkerdoos wordt gebruikt die niet zélf aan randaarde ligt kan er een lus ontstaan via de aardveren en contacten tussen de apparaten onderling.

In dat geval zul je ergens een onderbreking moeten gaan maken.

Maar dit staat los van het fase-verhaal.

Indien er een geaarde stekkerdoos wordt gebruikt die niet zélf aan randaarde ligt kan er een lus ontstaan via de aardveren en contacten tussen de apparaten onderling.

In dat geval zul je ergens een onderbreking moeten gaan maken.

Nee, in dat geval moet je de stekkerdoos aan aarde leggen. Die apparaten moeten niet voor niks geaard worden...

Gisteren naar de audio-beurs in Alkmaar geweest..

Leuk en gezellig en wat bekenden gezien.

Zo klonk de topset van Gamut, zeer fraai (o.a. luidsprekers Superior RS9) maar met een setprijs van ca. 250.000,- euro = :(

Ik weet zeker, dat sommigen hiero, dit voor 63.785,-  euro  ook wel voor elkaar krijgen .

Meest verrassend een zeer fraai, een complete set van eigen hollandse bodem van DAUDIO met ondere andere de dipoolluidsprekers W1.

Weliswaar kosten deze luidsprekers ca. 17.000 euro per paar maar m.i.z. nog redelijk t.a.v. de geboden kwaliteit.

Helaas is ook deze beurs alleen geschikt voor het opdoen van eerste luisterindrukken, i.v.m. vaak beladderde omstandigheden:

te rumourig, storende muziek van naast gelegen demo-ruimtes etc.

Primeur: deze beurs geen enkele keer Diana Krall gehoord :D

Niettemin hoop ik nog steeds een beurs mee te maken, waarop gewoon een keer echt "gerockt" kan worden.

Meer "Smoke on the Water" van Deep Purple, meer "Whola lotta love" van Led Zeppelin,  meer blues met een

vette hammond orgel etc...  (en bij voorkeur luid, afgespeeld :D )

De muziekkeuze is m.i.z. nog teveel stereotype "beursmuziek"   Thin Pan Alley van SRV,  "Keith don,t Go" van Nils Lofgron,

allemaal fraaie muziek en zelfs nummers die ik zelf ook bezit maar op beurzen, beginnen deze mij een beetje uit de strot te komen :huh:

http://daudio.nl/producten/

daudioW11.png

Edited by VANZOMERENG

• Members

Gisteren ook in Alkmaar geweest, prive, dus eigenlijk meer om handjes te schudden, koffie te drinken, sigaretjes te roken (wat is het verschil met werken), maar ook om wat setjes te beluisteren. Viel in eerste instantie behoorlijk tegen, maar na net een flinke autorit en een hoop geklets direct maar een oordeel te vellen, is ook zo wat.

Uiteindelijke uitschieters (voor mij) waren idd die genoemde Daudio (apart detail wel, ik vond het dus pas goed toen ik ACHTER de set ging zitten, en niet zoals het hoort ervoor. Ik denk dat de bijna oneindige lengte van de kamer hier debet aan was, de achterkant van de set stond een meter of 5 van de achterwand en was er meer drukopbouw). Als ik hierboven nu echter de prijs lees, ik dacht dus echt dat het 8K voor de set was, ben ik er toch weer wat minder over te spreken.

De set van Hihat (Lua) vond ik iets aangenaams hebben, en niet om hier nu wederom die discussie aan te slingeren, die bleken als enige op de de benedenverdieping plaat te draaien. Gamut viel in eerste instantie zwaar tegen, na een flink gesprek hebben we om half 6 de stoute schoenen aangetrokken en de set iets anders geplaatst en wat getuned, toen was het een behoorlijk stuk beter op het toch nog steeds aangezette laag in de ruimte na. Maar goed, daar had iedereen last van. Lullig detail bij deze set, doordat er geen spades in de luidsprekerterminals passen is hier een hele goedkope blikken schroefbanaan tussen gezet welke dus klankmatig echt in de weg zit. Dat was helaas niet ter plekke op te lossen, maar het uiteindelijke resultaat mocht er daarna toch zijn. Ook wel fijn dat de importeur hier voor openstond, die had de dag ervoor alles in zijn eentje moeten opbouwen, dus die was uiteindelijk gewoon blij met wat extra hulp. En daar zijn we met zij allen toch ook voor bezig?

Over de rest van het gebodene kan ik vrij kort zijn, De Russel K. set was bij vlagen nog serieus goed (maar o-wee als die Devialet Dolleman ging demonstreren), verder over het algemeen een geluid ala watjes in de oren tot tandenknarsend krijsend met bijna allemaal een te dik, aangezet laag en vreselijk veilige muziek (maar: idd geen enkele Krall of Barber gehoord)! Opvallend detail ook weer: een keer of 4-5 van die haperende streaming connecties gezien, waar dat toch altijd aan ligt? Als het dan digitaal moet zijn, neem dan een cd-speler. Dat gedonder iedere keer met ''een slechte wifi connectie'' of zoiets als excuus. Of draai gewoon plaat, doet het altijd!

............................... Opvallend detail ook weer: een keer of 4-5 van die haperende streaming connecties gezien, waar dat toch altijd aan ligt? Als het dan digitaal moet zijn, neem dan een cd-speler. Dat gedonder iedere keer met ''een slechte wifi connectie'' of zoiets als excuus. Of draai gewoon plaat, doet het altijd!

Ja erg hè, dat gepruts van ondeskundigen :P:D Schoenmaker hou je bij leest zeggen ze dan. Alhoewel we een schoenmaker in ons midden hebben die ook hier aardig goed mee overweg kan :)

Ik heb je niet gezien Mordante  (hoe zie je er trouwens uit :confused: )

Ik heb ook niet alles gehoord en bij sommige stands liep ik maar door, vanwege de muziekkeus :(

Meestal kom ik later bij dezelfde stand wel ff terug met hoop op betere tijden en betere muziek en

een goede zitplaats maar dit lukt niet altijd.

Vandaag ook naar Alkmaar geweest.

In grote lijnen kom ik uit op het commentaar van Marco. Veel gedreun, scherp en niet muzikaal. Bijvoorbeeld, als je een subwoofer hebt staan, moet je die kennelijk ook (hard) laten horen. Ehhhh, ik dacht het niet.

Bij Daudio was het inderdaad wel aangenaam, behalve dat het af en toe wat hard moest i.v.m. de grote zaal.

Ook bij Analogue Audio was het in orde en gewoon muzikaal. Dat is het daar trouwens altijd. Bij NAD was het niet opvallend en daardoor nog wel genietbaar. Modwright, wat ik notabene zelf heb, vond ik ook aan de te heldere kant. Hier is dat niet zo, dus misschien de speakers?

Ik weet niet hoe het zaterdag bij Gamut was, maar zondag was het niet best. Dreunend scherp en veel te hard. Het was er ook niet erg druk. Eigenlijk het algemene beeld van de show. Imponeren i.p.v. muziek laten horen. Door de contacten (ook met wildvreemden aan de koffietafel) werd het toch nog wel een leuke dag, daar niet van.

Groet,

Leobus

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...