Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest kikkervisje
@Spido

Mijn streven is dergelijke juweeltjes zoveel mogelijk in stand te houden. Ik probeer me altijd te verdiepen wat

de ontwerper voor ogen had. Als ik een voorbeeldje mag geven die T2, ooit een instapmodel van Luxman is subliem

ontworpen. Er wordt niets warm, alle schakelingen zijn doordacht (dat is wat anders als duur) Toch heeft zo' n ding

onderhoud nodig. Stop er nieuwe kennis van jezelf in en je kunt m.i. sublieme combinaties maken.

Vriendelijke groet,

Jack

Moed & Beleid ! :)

Het is een dilemma!

Hier, bij mij thuis,

staan diverse prachtspeakers uit de jaren 70 en 80:

zwaar

yep geen staatgeheim maar wel een mysterie

:rolleyes:

onderhoud is het eigenlijk ook niet.

zie het als een gerecht dat helemaal goed is maar bij het proeven blijkt men de kruiden vergeten te zijn.

die kun je toevoegen en dan is het perfect ;)

robx wees welkom als het zover is.

uiteindelijk is het gewoon techniek, natuurkunde.

uiteindelijk is het gewoon techniek, natuurkunde.

Koolstof is idd gewoon een natuurproduct, en met wat techniek is daar heel mooi spul van te maken, zoals weerstanden. :lol:

Ik ben vanavond wat minder audiofiel begonnen, met de decoupeerzaag, maar wel met de bedoeling een paar ampstands te maken voor de Jadis JCA-30 monoblokken.

Omdat ik nergens mooie smalle ampstands kon vinden heb ik ze dan maar zelf gemaakt, van een beuken timmerpaneel bij de Gammel vandaan, een plak loodbitume wat ik nog had liggen, en 4 Dynavox cones/spikes per stand, die ik ook nog in de kast had liggen.

Omdat er zeer binnekort een Audio Research LS-1 bij gaat komen krijg ik plek tekort op het Lovan rek. De mooiste oplossing was om de Jadis monoblokken naast het rek op stands te zetten.

ampstandqo8.jpg

jca30py3.jpg

Zelfs met een simpele Alps potmeter tussen de CD-speler en de amps klinkt dit al heel behoorlijk.

(...) Waisted words (...)

:lol: Woorden met een buikje?

(If you don't master your English, don't use it.)

Beste m44,

Er zijn tegenwoordig betere luidsprekers dan de authentieke Rogers monitors.

Maar dat zijn nooit gemodificeerde Rogers monitors.

Die betere luidsprekers van tegenwoordig zijn overigens niet v

(...) @Spido Het modificeren om het modificeren en daarmee de oorspronkelijke bedoeling/geluid van de bouwer

omzeep helpen vind ik ook niks. Echter niets heeft het eeuwige leven. Foam randen vergaan, electrolitische condensatorem

verdrogen en zijn de afgelopen 25 jaar ook nog eens vele malen beter geworden, doordat ze tegenwoordig op grote schaal

gebruikt worden in allerlei geschakelde voedingen, van computers en andere apparatuur.

Mijn streven is dergelijke juweeltjes zoveel mogelijk in stand te houden. Ik probeer me altijd te verdiepen wat

de ontwerper voor ogen had. Als ik een voorbeeldje mag geven die T2, ooit een instapmodel van Luxman is subliem

ontworpen. Er wordt niets warm, alle schakelingen zijn doordacht (dat is wat anders als duur) Toch heeft zo' n ding

onderhoud nodig. Stop er nieuwe kennis van jezelf in en je kunt m.i. sublieme combinaties maken.

Vriendelijke groet,

Jack

Beste Tubejack,

Jouw bedoelingen zijn nobel en puur: zeer prijzenswaardig!

Het is ook geen wonder dat onlangs niet minder dan tw

beste spido

zalig zijn de onwetenden.

grappig dat je echt denkt dat de rogers een ander klankkrakter gaan krijgen en zelf getransformeerd gaan worden naar jbl's.

ik geef toe de rogers klinken heerlijk. enige wat gaat gebeuren is (als ik het heel simpel moet zeggen) de maximaal haalbare potentie uit een vrijwel perfect ontwerp halen.

ik ga je echter niet vertellen WAT er precies gedaan word omdat

A: ik het ten dele begrijp

B: ik er zoveel van begrijp dat ik weet wanneer ik mijn mond moet houden.

C: ik teveel respect heb voor B.

Da's streng... Pas dit toe op Nederlands en niemand kan hier nog wat kwijt.

Marc :ph34r:

Guest kikkervisje

Da's streng... Pas dit toe op Nederlands en niemand kan hier nog wat kwijt.

Marc :ph34r:

Ja,ja,ja er blijven dan 3 posters over en het merendeel van de lezers begrijpen vervolgens deze epistels (postings) dan weer niet.

Ha,ha,ha, het moet (kan) niet gekker worden.

Triest diep triest eigenlijk dat sommige lieden zich op deze manier t.o.v. anderen blijven afzetten.

(...) Triest diep triest eigenlijk dat sommige lieden zich op deze manier t.o.v. anderen blijven afzetten.

Best Kikkervisje,

Aardige forummers worden ook aardig behandeld, hoor.

Maar als iemand kaatst, krijgt hij de bal terug.

Guest kikkervisje
(...) Triest diep triest eigenlijk dat sommige lieden zich op deze manier t.o.v. anderen blijven afzetten.

Best Kikkervisje,

Aardige forummers worden ook aardig behandeld, hoor.

Maar als iemand kaatst, krijgt hij de bal terug.

Hallo, de bal die jij terug kaatst is doorgaans een totaal andere bal dan die welke jij hebt ontvangen. ;)

beste Spido,

als jij er een paar bij weet te zetten wel.

ik zal na het luisteren hier optypen of ik denk dat het nut zou hebben gehad er een paar ongemodde naast te hebben. ik denk dat wat hier gebeurt het sleutelen met andere c'tjes en spoeletjes te boven gaat. daarom ook mijn belangstelling. maar goed dat is mijn oordeel vooraf, eerst luisteren. ik zal dat dan motiveren zo goed als met woorden kan.

en als je nou denkt 'hij verwacht iets moois dus dat zal de conclusie wel zijn' : de meeste ingrepen die ik zelf doe, natuurlijk vervuld van hoop, verdwijnen weer (maar sommige vallen buitengewoon goed uit).

groet

Ah... vandaar je opmerking waarom geen KT90 onlangs Miracle :D

Ziet er mooi uit, die Jadis mono blokken.

Groet,

Jack

Niet alleen om deze amps, ik heb eerder al eens een Jadis Orchestra Reference gehad (ook KT90 buizen) waar ik heel tevreden over was. Die heb ik toen ingeruild om de Musical Fidelity Tri-Vista 300 te kunnen financieren, maar had hem graag nog voor de slaapkamer gehad nu.

Dit is een heel mooie vervanger voor de Orchestra, met zelfs een voedingstrafo meer, en mooiere condensatoren. Ook het voorversterkersgedeelte in de Orchestra is vrij simpel te noemen. Dat kan ik nu ook gaan verbeteren, in eerste instantie in de vorm van een Audio Research LS-1, en mss in de toekomst ooit eens een mooie Jadis voorversterker. :unsure:

Mvg. Miracle.

Vandaag was voor mij een weer 'n audiofiele dag!!

Ik had aangeboden om mijn UL40-S2 versterker eens te koppelen aan de Perfect Performers, ook wel bekend als PePe's, type SoundStone 30.

Dus ik met mijn buizenversterker naar Appelscha om kennis te maken met de Klaas Feenstra, de ontwerper van deze luidsprekers.

Nou, het was me een plezierig zaterdagmiddagje! Het begon direct al goed met Jack Johnson's "In between dreams". Dit album is volledig gedraaid (!) en dat zegt ook iets over dit album.

Daarna zijn er nog wat tracks van een stuk of 10 cd's uit zowel mijn eigen meegebrachte verzameling en die van Klaas gedraaid en eigenlijk was de middag om voordat ik er zelf zat van was. En volgens mij vond Klaas dat ook.

Tjeetje, hier wordt je niet zat van! Alles klinkt zoals het volgens mij moet klinken.

Wat opviel is simpel: dit is perfect!

Trouwens de bekabeling waarmee mijn setje was aangesloten was eenvoudig, niks geen audiofiel gedoe. Een paar computersnoeren leverden de voeding.

Ik ben blij, heel blij, want ik had ook mijn zwaar gemodde Cambridge Audio 640C V2 cd speler meegenomen en heb ik ontdekt dat de versterker waanzinnig goed is, en de cd speler dankzij modificatie dus ook!

Klaas en ik waren beiden onder de indruk van de prestatie van het geheel. Mijn versterker levert een gezonde 2 x 13 Watt, misschien een tweetal Watts meer, maar alle muziek klonk geweldig. Voor mijn gevoel was ik aanwezig bij de uitvoering.

Vooraf bestond er twijfel of de versterker wel voldoende sturing had voor de laagweergave, maar die twijfel is er na vanmiddag niet meer. We hoefden dus niet te luisteren naar een van de andere SoundStone speakers, dus dat is dan ook niet gebeurd.

Wat er vandaag uit mijn eigen versterker kwam had ik niet durfen dromen. Ik ben eruit: De UL40-S2 is

Guest tubejack

De SoundStone 30 kan inderdaad de vergelijking aan met het beste dat er te koop is, ongeacht de prijs. Hier kan geen hout tegen op.

Eigenlijk zou Menno dit zelf eens moeten horen!

Leuk, om te lezen goodtube.

Menno een klein beetje kennende, is hij meestal ergens druk mee bezig.

Stuur hem een mailtje met dit verhaal zou ik zeggen .

Daar.... kunnen zomaar mooie dingen uit onstaan :)

Groet,

Jack

De SoundStone 30 kan inderdaad de vergelijking aan met het beste dat er te koop is, ongeacht de prijs. Hier kan geen hout tegen op.

Eigenlijk zou Menno dit zelf eens moeten horen!

Leuk, om te lezen goodtube.

Menno een klein beetje kennende, is hij meestal ergens druk mee bezig.

Stuur hem een mailtje met dit verhaal zou ik zeggen .

Daar.... kunnen zomaar mooie dingen uit onstaan :)

Groet,

Jack

Menno was reeds op de hoogte, dus de feedback zal hem ook bereiken ;-)

ja lachen die computersnoeren. en das niet lullig bedoeld: mijn cd speler draait op het snoer van een straalkacheltje. er ging iets blauws mijn huis uit, beviel niet.

leuke recensie. je zou nieuwsgierig worden naar die luidsprekers (en versterker)

groet

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...