Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Misschien dan gewoon de loodbitumen aan de andere kant. Is dan wel een klein beetje zichtbaar.

Zo te zien is de CXC gewoon een Azur 651 waar de de dac uit gehaald hebben (is de Azur dan ook zo goed als loopwerk vraag ik me af).

Ik ga binnenkort een lang weekend naar Cambridge, zal het daar eens vragen :)

Edited by Duck-Twacy

Zo te zien is de CXC gewoon een Azur 851 waar de de dac uit gehaald hebben (is de Azur dan ook zo goed als loopwerk vraag ik me af).

Kom eens langs met je huidige loopwerk, als je het leuk vind.  Ik heb hem vergeleken met een CDM-1 MK2, CDM-2, CDM-4 en een stevige CDM-9.

Voor de rest is het gewoon leuk dat zo' n oud medium weer mee kan.  Ik ben blij dat ik mijn CD's niet weggedaan heb  :)

Edited by Tubejack

zo, weer ff een rare vraag.

Ik wil een medicijn dat het erg goed deed in de CD speler nu ook toepassen in de tuner: het signaal dat de audiotrap ingaat ontdoen van HF (tis een FM tuner he). Audiotrap is een njm4560 opamp. Dat betekent signaal met een condensator ontkoppelen naar massa. Welke waarde C geeft richting megahertz bereik (FM en HF zooi in de omgeving) voldoende ontkoppeling, maar blijft ruim weg van audio-frequenties?

groet

• 2 weeks later...

Was alweer gisteren....

Plaatjes draaien bij een kennis wiens TD-160 ik al een tijdje terug opgeknapt had.

Opmerkelijk mooi geluid via een Yamaha set en een Grado element.

Mooi om te zien dat mannen en vrouwen dat weer leuk vinden.

Bier was ook erg lekker  :)

Mijn audiofiele dag was een bezoek bij Marc.   Ik had mijn Cambridge CXC loopwerk mee.  En ook bij hem, heel veel micro details. laagjes  en ruimte. 

De cd Adele 25 werd probleemloos afgespeeld  ongelofelijk hoeveel informatie op dát schijfje staat.

Zijn Mytek Brooklyn dac is een juweeltje en opmerkelijk klein  :o  Ik had een 43 cm apparaat verwacht, op het WWW staan altijd van die grote foto's  :D

Ook MQA gedraaid en van mij mag Qobuz en Tidal  daar morgen mee beginnen.  Toch klonk "gewoon"  16bits materiaal ook hier opmerkelijk goed.

Krijgt nog wel een staartje ;)  Bedankt Marc voor de gastvrije ontvangst  :)

Leuk, ben benieuwd naar dat staartje. Ben zelf nog even bezig geweest nu eens voor mezelf uit te maken of MQA aan iets uitmaakt t.o.v. MQA uit, en moest snel vaststellen dat het beslist uitmaakt. Ik was een beetje bang (nou ja, niet echt) dat het in mijn set niet voldoende tot uitdrukking zou komen.

Beetje lastig alleen om dat met de afstandsbediening te doen, zonder allerlei andere instellingen te raken. Eén keertje had ik Bypass van Off naar On veranderd, dat veroorzaakte een orkaan van geluid. :wacko:

MQA werkt Marc  :)  met MacOSX El Capitan en Audirvana plus 2.5.3.  Het is makkelijk te configureren.

Belangrijk is dat je software hebt die direct met de kernel (hard van het operating system)  kan praten.   

Onder Linux heb ik het nog niet aan de praat maar dat is een kwestie van tijd.  

*edit typo

Edited by Tubejack

Na de ontploffing van vanmiddag heb ik de volumeregelaar van de LFD teruggedraaid naar halverwege. Zo blijft er nog genoeg herrie over en kan ik het volume niet per ongeluk meer voluit gooien.

Leuk, ben benieuwd naar dat staartje. Ben zelf nog even bezig geweest nu eens voor mezelf uit te maken of MQA aan iets uitmaakt t.o.v. MQA uit, en moest snel vaststellen dat het beslist uitmaakt. Ik was een beetje bang (nou ja, niet echt) dat het in mijn set niet voldoende tot uitdrukking zou komen.

Beetje lastig alleen om dat met de afstandsbediening te doen, zonder allerlei andere instellingen te raken. Eén keertje had ik Bypass van Off naar On veranderd, dat veroorzaakte een orkaan van geluid. :wacko:

Ja Marc, verschil tussen mqa en gewoon flac is duidelijk. Als je eerst de mqa versie beluisterd vind je daarna de gewone flac versie niet echt bijzonder. Mijn audiofiele dag, of eigenlijk weekend. De tegel ligt er weer tussen. En tja... wat zal ik zeggen... Heb nog niet heel lang geluisterd maar eerlijk gezegd, en dat lijkt vreemd gezien alle hosanna verhalen, ziet het er niet echt goed uit voor de tegel. Ik hoor met name aan de bovenkant van het spectrum wel wat verbetering maar het zit wel in de marge heb ik het idee. Maar aan de onderkant van het spectrum heb ik het idee dat de tegel m'n laagweergave aardig vernaggelt. Dus de verbetering aan de ene kant wordt teniet gedaan door een verslechtering aan de andere kant. Ik ga het deze week nog even aankijken maar als er niets veranderd dan ben ik bang dat het hem voor mij niet wordt. Dan ben ik wel nog wel benieuwd naar de andere behandeling van Marc zijn brooklyn maar daar steek ik mijn licht nog wel over op.

Oh en nog een aanvulling. Ik had zelf ook begrepen dat ik er anders naar moest luisteren dan zoals je dat normaal doet.Dus niet in technische zin maar meer in de zin van beleving en een vloeiende weergave. Daar werd ik ook nog op gewezen. Dus dat heb ik gedaan na het terugleggen maar ook dan merk ik een marginale verbetering en een verslechtering. Ik had het idee dat het net wat te afgerond is gaan klinken voor mijn smaak. De op sommige momenten ultieme detailering en sprankeling (in mijn beleving en naar mijn maatstaven) is net wat te veel werden afgerond gaan klinken. Misschien heeft het ook met mijn wellicht toch wat te analytische manier van luisteren te maken. Aan de andere kant vind ik niet dat ik TE technisch en TE analytisch luister. Ik ga het deze week nog een paar keer proberen met een playlistje die ik voor mezelf heb gemaakt. Dan de balans opmaken. Maar nog erg nieuwsgierig naar de set van de man waar ik de tegel vandaan heb gehaald. Daar ga ik zeker nog een keer luisteren. Op zijn uitnodiging ga ik graag in.

Edited by conqubite

Beste Conqubite,

Hoe heb je de tegel toegepast?

Als je de tegel als onderzetter voor je set gebruikt, verander je ook de karakteristiek van je apparaat dat er op staat. De effecten van onderzetters kunnen flink zijn. Zowel positief als negatief.

Je moet de tegel dus onder, maar niet in direct kontakt met je apparatuur gebruiken. Als je dat niet gedaan hebt, zou ik de test nog maar eens over doen.

Groet,

Leobus

(....) Ik had zelf ook begrepen dat ik er anders naar moest luisteren dan zoals je dat normaal doet.Dus niet in technische zin maar meer in de zin van beleving en een vloeiende weergave (.....) Misschien heeft het ook met mijn wellicht toch wat te analytische manier van luisteren te maken. Aan de andere kant vind ik niet dat ik TE technisch en TE analytisch luister. Ik ga het deze week nog een paar keer proberen met een playlistje die ik voor mezelf heb gemaakt. Dan de balans opmaken (.....)

Misschien is dat wel het geheim van de tegel: ga op een andere manier luisteren (en je hebt geen tegel meer nodig, of nieuwe kabels of wat dan ook). Zet de knop in je hoofd om en gebruik je oren niet langer als een (hele slechte) spectrum analyser. Luister naar de melodie, de opbouw van het stuk, het samenspel tussen de muzikanten, het plezier van de muzikanten en het gevoel dat ze in de muziek proberen over te brengen. Enjoy the music!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...