Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Het veertje dat het wiel bij inschakelen naar de motoras toebrengt is verwijderd.

In het gaatje waar normaal de veer zit heb ik een klein schoefje gezet daar zit een nijlondraadje aan met het gewicht.

Bij het inschalen trekt het gewicht het wiel naar de as toe.

Het wiel heeft nu een sterker contact met het plateau en dat kun je goed voelen als je het plateau probeert te stoppen.

Er word nu met een constante kracht aan het wiel getrokken,een veer verliest op de den duur zijn trekkracht.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb altijd begrepen dat het tussenwiel als vanzelf door de draaiende wrijvingskracht van de motoras tussen het plateau en motoras getrokken werd. Het veertje diende alleen om het tussenwiel op zijn plaats te houden/krijgen. Kan natuurlijk dat met het verouderen van het rubber het stugger en gladder wordt waardoor dit minder goed gaat werken.

Link to comment
Share on other sites

Dat is ook zo,maar op deze manier word het wiel steviger geklemd omdat het gewicht constant trekt.

Ik moet nu meer kracht zetten om het plateau tegen te houden,je hoort het wiel ook protesteren als je dat doet.

Vanzelfsprekend moet het wiel vet en stofvrij zijn.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Wanneer een veer goed is ontworpen slijt deze niet. De kracht zal bij uittrekking op dezelfde plaats dus ook hetzelfde zijn. Wat wél een minpunt van de veer is, dat deze makkelijk trilt. Dat wil je eigenijk niet bij een draaitafel.

Let wél op dat je de aantrekkracht niet te groot maakt. De spindel en het wiel slijten dan veel harder. Voor de lagers is dat ook niet best.

Link to comment
Share on other sites

Klopt,de trekkracht mag niet te groot zijn het is wel groter dan bij de veer anders krijgt het gewicht het wiel niet naar de as getrokken.

Integenstelling tot de veer blijft het gewicht aan de geleider van het wiel trekken.

Maar een goede veer is in principe voldoende.

ook bij andere tussenwielers word het wiel middels een veer naar de as getrokken.

Link to comment
Share on other sites

Wel een mooie plint,bij mijn Garrard gaat het ook niet.

Moeilijk moeilijk moeilijk,veer er aan en luisteren plateau er af en het gewicht er aan en weer luisteren.

Ik durf er geen conclusie aan te hangen,klinkt goed dat wel maar dat deed het voordien ook.

Hij draait nog steeds stil zijn rondjes en de strobo staat mooi stil.

Link to comment
Share on other sites

Kan natuurlijk dat met het verouderen van het rubber het stugger en gladder wordt waardoor dit minder goed gaat werken.

 

`t Rubber kun je weer vrij soepel maken door `t `n uurtje of wat in remvloeistof te leggen.  :) 

Wel handschoentjes en bij voorkeur in goed geventileerde ruimte gebruiken..
Link to comment
Share on other sites

Misschien wel,maar het is niet zeker dat het rubber van het tussenwiel eerder slijt.

Daar kan ik niets over vinden.

Veel oude Lenco's lopen nog steeds op het eerste orginele wiel,dat slijt niet zo snel.

Als je met het wiel teveel kracht op het plateau uitoefend dan gaat het rommelen,zo ook met strakkere veer.

Ik heb een gewicht gebruikt dat net sterk genoeg is om het wiel aan te trekken.

Link to comment
Share on other sites

Ik vind de Garrard 301 de mooiste,mooie techniek en mooi gebouwd.

Klankmatig heel goed.

Maar zet ik hetzelfde element in de Lenco 88 dan kan ik niet zeggen dat die slechter klinkt,misschien anders.

Ik vind de Thorens 124 ook mooi en goed en misschien heeft die wel de mooiste aandrijftechniek maar ik prefereer toch de 301.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...