Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Het is toch al een oud gegeven dat je minstens 4 kanalen moet overslaan. Daarom zijn kanaal 1, 6 en 11 niet voor niets de populaire kanalen. En het is beter om een kanaal met je buren te delen dan een er tussen in te gaan zitten, kanaal 3 b.v. Klinkt misschien gek maar dat geeft een veel betrouwbaardere verbinding.

Nou mijn ervaring is, dat een hoop mensen, dat allemaal niet weten. 

Edited by Tubejack

.............

Dus stel dat jij op WiFi kanaal 3 zat en je buurman op 1.  Niks aan de hand bij WiFi routers die 20Mhz breed zijn. ..................

Jij kennelijk dus ook niet Jack, vandaar. Of het nu ADSL is of VDSL is ;)  Echt de ontvangers zijn over het algemeen dermate breed dat in dit geval de interferentie de verbinding een stuk slechter maakt dan de collision avoidance op eenzelfde kanaal.

Ik red mezelf wel Pjotr.  :)  Het verschil ADSL en VDSL  is enkel een stukje historie.

Mijn Fritz! box is inderdaad behoorlijk breedbandig. Ik heb hier alleen al 8 stations op kanaal 1.

De werkelijkheid is nog een stukje complexer....

Voor wie het naadje van de kous wil weten kan ik dit blad aanbevelen :)

http://www.fnl.nl/computers/ct/c-t-magazine-2016-05.html

ctnl1605_001000_cover_ok.jpg

Ik red mezelf wel Pjotr.  :)

Dat geloof ik zondemeer Jack. Alleen wat je hier ter berde brengt  loop rondjes. Straks zit er een krul in je staart :lol: Ook met het oude ADSL zoveel mogelijk de voorkeurskanalen gebruiken 1, 6 en 11. En verder gewoon zoveel mogelijk bedraad werken. Wifi alleen voor telefoon, tablet e.d.

B.t.w. de interne Wifi van de Fritzbox is echt brak. Heb hier ook zo'n ding, doet het voor geen meter, zelfs op dezelfde verdieping is de verbinding zwak. Mijn oude Linksys Wireless-G van 8 jaar oud weer aangesloten en Wifi door 2 betonnen vloeren heen en lekker streamen/luisteren in de tuin (als het daar weer voor is zoals afgelopen zomer) ! :D

In ieder geval is het ene AP het andere niet, daar kan enorm veel kwaliteitsverschil in zitten. Maar Wifi en audio kan best, alleen voor een vaste opstelling is het niet aan te bevelen. Mijn vrouw doet veelal het huishouden en kookt met haar iPod in haar broekzak en streamen in Flac met iPeng of via de DLNA / UPnP server is geen enkel probleem. Gaat op de begane grond en 1e verdieping probleemloos! (Maar dus niet met de Fritzbox.)

Voordat ik hier kabels had liggen werkte de PC beneden ook prima via. Zelfs met highres bestanden. De PC beneden was met een kabel aan de router aangesloten en de server via een kabel op de Netgear range extender. De router staat in de meterkast in de hal, de extender op de zolderverdieping naast de trap. Zo kunnen ze elkaar bijna zien. Dat was lange tijd een prima oplossing. Ik bedoel... Je hoeft niet perse 25 m kabel te trekken, met een beetje creativiteit en geluk kreeg je het toch wel werkend. Maar kabels.., dat werkt nou eenmaal beter.

Nee een extender is echt een oplossing

Niet altijd, maar dat Netgear ding (WN2000RPT) werd me door de lokale computerleverancier aanbevolen als enige goed werkende. Ik heb er ook nog geen probleem mee gehad. Maar hier staan de huizen dan ook wat verder van elkaar.

Ik zag dat Grimm Audio overigens met dezelfde extender werkte.

Deze dus (met 4 netwerkaansluitingen):

1349679533_wlan-access-points-netgear-wn

Niet altijd, maar dat Netgear ding (WN2000RPT) werd me door de lokale computerleverancier aanbevolen als enige goed werkende. Ik heb er ook nog geen probleem mee gehad. Maar hier staan de huizen dan ook wat verder van elkaar.

Ik zag dat Grimm Audio overigens met dezelfde extender werkte.

Deze dus (met 4 netwerkaansluitingen):

1349679533_wlan-access-points-netgear-wn

Het blijft rommel hans.

Een draadloos signaal oppakken en dat doorzetten is gewoon een pruts oplossing.

Je kunt dan beter een extra kabel trekken en een extra Access point plaatsen. 

Het blijft rommel hans.

Helemaal mee eens.

Weghalen en goed stuk maken.  :ph34r:

Daarna toch een kabel trekken.

Edited by Paulebappie

Het blijft rommel hans.

Heb ik ook gedaan. Ik heb daar een audio-netgroep voor op moeten offeren, Maar een audio-netgroep is voor mij voldoende.

Maar die Netgear werkt wél prima. Achter in de tuin heb ik met dat ding nog prima wifi.

Ik gebruik hem ook nog steeds. Op zolder is het wifi signaal voor de tabletbediening toch wat minimaal.

Nog even over WiFi  sorry :ph34r: Voor Logitech spulletjes moet alleen 802.b+g aanstaan. Anders werkt het niet.  De hardware kent het snellere en modernere  802.n+ac niet.

Dan over repeaters.  Er zijn er ook zoals de Fritz! 1750E  die een ethernet poort hebben, die met een UTP kabel je op je netwerk aansluit, waarmee je een WiFi  Access point maakt

in de 2,4 en eventueel ook 5Ghz band.  Je moet wel even het geduld hebben, om het goed in te stellen en de nieuwste firmware te installeren. Er is behoorlijk wat mogelijk  

Het WiFi op je (in mijn geval) Fritz! box kun je dan uitzetten.  ;)

Ik heb momenteel 15 stations op kanaal 1 en 26 :wacko: op kanaal 9.   Toch werkt het fatsoenlijk. :)

Edited by Tubejack

De Netgear heeft zoals gezegd 4 ethernetaansluitingen en kan dus ook vast aangesloten worden, of als switch fungeren. Bovendien erg simpel werkend te krijgen.

Alles beter dan die extenders die via het lichtnet werken.

Edited by Hans van Liempd

Ik heb even getest Hans. 

Als repeater  dus WiFi <==> WiFi  haal ik +/- 8Mbit/sec 

Als Access point  28Mbit/sec via  2,4Ghz en 802.11g.

Over het LAN haal ik 29Mbit/sec.

Internet over WiFi is dus bijna net zo snel hier.

Meer over WiFi   https://www.xs4all.nl/wifi/

Edited by Tubejack

Gisteren ben ik muziek wezen luisteren bij Hans van Liempd. Paar koppen koffie en koekjes erbij. Ruimschoots van gedachten gewisseld over van alles, was gezellig.

Ik denk dat wel algemeen bekend is welke spullen Hans heeft, dus daar heb ik het niet over. Wel opmerkelijk was: ikke met een zak cd's op stap, nou: geen CD speler aangesloten )))

Dus het was muziek vanaf de harde schijf en via de DAC, en 2 LP's op de draaitafel. De LP's laat ik even gaan (de beste opname was ook héél goed meteen).

De digitale weergave toonde een precies, vol, dynamisch beeld. Van laag tot hoog, gestoken, vol, helder, klankkleur. Ik herzie mijn idee over Array ))) (ik heb ooit een eerste versie hier gehoord, deze generatie is knap anders). Ik denk dat opstelling (de spullen staan op veel gewicht en overal de eierdop-kogel combi waar Hans de bedenker van is) en de behandelde ruimte erg helpen.

Verhelderend waren experimenten met bepaalde opnames maar dan in verschillende digitale formats. Grote verschillen, uit diverse opties kwam WAV voor mij  als gehoorsmatig het best over. Met afstand. Van origine DSD-bestanden deden wat ik op mijn eigen SACD-ding ook vond: ik kan er niet tegen.

Ik mocht ook even horen hoe deze implementatie van USB versus sp-dif klinkt. Nou dat is niet lastig: sp-dif is in deze set véél beter. Ja, véél. Afijn dit vond ik erg nuttig, vroeg of laat moet ik ook deze kant op, dus dit is goede input.

Hans, als ik iets verkeerd zeg, corrigeer me. En dank voor de ontvangst.

groet

ps: Overigens net als bij mij: het kost even muziek draaien voor de set na reeds een ochtend aan te hebben gestaan maximaal zingt.

Edited by robx

Gisteren ben ik muziek wezen luisteren bij Hans van Liempd. Paar koppen koffie en koekjes erbij. Ruimschoots van gedachten gewisseld over van alles, was gezellig.

Ik denk dat wel algemeen bekend is welke spullen Hans heeft, dus daar heb ik het niet over. Wel opmerkelijk was: ikke met een zak cd's op stap, nou: geen CD speler aangesloten )))

Dus het was muziek vanaf de harde schijf en via de DAC, en 2 LP's op de draaitafel. De LP's laat ik even gaan (de beste opname was ook héél goed meteen).

De digitale weergave toonde een precies, vol, dynamisch beeld. Van laag tot hoog, gestoken, vol, helder, klankkleur. Ik herzie mijn idee over Array ))) (ik heb ooit een eerste versie hier gehoord, deze generatie is knap anders). Ik denk dat opstelling (de spullen staan op veel gewicht en overal de eierdop-kogel combi waar Hans de bedenker van is) en de behandelde ruimte erg helpen.

Verhelderend waren experimenten met bepaalde opnames maar dan in verschillende digitale formats. Grote verschillen, uit diverse opties kwam WAV voor mij  als gehoorsmatig het best over. Met afstand. Van origine DSD-bestanden deden wat ik op mijn eigen SACD-ding ook vond: ik kan er niet tegen.

Ik mocht ook even horen hoe deze implementatie van USB versus sp-dif klinkt. Nou dat is niet lastig: sp-dif is in deze set véél beter. Ja, véél. Afijn dit vond ik erg nuttig, vroeg of laat moet ik ook deze kant op, dus dit is goede input.

Hans, als ik iets verkeerd zeg, corrigeer me. En dank voor de ontvangst.

groet

ps: Overigens net als bij mij: het kost even muziek draaien voor de set na reeds een ochtend aan te hebben gestaan maximaal zingt.

Er is zoveel muziek en er zijn zoveel aspecten van muziekweergave te beluisteren en te bespreken, dat je zeker bij zo'n eerste bezoek al gauw tijd te kort komt. Hopelijk is de terugreis meegevallen.

Ik vond het ook een erg gezellige middag en leer dat mensen al dan niet bewust verschillen in weergave verschillend ervaren.

Zo hoor ik geen verschil tussen FLAC en WAV weergave en kan DSD ook prima klinken. Helaas waren de ISO files (wél netjes gebackupt) al van de NAS en hebben we ons als echt DSF bestand moeten behelpen met een opname van Leo Kottke.  De andere DSD opnamen waren geconverteerd naar 24/88.2. Misschien dat de originele ISO bestanden in de oren van Robx beter klinken. Nou zijn deze SACD's ook niet het toppunt van audiofiele kwaliteit, maar toch ook zeker niet slecht.

Ik had overigens de indruk dat de meeste muziek die je wou horen wel ergens op de NAS te vinden was. Het gemis aan een CD speler was denk ik dus niet zo groot.  

Ik denk dat het "even muziek draaien voor de set gaat klinken" vooral zit in het tot rust komen. De set had speciaal voor dit doel al 24 uur aan gestaan en had nét voordat je binnen kwam nog muziek weergegeven. 

Ik kom graag een keer naar Delft om jouw set te beluisteren.

Het kan ook zijn dat USB werkt tot 96khz,terwijl sp-dif tot 192 kHz werkt.

En kijkt dan naar een fatsoenlijke dsd dac, of je combinatie is voor dsd totaal ongeschikt

Mvg wol

Ik kan dsd de hemel in prijzen en de grond in laten boren ,het zelfde met pcm,ligt gewoon aan de combinatie.

Het inputkaartje van de USB kan hoger dan 192kHz en ook DSD aan. De DAC zelf echter maar tot 192 kHz. Daar zit het verschil dus niet. Nou vind ik het verschil niet zo groot als Robx dat ervaart. Waarschijnlijk was ik niet met SPdif gaan experimenteren wanneer USB in het verleden klonk zoals het de USB ingang nu klinkt.

Wanneer alles gaat zoals de bedoeling gaan we vanmiddag USB-SPdif én i2s vergelijken. Ik zal daar binnenkort in het betreffende topic een kort verslagjes over schrijven.

Het gaat straks gebeuren,ik verheug mij er al op.

Charles Roger en forumloze Douglas komen luisteren naar de Power supply van Hanze Hifi die ik te leen heb.

Douglas brengt  een labatorium voeding mee,ik ben benieuwd naar eventuele verschillen.

En misschien kan ik even luisteren naar de  Pass labs phono.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...