Groovy Posted 30 november 2016 Report Share Posted 30 november 2016 Nou ja, weer wat geleerd Die Hanze voeding zal toch ook niets aan de plaatsing gedaan hebben. Die zal hooguit wat meer rust aan het geluid kunnen geven en daarmee een betere plaatsing. Maar overschat dat nou weer niet. Zo belabberd is het lichtnet ook weer niet. Met de voeding was de plaatsing nog vaster en het klonk ook mooier. De mate van vervuiling het net weet ik niet,er is wel een bedrijven terrein tegenover ons. Dat zijn voornamenlijk bedrijven die allemaal verbouwd zijn,misschien ook minder vervuilend op het net. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 november 2016 Report Share Posted 30 november 2016 hoor je een mooier geluid in de avond? dat mag je dan wijten aan (onder andere) minder storende afnemers op het net. dat heb ik hier in Delft wel. hoe later hoe beter (meer dan je zou verwachten op basis van het wegvallen van omgevingsgeluid, overdag kan het hier ook knap stil zijn). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 november 2016 Report Share Posted 30 november 2016 Dat heb ik wel eens gedaan,alleen in de kamer en lekker stil dan vind ik het ook beter klinken. Ik wijt dat meer aan de sfeer maar minder vervuiling op het net zou ook de reden kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 november 2016 Report Share Posted 30 november 2016 Je hoeft geen last te hebben van dat bedrijventerrein en meestal heb je dat ook helemaal niet. Dat terrein zal zijn eigen middenspanning naar laagspanning trafo hebben (10kV --> 230V) en de woonwijk ook. Daarmee zijn ze goed van elkaar gescheiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 november 2016 Report Share Posted 30 november 2016 Ok,ik gis ook maar. Om zeker te zijn zou je het moeten laten meten. Op je eigen net zeg maar zit door allerlei apparaten en verlichting ook vervuiling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 november 2016 Report Share Posted 30 november 2016 Psies. Een beetje flinke eindversterker gooit zelf ook heel wat rommel op het net. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 30 november 2016 Report Share Posted 30 november 2016 druk werk aan de kabelspaghetti; weliswaar niet helemaal audiofiel verantwoord maar in ieder geval wat georganiseerder, Moet helaas wel alle stroomkabels nog opnieuw maken (lengte en stekkers). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 november 2016 Report Share Posted 30 november 2016 Best handig gedaan met die clipjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 december 2016 Report Share Posted 1 december 2016 ik ga een avondje CDluisteren tegemoet, ben nog bezig de platenkast vlnr af te draaien. regelmatig verbazing van hoe goed CD is, wat ik nou allemaal hoor. jippie doet me toch erg denken aan de pre-digitale (en pre-GSM pre-wifi etcetera) jaren, toen muziek makkelijker goed klonk. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 december 2016 Author Report Share Posted 3 december 2016 druk werk aan de kabelspaghetti; weliswaar niet helemaal audiofiel verantwoord maar in ieder geval wat georganiseerder, Moet helaas wel alle stroomkabels nog opnieuw maken (lengte en stekkers). Waarom hangt er een verloopkabeltje aan de ingang van de Array? Hoe is dat aangesloten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 3 december 2016 Report Share Posted 3 december 2016 Die kabel is in twee delen gemaakt door Jan van Gent voor mij. Daar zit een Rothwell XLR attenuator. Ik wilde niet zo'n lang uitsteeksel aan de achterzijde i.v.m. de diepte en de belasting Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 Je bedoelt John van Gent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 ik vertelde van de modificatie van mijn CD speler die niet lekker uitviel. 5 onderdelen in de voeding(en), die ik weer losmaakte. Ik heb er nu 5 ontvangen met een kleinere waarde, en heb er gisteren 1 ingezet op de voeding van het loopwerk. Dat was bingo, behoorlijke toename van detaillering met name in het laag en oempf. Ik vraag me af hoe ver dit ding nog op te voeren is. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 Je bedoelt John van Gent. Inderdaad, de man, niet de vogel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 ik vertelde van de modificatie van mijn CD speler die niet lekker uitviel. 5 onderdelen in de voeding(en), die ik weer losmaakte. Ik heb er nu 5 ontvangen met een kleinere waarde, en heb er gisteren 1 ingezet op de voeding van het loopwerk. Dat was bingo, behoorlijke toename van detaillering met name in het laag en oempf. Ik vraag me af hoe ver dit ding nog op te voeren is. groet Wat voor onderdelen zijn het? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 ik vertelde van de modificatie van mijn CD speler die niet lekker uitviel. 5 onderdelen in de voeding(en), die ik weer losmaakte. Ik heb er nu 5 ontvangen met een kleinere waarde, en heb er gisteren 1 ingezet op de voeding van het loopwerk. Dat was bingo, behoorlijke toename van detaillering met name in het laag en oempf. Ik vraag me af hoe ver dit ding nog op te voeren is. groet Omdat te kunnen testen en de verschillen goed te kunnen waarnemen, heb je eigenlijk 3 spelers nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 eens Jack, maar tot nog toe heb ik niet één SA11-s1 eigenaar gevonden die leuk wil vergelijken. afijn de oren meten ook best. de onderdelen: een bepaalde type condensator, waarbij het niet gaat over uF's erbij plakken. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 Zou ik je eens een "geheimpje" vertellen ooit was ik zo gek van een cd-speler dat ik er zelf gewoon 3 op voorraad had en reserve onderdelen Voor dit soort acties en reserve speler. M.a.w. als je zo content bent met je SA-11-s1 zou ik er 2e hands minimaal een bijkopen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 ik denk er aan ja. prijzen zakken lekker. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 Je hebt vrienden, bekenden, en oude bekenden. Én je hebt oude onbekenden. (Ook oude vrienden, maar dat terzijde). Nu Kraus weer op het forum ten tonele is verschenen, kon ik de kans niet laten glippen eens nader kennis te maken. In een ver en mistig forumverleden leken wij wat gezamenlijks te hebben. Was het muzieksmaak, of belangstelling voor ongewone dingen? Iets van een niet gematerialiseerde bijeenkomst in het hoge noorden, op instigatie van een korte vlam die was komen vertellen dat er iets vréselijk interessants te horen was, daar, ergens in een kerkje, ergens op het platteland..., dát staat me nog levendig bij. Het vlammetje doofde, en kort daarna leek Kraus zelf ook van de hearbodem verdwenen. Zulke onaffe affaires blijven knagen. Maar de jaren kwamen en gingen, ik kreeg mijn eigen vréselijk interessante ervaringen, en ik was alles bijna weer vergeten, toen Kraus, die eigenlijk Eric heet, plots weer opdook. Ouder, en wijzer, want hij racefietst niet meer. Eigenlijk precies op tijd, want even later deden zijn oude speakers gek, en kon hij mooi om raad vragen. We weten nu wel dat het Kefjes zijn geworden, die beroemde LS50's, die al menig hart hebben veroverd. En zo had ik mooi een handvat, noem het een voorwendsel, om belet te vragen bij Kraus von Bentinck, en toog ik vandaag met twee cd'tjes en wat leeftocht op pad. Kraus woont in een buitenwijk van een historisch stadje, niet ver van mijn woonstee, dat is dus enerzijds prima, en anderzijds balen. Ik heb altijd ruzie met buitenwijken, bel steevast aan bij de verkeerde deur, loop einden om, en ben dan zeer verheugd als het me eindelijk is gelukt te worden verwelkomd. Deze keer hoefde ik gelukkig maar één keer naar de bekende weg te vragen. Eric, zoals ik hem vanaf nu zal noemen, troonde mij al snel naar het vooronder, of nee, achteronder van de op een schip lijkende woning, waar bovenin een periscoop de omgeving kan afspeuren, spelde Eric mij op de mouw. Ik ken best wat audiofielen die juist bovenin de woning hun audio-loft hebben ingericht, maar Eric heeft zich dus ingegraven. De set neemt een hele wand in beslag, en staat verspreid op een langwerpige tweelagige Ikeakast. Links en rechts natuurlijk de KEFjes, met vlak daarachter de strakke Array monoblokken. De voorversterker doet een poging tot frivoliteit met gouden knoppen en patrijspoorten voor de metertjes, wappers genaamd, maar duldt wel een bescheiden Marantz cd-spelertje boven zich, en een Humax HD-recorder. Verder is er nog een met blauw venster oplichtend stekkerblok, dat zich voordoet als serieuze audiocomponent, maar het dus niet is. Of wacht, stroomvoorziening is natuurlijk de sine qua non, en audiofiel uiterst serieus te nemen alfa en omega van de muziekweergave. De foto's hierboven geven wat van de bedrading weer, dus daar hoef ik verder niet over uit te weiden. Na wijn, gin en genever afgeslagen te hebben, zat ik even later lekker te genieten van een paar 'songs' van Bob Dylan, met een Spa roodje. Het was de eerste kennismaking met muziek in huize Von Bentinck, en dat viel niet tegen. Grappig hoe die kleine rotdingen van een Kefjes toch een hele ruimte prachtig vullen, met een rondborstig laag, sprankelend hoog en fijne detailering. Eric bedient de set met een tablet, dus ik vroeg al snel waar de muziek eigenlijk vandaan kwam. Want een cd-speler met een tablet bedienen, dat heb ik nog niet eerder gezien. En inderdaad, de bron van de set, de 'core' zogezegd, bevindt zich verderop in de garage. Het eigenlijke vooronder, begreep ik, toen ik er werd heengetroond. Daar staat 'de' pc, en ook nog eens een draaitafel waar je u tegen zegt, met drie armen notabene. En ook nog eens aangesloten, vraag niet hoe, op de set! Dus werd daarop een lp gedraaid, die ook al prachtig klonk. Een beetje tegen mijn verwachting, vanwege die afstand. Eric wil de draaitafel ook bij de set kwijt, plek zat zou ik denken, maar de diepte van deze octopus zit daarbij wat tegen. Voor de vorm, want ja, ik had immers die ene cd wel degelijk meegenomen, heb ik ook de waterdrums en de Ieta van de Baka people door de ruimte laten spetteren. Nou, dat viel zeker niet tegen. Ik zal niet zeggen dat er niks op aan te merken viel, want juist met deze 'muziek' heb ik in mijn eigen set vele verschijningsvormen meegemaakt, en je weet maar nooit, wat het dichtst de werkelijkheid benadert. Een ander cd'tje, de Tosca van Puccini met Maria Callas heb ik bij Eric achtergelaten. Ik ben al een paar maanden zoet met het rubriceren van mijn Callas-verzameling, en ontdekte daarbij dat deze cd toevallig dubbel was, en het is altijd aardig om die aan liefhebbers uit te delen. Nu zeg ik wel liefhebber, maar Eric vertelde mij dat hij hele dozen met Callas-lp's op de vuilstort had gedumpt, omdat die zo vreselijk zouden zijn. Ik hoop niet dat ik hiermee vijanden kweek, mij leek het een beetje tegen het zere hear-been geschopt. Maar het is waar, plaatjes draaien, mensen, wat een gedoe, als je ziet hoe snel je een heerlijk muziekje uit de toverdoos van een tabletje oproept. Dus even later zaten we stil te luisteren naar het middendeel van het 21e pianoconcert van Mozart, Elvira Madigan. Werkelijk prachtig, eh, lekker bedoel ik. Het is toch de 21e eeuw ook? Het liep inmiddels tegen vieren, dus leek het mij de juiste tijd om de benen te nemen. Als ik vóór vieren incheck, reis ik goedkoper met de trein, en dat is ook een overweging. Terug naar het station ging gelukkig heel vlot, en zònder omwegen. Eric bedankt, en dat Spa roodje kom je maar een keer terughalen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 Nu moet je eigenlijk nog een keer gaan en je harmonizers meenemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 (edited) Geweldig verhaal Marc. Erg leuk om te lezen. Misschien maken we ons ook te druk om bijvoorbeeld de draadjes en zo, hoewel ik bij het bekijken van die foto wél denk hoeveel beter (toch?) het zou kunnen klinken, mét goede draadjes..... Ikzelf ben daar wel van namelijk . En Eric heeft trouwens toch ook mooie John van Gent kabels? Edit Gent Edited 6 december 2016 by Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 Ja ja, vertel mij wat. Of ik niet van de kabeltjes ben! Maar... wat is de kern van muziekgenieten? Emotie! En als dát niet gehinderd wordt, dan is de rest geneuzel. Ben nu naar een illegaal verkregen neerslag van een concert van Oum Kalsoum aan het luisteren. Prutopname, rommelig, jaren 50. Maar wat een emotie, wat een sfeer, het spat ervan af. Audiofiel prut, muzikaal top! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 Gent Mooie stad overigens (behalve tijdends de Gentse weken, dan sta je tot je kuiten in het bierplastic afval (althans om 5 uur 's ochtends) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 (edited) Was gezellig en marc, je bent een goede luisteraar die zich niet laat afleiden. De Ikeakast (een stalen rek, Peter voor de kenners ) is al heel oud en vormt het frame van een kast die ik nieuw aan het maken ben, Vandaar dat alles enigszins door elkaar staat en de bekabeling provisorisch.is. Draaitafel en phopopre moeten ook nog ergens een plek vinden want die zijn nu met 10 mtr lange xlr kabels verbonden aan de vv. Dat gaat nog even duren omdat ik niet planmatig werk en bovendien de draaitafel weer onder handen heb. Ik wil de drie motoren elk afzonderlijk verbinden met het plateau èn een vierde snaar rondom de drie motoren leggen, los van het plateau. Daarvoor moeten de armboards onder het plateau plaatselijk iets afgefreesd worden en de motoren op verstelbare spikes gezet worden. Ook wil ik het draaitafelplateau en de motoren rondom een eigen plateau geven geven, los van elkaar. Hoe ik dat ga doen moet ik nog even precies uitvogelen voordat ik de frees in de armboards laat zetten. Het was een nuttige luistermiddag in goed gezelschap. Edited 5 december 2016 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts