Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Over Goeroe's gesproken, heb er vandaag nog twee gesproken. :D

Samen met Robx ben ik bij Tubejack gaan luisteren om wat LP-CD vergelijkingen te doen. Het is per album verschillend welke speler de voorkeur kreeg, wat weer afhangt van de persing van de LP en de CD, uiteraard. Jacks cd-speler komt heel dicht in de buurt van zijn platenspeler qua klank.

Daarna Rob nog even getrakteerd op een klein toetje: mijn eigen set (die nog warm was van de luisteravond met Jack) B). Want ja, als je dan in de Zaanstreek bent, dan gelijk maar even alle audiofielen afvinken natuurlijk. :D Het was maar een half uurtje, maar Rob kreeg wel een indruk van mijn set. Hij herkende enigzins zijn eigen geluid, maar het is leuker om hem daar zelf over te laten vertellen. :)

Ik vond het een gezellige middag en leuk je ontmoet te hebben, Rob.

Guest tubejack

:) Vanmiddag had ik Robx en Proprius op visite, naast het luisteren via mijn nieuwe versterker was het de bedoeling om

het verschil tussen dezelfde muziek, via 2 verschillende geluidsdragers, LP en CD te ervaren.

Geluisterd is naar muziek van o.a. Sade, Dido, Andreas Vollenweider, Donald Fagen, Eva Cassidy en Robx had ook

o.a. Jazz muziek mee waar ik vergeten ben om de artiest te noteren.

Ikz

.................

Hier in de randstad is het helemaal erg als je 2x wat gedaan hebt ben je gelijk "expert" :confused:

..................

In de audio valt dat nog wel eens tegen in de randstad. De achterhoek is wat dat betreft nog veel erger is mijn ervaring.

In de randstad moet je jezelf vaak nog wel bewijzen is mijn ervaring met zowel audio (car, home en pro) als auto's en motoren.

verslagje van het dubbelbezoek in Zaandam volgt nog.

ben erg blij met een kleine aanpassing in de Cd speler met groot effect (audio magic Pulse Gen ZX). er is wat akeligs weg, levendiger muziek en veel meer detail. rara ...

en toch ... de tuner loopt ver voor op de cd speler. in alle opzichten. valt iedereen op die komt luisteren. zelfs mijn kinders van 13 ...

ben aan het luisteren naar de kleine (....) luidspreker tweak van Proprius. boeiend ...

groet

:) Vanmiddag had ik Robx en Proprius op visite, naast het luisteren via mijn nieuwe versterker was het de bedoeling om

het verschil tussen dezelfde muziek, via 2 verschillende geluidsdragers, LP en CD te ervaren.

Geluisterd is naar muziek van o.a. Sade, Dido, Andreas Vollenweider, Donald Fagen, Eva Cassidy en Robx had ook

o.a. Jazz muziek mee waar ik vergeten ben om de artiest te noteren.

Ikz

Guest tubejack

Vandaag en gister weer heerlijk geprutst aan die Sony tuner.

De hoofdtelefoonversterker voorzien van mooie condensatoren en het potmetertje dat kraakte schoongemaakt.

Ook serieus naar geluisterd, warm en "rond" klinkt hij allang niet meer :rolleyes: eerder fris en detailrijk en ja

er kan nog steeds een stevige bas uitkomen.

Verder heb ik de ontvangst n

Maar eens een ander soort 'prutsverslag' ;)

Ik ben vanavond gaan schroeven aan dat Aiwa cassettedeck om te zien hoe en wat ik nodig heb aan snaren.

Ik vind het een mooi deck - nu ik de binnenkant ook heb gezien. Ik heb verder zeer weinig ervaring met die dingen, maar ik vind het een sympathieke printplaat ofzo :rolleyes::D Vrij leeg, heel erg netjes. Niet teveel elco's, dus als ik die ga vervangen is het werk nog te overzien. Het kan zijn dat ik niet deskundig genoeg ben, maar het lijkt of er helemaal geen opamps in dat ding zitten, alleen transistoren.

Ik heb er wat op gegoogeld, en de ervaringen lijken zoals hear ook al werd gezegd, dat het een zeer goed klinkend deck is :)

Het loopwerk zelf ziet er ook goed uit. Twee motoren.

Dan de snaren.. :huh: Ik kon er maar

Vandaag eens een ander soort audiofiele dag :)

Op cursus buizentechniek bij Menno van der Veen geweest, en als intro muziek luisteren. Zijn bekende opname van een passerende trein, en Simon and Garfunkel (In the park geloof ik)

Bij de trein zat ik wat naar links met schuin rechts voor me een medecursist, waardoor ik voornamelijk het linker kanaal hoorde <_<

Voor S&G ben ik in het midden gaan zitten. Klonk heel lekker, heel ruimtelijk, alsof het geluid in een grote halve cirkel om je heen geprojekteerd wordt B)

Maar ook erg fijn dat ik nu op een begrijpelijke manier heb uitgelegd gekregen hoe die curves van buizen nou in elkaar zitten, net nog geprobeerd, ik kan ze gewoon lezen! :)

Guest tubejack
Vandaag eens een ander soort audiofiele dag :)

Simon and Garfunkel (In the park geloof ik)

Voor S&G ben ik in het midden gaan zitten. Klonk heel lekker, heel ruimtelijk, alsof het geluid in een grote halve cirkel om je heen geprojekteerd wordt B)

Maar ook erg fijn dat ik nu op een begrijpelijke manier heb uitgelegd gekregen hoe die curves van buizen nou in elkaar zitten, net nog geprobeerd, ik kan ze gewoon lezen! :)

Mooi Bart, fiel

Op verzoek van een Musical Fidelity Tri-Vista met Dali Helicon 400 eigenaar heb ik gister zijn speakerfilters wat aangepast.

Nee, dit is niet mijn set:

72131012mh8.jpg

De speakers zijn van een donkerder fineer voorzien dan die van mij, en de Tri-Vista is iets lichter gepolijst dan die van mij (handwerk).

Net als in mijn Helicon's zijn hier de condensatoren vervangen door Mundorf's en de 2 belangrijkste weerstanden zijn 10Watt MOX geworden ipv 4Watt draadgewonden.

De andere weerstanden vervangen geeft in dit ontwerp geen verbetering, of zelfs een verslechtering. Daarom zijn die in deze speakers ook blijven zitten.

22356817jx4.jpg

28491716ix6.jpg

20089885ne7.jpg

Na alles weer in elkaar gezet te hebben en de speakers weer op hun plek gezet de favoriete CD van de eigenaar in de CD-speler gedaan en luisteren maar.

De steeds groter wordende grijns op het gezicht van hem sprak boekdelen. :)

Mvg. Miracle.

Op verzoek van een Musical Fidelity Tri-Vista met Dali Helicon 400 eigenaar heb ik gister zijn speakerfilters wat aangepast.

[...]

Net als in mijn Helicon's zijn hier de condensatoren vervangen door Mundorf's en de 2 belangrijkste weerstanden zijn 10Watt MOX geworden ipv 4Watt draadgewonden.

De andere weerstanden vervangen geeft in dit ontwerp geen verbetering, of zelfs een verslechtering. Daarom zijn die in deze speakers ook blijven zitten.

Cool hoor! Goed dat je alle onderdelen eerst getest hebt of ze ook daadwerkelijk een verbetering zijn lijkt me een geduldig werkje! Wel jammer dat het plankje met de filter onderdelen er wat rommelig uit zien.

Dat heb je nu eenmaal met een hardwired filter. Ik heb al eens geprobeerd om er een fatsoenlijker ontwerp van te maken, maar dan kom je toch met vrij grote afstanden tussen de componenten te zitten en moet je banen gaan kruisen. Is niet ideaal voor de signaaldoorgifte.

Het ziet er wat rommelig uit, maar is geluidstechnisch de beste oplossing zo.

In het filter van de Dali Helicon is het gelukkig niet zo'n lange zoektocht geweest om deze verbetering te krijgen. Ik had gelukkig al wat voorkennis toegespeeld gekregen toen ik aan mijn eigen filter begon.

Heb nog wel wat andere dingen uitgeprobeerd, maar had al vrij snel de ideale combinatie gevonden.

Ik heb hier speakers staan waar het heel wat langer mee heeft geduurd eer ik de juiste combinatie had.

@Jack: Wat je met een flesje autowax allemaal mooi kan krijgen. Geweldig spul is dat.

De audiofiele dag vandaag bestond uit een bezoek aan forumlid KT88. Hij had nog een setje niet bepaald algemeen verkrijgbare Philips E288CC SQ Miniwatt buisjes die ik over kon nemen.

Uiteraard heb ik zijn nieuwe kamerschermen (maggie 3.3) ook mogen beluisteren. Helaas was de WK Amp niet geheel in staat deze dingen goed te controleren, en had ook de CD-speler een vrije dag genomen, waardoor hij tijdelijk vervangen werd door een andere. Die andere speler doet het uiteraard precies het zelfde, maar toch net een beetje anders. :lol:

Van echt muziek luisteren is dus niet bepaald veel gekomen. Het was meer koffie leuten, ouweneelen en roddelen. :unsure::lol:

Sander & Wilma bedankt voor de gezellige middag, en sterkte nog.

Mvg. Miracle.

ik zit alleen geduldig onderdeeltjes en info te verzamelen voor de laatste verbouwing van de CD speler.

Ik zou nog een verslagje maken van mijn bezoek aan Jack en Proprius. Allereerst dank voor de gastvrijheid en gezelligheid weer.

Het was boeiend dat bij Jack inderdaad CD en LP elkaar afwisselen. Dus ze zijn aan elkaar gewaagd lijkt het. Zou de wisselende voorkeur aan het soort muziek liggen, of zou de verhouding in kwaliteit tussen LP en CD varieren. Ofwel: soms is het beter op CD gezet, soms beter op LP. Met een dempingsfactor van 1,5 heeft deze (Van der Veen) versterker het laag plezierig onder controle. Geeft te denken over wat nou wel en niet belangrijk is. Dat ding van mij heeft een dempingsfactor van 1000 maar daar kan je afhankelijk van wat de bron aanbiedt, een modderige of een slanke diepe strakke bas uit halen. Met een DF 1,5 kan je blijkbaar ook strakke bas maken. Ik hoorde een fijn gedetailleerd geluid. Ik zou erg benoieuwd zijn wat er nou gebeurt als je buizendempers toepast. Kalmeren van transistoren is goed te horen, en die buizen lijken mij veel gevoeliger. Zegt Van der Veen wel eens wat over zulke dingen? En ik heb natuurlijk even geboeid gekeken in de Sony tuner die Jack onderhanden had. Echte electronica. Ik heb niks met de onzichtbare kleine pruts die tegenwoordig veel gemaakt wordt (en ik denk dat klein niet beter is). Ik ben trouwens glad vergeten dat ik nog eens de Philips AH673 wil horen ....

Na Jack ben ik nog even bij Proprius gaan luisteren. Ja ook weer boeiend. En weer heel anders. Buizen apparatuur, 47labs cd speler. De eenvoud van de laatste spreekt me aan. Ik zou eens proberen de omgeving van de laser donkerder te maken (deed mijn SA11 veel goed), de open opstelling van loopwerk spreekt me aan (resonanties). Het geluid is ook weer heel anders. Het open luidsprekersysteem (hoe heten die ....?) heeft snelheid. Minder diepe bas, wel lichtvoetigheid. Dat komt terug in kleur en afbeelding. Ik heb een lichte basspeaker (mms 54 gram), maar de enkele grammen van dit systeem zijn hoorbaar.

Mijn luistersessies de laatste tijds geven allemaal een andere indruk. Waarom zijn systemen ieder voor zich aangenaam en aantrekkelijk, maar onderling erg verschillend ? Zal niet alleen akoestiek zijn.

groet

Rob

Guest tubejack
Met een DF 1,5 kan je blijkbaar ook strakke bas maken.

De dempingsfactor is afhankelijk bij deze UL-40S2 versterker van het type eindbuis en hoe ze geschakeld zijn.

Met een 6550 buis in Ultra lineair is dat ongeveer 1,5, in triode 4,5 en in supertriode 3,5

Ik zou erg benieuwd zijn wat er nou gebeurt als je buizendempers toepast. Zegt Van der Veen wel eens wat over zulke dingen?

Jawel, die is daar positief over. Het heeft vooral effect, bij buizen van een pre-amp.

Vriendelijke groet,

Jack

P.s. In de Philips AH673 moet nog een nieuw relais, een speciaal type... komt goed.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...