Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

ik hou me niet bezig met wat ik wel of niet wil of kan geloven of aanvaarden haha. ik hoor dus ik ben.

nogmaals wauw. ik ben zo happy met wat het nu is ... ik zou eigenlijk niet meer naar Rotterdam moeten afreizen haha.

Edited by robx

Was natuurlijk ook maar een grapje. Heb de lamp ook maar wat op een klein pitje gezet, ben daar nog wat mee aan het experimenteren. Kan hem aan Tubejack zeker aanraden, niet duur en de perfecte verbetering van de hele set, incl. de luidsprekers!

Ik heb nog wel een mooi plekje  :)

de versterker is knap op dreef (nog steeds niet kapot!), in de avond klinkt het hier altijd beter, kerstlichtje aan. wauw.

Ik hoop dat je versterker nu lekker stabiel blijft Rob :) Ik kan je zeker een bezoek naar Rotterdam aanbevelen, wat goed is, kan nog beter worden  ;)

De buizenversterker die hier draait, is de mooiste die ik de afgelopen 3 jaar gemaakt heb. "Ken net, is al een maand of 3 mooi stabiel".... Aangesloten is een gerestaureerde Yamaha CT-7000.     

@Marc ik heb nog wel een mooi plekje voor zo' n lamp  :)

Weet je wat ik eng vind Carl?  dat je iets vraagt en gewoon geen of nauwelijks antwoord krijgt  :wacko: Verder lijkt het me het fenomeen vrij normaal, probeer zelf maar, met muziek die je mooi vind.

Eerst in een ruimte met gewoon daglicht of licht van (schemer) lampen waarbij je kunt lezen.  Daarna dezelfde ruimte  donker maken met een paar kleine lichtpuntjes. ZIEN leid namelijk af, van luisteren. Zo simpel is het.

Welke effecten de "audiolamp" heeft weet ik nog niet ;)  

Haha, ja. Blindtesten. Daar heb ik in het verleden wel eens mijn mening over geventileerd, hoe dat zou moeten. Frappant, ik ben op het moment veel met smaak en proeven bezig, daar loop je tegen exact dezelfde discussies aan, maar gelukkig hebben we mijnheer Ladegaard die daar heel veel onderzoek naar gedaan heeft. Ultrakorte samenvatting, alle omgevingsvariabelen uitschakelen (om de meetonzekerheid laag te houden) en de proefpersonen trainen op wat ze moeten waarnemen.

Blind testen.

Ik werd een kamer binnengeleid en kreeg een 5tal minuten de gelegenheid om de apparatuur en luidsprekers in mij op te nemen.

Vervolgens kreeg ik een blinddoek om werd in een draaistoel gezet en rond gedraaid.

En toen luisteren naar muziek slechts 1 nummer,ik werd nog een paar keer rondgedraaid en de blinddoek werd afgenomen.

Ik kon bij god niet zeggen naar welke luidsprekers ik geluisterd had.

Na 3 keer luisteren was ik ervan overtuigd dat ik het nooit zou raden.

Grote en kleine Adam luidsprekers kleine Grundig die onder een schuine wand stonden.

Een Sony versterker of een Vincent schiet mij maar lek.

Wellicht dat een geoefend oor beter scoort.

Zo'n blindtest is meer een geheugentest dan dat het iets anders bewijst.

Het is aardig om alle bijkomende factoren uit te (willen) sluiten, maar wat schiet je daarmee op?

De muziekbeleving is zoveel méér dan slechts luchtdrukverschillen die een trommelvlies in beweging zetten......

Wellicht dat een geoefend oor beter scoort.

Neen, want dit heeft helemaal niets met blind testen te maken, het is alleen maar de tester in een staat van verwarring brengen, dat levert niets op.

Een geoefend oor in wat?

Als je het goed doet vertel je de luisteraar wat je verwacht, "ik wil dat je de scherpte in hoogweergave beoordeeld". Daarna krijg je oefenstof, scherpe en niet scherpe speakers, met uitleg hoe je beoordeeld. Als je dat een beetje onder de knie hebt kun je misschien blinde driehoekstests gaan doen. Je krijgt drie 'fragmenten' te horen, welke van de drie is anders? Dat dan weer een aantal keren en door een grote groep testers, pas dan kun je er statistiek op loslaten om te beoordelen of met een onderscheid kon maken.

Nu is hoog maar een aspect, je kunt iemand op een 40-tal van dit soort dingen trainen. Wie dat allemaal echt onder de knie heeft kun je blind een luidspreker laten beluisteren en dan krijg je per aspect een analyse, de aller besten kunnen niet alleen kwalificeren (bultje in het hoog) maar ook kwantificeren (een dBtje of twee). Zo wordt bij grote brouwerijen gewerkt, om 11.00 uur komt de test groep bijeen, gaat ieder zijn witte kamertje in en krijgt een zwart glas met inhoud en mag wat opschrijven. Zo gebeurt het door testpannels bij wijnhuizen, bij yoghurtfabrikanten en zo doen ook grote audiofabrikanten het.

Er is 'geen enkele' audiofiel die op deze manier een apparaat kan beoordelen, er is geen enkele recensent die dit kan, om de doodeenvoudige reden dat ze het niet geleerd is.

Ik ben opgegroeid met iemand die dat wel kon, mijn grootmoeder was 'neus' in Grasse en wat wij ook in een doosje stopten, van gras tot oude sok, ze rook alles, kon alles benoemen plus waarom het zo rook. Daar hadden wij natuurlijk de grootste lol mee ...

Nu heb ik met regelmaat met mensen te maken die in bier allerhande stoffen zeer nauwkeurig kunnen benoemen, fascinerende is dat dit echt geen gouden papillen oid zijn, maar mensen met normale vaardigheden in proeven en veel gerichte training. Ze vellen ook geen oordeel, goed beter best maar geven alleen aan wat ze in een bier vinden.

Edited by Seed7

Er is hier élke dag "halleluja"   wat nieuws  Wol, zelfs nu ik stront verkouden ben. Is het nog steeds leuk om dingen uit te zoeken en verder te leren.

Vandaag heb ik b.v. een aantal "vermiste" harmonische gevonden :lol:  Dat gevoel wens ik een ieder en ook jou toe kerel.  :)  

Edited by Tubejack

Carl,die rob die overdrijf een beetje veel met drank kan ik me mij best voorstellen ,er is wat verschil maar het zijn geen grote verschillen ,kon wel een neef van Jack zijn ,als die wat nieuws heeft is het ook hallelouia

Mvg wol

Je vergist je. Deerlijk.

Als ik ergens op bezoek ben luister ik altijd met de ogen dicht. Ik wil gewoon niet afgeleid worden door een voor mij nieuwe omgeving. Een mooie lamp thuis is nooit te versmaden en waarom dan geen gehakte lamp? Ik ga nog een keer de tegel van Marc terugbrengen en dan hoor ik het wel.

Iets heel anders. Ik was met de Limburgse audio club op bezoek bij Stassen van de week. Op zich een mooie zaak hoewel LS kopen daar erg moeilijk is want je verdrinkt bijna in de LS. Wat me verder heel erg opviel was de overdaad van laag in nagenoeg alle kamers. Je vraagt je werkelijk af waar de industrie mee bezig is want elke vorm van benadering van de realiteit is volkomen weg. Een extra probleem is, dat als je daar dan in een kamer komt waar het laag niet zo nadrukkelijk aanwezig is, je het op een of andere manier gaat missen. Grote kans dat je daardoor een verkeerde aankoop doet.

Overigens Marc, in een rij hoorde ik een paar niet te dure LS die goed klonken. Even gekeken welk merk: Phonar.

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...