Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Of andersom. Cock heeft vaak van die ideeën, probeert wat, legt het aan Arnold voor. Zegt die: dat kàn niet, Cock! Onmogelijk! Gaat dan luisteren. Verhip! Het zal toch niet...

Het zal toch wel!

Dus Seed7, schroom niet, bel aan. Al deed je het alleen maar voor jezelf. ^_^

Ik vind Seed zeer verfrissend net als Cock eigenlijk. Wat ik wel denk is dat Cocks vindingen erg intuïtief zijn, en ik me afvraag of de theorie erachter wel 100 procent klopt. Niet dat dit voor een gebruiker zo belangrijk is, maar toch.

Edited by carl

Zo ga ik de looplamp bouwen kijken wat die doet ,en ik weet dat ik met 300 niet uitkomt maar wel veel ervaring .

Mvg looplamp wollie

Eh, looplamp wollie, de meeste mensen genieten van hun set om naar muziek te luisteren zittend en niet lopend. Volgens mij is voor een looplamp weinig emploi in de audiofiele hoek. Zou een zitlamp overwegen :lol:

Ik vind Seed zeer verfrissend net als Cock eigenlijk. Wat ik wel denk is dat Cocks vindingen erg intuïtief zijn, en ik me afvraag of de theorie erachter wel 100 procent klopt. Niet dat dit voor een gebruiker zo belangrijk is, maar toch.

Punt met Cock is een beetje dat hij er nu al jaren mee bezig is. Als koper/gebruiker en eventueel distributeur zitten die dus nu ook al jaren te wachten op de beloofde super DT. Zijn aanpak is i.d.d. wat je noemt intuïtief. Een dergelijke manier van werken is wat men "Bottom up" noemt: Een idee hebben, dan wat bouwen, proberen, aanpassen, weer wat bouwen en weer aanpassen. Net zo lang tot het resultaat bevredigend is. Nadeel is een beetje dat je op deze manier op voorhand nooit weet wanneer het resultaat bevredigend is. Kan morgen zijn, over 10 jaar of eigenlijk nooit.

Als het doel 'beter' is nooit.

"Release early, release often"

( en alles open source)

En beter goed gejat dan zelf gefantaseerd :D

Heb trouwens een korte tijd gewerkt bij een bedrijf wat werkte volgens de "Release early, release often" strategie. Ze maakten industriële systemen voor bewaking en beveiliging van processen (hardware en software). Spul wat dus wat betrouwbaar moet zijn en waarvan je op aan moet kunnen. De programmeurs zaten de hele dag klantproblemen te debuggen omdat er bij de ontwikkeling toch wat stappen te groot waren genomen of juist te krap. I.i.g. niet goed over nagedacht en/of getest. Resultaat was dat deze (dure) krachten nauwelijks nog aan nieuwe ontwikkelingen toekwamen en constant halfbakken oude klantsystemen aan het draaien te houden waren.

Edited by Pjotr

Open source werkt voor alles. Concurrentie is belemmerend, vaak worden aspecten geheim gehouden of je moet om patenten heen werken.

Bijvoorbeeld het heeft Kodak meer als miljard gekost om directklaar fotografie te ontwikkelen zonder de Polaroid patenten te gebruiken. Beiden is maar matig gelukt, ze hebben uiteindelijk iets matigs op de markt gezet en ook nog vette boetes gekregen. Op het moment dat de patenten afliepen introduceerde Fuji een op die patenten gebaseerd systeem dat vele malen beter was dan dat van Polaroid. Polaroid is failliet, mede omdat ze dachten de wereld in handen te hebben, arrogantie, ook waren ze een van de eerste op het gebied van digitale fotografie maar konden het niet voldoende in de markt zetten omdat het hun eigen systeem beconcurreerde.  Kortom, heel erg veel zinloze geldverspilling.

Patenten afschaffen of maar 5 jaar geldig laten zijn. Patenten zijn ook niet meer voor de technologie maar voor boekhouders. Het is het wisselgeld bij overnames en grote transacties. In de zin van vooruitgang zijn patenten remmend, belemmerend, behalve voor groten waar cash geen rol speelt. Geheimhouding is erger dan patenten.

Bijna alles aan protocollen en een heel groot del van de software voor het internet is open source. Zonder dat zou er geen internet als zodanig zijn maar een heleboel silo's. Allemaal eigen netwerkjes. Dat wat Facebook etc. proberen te zijn maar dan met eigen infrastructuur. Allemaal bouwen ze op kennis en kunde van vaak enkelingen die heel veel tijd en energie stoppen in zeer belangrijke aspecten van het internetverkeer.

Bij opensource moet je wel je stinkende best doen om 'politiek' buiten de deur te houden (denk aan Debian Linux) en massatraagheid voorkomen (Firefox etc.) Complexe zaak,

Iedereen staat op schouders ....

Binnen de DIY audiowereld zie ik mogelijkheden genoeg, naast het gebruikelijke luidspreker- en versterkergeweld is er steeds meer mogelijk met 3D printen en in het bijzonder het 'selective laser sinteren' van metaal is interessant om bijvoorbeeld pick-up armen te bouwen, of onderdelen uit oude draaitafels (de lift in de Technics 1x00 MK2 reeks is er zo een). Denk aan behuizingen voor gestripte MM's en MC's, contra-gewichten in een bijzondere vorm.

Je kunt vrijwel complete luidspreker units printen, conus en al. De conus kun je met twee verschillende materialen printen, een harde honingraat en een zachte dempende vulling. Kwestie van het variëren van het vermogen van de laser (niet helemaal waar). Je kunt in software een membraan laten evolueren met genetische algoritmen en wetmatigheden zoals een boom of een bot groeit en verandert afhankelijk van de belasting en de omstandigheden. De structuren die je dan verkrijgt kun je weer printen, testen en nieuwe 'omgevingsdrukparameters' instellen voor de volgende generatie, of de zelfden aan houden en verzwaren.

Edited by Seed7

Tja, wie weet wat de toekomst brengen moge. De ontwikkelingen gaan hard. Vooralsnog is voor de meeste draaitafelaars het zelf inbouwen van een element al niet weggelegd. Aan de andere kant zie je in de high-end audio sector eigenlijk het omgekeerde gebeuren van 3D-printen: Uit een massief blok aluminium wordt een chassis CNC uitgefreesd. Dat is dan wel weer mogelijk door dezelfde 3D-CAD technieken als nodig voor 3D-printen. Marco merkte al op dat het chassis van de huidige Garrard 301 zo gemaakt wordt.

Edited by Pjotr

In audio is het zo als in de rest van de wereld: er zijn meerdere wegen naar Rome. Ik ben een buizen liefhebber, maar die Ayres die ik gehoord heb, klonken echt prima. Die Eddy current waar Cock (en Garrard) mee werkt is ongetwijfeld een goed systeem. Met een plateau van een kilo of 4 of meer in samenhang met elektronische motorsturing zou hetzelfde moeten kunnen. Vergeet daarbij niet dat de draaitafel van Cock bestaat uit meer dan een motor.

Carl,die nu luistert naar Tommy op een Dual 1019 met AT 95. Binnenkort weer naar een Thorens 160 met Denon 160 element. Mijn zoon krijgt een goedkoop element want ik pak de Denon terug zolang hij in Zuid Amerika zit.

Edited by carl

Harmonizers

Daarover zat ook nog wat in dat arme oude brein, maar het was even zoeken omdat ik dacht dat het in de Franse UltraFi hoek zat, het duurde vooral lang omdat mijn Frans nog steeds zo miserabel is als het nooit geweest is. Niet gevonden dus, maar zij kijken graag naar Japan en toen klikte het, niet TAD, niet GOTO, niet ALE maar G.T.Sound en wel de Ultra High GSU-UH1 Lees vooral de beschrijving. Ik weet niet wat Cock er voor vraagt, maar vergeleken met de prijzen van deze jongens is alles een koopje.

Edited by Seed7

Goed brein heb jij! Ik kan niet goed beoordelen of ze 'net zo' werken, maar inderdaad, voor 1.800.000 Yen oftewel  € 15.444 is, wat Music2 er voor vraagt (Cock verkoopt ze niet, hij maakt ze) een schijntje. Doet me eraan denken dat ik ze nog steeds in mijn set nog eens moet beoordelen. Heb ik Cock beloofd.

Als je de beschrijving leest heeft het zeker veel weg van wat de Harmonizers beogen te doen.

Ik zal hem toch nog een keer proberen als Roger een keer op bezoek is. Ik heb mijn LS nu vrij ideaal staan dus misschien werken ze nu wel bij me.

De supertweeters zijn er al een tijdje, in de jaren 70 al en dan meestal als compressiedriver met mini hoorn (o.a. Fostex). Inzetbaar vanaf 10kHz, soms wat lager vaak wat hoger, lopend tot ca. 45-60kHz. Op een gegeven moment is men bandjes gaan gebruiken, wanneer en door wie is me (nog) niet duidelijk, die kun je dus door laten lopen tot 100kHz. Dit gaat allemaal over materiaal voor professionele studio monitoren.

Ergens eind vorige eeuw wilde Sony zich in de studiowereld vestigen en gaf een groep van gerenommeerde oud wijze audiomannen de opdracht om dat te doen. Als je dat in Japan doet is er maar een referentie, de Pioneer/TAD/Exclusive 2401 Twin. Wat uit dat project kwam waren de o.a. Sony SEM 5W en de SEM 5S Op verzoek van de studio's werd daarvoor ook een supertweeter ontwikkeld, de bovengenoemde SUP-TG21. Het studio project heeft Sony naar ik begrijp rond de eeuwwisseling weer stil gelegd.

lange Japanse draad met leuke plaatjes

Edited by Seed7

Ze zullen werken Carl, vooral bij Hi-res materiaal dus LP  waarom heb ik uitgelegd 

Je kunt mooi uitleggen, maar in HvH was het verschil mèt en zonder Harmonizer vele malen groter dan ik het hier beleef, en naar ik vernomen heb, ook bij iemand anders van mijn club. En dat met cd-materiaal, zowel hier als in HvH.

Bij Cock valt er ineens iets weg als je de kabel van de Harmonizers lostrekt, hier véél minder. Dat was althans zo zonder lamp, in de oude situatie. Nu met lamp ga ik het nog eens bezien. <_<

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...