Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

vandaag waarlijk een '' audiofiele'' dag beleeft. Betaald dit keer wand het was op het werk. De importeur van penhold die wat over de volgende merken ging uitleggen look and lisen ging uitleggen. Ik was nu toch wel erg onder de indruk van een KLIPSCH RF-82 die op een denon reciver waren aangesloten (3080 volgens mij ). Ik moet zeggen het wist mij wel te boeien het klonk echt erg leuk !

Goed gesprek met die gast gehad, alleen was er niet helemaal mee eens op een punt. Hij geloofde waarlijk dat klipsch luidsprekers iets konden bieden dat geen ander merk kon bieden.... (ach ja als het maar verkoopt)

Guest Rein!

Ach je sporen verdienen in het digitale wereldje, vooruitgang... Als je zo'n CD160 aansluit dan hoor je gewoon dat er alleen op componentniveau wat gewonnen is. Heb een geheel getentiviseerde loopwerk + dac hier staan om het mee te vergelijken. Wil absoluut niet iemands technische kennis afvallen, maar het heeft mij aan klank weinig gebracht. Mooi om weer eens met de neus op feiten gedrukt te worden.

Guest tubejack
Mooi om weer eens met de neus op feiten gedrukt te worden.

Tja... vooruitgang.... zo wist ik ook niet, dat ze bij het nadenken over het CD-formaat (redbook) hun tijd v

Guest Rein!

Mijn ervaring met Tentlabs was dat met het klokje het iets preciezer ging klinken. Ben toen gewaarschuwd door mijn inbouwer dat het wel eens ten koste kon gaan van de 'muzikale loop'. Ach ik luister niet zoveel CD, maar nu een paar jaar later constateer ik wel dat ik een prul als de CD160 iets plezieriger vind lopen. Maar ik zou er eerst weer een klokje in moeten bouwen om werkelijk iets over dat effect te kunnen zeggen. De CD160 mist de duidelijkheid van m'n loopwerk - dac.

Heb een "goedkoop" mc-elementje in mijn arm gemonteerd. Een knaloranje Ortofon Salsa. Veel muziek en veel detail. Veel beter dan ik had en had verwacht!

Bovendien viel me op dat je hersenen heel snel starten met het aanvullen van informatie die er niet is.

:confused::confused::confused: Hoe weten je hersenen dat? :D Iets wat er niet is is er ook niet :D Je bedoelt misschien gewenning!

Robin

inderdaad. de standaard marantz SA11 ... niet aan te wennen. hield het geen 10 minuten uit. kan nu een hele dag lachend ervoor zitten. zou het verschil met een batterij meetapparatuur vast te stellen zijn .... of is het maar autosuggestie :D

groet

Guest tubejack
.... of is het maar autosuggestie :D

Vast! :lol: Over lachen gesproken....ik heb gisteren een CD-speler "gerepareerd" i.p.v. "gesloopt" :rolleyes:

Gaat de goede kant op :D

Groeten,

Jack

ja maar jij gaat ook wel heel drastisch te werk he, das weer ff oefenen :D

ik heb ook wel eens iets gemoerd aan een loopwerk hoor ....

heb een bergje FKS3 0,1uF besteld, eens zien of ik die in de SA11 geprutst krijg als betere ontkoppeling vd dac. gezien mijn experimentjes met de Audio Magic doosjes krijg ik het idee dat hf-storing nog wel wat verknoeit in de speler.

groet

Guest Rein!
inderdaad. de standaard marantz SA11 ... niet aan te wennen. hield het geen 10 minuten uit. kan nu een hele dag lachend ervoor zitten. zou het verschil met een batterij meetapparatuur vast te stellen zijn .... of is het maar autosuggestie :D

Ik ben, samen met o.a. Erik Klijnsmit, naar de eerste Hear CD speler shootout geweest. Van daaruit is bij mij wat begrip en interesse ontstaan voor de mensen die het autosuggestie noemen.

Rein,

ik heb daar ook begrip voor. Als ik een onbekende ruimte zit met een onbekende set waar nog net mee is rondgesleept, en er zit een heleboel mensen bij, dan kan ik zeker ook weinig onderscheiden, laat staan behoorlijk a/b/x scoren.

maar hier op mijn zootje met 1 of 2 mensen erbij ... dat hoor ik best. het verschil tussen 'niet aan kunnen horen' en 'breed lachend de hele avond zitten' is vrij groot ....

groet

Volgens mij kost zo'n Marantz speler enige duizenden eurootjes. Hoe komt het nou dat zo'm irritant apparaat, dat werkelijk niet om aan te horen is, voor zo'n bedrag ooit betaald en wel door de voordeur komt? Waar zijn dan die hypergevoeloge vossenoren bij de eerste aanschaf? Waarom niet gelijk een veel beter klinkende speler aangeschaft voor een fractie van die prijs? :confused:

Er staat mij bij dat Rob op een ongewone wijze aan dat ding gekomen is, maar hoe precies moet hij zelf maar uitleggen.

Beste Kraus,

dat verhaal is reeds vaak verteld ... ik had een SACD1000. door Van Medevoort behandeld, was best (heel) aangenaam (na modificatie wel te verstaan). Alle SACD1000's gingen voortijdig dood, mijne ook. Lang ruzie met de leverancier, de enige weg om niet naar de rechter te gaan was: koop daar een speler die zo duur is, dat ze me de hele koopprijs (uitverkoop) van de SACD1000 als korting op de nieuwe konden geven uit hun winstmarge. De marge op een SA11 is daar groot genoeg voor. Afijn ze snapten het pas na drie keer uitleggen, maar zo werd het een SA11 (verder stond er niks in die winkel van enig niveau). De sa11 was op dat moment ver onder de catalogusprijs in de aanbieding ook nog.

De door de winkel voorgestelde vervanging van de SACD1000 was overigens een 963sa (net zo snel defect, werd op dat moment voor 229 euro uitverkocht).

Het echte wonder is dat een SA11 dus zo abominabel klinkt zonder nabehandeling. Zet maar een standaard exemplaar naast de mijne. Als je dat niet hoort krijg je een fles champagne mee naar huis. eerlijk gezegd: ik had op dat moment geen vermoeden dat het ding zo zou kunnen tegenvallen ....

Wat het hele gedoe me wel opleverde: een redelijke basis om verder aan te sleutelen, en enig (laat ik bescheiden blijven, ik blijf een amateur) begrip van hoe je zo'n ding tot zingen brengt. Als ie dood gaat ga ik wel uitgebreid proberen en luisteren (Tentlabs en andere spelers waar je positiefs over leest), want ik wil geen minder geluid dan ik nu heb.

groet

ps : ik denk dat alles onder topniveau (en vraag me af of dat wat zegt .... als je ziet wat bijv in versie 2 van een Lindeman 820 'verbeterd' is) makkelijk te verbeteren is.

Guest tubejack
jack,

als ik shunt regulators wil hebben voor de digitale voeding (NJM78XX) voor andere voltages dan die tentlabs heeft, waar haal ik die dan vandaan ... (+8 en +12v) ?

groet

G

Guest tubejack
heb er inmiddels een en ander over gelezen (zie bijv www.referenceaudiomods.com boeiend wat die 78xx etc doen), ben benieuwd naar effect. zelf maken kan ik ze niet .... iemand anders een idee (audiocom stuurt ze niet op buiten de VS) ?

groet

Ziet er mooi uit Rob, maar 185$ voor

de analoge voeding is in de SA11 inderdaad met een tor en een zener aangepakt. dan snap ik nu wat ik daar in het schema zie (leuk zo'n schema doorvlooien). maar dac en alles is met een njm78xx gedaan. moet beter kunnen, maar niet voor die prijzen nee. audiocom levert trouwens ook iets simpeler regulators in de spanningen die ik zoek voor ca 40 $ maar die sturen ze niet op ...

groet

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...