Miracle. Posted 24 april 2009 Report Share Posted 24 april 2009 Afgelopen week heb ik in de slaapkamer de set zo'n 16 uur per dag laten spelen, om de Apogee Stage's met nieuwe XLM hoog/mid-units in te laten spelen. Die units zitten er al wel zeker een half jaar in, maar hebben sinds dien slechts enkele uren gespeeld, omdat het mij eigenlijk wat tegen viel. Tot nu toe had ik ze alleen nog maar met transistorversterkers beluisterd, wat in mijn oren niet echt een match was, en ook nog voor gedempte achterwanden (gordijnen). Vorige week ze weer eens aangesloten in de slaapkamer, op Jadis JCA-30 buizen (KT90 + ECC83 van EI) monoblokken met een Audio Recearch LS-1 voorversterker (op dit moment met een Telefunken ECC88). Tot mijn verbazing klonk dat heel behoorlijk, alleen de aansluiting van hoog met laag was ver te zoeken. Het laag was veel te overheersend, daarom het laag maar eens 5 Db gedempt met een L-pad (weerstanden), wat een zeer bevredigend resultaat gaf. Na enkele uren spelen begon het mid en hoog te overheersen en werd steeds meer. Het L-pad dus maar wat verminderd, naar 3 Db. Na verloop van een paar dagen, iedere dag een uurtje luisteren kon het L-pad er helemaal tussenuit, en gisteravond begon het bijna helemaal naar mijn zin te klinken. Alleen de plaatsing was nog niet wat ik graag hoor. Vanavond dus maar eens wat gaan spelen met de plaatsing van de speakers. Op verschillende fora, wo het Apogee forum, is meestal te lezen dat een Apogee rechtuit of slechts enkele centimeters ingedraaid het beste presteerd. Heel eigenwijs, maar ik kom in mijn ruimte uit op 78Cm aan de binnenkant van de achterwand en 98Cm aan de buitenkant voor het mooiste resultaat. De speakers staan slechts 5Cm van de zijwand. En zullen voorlopig zo ook wel blijven staan. Met deze opstelling kom ik nog weer dichter in de buurt van het geluid wat ik live hoor, en in de woonkamer heb. Het laag is minder strak en heeft minder attack, maar is zeker niet slecht in deze opstelling, en gaat zelfs dieper door dan in de woonkamer. Zelfs de diepte die ik in de woonkamer ervaar heb ik hier nu ook, in deze toch wel erg kleine ruimte (3X4,..). Met de CD Beautiful Freak van Eels worden sommige effecten echt naast en achter me geprojecteerd, en dat heb ik nu zelfs in deze kleine ruimte, wat me nooit eerder is gelukt, met verschillende speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 april 2009 Report Share Posted 24 april 2009 Ha Jack, het grootste gedeelte is Phillips CD 650, het loopwerk komt uit een Aristona CD 1006 (=Phlips CD 160). Dus met TDA1541 -natuurlijk Wel grappig, ik dacht dat je vraag over dat stuk schema ging, en dat ik daarvan moest afleiden om welke speler het ging. Want ik herkende het n.l. wel, je hebt gelijk, allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 Vandaag kwam ik een leuk stukje tegen over spanningsreglaars met een lage ruis zie: http://www.wenzel.com/documents/finesse.html Merk op dat er o.a. een LM833 gebruikt wordt Wat ik niet snap is waarom die ruis zo belangrijk is. 1) Geleerd van Menno heb ik dat een beetje ruis juist als prettig ervaren wordt. 2) Een gangbare CD-speler met 78XX regelaars rustig een S/N opgeeft van 90DB en hoger..... Ergens maak ik een denkfout maar waar? De iets gemodificeerde Philips CD-160 staat lekker op repeat rondjes te draaien en klinkt best goed voor zo'n simpel apparaat. Wellicht "juist" omdat hij zo simpel is en geen uitgebreide schakelingen heeft voor het display of afstandbediening. Kan ook allemaal niet storen Affijn het is wel een relaxde speler, omdat je g Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 ja dat verbaasde me ook al dat een LM78... zo daalt qua ruisafstand bij hogere frequenties, terwijl de hele speler zo hoog scoort. Zou de meting van s/r in een speler een weging zijn? andere vraag: we werden geattendeerd op deze site : http://www.at-view.co.uk/alwsr.htm als je in de pdf manual kijkt, onderin bij de wiring schemes, dan krijg ik de indruk dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 ja dat verbaasde me ook al dat een LM78... zo daalt qua ruisafstand bij hogere frequenties, terwijl de hele speler zo hoog scoort. Zou de meting van s/r in een speler een weging zijn? andere vraag: we werden geattendeerd op deze site : http://www.at-view.co.uk/alwsr.htm als je in de pdf manual kijkt, onderin bij de wiring schemes, dan krijg ik de indruk dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 ja dat dacht ik ook, maar op de voorbeelden van wiring in de pdf staat toch echt zowel + als - vanuit hetzelfde ding gevoed. ja heb ernaar gekeken, heel boeiend, maar ik zie mezelf dat niet bouwen ... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 Na verloop van een paar dagen, iedere dag een uurtje luisteren kon het L-pad er helemaal tussenuit, en gisteravond begon het bijna helemaal naar mijn zin te klinken. Alleen de plaatsing was nog niet wat ik graag hoor.Vanavond dus maar eens wat gaan spelen met de plaatsing van de speakers. Op verschillende fora, wo het Apogee forum, is meestal te lezen dat een Apogee rechtuit of slechts enkele centimeters ingedraaid het beste presteerd. Heel eigenwijs, maar ik kom in mijn ruimte uit op 78Cm aan de binnenkant van de achterwand en 98Cm aan de buitenkant voor het mooiste resultaat. De speakers staan slechts 5Cm van de zijwand. En zullen voorlopig zo ook wel blijven staan. Bij de Stage heb je ook nog de hellingshoek als opstelparameter, net als indraaien van invloed op de ruimtelijke eigenschappen. De instructies over indraaien zijn gericht op wat grotere luisterafstanden dan in een ruimte van 3x4. Apogees houden van grote ruimtes... Nu ik bij mij ook weer kan indraaien merk ik dat ik voor mijn relatief kleine luisterafstand ook meer indraai dan aanbevolen ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 nog 1 x voltage regulators : http://www.audioupgrades.co.uk/regs.shtml deze leveren meer stroom, en ze hebben zelfs een gaatje dus ze kunnen op de bestaande heat sink. alleen geen 8 volt ... wel 24 voor de pre-amp. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 (edited) Leuke site Rob, die spannings regelaars zien er prima uit! Maar wat je daar nog niet mee oplost is Edited 25 april 2009 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 Bij de Stage heb je ook nog de hellingshoek als opstelparameter, net als indraaien van invloed op de ruimtelijke eigenschappen.De instructies over indraaien zijn gericht op wat grotere luisterafstanden dan in een ruimte van 3x4. Apogees houden van grote ruimtes... Nu ik bij mij ook weer kan indraaien merk ik dat ik voor mijn relatief kleine luisterafstand ook meer indraai dan aanbevolen ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 Vandaag nog wat bezig geweest met draaien en schuiven, en ook die hellingshoek, maar ik krijg het niet mooier meer dan hoe ik het gister al had. Ze staan dus weer zoals ze gister stonden. Misschien wat hoger van de vloer plaatsen zo dat ze makkelijker over het bed stralen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 Leuke site Rob, die spannings regelaars zien er prima uit! Maar wat je daar nog niet mee oplost is Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 hoi Jack, de analoge voeding kent de zener/transistor uitvoering. maak graag gebruik van je suggestie, ik zal sm mailen (en zelf alvast daarnaar kijken ook). leerzaam weer, in ieder geval de preamp laat zich snel van nieuwe spanningsregelaars voorzien. het effect zet ik wel weer online. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 Vandaag nog wat bezig geweest met draaien en schuiven, en ook die hellingshoek, maar ik krijg het niet mooier meer dan hoe ik het gister al had. Ze staan dus weer zoals ze gister stonden. Misschien wat hoger van de vloer plaatsen zo dat ze makkelijker over het bed stralen? Daar heb ik ook aan zitten denken, en ga daar ook eens wat mee uitproberen, maar ben nu al wel heel tevreden met hoe het klinkt. Eerst maar aankomende week eens de speakers op een verhoging plaatsen (eens bedenken wat ik daarvoor ga gebruiken, denk een stapeltje bakstenen ofzo) en als dat werkt het idee van Thingman maar overnemen en er een sokkel voor maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 26 april 2009 Report Share Posted 26 april 2009 Ik begin ook weer (eindelijk) wat tijd te krijgen voor luisterbezoekjes, dus ik ga je een email sturen met data's deze week Je bent welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 april 2009 Report Share Posted 26 april 2009 Die hellingshoek is bij mij ook heel anders dan voorgeschreven en/of ervaringen die ik op het net lees. Ze staan bij mij nu vrij ver achterover. Een schietlood komt zo'n 1,5Cm achter de poot op de grond.De speakers staan ook maar zo'n 80Cm van het bed vandaan. Het geluid moet daar dus ahw overheen geprojecteerd worden. Wow, dat is inderdaad ver achterover hellend! Als George (Kappa7) het niet voorgesteld had zou ik het nog gezegd hebben: misschien een eindje van de grond tillen als ze over het bed heen moeten stralen. Het idee van de Mini Grand is daarop gebaseerd -- een Stage met een subwoofer eronder. Overigens waren er ook speciale Stage stands zonder subwoofer erin, enkel bedoeld om de speaker wat van de grond te halen. Een goed idee, zo heb ik destijds zelf ook ondervonden, zelfs met een vrije opstelling zonder obstructies tussen de speaker en de luisterplaats. Je zou het gemakkelijk met een paar Ytong-blokken kunnen proberen, die hebben de juiste hoogte. Zelfs in deze kleine ruimte zetten ze nu een heel behoorlijke stage neer. Wel met wat hulp van noppenmatrasjes erachter. Zonder dat mis ik toch wel wat, en word het laag nog te veel.Idd het mid en midlaag is erg mooi. Komt aardig in de buurt van mijn Dali's. Alleen het laag had wat strakker gemogen van mij en het hoog mist wat sprankeling, ondanks de mooie XLM units. Ja, de wand achter de speakers moet wat mij betreft niet vlak en/of kaal zijn als je ze relatief kort ervoor hebt staan. Absorptie erachter kan er daarentegen weer voor zorgen dat het midhoog en hoog wat flauw gaat klinken, terwijl een kale vlakke wand juist ten koste van een mooie ruimtelijke afbeelding kan gaan. Daarom had ik er al snel een stel goede diffusers achter staan. Zei je nu dat de XLM lintjes nog ingespeeld moesten worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 april 2009 Report Share Posted 26 april 2009 Die hellingshoek is bij mij ook heel anders dan voorgeschreven en/of ervaringen die ik op het net lees. Ze staan bij mij nu vrij ver achterover. Een schietlood komt zo'n 1,5Cm achter de poot op de grond.De speakers staan ook maar zo'n 80Cm van het bed vandaan. Het geluid moet daar dus ahw overheen geprojecteerd worden. Wow, dat is inderdaad ver achterover hellend! Als George (Kappa7) het niet voorgesteld had zou ik het nog gezegd hebben: misschien een eindje van de grond tillen als ze over het bed heen moeten stralen. Het idee van de Mini Grand is daarop gebaseerd -- een Stage met een subwoofer eronder. Overigens waren er ook speciale Stage stands zonder subwoofer erin, enkel bedoeld om de speaker wat van de grond te halen. Een goed idee, zo heb ik destijds zelf ook ondervonden, zelfs met een vrije opstelling zonder obstructies tussen de speaker en de luisterplaats. Je zou het gemakkelijk met een paar Ytong-blokken kunnen proberen, die hebben de juiste hoogte. Zelfs in deze kleine ruimte zetten ze nu een heel behoorlijke stage neer. Wel met wat hulp van noppenmatrasjes erachter. Zonder dat mis ik toch wel wat, en word het laag nog te veel.Idd het mid en midlaag is erg mooi. Komt aardig in de buurt van mijn Dali's. Alleen het laag had wat strakker gemogen van mij en het hoog mist wat sprankeling, ondanks de mooie XLM units. Ja, de wand achter de speakers moet wat mij betreft niet vlak en/of kaal zijn als je ze relatief kort ervoor hebt staan. Absorptie erachter kan er daarentegen weer voor zorgen dat het midhoog en hoog wat flauw gaat klinken, terwijl een kale vlakke wand juist ten koste van een mooie ruimtelijke afbeelding kan gaan. Daarom had ik er al snel een stel goede diffusers achter staan. Zei je nu dat de XLM lintjes nog ingespeeld moesten worden? Aankomende week is het wel de bedoeling om eens te gaan expirimenteren met een verhoging. ytong blokken is een manier, maar met bakstenen is het makkelijker varieren met de hoogte, en die heb ik nog wel in de tuin liggen. De hoogte zal in deze opstelling zeker ook weer niet een standaardgevalletje worden vrees ik. Te veel absorbtie geeft idd wat flauwte in het mid/hoog. Die units stralen net naast de noppenmatrasjes nu. Haal ik ze weg heb ik weinig diepte meer in het geluid, en overheerst het laag en word dat te slap. Binnekort eens een nieuwe afkortzaag kopen, die van mij gaf vorige week rokend de geest, en dan eens wat paaltjes aan brokken zagen, om een paar PRD's te maken en te horen wat dat doet. QRD heb ik al geprobeerd (geleend van een kennis) en dat gaf in deze ruimte nagenoeg geen effect. De XLM lindjes hebben er nu zo'n 140 uur op zitten en beginnen lekker los te komen. Ik hoor de laatste 2 dagen (16 uur per dag muziek erop) nauwelijks veranderingen meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 april 2009 Report Share Posted 26 april 2009 hier staat jazz at the pawnshop op. ik denk dat het geluid hier een prijs verdiend voor "werkelijkheids weergave" wat een heerlijke sound. bose staat helemaal open hier. wel de verzwakte ingang Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 april 2009 Report Share Posted 26 april 2009 Over heerlijke sound Vanmidag heb ik de rest van het digitale gedeelte geheel voorzien van Sanyo oscon condensatoren. In de verste verte nooit verwacht dat de digitale voeding in een CD-speler ZO belangrijk is Het geluid staat nu op heel hoog niveau. Het komt overal vandaan en "spat" zo de kamer in Ik ga nog 2 dingetjes veranderen en dat zijn de voedingselco 's vlak bij de 78xx regelaars en misschien een Tent clock erin bouwen. Philips CD-160 is het nu m Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 april 2009 Report Share Posted 26 april 2009 Leuke site Rob, die spannings regelaars zien er prima uit! Maar wat je daar nog niet mee oplost is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 april 2009 Report Share Posted 26 april 2009 heb je dat dan ook? dat je de kast dichtdoet en het positieve dat je ervaarde lanzaam weer verdwijnt? to je er weer aan gaat zitten geloof me , heeft niks met autosuggestie te maken wat ik hier vraag. ben alleen erg nieuwsgierig. Soms Robin, maar vaak ook niet. je vraag lijkt simpel maar is het niet..... Bij tuners heb ik dat zelden, bij het reviseren, weet ik vaak precies wat een onderdeel doet. Weet ik w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 26 april 2009 Report Share Posted 26 april 2009 Voorbeeldje met die CD-160 zijn nog 2 a 3 stappen mogelijk, daarna heb je m.i. een beter loopwerk nodigdie b.v. van een CD85 Wat is jouw inzicht daarin? Heb je wel eens iets aan de loopwerkbekabeling gedaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 april 2009 Report Share Posted 26 april 2009 Voorbeeldje met die CD-160 zijn nog 2 a 3 stappen mogelijk, daarna heb je m.i. een beter loopwerk nodigdie b.v. van een CD85 Wat is jouw inzicht daarin? Heb je wel eens iets aan de loopwerkbekabeling gedaan? Je lijkt aan te willen geven dat daar nog verbetering te halen valt. Ik zie alleen niet direkt in hoe? @Audiofreak: ik ben erg benieuwd hoe een Fat Bob presteert t.o.v. een Dikke Denon -hint- Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 april 2009 Report Share Posted 26 april 2009 heb je dat dan ook? dat je de kast dichtdoet en het positieve dat je ervaarde lanzaam weer verdwijnt? to je er weer aan gaat zitten geloof me , heeft niks met autosuggestie te maken wat ik hier vraag. ben alleen erg nieuwsgierig. Soms Robin, maar vaak ook niet. je vraag lijkt simpel maar is het niet..... Bij tuners heb ik dat zelden, bij het reviseren, weet ik vaak precies wat een onderdeel doet. Weet ik w Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 april 2009 Report Share Posted 26 april 2009 ik kan zelf zeggen dat de reeks van mods aan mijn SA11 een effect gebracht heeft dat ik (als) blijvend ervaar. en .... een cirkel wellicht .... dat is juist ook wat me doet afvragen waar de grens is. ik zie mensen die in staat waren hun cd-speler zelf drastisch te upgraden, schrijven dat cd weergave dan de beste platenspelers evenaart. gezien wat de mijne nu doet geloof ik dat dat haalbaar is. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts