Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
ergens denk ik toch dat we hier een apart topic voor moeten openen.

cd speler avonturen ofzo.

Ben ik n

Edited by tubejack

denk ik ook niet tube

ik merk dat ik maar moeilijk kan kiezen of ik de voorkeur gef aan de 650 of de 304mk2

de 304 heeft wat meer autoriteit, wat meer overtuiging de 650 is echter speelser, meer lol.

kan het niet anders uitleggen dan zo. :huh:

een snare drum op zich klinkt exact gelijk maar hoe de muziek op je overkomt, hoe je het ervaart daar zit em voor mij het verschil in. das lastig want daar moet je wel voor gaan zitten, openstellen. is niet zo eventjes aanwijsbaar.

waarom bouwen deze mensen geen CD spelers ... zo vreselijk complex of kostbaar gaat het niet worden als ik goed kijk. of zijn er te weinig mensen die goed geluid herkennen en teveel mensen die een merk willen zien staan in de kast ....

groet

Guest Rein!
P.s. hier een mooi stuk over I/V conversie, petje af voor deze mannen.

http://home.wanadoo.nl/dezaire/CD80mod/IV-omzetter.htm

nou ja, hoe klinkt zoiets dan? Iedereen die zijn CD-speler vergelijkt met die van mij wordt getroffen door de combinatie van natuurlijke warmte en grote hoeveelheid detail. Alleen Jacco zegt geen verschil te horen... <_<:D

Ondertussen heb ik hier inmiddels een zeer zwaar gemodificeerde Marantz CD40 staan. Het was een combinatie van niet meer voldoen van mijn oude CD speler nadat ik mijn nieuwe en betere versterkers heb gekregen en jullie enthousiaste verhalen.

Deze CD40 is echt heel goed gelukt. Eindelijk eens klank uit een CD, dat hoor je niet vaak. Gelukkig zijn er mensen die een soldeerbout kunnen hanteren, die solderen en techniek leuk vinden en die af en toe van hun spulletjes af moeten.

Ben ook heel enthousiast over de CD speler van Pel, maar daar moet je nog minimaal een jaar op wachten en 10k meenemen.

Voor jullie info, dit zijn de modificaties en referenties:

Digitaal

* 4-voudige oversampling uitgeschakeld (NOS Non oversampling) en mute probleem opgelost.

* Silver crown DAC TDA 1541A

Analoog filter (naar voorbeeld van Pedja Rogic)

* Dubbele opamp NE5552 vervangen door OPA2134, waarvan maar 1 opamp meer wordt gebruikt en analoog filter teruggebracht naar een weerstand van 1K5 en een PP condensator van 1 nF (optioneel is een OPA2604 opamp)

* Mute transistoren verwijdert,

* Hoodftelefoon aansluiting, opamp verwijderd. (Kan weer worden hersteld, indien gewenst)

* Uitgangscondensatoren 2x 100 uF vervangen door 2x 10 uF 400V MKP + 10 nF styroflex

* De-emphasis circuit verwijderd (parasitaire capaciteiten)

* Voedingscondensatoren bij de IC’s vervangen door 100uF Cerafine

* Linker en rechter kanaal hebben ieder hun eigen spanningsregeling en condensatoren 1000 uF Spoel van 3,9 mH en snelle MKT’s 5x 1uF per kanaal. (Lees het verhaal van Cory Greenberg over zijn ‘buffered preamp’ in Stereophile hierover maar eens)

Voeding

* Voedingscondensatoren vergroot

* SAA 7310 en TDA1541 eigen 5V 7805 spanningsregelaar gegeven zodat ze niet meer met elkaar kunnen praten via de voeding. (Erg belangrijke verbetering)

* Gelijkricht diodes vervangen door ultra fast soft recovery SBYV27 -100

* Condensatoren 5V SAA 7210, SAA7220 en 2x vd TDA1541 vervangen door Os-con (Lukasz Fikus) De kast is aan de binnenkant beplakt met anti-dreunplaat. De CD40 heeft een CDM 4 loopwerk en een SAA7310 decoder (net als ML31)

Referenties:

* Audio Amateur 1988 - 1996: Pooge 4, 5, 5.5 en 5.6 DAC960 mods

* Pedja Rodic: Modifying Philips CD304 MkII

* Pedja Rodic: Clocking Philips CD960

* Lukasz Fikus: Philips CD40 en Marantz CD50 (lampizator.eu/)

* Andrea Mazzucco: Philips CD880 modificaties (audiocostruzioni.com/r_s/sorgenti/CD-phlips-andrea/andrea.htm)

* Ryohei Kusunoki: Non-oversampling digital filter-less DAC concept (sakurasystems.com/articles/Kusunoki.html)

* Peter Daniel: Mark Levinson No38 mods on DiyAudio

* Aunt Corey Greenberg's Homemade Buffered Passive Preamplifier Stereophile nov 1991

Guest tubejack

Erg mooi ding Rein gefeliciteerd, ik had hem bijna gekocht.....

@Robx

Uit eigen ervaring: Als DIYer kom je door gebrek aan naambekentheid, je spullen soms niet aan de straatstenen kwijt....

Al is het n

Edited by tubejack

Guest tubejack

Had vandaag een muziekliefhebber op visite en hij vond de Philips CD-160 uiterst natuurlijk klinken :rolleyes:

Was w

Guest tubejack

Mooi verhaal Michel, tja dat gevoel van niets meer veranderen herken ik en dat is lekker.

Bij die demo van de CD-160 had ik een mooie CD op het ECM-label gedraaid van Manu Katch

Edited by tubejack

ahum

Guest tubejack

ahum

Last van "kriebelhoest M?" :D

Niets staat je overgens in de weg om een topic te openen hoor, in ABN a.u.b.

Jack

Van het weekeinde gespeeld met de onlangs aangeschafte diversen verschillende buisjes (12AU7 en 12AT7). Het lijkt wel kokkerellen, zoveel combi's die er te maken zijn. :D Na een weekeinde spelen en kokkerellen vanavond weer alles terug gezet in de organieke buisbezetting en de rest weer veilig opgeborgen. Leerzaam was het weer.

De buisjes waren :

Mullard 6201 (12AT7) , JAN 12 AT7 WB GE, Audio-Tube ECC 81 (12AT7)

Sylvana 12 AU7, Tesla ECC82 (12AU7), Siemens CV 491 (12AU7)

Nu zit er dus weer in de Mullard 6201 met de Siemens CV 491.

Heb je geen mooiere combinatie kunnen vinden dan de Mullard 6201 met de Siemens CV 491? Of wil je gewoon zuinig zijn op de andere buisjes?

Guest tubejack
tijd voor een goede transistorversterker, dat raakt niet op :D

Ja dat dacht ik ook altijd, nu weet ik beter, ik kom af en toe Japanse transistortjes tegen die

"op" zijn. Meestal met zwart geblakerde pootjes. Moet je eens gaan neuzen op een taperecorder

forum daar komt het regelmatig ter sprake.

Groet,

Jack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...