Henrie Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 Heb ik een afslag gemist of zeg je nu dat je het verschil tussen groene en niet groene randjes niet hoort?Of ging dit over invriezing? Ben 't spoor even bijster (errorcorrectie werkt bij mij nooit zo goed ;D). Het ging over de groene randjes, maar als jij wilt dat het over invriezen van cd's gaat, dan mag dat wat mij betreft ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 Invriezen nog niet geprobeerd, groene randjes wel. Op een simpele, betaalbare set met een gekopieerd CD'tje met een rooie (!) toppoint (!) stift terwijl ik de vaatwasser uitruimde. En nog, binnen een paar seconden, Ik stond versteld! Het verschil is Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 inderdaad, gigantisch! als je nog wat tips wil met even veel impact ..... stuur ik je een pb'tje. je kan er nog v Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 [...]Ik heb er in ieder geval nog een: Buitenrand van de CD schuin afdraaien. Offici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 Invriezen nog niet geprobeerd, groene randjes wel.Op een simpele, betaalbare set met een gekopieerd CD'tje met een rooie (!) toppoint (!) stift terwijl ik de vaatwasser uitruimde. En nog, binnen een paar seconden, Ik stond versteld! Het verschil is Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 Nummer 4 zou kunnen, maar ik denk dat dat wel meevalt. Ik hoor meteen als er iets in mijn set veranderd is. Voorbeeld: de balansregeling van mijn geluidskaart stond naar links. Een klein stukje maar. Had ik niet zelf gedaan. Geen idee wie het wel gedaan had. Misschien is het wel vanzelf gegaan. Maakt ook niet uit, het punt is dat ik het hoorde, maar niet wist waar het vandaan kwam (ik had immers niks bewust veranderd). Ik dacht eerst dat het aan de akoestiek lag, want ik was net verhuisd. Daar had ik al min of meer vrede mee, totdat ik een keer met de geluidskaart aan het spelen was, en toevallig zag dat de balans naar links stond. Balans weer gecentreerd en het klinkt weer zoals ik gewend was (ondanks de andere akoestiek)... Ja maar Henrie, als je d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 Nummer 4 zou kunnen, maar ik denk dat dat wel meevalt. Ik hoor meteen als er iets in mijn set veranderd is. Voorbeeld: de balansregeling van mijn geluidskaart stond naar links. Een klein stukje maar. Had ik niet zelf gedaan. Geen idee wie het wel gedaan had. Misschien is het wel vanzelf gegaan. Maakt ook niet uit, het punt is dat ik het hoorde, maar niet wist waar het vandaan kwam (ik had immers niks bewust veranderd). Ik dacht eerst dat het aan de akoestiek lag, want ik was net verhuisd. Daar had ik al min of meer vrede mee, totdat ik een keer met de geluidskaart aan het spelen was, en toevallig zag dat de balans naar links stond. Balans weer gecentreerd en het klinkt weer zoals ik gewend was (ondanks de andere akoestiek)... Ja maar Henrie, als je d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 Nummer 4 zou kunnen, maar ik denk dat dat wel meevalt. Ik hoor meteen als er iets in mijn set veranderd is. Voorbeeld: de balansregeling van mijn geluidskaart stond naar links. Een klein stukje maar. Had ik niet zelf gedaan. Geen idee wie het wel gedaan had. Misschien is het wel vanzelf gegaan. Maakt ook niet uit, het punt is dat ik het hoorde, maar niet wist waar het vandaan kwam (ik had immers niks bewust veranderd). Ik dacht eerst dat het aan de akoestiek lag, want ik was net verhuisd. Daar had ik al min of meer vrede mee, totdat ik een keer met de geluidskaart aan het spelen was, en toevallig zag dat de balans naar links stond. Balans weer gecentreerd en het klinkt weer zoals ik gewend was (ondanks de andere akoestiek)... Ja maar Henrie, als je d Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 zo heb ik ooit mijn marantz pm80 teruggebracht naar staffhorst. ik vond dat de balans teveel uit het lood was. ding op de meetbank maar dat was niet hoorbaar volgens hem. maar het was er wel zei ie. dus een nieuwe marantz mee. ik ben allergisch voor een niet perfect midden. dan ga ik mijn neus zitten snuiten, mijn oren pulken, heen ene weer schuiven met de stoel. luistert echt ruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 Ik zal ook maar eens een watervaste stift kopen. Gewoon de rand '' bestiften'' ? Zal echt achterover slaan als dat enig effect zal hebben. Lijkt mij net zo iets als een CD demagnetiseren. Met een CD kan toch niet zo veel fout ? Het blijft zowiso minder dan een LP wat je ook doet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 Het blijft zowiso minder dan een LP wat je ook doet.. Nou nou... Dat is wel erg stellig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 ok ok ... wat doe ik met een CD (ik pretendeer niet alles technisch te kunnen uitleggen, maar wel te kunnen horen, en ik heb het allemaal niet bedacht, alleen nagedaan): - randen bewerken met steadtler 317 (buitenrand en binnenrandje) - finyl spray op de cd (of andere producten, zijn er velen) - demagnetiseren (helaas iedere keer draaien nodig, met transtec demagnetiseerpen zoals je vroeger voor bandrecorders gebruikte) - nacht invriezen - Statmat CDI blue erop - en nog een ding waarvan ik de naam nou ff kwijt ben. Ik heb vele luisteraars gehad die ik eerst hun eigen cd onbewerkt heb laten horen, en vervolgens 'full options, en die verbijsterd weg gingen. ofwel: dit kan je niet missen. los hiervan waren erg behulpzaam: - betere voeding - betere analoge trap - betere uitgangscondensatoren - audiomagic puse gen zx - zwaar dempen speler en loopwerk. - eierdoppen en knikkers de weergave was afstotelijk, nu aantrekkelijk. beter kan ik het niet zeggen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Ik zal ook maar eens een watervaste stift kopen. Gewoon de rand '' bestiften'' ? Zal echt achterover slaan als dat enig effect zal hebben. Lijkt mij net zo iets als een CD demagnetiseren. Met een CD kan toch niet zo veel fout ? Het blijft zowiso minder dan een LP wat je ook doet.. Als je er zaterdag was geweest had je er een gratis kunnen meenemen, in de goede kleur. Met een cd kan heel veel fout, dat blijkt. Daarom ben ik overgegaan op een harde schijf. Heb niet zo'n zin in al dat gedoe. Mocht je hier wat gelezen hebben over modificaties aan cd-spelers of nieuwe ontwerpen (Tentlab, Pink Faun, bevrijdingstopic) dan zou je minder stellig beweren dat LP altijd beter is. Maar dat is wel het hear heersende geloof. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Ik heb vele luisteraars gehad die ik eerst hun eigen cd onbewerkt heb laten horen, en vervolgens 'full options, en die niet verbijsterd weg gingen. ofwel: dit kan je missen. Heb je hier de nietjes juist geplaatst? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 haha ja. haastige spoed. zal m ff goed zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Ik ben allergisch voor een niet perfect midden. dan ga ik mijn neus zitten snuiten, mijn oren pulken, heen ene weer schuiven met de stoel. luistert echt ruk. Een soort thuis-variant van mijn 'waar zijn mijn spullen?'-acties, dusd? @ Henrie: Ik ben er geen die gelooft in sprookjes, het enige dat me boeit zijn mijn oren. Als ik iets hoor, is het er. Hoor ik het niet, kan het er ook zijn, maar dan hoor ik het gewoon niet. Feit is dat het verschil cd met groen randje en cd zonder groen randje een hoop (echt een hoop) uit maakt. Daar is absoluut niet over te twisten en ik hoop ook dat je dat gewoon van me aan wil nemen. Wat ik door de tijd wel gemerkt heb is dat er mensen met super oren zijn die dingen sneller horen dan anderen. Ik ben bijvoorbeeld ongevoelig voor ruis (erg handig als analoog-gek), maar ik hoor een fractie afwijking in de snelheid direct. Ik heb hier mensen over de vloer gehad die rafel (echt gaten in de muziek) niet hoorden, maar miniscule verschillen in kanaalgelijkheid direct opmerken. Daar zijn voorbeelden zat van. Wat ik probeer te zeggen: Mogelijk ligt het verschil dat een groen randje van 'n cd maakt, net in het deel van geluid dat jij niet hoort of waar jij niet op let. Het scheelt in elk geval een hoop geklooi. Pas wel een beetje op dat je zegt 'ik hoor het niet' en niet te snel 'dat is onzin'. Want d Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Ik zal ook maar eens een watervaste stift kopen. Gewoon de rand '' bestiften'' ? Zal echt achterover slaan als dat enig effect zal hebben. Lijkt mij net zo iets als een CD demagnetiseren. Met een CD kan toch niet zo veel fout ? Het blijft zowiso minder dan een LP wat je ook doet.. Nou ik sloeg dus steil achterover ;D. En inderdaad, de buiten- en binnenrand bestiften. Een dikke punt werkt het best. Het schijnt het best te werken met een groene Staedler Lumicolor 317, maar ik merkte het al duidelijk met een rooie Toppoint. En een CD sowieso minder dan een LP. Niet sowieso, wel vaak wat mij betreft Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 @henrie, wat tot nog toe altijd hoorbaar bleek voor de luisteraar is een onbewerkte eigen cd draaien, en daarna dezelfde CD groen stiften, Finyl erop, demagnetiseren en de twee dingen erop die ik er altijd op heb met draaien. Het verschil met of zonder al deze dingen is enorm. rest dan de vraag wat er per maatregel aan te horen is. ja dat vergt ingespannen luisteren, per stuk zijn de verschillen natuurlijk kleiner. vind ik ook minder interessant, draai alleen CD's met alle maatregelen tegelijk. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Het schijnt het best te werken met een groene Staedler Lumicolor 317, maar ik merkte het al duidelijk met een rooie Toppoint. Die ervaringen verschillen ook nogal eens. Bij mij doet een zwarte rand het het best. Ik gebruik een heel dikke Yoken No.100 Marker, met 10MM dikke rechthoekige vilt. Werkt makkelijk. Eerst de stift door de binnenkant halen 10 seconden laten drogen, dan kun je deze al beetpakken, en dan de buitenrand. Met zo'n lekker dikke stift schiet je niet uit. Heb je dus geen lelijke strepen op je CD's, alleen een mooi egale zwarte rand. Heb ook groen, rood, bruin, blauw en paars geprobeerd, maar zwart (echt diep en dekkend zwart) doet het voor mij het best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Het schijnt het best te werken met een groene Staedler Lumicolor 317, maar ik merkte het al duidelijk met een rooie Toppoint. Die ervaringen verschillen ook nogal eens. Bij mij doet een zwarte rand het het best. Ik gebruik een heel dikke Yoken No.100 Marker, met 10MM dikke rechthoekige vilt. Werkt makkelijk. Eerst de stift door de binnenkant halen 10 seconden laten drogen, dan kun je deze al beetpakken, en dan de buitenrand. Met zo'n lekker dikke stift schiet je niet uit. Heb je dus geen lelijke strepen op je CD's, alleen een mooi egale zwarte rand. Heb ook groen, rood, bruin, blauw en paars geprobeerd, maar zwart (echt diep en dekkend zwart) doet het voor mij het best. net als de hele label kant + binnen/buiten zijde beschilderen met echte oost indische inkt. werkt net als de "mat" alleen je cd is voorgoed zwart werkt wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 net als de hele label kant + binnen/buiten zijde beschilderen met echte oost indische inkt. werkt net als de "mat" alleen je cd is voorgoed zwart werkt wel. Een hele CD zwart maken aan de labelkant heb ik ook al eens uitgeprobeerd, met een spuitbus. Op dat idee kwam ik doordat ik wat muziek had opgenomen op een zwarte CDR (carbon ding), en die zelfde muziek ook op een normale CDR en een Gold-CDR. De zwarte CD klonk beduidend beter. Daarom dat ook maar eens uitgeprobeerd met een CD die ik toch dubbel had. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Daarom stond mijn test CD die jullie op de meeting hoorden dus ook op een carbon CD'tje Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 de dingen die ik op de cd's meedraai zijn zwart resp. groen. de zwarte ligt direct op de cd (statmat CDI blue). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Nou ben ik een beetje lomp en dus eigenlijk niet geschikt voor het beschilderen van CD's. De vraag is dus: Zo'n mat, heeft dat net zoveel zin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Nou ben ik een beetje lomp en dus eigenlijk niet geschikt voor het beschilderen van CD's.De vraag is dus: Zo'n mat, heeft dat net zoveel zin? Ik vermoed zelfs meer. Het geeft nog wat extra gewicht en demping in vergelijk met het zwart schilderen. Ik heb hier ook zo'n ding, ergens in de kast, liggen (ben meestal te lui om hem te gebruiken) maar dat geeft meer resultaat dan zwart schilderen.....en je CD's blijven herkenbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts