Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
Mijn probleem is alleen een beetje dat ik niet aan een schema kan zien hoe het zal gaan klinken.

Dat "probleem" hebben meer mensen.... zeg maar iedereen :D

Wel zonder de Phonotrap en ook de volume regeling daar wil ik dan weer de regelaar van Jos van Eindhoven

Dan ben je snel klaar, je kunt ook een ECC99 gebruiken en de kathode weerstanden verkleinen naar 130Ω

Ik zelf ben een beetje af van stappen schakelaars etc. geef mijn maar een Alps veel makkelijker

En natuurlijk moet het ding hard wired worden gebouwd zonder printjes in de signaalweg.

Ook een mooi ontworpen print heeft zo zijn charmes, maakt m.i weinig uit, of je moet alles

met zilver gaan bedraden.

Groet,

Jack

Guest tubejack
ja ik wilde toch van die koppijn af die ik kreeg van cd weergave :D

Gewoon dat ding uit het raam kieperen :P en sluit dan eindelijk eens die draaitafel van je aan..... lummel :D

Of geeft die ook "hoofdpijn" :rolleyes:

neuh ... de cd speler is op een niveau dat ik nog niet vaak gehoord heb, geen reden 'm nu af te schaffen. ik zou eigenlijk het merkje eraf moeten peuteren.

nee de draaitafel geeft geen hoofdpijn, maar kan inmidddels (met dit element en deze phono pr

ow dan ga ik daar ff naar kijken.

het verschil tussen 2 metaalfilm en koolstof weerstandjes is enorm. ineens geluid rondom )dus ook naast en achter me) bij vele opnames. veel losser van elkaar, dynamischer, veel natuurlijker klanken, veel dieper in het geluid kijken.

groet

Welja, ik dacht al wat mooist gehoord te hebben, maar moet blijkbaar nog een keer komen?

Ik hoop dat Mattijs ook zo'n verrassing voor mij in petto heeft.

M :ph34r: rc (from Killarney)

Vandaag een vriend van me op bezoek gehad, die een zelfde arm heeft als wat ik nu op de MF M1 heb zitten, een SME M2. Bij hem staat deze op een los armboard, naast een Thorens 124 in betonnen sokkel.

Makkelijk mee te nemen dus die arm, wat hij vandaag dus ook gedaan heeft.

Na wat gehannes met bakstenen (staat de arm bij hem ook op) toch

Ik heb vandaag weer zelf muziek gemaakt :P

Met de andere bassiste zitten jammen terwijl de laptop aan het opnemen was. B) Is een nieuwe benadering voor me, ze gaat me de opnames mailen en dan gaan we elk thuis ons huiswerk doen (de goeie stukken eruit pikken en dingen bij verzinnen) en dan weer het oefenhok in en daarmee weer aan de slag. Enzovoorts.

Kan best wel iets cools uitkomen, er kwamen vanavond wel leuke dingen langs. :)

marc,

het is een doorgaand proces he. ga dit ook in de tuner proberen. en daarna ga ik alles dat ik geleerd heb in de voorversterker toepassen. blijkbaar zijn er nog grote stappen te zetten (met hele kleine dingetjes) .... leuke ontdekkingsreis. met dank aan velen hier.

groet

Mijn audiofiele dag was gister en bestond uit eerst luisteren naar mijn eigen set en aansluitend de tuin in.

Na dar deze weer de goedkeuring van mijn vriendin kon hebben snel de schuur in om aan de terminator style arm te werken.

Dit schiet nu redelijk op en de geleider rail is nu klaar.

Ook meteen even lucht op de arm gezet en geen lekkage dus dat is goed gelukt.

daarna even de ruwe slede op de arm op de buis gelegd en ja hij zweeft dus dat ziet er alvast veel belovend uit :D .

Nu de sokkel nog (is grotendeels uitbesteed) en de slede verder afmaken.

Verder ook nog even met mijn collega gesproken over het draaien van een Plateau en het blijkt dat zijn draaibank voldoende diameter aan kan om ook een 300mm draaitafel plateau te kunnen opspannen en hij wil dit ook nog eens doen.

Nu had ik met iemand op de Hear dag een gesprek en die gaf aan ook interesse te hebben in het zelf laten draaien van een tafel maar kon geen draaierij vinden dit dit wilde doen.

nu is mijn vaag zijn er meer mensen die iets dergelijks overwegen dan kunnen we een serie maken dat scheelt weer met het inkopen van het aluminium.

verder heb ik nog geen ontwerp gemaakt dus dat kan ook nog naar eigen inzicht worden ingevuld wel in overleg met mijn collega natuurlijk.

Nu ga ik weer verder met luisteren naar mijn oude CEC dat ook niet echt een straf is om naar te luisteren.

Groetjes George

Als eerste maar eens een LP die op de VPI niet zo heel fijn klonk, maar nu op de MF M1 wel. Met het vd.Hul element was dit duidelijk weer te schel, en zeker niet muzikaal te noemen. Die gast zijn bek viel open toen hij de zelfde LP hoorde met het Benz element.

Hierna waren er wat LP's aan de beurt die hij mee had genomen. Dat klonk geel goed met dat vd.Hul element, maar wel wat te veel hoog naar mijn zin. Hij noemde dat meer detail.... :rolleyes:

Die zelfde LP's met het Benz element klonken voor mij een stuk aangenamer, echter en muzikaler. Ook hij vond dit toch ook wel een heel muzikale combinatie. Beter dan zijn vd.Hul, maar volgens hem met minder details. Volgens mij heeft die vd.Hul alleen maar meer hoog.

Ondanks dat hij toch heel erg tevreden is met zijn vd.Hul element en ook zijn T124 gaat hij nu als eerst sparen voor een andere tafel en gaf toch te kennen dat als het vd.Hul element aan vervanging toe is hij geen vd.Hul meer gaat kopen. :huh:

Ik heb diverse draaitafels gehoord waar ik ook een teveel aan hoog waarnam bij van de Hul. Ze schijnen het echter niet allemaal te hebben. Daarnaast schijnen de exemplaren onderling ook erg te verschillen.

PS Hoe je zo'n losse arm op aparte sokkel zo snel goed krijgt is mij onduidelijk

Guest tubejack
De tuner ziet er van binnen ook nog als nieuw uit !

Kwam vandaag langs..... nagenoeg nieuw ..... kon hem niet laten staan :rolleyes:

at-2600-zilver.jpg

Na de vakanties en het opknappen van mijn huis, pak ik mijn hobby weer serieus op en er

komt waarschijnlijk een nieuw type buizentrapje voor dit soort juweeltjes :)

Zit nu een goed exemplaar van een AT-93L reference master iets te verbeteren (veel hebben een slechte voeding)

DC-gekoppeld dus g

Mijn audiofiele dag was gister en bestond uit eerst luisteren naar mijn eigen set en aansluitend de tuin in.

Na dar deze weer de goedkeuring van mijn vriendin kon hebben snel de schuur in om aan de terminator style arm te werken.

Dit schiet nu redelijk op en de geleider rail is nu klaar.

Ook meteen even lucht op de arm gezet en geen lekkage dus dat is goed gelukt.

daarna even de ruwe slede op de arm op de buis gelegd en ja hij zweeft dus dat ziet er alvast veel belovend uit :D .

Nu de sokkel nog (is grotendeels uitbesteed) en de slede verder afmaken.

Verder ook nog even met mijn collega gesproken over het draaien van een Plateau en het blijkt dat zijn draaibank voldoende diameter aan kan om ook een 300mm draaitafel plateau te kunnen opspannen en hij wil dit ook nog eens doen.

Nu had ik met iemand op de Hear dag een gesprek en die gaf aan ook interesse te hebben in het zelf laten draaien van een tafel maar kon geen draaierij vinden dit dit wilde doen.

nu is mijn vaag zijn er meer mensen die iets dergelijks overwegen dan kunnen we een serie maken dat scheelt weer met het inkopen van het aluminium.

verder heb ik nog geen ontwerp gemaakt dus dat kan ook nog naar eigen inzicht worden ingevuld wel in overleg met mijn collega natuurlijk.

Nu ga ik weer verder met luisteren naar mijn oude CEC dat ook niet echt een straf is om naar te luisteren.

Groetjes George

:) Leuk George! Goe bezig :cool2:

Ik heb laatst ook weer naar die Terminator zitten kijken.. :rolleyes:

En dat plateau-aanbod is natuurlijk ook interessant voor Hear. Ik heb op zich een leuke DT nu, maar je weet het nooit..

Hoe zie je het qua lager? Ook laten maken of b.v. bij Teres bestellen?

:) Leuk George! Goe bezig :cool2:

Ik heb laatst ook weer naar die Terminator zitten kijken.. :rolleyes:

En dat plateau-aanbod is natuurlijk ook interessant voor Hear. Ik heb op zich een leuke DT nu, maar je weet het nooit..

Hoe zie je het qua lager? Ook laten maken of b.v. bij Teres bestellen?

Hoi Bart Bedankt.

Het blijft toch wel krielen he zo een arm :D.

Voor wat betreft het plateau ben ik me nog helemaal aan het orienteren.

Mijn collega heeft een conventionele draaibank omgebouwd naar een CNC bank en kan ook het lager maken naar de specificaties die je zelf aan geeft.

Echter weet ik nog niet hoe nauwkeurig hij kan draaien / meten.

Hij heeft wel micrometers dus een lager zou moeten lukken.

Het is niet zo dat ieder een zelfde plateau moet laten maken je kan dit dus naar eigen specificaties laten maken .

Over de prijs heb ik nog niet gesproken met hem want dat is allemaal afhankelijk van het ontwerp.

Voor hem is het draaien (en frezen kan hij ook) puur hobby het is dus niet bedrijfsmatig.

Groetjes George

Vandaag gewoon een probeersel en ik zie wel of het werkt

dsc0243j.jpg

Ook rubberen matten gekocht en dat lijkt op het eerste gezicht wel uit te maken. Mijn gevoel zegt dan vooral de platendraaier er profijt van heeft. Ga het in het weekeind nog echt eens goed analyseren.

dsc0241l.jpg

dsc0242a.jpg

De behuizing van de Cd-speler is perfect geworden. Die van de voorversterker ga ik morgen als ie droog is mooi proberen op te schuren zodat hij iets moderner lijkt. Zoek een beetje daar een Logitech G5 Look

Guest tubejack

Vandaag was het zover.... Klaas kwam met mijn Sound Stones 2x 16,5"

Het was nog een heel gedoe om die boxen hier naar boven te krijgen ze wegen maar

liefst 71,5 kilo per stuk :wacko:

Gelukkig had ik vanochtend al met blokken beton lopen zeulen van een kilo of 30....35

waar ze nu op staan.... dus ik was al wat gewend :rolleyes:

1e indrukt: het geluid is opvallend "snel" het laag verbluffend goed.

Ook de match met mijn versterker een UL-40S2 die een nominale uitgangsimpedantie van 5Ω heeft

lijkt erg goed te zijn. Dit model heeft een rendement van 92db/1watt 1 meter en een impedantie van 4Ω

De versterker kan deze speakers dus heel gemakkelijk aansturen :)

Wordt vervolgd,

Jack

P.s. kleed blijft liggen.....

Guest tubejack
Leuk, Jack, gefeliciteerd.

Dat zijn behoorlijk gevoelige 'spiekertjes' dus!

Zeker, je moet ze alleen niet op je tenen krijgen :D

Guest tubejack

DSC_0019.JPG

Foto's maken dingen duidelijk, met dank aan Klaas.

Zoals je kunt zien, heb ik de Sound Stones op 30cm hoge betonnen U elementen gezet die ik bij de bouwmarkt

heb gehaald. Mooie stands met die hoogte en die het ernorme gewicht van ruim 70 kilo aan kunnen. Kon ik niet 1-2-3

vinden. Onderop heb ik met montagekit dik stug rubber gelijmd (wat ze ook voor terrastegels gebruiken) en de

weergevers zelf staan ook op 6 losse stukjes van 10x10 cm.

Wat ik mooi vind van deze weergevers is het totaal ontbreken van kleuring van de kast, hierdoor zijn muziekinstrumenten en de artiesten zoveel beter te volgen.

Het laag gaat zeker net zo laag als de Translators, maar is voor mijn gevoel veel sneller, wat ik ook fijn vind, dat ik de poort achterop niet hoor.

Het afstraal gedrag, (wat ik altijd zo mooi vind van monitor weergevers) vind ik ook erg geslaagd met deze Sound Stones.

Ook bij laag vermogen is er nog een compleet geluidsbeeld, dat vond en vind ik zo mooi van die Translators,

en deze kunnen dat ook.

Ik heb ook wat vinyl gedraaidt en dan hoor je pas echt hoeveel muziek zo'n redelijk betaalbaar element als

een Benz Ace uit de groef weet te halen. :)

Zomaar wat 1e indrukken, ik vind en denk dat dit ontwerp van Klaas een erg geslaagd is.

Vriendelijke groet,

Jack

Guest Kraus vonBentinck

Het rendement van 91 db vind ik ook interessant. Die indruk van snelheid - luistert heerlijk - is toch een eigenschap van een luisdspreker met een hoog rendement?

Is dit nu een speciale uitvoering die op verzoek zo gemaakt is? Het hoge gewicht, de twee woofers en het rendement van boven de 90 dB kan ik bij de gewone modellen allemaal niet terug vinden. (Evenmin als de prijs voor deze uitvoering waar ik wel enigszins onbescheiden nieuwsgierig naar ben)

Ik heb ze nog nooit gehoord maar ze zien d'r mooi uit. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, Jack. Ik lees dat Kraus ook al interesse heeft, straks kan er naast de "Fat Bobbies" een "Sound Stoned"-club opgericht worden. Alleen niet high worden tijdens de meetings, h

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...