Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Hoe hoog zit jij overigens? Ik heb een beetje het idee dat de tweeters wat laag zitten.

Mijn bank is een "beetje" :blink: doorgezakt Michel :D Geen grapje....

E.e.a. heb ik op advies van Klaas gedaan en er moeten t.z.t. toch nog

:eek: Zonet even audiofiele paniek, mijn draaitafel slaat op hol!

Draait zijn rondjes op 33 rpm, gaat ie ineens versnellen, dan toch weer terug naar 33 :unsure::unsure::unsure:

De DT (Denon DP51F) detekteert optisch wat voor maat plaat erop ligt, dacht eerst nog dat het kwam omdat er een half-doorzichtige plaat op lag (soort van 'gemarmerd' blauw), dat ie ging flippen van de verschillen in doorzichtigheid. Daarom maar het truukje toegepast wat ik met transparant vinyl doe: het detektielampje afdekken. Helaas, af en toe nog een zwiepert.

*afkloppen* het gaat nu een tijd goed :unsure:

Ik heb het wel eens eerder gehad dat ie ineens op 45 rpm schoot. Bah, 2e hands troep <_<:D

Guest tubejack
Toch zou ik nog wat met de hoogte gaan experimenteren als ik jou was.

Zeker Michel, maar het staat nu even.....

Over experimenteren......

Het rendement van deze speakers is vrij hoog dat ik er aan denk of:

Mijn SE buizen versterker weer terug te zetten die is goed voor 2x 10watt pure triode sound = toch wel erg mooi of

De versterker waar ik nu mee speel van PP UL naar PP triode = goed voor een watt of 15...20 aan 4Ω = bijna net zo mooi.

Maar eerst, maar eens een tijdje genieten van deze dingen. :)

Groeten,

Jack

Toch zou ik nog wat met de hoogte gaan experimenteren als ik jou was.

Zeker Michel, maar het staat nu even.....

Over experimenteren......

Het rendement van deze speakers is vrij hoog dat ik er aan denk of:

Mijn SE buizen versterker weer terug te zetten die is goed voor 2x 10watt pure triode sound = toch wel erg mooi of

De versterker waar ik nu mee speel van PP UL naar PP triode = goed voor een watt of 15...20 aan 4Ω = bijna net zo mooi.

Maar eerst, maar eens een tijdje genieten van deze dingen. :)

Groeten,

Jack

Mss een idee om je versterker schakelbaar te maken tussen triode en UL. Is niet heel moeilijk, en als je een echt goede schakelaar(ing) gebruikt geeft dat geen verlies (kijk maar eens hoe dat in de Miracle ITA45 zat). ;)

Maar, zoals je al schrijft: "eerst maar eens een tijdje genieten", en de speakers goed leren kennen, en inspelen.

Pas als ze echt goed ingespeeld zijn, wat met de Monacor speakers langer duurt als wat Klaas beweerd, en je aan het geluid gewend bent zou ik gaan expirimenteren met andere schakelingen.

Mvg. Miracle.

(...) Pas als ze echt goed ingespeeld zijn, wat met de Monacor speakers langer duurt als wat Klaas beweerd, en je aan het geluid gewend bent zou ik gaan expirimenteren met andere schakelingen. (...)

De beste stuurlui staan aan wal en raken kant noch... eh... datgene waar ze op staan.

Effecten van inspelen bij luidsprekerunits zijn niet afhankelijk van een merkplaatje (bijv. "Monacor"), maar van de verouderingseigenschappen van ophanging (surround, spider) en conusmateriaal zelf.

Bij de onderhavige types is "inspelen" een term die terugwijst naar een ver verleden. De stationaire parameters verlopen vrijwel niet: bij elke koude start zijn de units weer "zo goed als nieuw".

Dit wordt ondermeer onderstreept door het feit dat de resonantiefrequentie (en dus de ideale reflexafstemming) niet noemenswaardig verloopt: dit was bij antieke units een re

Je kunt ook een actief filter toepassen, heb je er ook geen last van.

Overigens vraag ik me af hoe dramatisch het effect is. Vaak zijn de waarden van de filtercomponenten al "benaderingen" omdat de exacte waarden niet bestaan (of je moet spoelen gaan afwikkenelen, caps gaan stapelen etc.). Het kan ook de goede kant op varieren

Guest tubejack
Je kunt ook een actief filter toepassen, heb je er ook geen last van.

Maar dan moet je toch ook weer laag en hoog appart versterken?

Ik denkt dat dit een mooie simpele, goedkope, en effectieve oplossing, met weinig faze verschuiving.

Guest tubejack
Allemaal beterweters.

Nee joh ........ da' s fiel :lol: FF zonder gekheid het meeste is gewoon goed bedoeld ;)

Ik vandaag een aantal LP' s gedraaid w.o. Simon and Garfunkel concert in the Central park

Dat is muziek waar Menno het afgelopen jaar het verschil heeft laten horen tussen div. versterkers.

Mijn vrouw zegt: "het heeft nog nooit zo echt geklonken" ......

Ook China van Vangelis heb ik nog nooit zo gehoord :)

Deze speakers speakers laten veel meer horen.... ook waneer het minder goede opname is... :D

Geen voordeel zonder nadeel.....

Jack

Zit nu naar een door mij gemodificeerde AT-2600 te luisteren klinkt erg goed via deze boxen :)

oja natuurlijk, dat is gewoon fiel !

Mijn Klipschen laten ook horen wanneer een opname minder goed is. Toch ben ik nu toe aan iets anders. De Epic's dateren dan ook van '96 en zolang heb ik ze al.

Ja die AT 2600 herken ik nu ook direct, zag het al op de foto. Die van mij heb ik nog niet eens goed getest, luister nog via een draad antennetje ;-) nog geen tijd gehad iets aan de antenne voorziening te doen.

Guest tubejack

Ik luister gewoon via een open dipool voor het raam, gaat prima

Mijn AT-2600 ziet er inmiddels zo uit van binnen.......

Dankzij speciale onderdelen die ik van mijn vriend Ronald heb gekregen :)

Klinkt beter als mijn referenties....

P1030106.JPG

Vriendelijke groet,

Jack

P.s de kap v/d afstemcondensator was eraf i.v.m. schoonmaken....

ja nou maak je me nieuwsgierig!

ik heb vandaag in de tuner wat weerstandjes (net voor opamp en na opamp, in signaalweg) vervangen door roze dingetjes. ja ... zelfde effect als in cd speler. leve kool.

groet

hij is niet weg.

geloof ik niks van. mag nl niet van mij :angry:

Guest tubejack

Ik begrijp dat Onno er even genoeg van heeft, maar hoop dat hij van mening veranderd.

Dat het hele topic verwijderd is, verbaasd me niets, het was t

Guest tubejack
Ik heb het er i.v.m. ons 'afstudeerprojekt' nog met hem over gehad, maar daar zei hij niks over.

Het leukste komt nog .... o.a. meten :)

Wij luisteren al een een groot deel van de dag naar Radio Veronica naar de album top 1000 Allertijden

en dat klinkt best goed. Je hoort details van muziek die me niet eerder opvielen.

Misschien "zit het wel tussen de oren" maar het gekke is..... mijn vrouw hoort het ook :rolleyes:

Vriendelijke groet,

Jack

P.s. je hoort bij sommige nummers "de ruimte ademen" en tikketak en tingeltjes die wij nog nooit zo ervaren hebben.

En d

Edited by tubejack

Guest tubejack
ennuh ... er liggen al kooldingetjes voor alle weerstanden in de signaalweg in de voorversterker. zijn er ook maar 3 per kanaal, zo klaar.

Goed idee Rob, mijn buizen voorversterker is geheel met koolweerstanden op gebouw zoals je weet. Mijn lijnversterker in het kritische ingangsgedeelte.

Ik hoor geen ruis..... ben er zowiezo een beetje ongevoelig voor :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...