Opamp Posted 12 november 2006 Report Share Posted 12 november 2006 Wat is de beste externe voeding (12 volt) voor een sigtone dac. zijn er mensen die hiermee op zelfbouwgebied ervaring hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 12 november 2006 Report Share Posted 12 november 2006 Wat is de beste externe voeding (12 volt) voor een sigtone dac.zijn er mensen die hiermee op zelfbouwgebied ervaring hebben? ik ken dat ding niet.... maar: je kunt waarschijnlijk het beste een voeding maken die twee keer de hoeveelheid stroom kan leveren dan je huidige voeding.... uiteraard zo stabiel mogelijk.... dus waarschijnlijk kom je terecht op een mooie laboratorium voeding ofzo.... in het geval van een ac voeding een dikke ringkern met een stekker aan een kant en een contra aan de andere kant...... tenslotte varieert de spanning van je lichtnet maar weinig http://www.circuitsonline.net/ (en vooral niet zeggen dat je audiofiel bent....................) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 november 2006 Report Share Posted 12 november 2006 Beste, Genoeg stroom is een, maar eigenlijk wil je een zo stil mogelijk voeding. Kijhoevoor eens naar de shunt regulatoren van Guido Tent. www.tentlabs.com zoek eens op google op de Jung super regulatoren (voor zelfbouw) kijk eens op de site van www.linear.com de LT1763 is een waanzinnge regulator. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 15 november 2006 Report Share Posted 15 november 2006 Wat is de beste externe voeding (12 volt) voor een sigtone dac.zijn er mensen die hiermee op zelfbouwgebied ervaring hebben? Gestabiliseerde voeding voor zend amateurs 13,8v (hier kan je een Accu nemen), daar hang je nog een 1/2 farad uit de auto-fi over,tranen over je wangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opamp Posted 18 november 2006 Author Report Share Posted 18 november 2006 bedankt voor de info ik heb gemerkt dat elke net adaptor (12v) weer anders "klinkt". wat bedoel je met 1/2 farad uit de auto-fi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 november 2006 Report Share Posted 18 november 2006 wat bedoel je met 1/2 farad uit de auto-fi? Dat is zo'n supergrote elko, soms met een display erop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 de ultieme stille voeding voor de sigtone is een 12 volt batterij/accutje met lader aan schakelaar als je niet luisterd laad hij op als je wel luisterd loopt hij leeg,op deze mannier voeden schijnt enorm stil te zijn en een goede verbetering t.o.v de standaard 12v adaptor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 En jij denkt dat een accu een stabiele spanning van 12V geeft? Kdacht ut nie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 21 november 2006 Report Share Posted 21 november 2006 En jij denkt dat een accu een stabiele spanning van 12V geeft?Kdacht ut nie... Onderbouwing? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 21 november 2006 Report Share Posted 21 november 2006 En jij denkt dat een accu een stabiele spanning van 12V geeft? Kdacht ut nie... Onderbouwing? Die chemische processen zijn verre van ruisvrij. Maar je hebt geen 50hz brom!!! Dat is wel een feit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans R. Posted 21 november 2006 Report Share Posted 21 november 2006 Ik zou met regulatoren en een flinke buffer een mooie stabiele 12V voeding maken. Ik denk dat de LT1763 die door Bas is voorgesteld geschikt is als mooie regulator. Ik zou als ik u was even de datasheet erbij pakken en kijken wat er mogelijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 21 november 2006 Report Share Posted 21 november 2006 of zoiets bijna kant en klaar http://www.thel-audioworld.de/module/akku/akku.htm mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 21 november 2006 Report Share Posted 21 november 2006 En jij denkt dat een accu een stabiele spanning van 12V geeft? Kdacht ut nie... Onderbouwing? De klemspanning van een batterij schommelt tussen de 10 en 14 Volt, afhankelijk van de belasting en ladingstoestand. Bromvrij is ie echter w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 22 november 2006 Report Share Posted 22 november 2006 En jij denkt dat een accu een stabiele spanning van 12V geeft? Kdacht ut nie... Onderbouwing? De klemspanning van een batterij schommelt tussen de 10 en 14 Volt, afhankelijk van de belasting en ladingstoestand. Bromvrij is ie echter w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans R. Posted 22 november 2006 Report Share Posted 22 november 2006 datasheet lt1763 Met dit IC en een nette buffer maak je een nette 12V voeding die een stroom van 500mA kan leveren. Je kunt ze ook parallel zetten om er 1 ampere van de maken, hangt dus van je belasting af. Een mooi ic met een grote bandbreedte en ook nog netjes metend. De toepassing is niet moeilijk en met een handje vol externe componenten en een leuke 20V trafo kom je een heel eind. Een print is er zomaar voor ontworpen en als je het echt simpel wilt houden kun je het ook nog op een gaatjes print opbouwen. Dit is een betere oplossing dan bijv. een voeding op basis van een 7812. Die ruis transistors zijn prima voor niet kritische toepassingen maar in de audio vind ik deze oplossing niet kunnen! Schakelingen met accu's en batterijen om iets te voeden vind ik zo doehetzelverig dus voor mij is dat voor een permanente oplossing absuluut not done! Gelukkig zit ik nog op school en heb ik de beschikking over printfreesen etc. dus voor mij zijn de zelfbouwmogelijkheden redelijk groot. (misschien heb ik daarom ook makkelijk praten over het zelfbouwen van schakelingen) Nog even over dat Accu verhaal, een accu is te vergelijken met een grote condensator. Het is een mooie stroombron maar heeft een best wel hoge inwendige weerstand. Ga je moeilijke belastingen aan de accu hangen dan kan de accu de stroompieken niet meer opvangen. Daarom wordt er dan ook altijd een dikke condensator gebruikt. Wil je in de audio zo'n oplossing dat moet je een goede condensator hebben met een lage ESR waarde. ESR is eigenlijk een soort weerstand in de condensator en hoe lager die is, hoe sneller de condensator weer bij laad om het simpel te zeggen. Goede condensators voor in de auto zijn ook harstikke duur. De 70euro caliber etc rotzooi heeft in mijn ogen dan ook bijna geen zin om in een auto ofzo in te bouwen. maar goed ik wijk af Succes met je bevindingen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 heeft een oneindig hoge inwendige weerstand. Toch wel iets minder dan oneindig. Een paar Ohm en waarschijnlijk sterk niet-lineair. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Ik zou met regulatoren en een flinke buffer een mooie stabiele 12V voeding maken. Ik denk dat de LT1763 die door Bas is voorgesteld geschikt is als mooie regulator. Ik zou als ik u was even de datasheet erbij pakken en kijken wat er mogelijk is. Beste, Voor wat het waard is, De Hudidige mark levinson reference pre-amp zit ook vol met deze regulatoren. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts