Jump to content

tuner

maximonster
 Share

Recommended Posts

Bij een aantal ( sterke) zenders kan ik niet een goed stereo signaal krijgen of houden, en dit

ongeacht de gebruikte tuner.

Is hier verbetering in te brengen door de huidige splitter en kabel door betere te vervangen ?

De kabel die ik nu gebruik is 5 mm dik en heeft een lengte van plmin 6 meter vanaf de splitter.

O ja, nog iets; aansluitbus op een van mijn tuners is een "vrouwtje" met daarboven de de

inscriptie- unbal - ?

Bvd max

Als het alleen bij sterke zenders is, is waarschijnlijk je antennesignaal te sterk. Dit klinkt gek, maar het kan voorkomen. Een verzwakker is dan de oplossing (slechter maken dus). Maar als het ook bij zwakke zenders is, dan is er iets mis met de afstemming of iets anders in de tuner.

Groet,

Jacco

Jacco,

Zelfs als het bij zwakke zender ook optreedt kan het ook helpen om je antennesignaal te vezwakken. Op de kabel kan het maar al te gemakkelijk voorkomen dat het front end van je tuner overstuurt raakt cq intermodulatie hebt van een aantal sterke stations. Even een 75Ohm verzwakkertje van bv 10dB in je antennekabel zetten en kijken of het beter wordt.

Jacco,

Zelfs als het bij zwakke zender ook optreedt kan het ook helpen om je antennesignaal te vezwakken. Op de kabel kan het maar al te gemakkelijk voorkomen dat het front end van je tuner overstuurt raakt cq intermodulatie hebt van een aantal sterke stations. Even een 75Ohm verzwakkertje van bv 10dB in je antennekabel zetten en kijken of het beter wordt.

Zeker! je hebt helemaal gelijk. Du hast Recht. Even vergeten... :unsure:

Groet,

Jacco

Guest tubejack
Is hier verbetering in te brengen door de huidige splitter en kabel door betere te vervangen ?

Bvd max

Max, gisteren was ik niet op het net, dus is lees het net :huh:

Heb je soms een extra anteneversterker in de meterkast omdat je b.v.

op meer plaatsen TV in huis hebt?

Zo ja

Koop zo'n proffesioneel uitziende stalen antennespilter met stalen F-connectoren

kost iets van 15euro of zo en probeer die i.p.v je versterker/splitter.

Maar ook zo niet

Die dingen dempen ook, vaak zelfs de helft van het signaal ook als je

maar 1 uitgang gebruikt.

Succes,

Jack

Bij mij thuis heb ik ook de aardelectrode direct aangesloten, daar zit een speciaal schroefje/aardklemmetje

voor op! zeer effectief tegen allelei mantelstromen, potentiaal verschillen tussen de massa van de kabelmaatschappij en die in huis :)

Net een 75 ohm verzwakker ( 10db) uitgeprobeerd maar stereo-signaal op tuner verslechtert juist,

helaas.

De verkoper bij Radio Rotor gaf aan dat het net zo goed een te zwak signaal zou kunnen zijn ??

En Jack: ik heb niet een extra antenne versterker, alleen een reguliere splitter...

Groet Max

Waarschijnlijk zal je je antenne moeten verplaatsen. Je hebt last van een zgn. ' Multipath '

Meerdere signalen bereiken je antenne ( door reflecties van gebouwen, bomen of water ) dat door 1 station wordt uitgezonden. Je tuner ' ziet ' als het ware dat er 2 of meerdere signalen binnenkomen op 1 frequentie.

Dus verzwakken van het signaal lijkt me niet aan de orde ! Het probleem zal dan hoogst waarschijnlijk blijven en misschien iets afnemen, maar weggaan doet het zeker niet !!!!!

Vaak doet dit probleem zich voor wanneer de antenne niet hoog genoeg staat. Goede afgeschermde 75 Ohms antenne-kabel en degelijke connectoren zijn een pre !!

Sucses ermee !! Marc !!

edit... eh ik zie nu dat er nog een splitter is vlakbij de plek waar de hoofdkabel binnenkomt.

De "huiskabel" komt er aan de zijkant uit en dacht dat deze direct ( via een klemmetje)

vast gemaakt zou zijn aan de hoofdkabel; was dus niet zo.

IK heb ze nu wel direct met elkaar verbonden en het signaal is bij de meeste door mij beluisterde zenders

verbeterd. Behalve bij een zender, die pikt nu geen stereosignaal meer op ??

Zo nu kan ik studio 6 helemaal schoon beluisteren !!

max

mmmmm.. bij nader inzien en wederhoor moet ik toch constateren dat de de oorspronkelijke situatie

met 2 (?) splitters toch de beste was. Zeker voor het tv signaal en in mindere mate voor de tuner.

Met de 10 db verzwakker kan ik weinig verschil constateren.

Vraag: heb ik nu met twee splitters het signaal verzwakt t.o.v. 1 splitter of zijn er ook splitters

die versterken ?

En... om hoeveel DB gaat het dan ? Ik heb het vermoeden dat het aanzienlijk meer is dan de

signaal verzwakker die ik vandaag in huis gehaald heb.

Max

Max,

Luister je via de kabel of heb je een eigen buitenantenne?

Omdat ik helaas ook genoodzaakt was via de kabel te luisteren had ik vroeger op sommige zenders ook last van geslis en andere rommel op het signaal. Jammer, want daardoor ga je gewoon minder radio luisteren.

Echter, ik heb een perfect alternatief gevonden: tuner verkocht en een Squeezebox gekocht om internetradio te luisteren. Ik kan nu kiezen tussen honderden radiostations. De kwaliteit van de stations die in een hoge bitrate uitzenden is gewoon heel goed; beter dan de analoge tuner!

Guest tubejack
Max,

Luister je via de kabel of heb je een eigen buitenantenne?

Max maak dat eerst eens duidelijk, anders wordt het wel heel erg moeilijk om

advies te geven.

Heus b.v. UPC kabel kan best goed, maar moet het wel goed aangelegd worden met b.v.

dubbel afgeschermde coax , splitters, stalen stekkers en einddozen (met! eindweerstand) van Hirschman.

Die zaak waar je geweest bent Radio Rotor, heeft dat spul vast.

Met vriendelijke groet,

Jack

Ik luister via de kabel.

Vandaag bij daglicht :blink: nog eens goed gekeken binnen in de eerste splitter.

Wat blijkt de splitter wordt slechts gebruikt om de hoofdkabel met de huiskabel te verbinden; geen

weerstandjes er meer tussen dus.

De tweede splitter ( hirschmann) wordt wel als splitter gebruikt en van daar een eenvoudige coax van 6 meter naar de radio. Binnen in de hirschmann splitter viel me op dat de buitenmantel

van de inkomende kabel geen contact maakt met het chassis en dus ook niet met de buitenmantel

van de weer uitgaande tv en radio-kabels ?

En de verzwakker die ik aan de eindstekker kan koppelen haalt eigenlijk niets uit.

C'est tout .

En Zee: Ik heb een streamium van Philips gehad; erg leuk al die exotische zenders, wel een beperkt

aanbod aan hoge bitrates. Nadeel, continue de pc aan en in mijn geval een gebruiksonvriendelijke stremium

apparaat.

Guest tubejack
Vandaag nieuwe 8 mm coax kabel en stalen connectors gemonteerd en wat blijkt; signaal

is zodanig veranderd dat tuner met nog wat meer storing ( ruis e.d. ) speelt.

Ik weet het niet meer. Wie wel ?

Vervelend, de enige optie is m.i. een goed installatiebedrijf erbij te halen die ter plekke de zaak kan

bekijken. Welke weet ik zo niet in de regio Amsterdam, maar informeer eens bij radio Rotor waar je

eerst geweest bent.

Maar voordat je het doet informeer bij de buren of ze een slechte ontvangst hebben, kan nog in e.e.a.

wijkversterker o.i.d zitten.

Hebben de buren een goede ontvangst, versimpel de gehele installatie tot een einddoos waar je TV en

radio staat op dat punt hoor je trouwens pas radio en TV te scheiden, zorg voor een doos met afsluit

weerstand = meestal de doos door de kabelmaatschappij geleverd.

Heb je dan nog een slechte ontvangst en je weet 100% zeker dat die ene aansluiting je je over hebt

goed is, klaag bij de kabelmaatschappij.

Verder weet ik het ook niet, oja ook even voor audiofielen, kabel ruist altijd! ook bij een goed signaal.

(bedenk zelf maar waarom)

Succes,

Jack