Jump to content

CD spelers beluisterd

mordante
 Share

Recommended Posts

Vandaag heb ik een 3 tal CD spelers beluisterd.

De gebruikte versterker was een Naim Nait 5i en de Totem Sttaf luidersprekers. De interlink en speaker kabel waren Cardas crosslink.

De CD spelers.

Creek Classic advies prijs 1350 euro (type weet ik niet 100% zeker meer)

Arcma CD192 advies prijs 1200 euro

Naim CD5i advies prijs 1300 euro.

Gebruikte muziek is; Devil Doll Sacrilegium, Machine Head Burn My Eyes en UB40 Homegrown.

Mijn vergelijk is puur ten opzichte van deze spelers onderling op bovengenoemde set.

We begonnen te luisteren naar de Arcam, wat mij direcy opviel dat de arcam een vrij helder klinkende speler is . Veel detail soms, wat scherp, ruimte tussen de instrumenten. De arcam klonk eigenlijk zoals ik van Arcam gewent ben, veel detail strakt neigend naar wat scherp.

Toen kwam de Creek, hier kan ik heel kort over zijn. Warm en rommelig geluid. Klinkt redelijk totdat de muziek wat complexer wordt dan verzand de Creek.

Als laatste de Naim CD5i. Weer anders dan de vorige 2. De speler klinkt mischien wat saai niet zo uitgesproken als de vorige 2. Maar ik had bij deze meer het gevoel naar een instrument te luisteren dan naar een opname. Bij deze speler gaat naar mijn mening gewoon alles goed. Mischien een wat uitgesprokener laag dan de Arcam.

In de prijsklasse rond de 1100-1500 euro is de Naim CD5i het beste wat ik tot nu toe heb gehoord. Dit smaakt (hoord naar meer).

Binnenkort ga ik bij iemand naar een Opera Audio Consonance Reference CD-2.2 luisteren eens kijken hoe dat klinkt.

Bij de zaak waar ik heb geluisterd hadden ze ook het topmodel van VPI staan, wil toch een keer proberen te regelen of ik daar niet een keer naar kan luisteren. De VPI stond aangsloten op een Marl Levison set, een voorversterker met 2 monoblokken, heb alleen geen idee welke phono pre er bij stond, dit alles stond aangsloten aan een set Sonus Faber Stradivari :)

Binnenkort ga ik bij iemand naar een Opera Audio Consonance Reference CD-2.2 luisteren eens kijken hoe dat klinkt.

Leuk verhaal. Ik ben benieuwd wat je van de Consonance vindt.

'k heb hem zelf ook en ben er nog steeds erg tevreden mee. Persoonlijk vond ik hem het beste klinken toen ik hem destijds vergeleek met Cyrus CD6, Audio Analogue Paganini en een Helios 2. Ten opzichte van mijn vorige speler (NAD C541i) een flinke stap vooruit.

Hoho, een masteringengineer krijgt opdracht van de muziekanten om het zo te laten klinken. Het moet verkopen en dan kun je niet aankomen met een plaat die niet knalt op de radio.

Groet,

Jacco

Hoho, een masteringengineer krijgt opdracht van de muziekanten om het zo te laten klinken. Het moet verkopen en dan kun je niet aankomen met een plaat die niet knalt op de radio.

Groet,

Jacco

:confused:

Wat weten die muziekanten nou van techniek?

Die denken toch alleen maar aan geld.

Groet,

Jacco

Precies, en die willen dus snoeiharde muziek zodat ze opvallen op de radio. Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat hoe harder qua modulatie je uitzendt, hoe groter je bereik is. Bovendien wil de massa dat het zo hard klinkt, anders werd het niet verkocht...

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Precies, en die willen dus snoeiharde muziek zodat ze opvallen op de radio. Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat hoe harder qua modulatie je uitzendt, hoe groter je bereik is. Bovendien wil de massa dat het zo hard klinkt, anders werd het niet verkocht...

Groet,

Jacco

<_<

Holle tonnen klinken het hardst...

Denk je dat de massa een keus heeft? Die krijgt dat gewoon door de strot gedouwt.

En wat dat opvallen betreft; als ik

Guest Hubertinus

De meeste "artiesten" hebben geen benul van studiotechniek en ook niet van instrumenten kortom nergens van. Ze vinden het leuk om "artiest" te zijn en er nog een centje aan over te houden voor de bling bling. De rest wordt verzorgd door een clubje producers/tekstschrijvers/"componisten"/studiomuzikanten. Oftewel: allemaal wasmiddel/maandverband dat aan de man gebracht wordt.

Hubertinus

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

<_<

Holle tonnen klinken het hardst...

Denk je dat de massa een keus heeft? Die krijgt dat gewoon door de strot gedouwt.

En wat dat opvallen betreft; als ik

Je hebt natuurlijk altijd van die lieden die niet willen knallen en die willen genieten van de muziek, sigaar in het hoofd en een lekkere rode wijn er bij. Die groep is niet zo groot, maar er kan wel geld aan verdiend worden. Ook daar speelt de muziekindustrie op in: men neme andere masteringengineers en zet het op vinyl. Ook dat is iets wat zal overleven, omdat de markt bewezen heeft dat het werkt.

Groet,

Jacco

Gelukkig heeft kwaliteitsremastering van ook CD's een behoorlijke vlucht genomen. En worden er de laatste jaren prima re-re-re-releases uitgebracht. Op hybride SACDs is de DSD cd laag steevast geweldig. Voorbeeld het onvermijdelijke DSOTM, die in de 20 jarige jubileum versie bedroevend slecht klonk en het in de 30-jarige hybride jubileum versie fantastisch doet. En jaren 60 Stones platen (London label). De laatste zijn sinds kort ook als DSD cd's (dus niet meer SACD hybride) uitgebracht. EUR 11,50 per stuk bij Plato in Utrecht. Kopen !!!!! :)

Maar ze weten nog altijd 100 keer meer dan een gemiddelde luisteraar. En 100000000000 keer meer dan een audiofiel.

En hoeveel keer meer dan jou, forum monster?

Stellen dat artiesten niets weten is een regelrechte troll.

Ik denk wel eens: het enige objectieve wat een audiofiel weet over muziekweergave en audiotechniek is dat als je de volumeknop rechtsom draait, dat het geluid dan harder wordt (en bij linksom zachter).

Echte kennis over studiotechniek, muziekproductie en theorie, je denkt toch hopelijk niet serieus dat je die bij audiofielen aantreft?

Audiofielen weten wat ze moeten weten; namelijk wat ze mooi vinden om te luisteren en wat niet. En dat is prima. Maar dat heeft niets met kennis te maken. Jammer is dat ze ook denken andere dingen over muziek te weten. Zonder zelf conservatorium / (audio)technische opleiding gedaan te hebben of zelf op het podium of in een studio aan muziek te hebben gewerkt.