Jump to content

CD spelers beluisterd

mordante
 Share

Recommended Posts

Beste,

bijna elke artiest heeft tegenwoordig ook wel een homestudiotje met een pro-tools setje. Ze zijn vaak veel beter op de hoogte van studio en audiotechniek dan menig audiofiel. ;)

Groeten,

Bas

En dit is gezegd door iemand die zelf w

Echte kennis over studiotechniek, muziekproductie en theorie, je denkt toch hopelijk niet serieus dat je die bij audiofielen aantreft?

Ook niet bij veel technici, gezien de tijd die nodig is geweest om cd's (bijna) net zo luisterbaar als vinyl te krijgen, wat pas een succes van de laatste paar jaren is. Kennis vergaring is evolutie en de ondernemers liften net zo goed mee op elkaars ervaringen en ontwikkelingen als uiteindelijk de luisteraars die er van profiteren. Er is dus geen zinnige laat staan fatsoenlijke reden om een contrasterend onderscheid tussen groepen te maken.

Audiofielen weten wat ze moeten weten; namelijk wat ze mooi vinden om te luisteren en wat niet. En dat is prima. Maar dat heeft niets met kennis te maken. Jammer is dat ze ook denken andere dingen over muziek te weten. Zonder zelf conservatorium / (audio)technische opleiding gedaan te hebben of zelf op het podium of in een studio aan muziek te hebben gewerkt.

Je hebt slechts de behoefte je onveranderd absoluut en ongenuanceerd te etaleren. Kennis is ook het resultaat van wisselwerking tussen experts en gebruikers. Een opleiding bundelt dit samen om het gericht door te kunnen geven. Iedere producent en doorgever van kennis houdt rekening met uitwerking in de praktijk om kennis aan te vullen, te verfijnen of te vernieuwen. Dat is de kern van het voortbestaan van wetenschap, anders dan het creeren van monddode volgelingen.

Beste,

bijna elke artiest heeft tegenwoordig ook wel een homestudiotje met een pro-tools setje. Ze zijn vaak veel beter op de hoogte van studio en audiotechniek dan menig audiofiel. ;)

Groeten,

Bas

En dit is gezegd door iemand die zelf w

Knallen moet het en dan verkoopt het. Dan kunnen ze hun coke blijven kopen. Bij Britney weet ik het niet zeker. Het is een misvatting dat het altijd de masteringmensen zijn die op het idee komen om het zo te laten klinken zoals het tegenwoordig doet.

Dat is wel heel bijzonder :blink: expres je eigen muziek te laten vervormen. Ik kan je verzekeren dat dat niet de gebruikelijke gang van zaken is. Wel (onbedoeld) een interessant tegenvoorbeeld.

Knallen moet het en dan verkoopt het. Dan kunnen ze hun coke blijven kopen. Bij Britney weet ik het niet zeker. Het is een misvatting dat het altijd de masteringmensen zijn die op het idee komen om het zo te laten klinken zoals het tegenwoordig doet.

Dat is wel heel bijzonder :blink: expres je eigen muziek te laten vervormen. Ik kan je verzekeren dat dat niet de gebruikelijke gang van zaken is. Wel (onbedoeld) een interessant tegenvoorbeeld.

Ik wist het eerlijk gezegd ook niet, maar van enkele (grote Amerikaanse) masteringengineers heb ik begrepen dat dat wel het geval is. Wat me trouwens ook verbaasde was dat de kreet "if it sounds better, it is better" heel vaak gebruikt wordt. Maw, ze gaan de tracks laten knallen of er een sfeer aan toevoegen op een manier die het beste klinkt. Het is dus niet zo dat ze zomaar wat doen. Echt audiofiel is het niet (daar zijn weer andere masteringmensen voor), maar gegeven het feit dat de opdrachtgever wil dat het harder klinkt dan de vorige plaat, is het niet eens zo slecht.

Groet,

Jacco

Dat is de kern van het voortbestaan van wetenschap.

:D Het is zooooooo typerend. "kijk eens hoe wijs ik ben".

Ik zou zeggen lees mijn bovenstaand antwoord eens door.

Het is het verschil tussen het wel en niet rekening kunnen houden, of, het wel of niet kunnen omgaan met opvattingen. Het 'bovenstaande antwoord' hoeft daarom niet meer dan 1 keer gelezen te worden.

Ik wist het eerlijk gezegd ook niet, maar van enkele (grote Amerikaanse) masteringengineers heb ik begrepen dat dat wel het geval is. Wat me trouwens ook verbaasde was dat de kreet "if it sounds better, it is better" heel vaak gebruikt wordt. Maw, ze gaan de tracks laten knallen of er een sfeer aan toevoegen op een manier die het beste klinkt. Het is dus niet zo dat ze zomaar wat doen. Echt audiofiel is het niet (daar zijn weer andere masteringmensen voor), maar gegeven het feit dat de opdrachtgever wil dat het harder klinkt dan de vorige plaat, is het niet eens zo slecht.

Dit komt vaker voor. Lees voor de grap eens wat topics door op een forum voor popconcert - geluidstechnici (forum licht-geluid.nl o.i.d. weet niet meer hoe het heet). Wat je vaak daar leest is dat de bezoekers het gevoel willen hebben dat het hard staat. Zo hoor je vaak dat een PA die niet voldoet voor de zaal en die te hard wordt gezet, 'lekkerder' klinkt door de vervorming (ook al komt ie niet boven de 85 dB(A) uit). Een 'lineaire PA' (zoals dat wordt genoemt bij weinig vervorming) wordt vaak als te zacht ervaren. Zo hebben bezoekers bij 117 dB(A) weleens geklaagd dat het 'wel wat harder kon', als gevolg van het feit dat de PA alles op z'n slofjes aankon. Deze ervaringen komen van dat forum. Tja als de meerderheid van je doelgroep dit wilt...

Maar ook dit is weer een hele andere conclusie dan "ze weten er niets van".

S..., excuses ik verwarde je even met een andere forummer, en heb m'n eerste post daarom aangepast. Ben het verder niet met je opvattting en toonzetting eens maar had die typering achterwege moeten laten.

:) Geen probleem. :)

Mijn toonzetting is een keuze, in die zin dat de boodschap dan goed overkomt. Ik haakte in op het feit dat Hubertinus een wel uiterst foute conclusie verbond aan de activiteiten van (sommige) musici en technici.

De meeste muzikanten en home recording studio bezitters die ik ken, zitten absoluut niet met geluidskwaliteit bezig, kan ook moeilijk met een ouwe kleine Akai amp en een paar JBL caf

S..., excuses ik verwarde je even met een andere forummer, en heb m'n eerste post daarom aangepast. Ben het verder niet met je opvattting en toonzetting eens maar had die typering achterwege moeten laten.

:) Geen probleem. :)

Mijn toonzetting is een keuze, in die zin dat de boodschap dan goed overkomt. Ik haakte in op het feit dat Hubertinus een wel uiterst foute conclusie verbond aan de activiteiten van (sommige) musici en technici.

:D Ok, ik ga het nog's goed teruglezen.

• 2 weeks later...

Hoho, een masteringengineer krijgt opdracht van de muziekanten om het zo te laten klinken. Het moet verkopen en dan kun je niet aankomen met een plaat die niet knalt op de radio.

Groet,

Jacco

:confused:

Wat weten die muziekanten nou van techniek?

Die denken toch alleen maar aan geld.

Precies, en die willen dus snoeiharde muziek zodat ze opvallen op de radio. Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat hoe harder qua modulatie je uitzendt, hoe groter je bereik is. Bovendien wil de massa dat het zo hard klinkt, anders werd het niet verkocht...

Groet,

Jacco

<_<

Holle tonnen klinken het hardst...

Denk je dat de massa een keus heeft? Die krijgt dat gewoon door de strot gedouwt.

En wat dat opvallen betreft; als ik

Guest tubejack

Ach, nog niet zo heel lang geleden had ik ook zo mijn stelligheden wat audio betreft.

Na een leerzaam ervaringstraject ben ik er wel achter.

Er zijn verschillen in CD-spelers, CD's en LP's

Op slechts een paard ga ik niet meer wedden :)

Met vriendelijke groet,

Jack

Hun pappa en mamma hebben het ze nooit geleerd wat nou daad werkelijk muziek is.

Probeer maar eens uit te leggen wat muziek is. Een goede definitie lijkt me knap lastig. Technici die de CD mastering doen, hebben waarschijnlijk wel de opdracht het er knetterhard op te zetten en een bepaalde sound te cre

Hoewel het topic over cd-spelers gaat, lijkt hij toch meer de software de schuldige te zijn aan het minder klinken van de muziek. Ik vraag me trouwens af wie er nou echt bepaald hoe iets op cd komt te staan. Ik acht de meeste editors toch echt wel capabel om een degelijk klinkende cd te maken. Waar gaat het dan fout? Mijn vermoeden is het dat het weer de centenneukers zijn. De producenten en marketingzeurders dus. Het gaat allang niet meer om een degelijk produkt, maar om hoe je snel een vette winst kunt maken, ongeacht hoe. Ik heb een schurfthekel aan dat soort praktijken. Ik kan er helaas niks aan doen, anders had ik dat zeker gedaan.

Hoewel het topic over cd-spelers gaat, lijkt hij toch meer de software de schuldige te zijn aan het minder klinken van de muziek. Ik vraag me trouwens af wie er nou echt bepaald hoe iets op cd komt te staan. Ik acht de meeste editors toch echt wel capabel om een degelijk klinkende cd te maken. Waar gaat het dan fout? Mijn vermoeden is het dat het weer de centenneukers zijn. De producenten en marketingzeurders dus. Het gaat allang niet meer om een degelijk produkt, maar om hoe je snel een vette winst kunt maken, ongeacht hoe. Ik heb een schurfthekel aan dat soort praktijken. Ik kan er helaas niks aan doen, anders had ik dat zeker gedaan.

Uiteindelijk bepaalt de markt wat er verkocht wordt en dus bepaalt de markt hoe een CD klinkt. Kennelijk heeft de markt een slechte smaak als het om weergavekwaliteit gaat. En met geld verdienen door ervoor te werken is weinig mis, Sodejuu

[...]Van de 96 dB die een CD heeft [...]

90.5 dB. Je vergeet de correcte dithering.

Ik was laatst bij Hans en hij stelt zijn afluisterniveau dusdanig hard in dat ik een heel klein gedeelte van een sinussweep op -89 dBFS kon horen...Er zijn dus kennelijk set-luisteraar combinaties die niet genoeg hebben aan de dynamiek van een cd. Leerzaam weekje wordt dit...

Groet,

Jacco

Uiteindelijk bepaalt de markt wat er verkocht wordt en dus bepaalt de markt hoe een CD klinkt.

Dat is niet helemaal waar: wanneer de markt slechts de keuze krijgt tussen slecht-opgenomen mooie muziek en helemaal geen muziek dan kiest een deel van de markt voor de mooie muziek. Je mag dit achteraf dan niet verklaren alsof dat deel van de markt gekozen heeft voor de slecht-opgenomen muziek.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat velen geen flauw benul hebben van opnamekwaliteit.

Er zijn dus kennelijk set-luisteraar combinaties die niet genoeg hebben aan de dynamiek van een cd.

Dit is een fundamenteel foute conclusie, die door talloze signaaltechnici en mixed signal engineers bij philips en andere audiobouwers wordt gemaakt. Zeker als die moet volgen uit het door jou genoemde argument.

Een sweep behoort tot de meest detectiegevoelige geluiden voor ons oor. Die wordt niet expres bij een mastersignaal opgeteld. Nooitniet. Kwantisatieruis (met inderdaad dithering, sorry voor die -96 dB) k

Er zijn dus kennelijk set-luisteraar combinaties die niet genoeg hebben aan de dynamiek van een cd.

Dit is een fundamenteel foute conclusie, die door talloze signaaltechnici en mixed signal engineers bij philips en andere audiobouwers wordt gemaakt.[...]

Als techneut moet ik rekening houden met het absurde en daarop ontwerpen. Ik hoorde een deel van de sweep (mijn trilhaartjes zijn in beweging gezet en mijn hersenen hebben dat gedetecteerd) en dat is dan dat. Het interesseert me als techneut geen ene zier (als ik psycho-akoesticus was geweest misschien wel) of het in de praktijk wel of niet gehoord wordt of kan worden of welke statistische analyse gebruikt moet worden om de kans te kwantificeren of het wel of niet kan voorkomen dat ik het hoor bij muziek. Het is een vrij harde beslissing: wel of niet horen van de sinussweep of een deel er van. Welnu, ik hoorde het en dus is die dynamiek niet genoeg in die specifieke opstelling. In technische zin.

Groet,

Jacco

Dit is een fundamenteel foute conclusie, die door talloze signaaltechnici en mixed signal engineers bij philips en andere audiobouwers wordt gemaakt.[...]

Als techneut moet ik rekening houden met het absurde en daarop ontwerpen. Ik hoorde een deel van de sweep (mijn trilhaartjes zijn in beweging gezet en mijn hersenen hebben dat gedetecteerd) en dat is dan dat. Het interesseert me als techneut geen ene zier (als ik psycho-akoesticus was geweest misschien wel) of het in de praktijk wel of niet gehoord wordt of kan worden of welke statistische analyse gebruikt moet worden om de kans te kwantificeren of het wel of niet kan voorkomen dat ik het hoor bij muziek. Het is een vrij harde beslissing: wel of niet horen van de sinussweep of een deel er van. Welnu, ik hoorde het en dus is die dynamiek niet genoeg in die specifieke opstelling. In technische zin.

Groet,

Jacco

Het absurde moet je beter defini

Uiteindelijk bepaalt de markt wat er verkocht wordt en dus bepaalt de markt hoe een CD klinkt. Kennelijk heeft de markt een slechte smaak als het om weergavekwaliteit gaat. En met geld verdienen door ervoor te werken is weinig mis, Sodejuu

Ik heb niks tegen werken en ook helemaal niks tegen geld verdienen. Maar op deze goedkope manier geld genereren, daar heb ik moeite mee. Net zoals bij sommige tusenhandel gebeurd, waar alleen maar dozen geschoven worden en de toegevoegde waarde alleen bestaat uit het genereren van een extra buffer om zodoende de mensen nog meer af te zetten (ik dwaal af)

Ik heb overigens meer het idee dat de tegenwoordige smaak gecre