r.a.v.o.n Posted 13 januari 2014 Report Share Posted 13 januari 2014 Ja ja, poep in de oren zullen we maar zeggen. By the way, heb tot nu toe geen enkele luidspreker in de klasse tot 15.000 euro per set gehoord die een beter laag had dat de Slamm. Het gaat bij Master vooral om optimalisering van de perceptie en zo te zien is dat bij jou goed gelukt. Ik vind het erg veel geld voor een Scan Speak ontwerpje wat op zich overigens prima klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 januari 2014 Report Share Posted 13 januari 2014 (...) Ja ja, poep in de oren zullen we maar zeggen. (...) Wil er verder geen woorden om vuil maken. (...) Bàh!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 januari 2014 Report Share Posted 13 januari 2014 Voor zover ik weet haalde Rick Paap in het begin Scanspeak bij zaken als Speakerland. Nu heeft dat er niets meer mee te maken. Het is al lang geen : Scanspeak-ontwerpje meer. Rick Paap beschikt over een paar goede oren en bespeelt zelf instrumenten. Zijn achterlijk diepe "monitor" weet hij waanzinnig goed tot klinken te krijgen. Zie ik daar een enorme discussie aankomen? . Ik heb al vaak genoeg mee gedaan . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 januari 2014 Report Share Posted 13 januari 2014 Heb wel eens vaker deze opmerking gehoord. (...) Beste Wim Vink, Bofkont! Dan heb jij wel eens vaker verstandige mensen ontmoet! (Niet naar geluisterd, zeker?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 januari 2014 Report Share Posted 13 januari 2014 Zijn achterlijk diepe "monitor" weet hij waanzinnig goed tot klinken te krijgen.Dat is zeker een hele mooie monitor.Doet het erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 13 januari 2014 Report Share Posted 13 januari 2014 "Echte kenners" weten óók niet hoe elektronische muziek moet klinken. Dat kùnnen ze ook niet weten: er is namelijk geen referentie mogelijk. (Soms worden mensen voor "echte kenners" versleten, omdat ze altijd iets te zeuren, te zaniken, te zuigen of te sacherijnen hebben.) Ach jee, miskent talent, kijk je weer in de spiegel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 januari 2014 Report Share Posted 13 januari 2014 Nog belangrijker, dunkt me: niemand weet hoe het zou móeten klinken... +1 Electronische muziek is de meest moeilijke muziek om weer te geven. Vraag maar aan de echte kenners. Moeilijk om weer te geven of moelijk om je speakers heel te houden? Spreekspoelen kunnen het zwaar te verduren krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 13 januari 2014 Report Share Posted 13 januari 2014 Voor zover ik weet haalde Rick Paap in het begin Scanspeak bij zaken als Speakerland. Nu heeft dat er niets meer mee te maken. Het is al lang geen : Scanspeak-ontwerpje meer. De Slamm dateert van 2003, de Scanspeak Reference Plus van 1999. Op mij maakt het de indruk van een goed commercieel verhaal om een bestaand luidsprekerontwerp wat in de zelfbouwshops niet echt tot zijn recht gekomen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 januari 2014 Report Share Posted 13 januari 2014 De Slamm is een drieweg systeem en inderdaad al wat ouder. In de Master Three (diepe monitor) zitten Scanspeak drivers. De drivers maken slechts een deel van het totaalconcept uit. Deze vreemde luidspreker heb ik een paar keer waanzinnig goed horen klinken. Aanzienlijk beter dan welk zelfbouwproject van Speakerland e.d. Een keer heb ik ze niet meer dan gewoon goed horen klinken. Dat was een demo-paar van een winkel. Vier jaar geleden heb ik een Scanspeak monitor gebouwd. Het hele middengebied klonk veel te licht. Ik heb ze vrij snel verkocht. Daarna een zoektocht van een jaar gevolgd langs beurzen, shows en winkels in binnen- en buitenland. Uiteindelijk Millon Phantom S gekocht en die gaan in principe niet meer weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 januari 2014 Report Share Posted 14 januari 2014 daar zit toch gewoon een scanspeack in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 januari 2014 Report Share Posted 14 januari 2014 waar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 januari 2014 Report Share Posted 14 januari 2014 in master tree Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 januari 2014 Report Share Posted 14 januari 2014 Tja... die zitten overal in. Het gaat toch vooral over de toepassing van de units. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 januari 2014 Report Share Posted 14 januari 2014 Het zullen best wel goede speakers zijn, maar een beetje aan de prijs (9500 pp). De Sen slaat echter alles (19500 pp voor een 2 weg systeempje met pak m beet 500e aan onderdelen). Excuus, de Sen kost 17.500 pp Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 14 januari 2014 Report Share Posted 14 januari 2014 Less for more. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 januari 2014 Report Share Posted 14 januari 2014 Voor 19.500,00 moet er wel wat meer gebakken lucht in zitten. De kleine Magico is nog duurder. Maar die kan dan ook niet uit elkaar vallen, omdat hij van aluminium is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 14 januari 2014 Report Share Posted 14 januari 2014 De Slamm is een drieweg systeem en inderdaad al wat ouder. In de Master Three (diepe monitor) zitten Scanspeak drivers. De drivers maken slechts een deel van het totaalconcept uit. Deze vreemde luidspreker heb ik een paar keer waanzinnig goed horen klinken. Aanzienlijk beter dan welk zelfbouwproject van Speakerland e.d. Een keer heb ik ze niet meer dan gewoon goed horen klinken. Dat was een demo-paar van een winkel. Vier jaar geleden heb ik een Scanspeak monitor gebouwd. Het hele middengebied klonk veel te licht. Ik heb ze vrij snel verkocht. Daarna een zoektocht van een jaar gevolgd langs beurzen, shows en winkels in binnen- en buitenland. Uiteindelijk Millon Phantom S gekocht en die gaan in principe niet meer weg. Het probleem met sommige zelfbouwspeakers is dat het vaak ruwe diamanten zijn. Dat is ook logisch, want het ontwerp is vaak weinig commercieel en de ontwerper heeft daarom geen zin om het steeds aan te passen. De Master zal zeker een wat bijgeschaafd zelfbouwontwerp zijn, zoals Ravon zegt. Ik heb wat plaatjes gezien en er zitten zeker standaard Scan Speaks in, die je ook trof in de Wilsons Watt's. Maar die zijn vaak beter dan 'custom designed' drivers. In de Contemparary zitten Etons, ook heel standaard. Maar het gaat eigenlijk om wat je ermee doet. Als je er een klein beetje verstand van hebt kun je het beste zelfbouwspeakers kopen, bijvoorbeeld Scan Speaks of Visatons en zelf gaan aanpassen. De kasten kun je mooi groot en stijf maken waar je in de winkel de hoofdprijs voor betaalt. Ik vond de Masters niet slecht, maar ze stonden gewoon te hard en je hoorde ze duidelijk vervormen, en ik vond dat er een dip zat in het midden-hoog. Maar dat kon ook de beperking van de tweeter zijn. Echter, als de ontwerper of importeur zelf niet hoort hoe erg de vervorming is en de volumeknop open houdt alsof het een disco is, dan denk ik: dom dom dom. Zet er dan een EV, JBL of EAW monitor neer: klinkt veel en veel beter bij die volumes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 januari 2014 Report Share Posted 14 januari 2014 Het probleem met sommige zelfbouwspeakers is dat het vaak ruwe diamanten zijn. Dat is ook logisch, want het ontwerp is vaak weinig commercieel en de ontwerper heeft daarom geen zin om het steeds aan te passen. De Master zal zeker een wat bijgeschaafd zelfbouwontwerp zijn, zoals Ravon zegt. Ik heb wat plaatjes gezien en er zitten zeker standaard Scan Speaks in, die je ook trof in de Wilsons Watt's. Maar die zijn vaak beter dan 'custom designed' drivers. In de Contemparary zitten Etons, ook heel standaard. Maar het gaat eigenlijk om wat je ermee doet. Als je er een klein beetje verstand van hebt kun je het beste zelfbouwspeakers kopen, bijvoorbeeld Scan Speaks of Visatons en zelf gaan aanpassen. De kasten kun je mooi groot en stijf maken waar je in de winkel de hoofdprijs voor betaalt. Ik vond de Masters niet slecht, maar ze stonden gewoon te hard en je hoorde ze duidelijk vervormen, en ik vond dat er een dip zat in het midden-hoog. Maar dat kon ook de beperking van de tweeter zijn. Echter, als de ontwerper of importeur zelf niet hoort hoe erg de vervorming is en de volumeknop open houdt alsof het een disco is, dan denk ik: dom dom dom. Zet er dan een EV, JBL of EAW monitor neer: klinkt veel en veel beter bij die volumes. Het resultaat is af en toe groter dan de som der delen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 januari 2014 Report Share Posted 14 januari 2014 Ik ken Rick en verschillende van zijn ontwerpen erg goed. Bij Speakerland willen ze doen geloven, dat Rick daar bouwpakketten kocht. Voor de eerste Master 3 zou dat best kunnen, al is de tweeter een andere dan in de Reference zit. De diameter van de frontplaat is n.l. kleiner. Daarmee kon hij de units dichter bij elkaar zetten. ook is de kast lager en dieper, de monitoren staan op speciaal ontworpen stands. Tussen de luidsprekerkast en stand zit een loodbitumenachtig materiaal. De luidspreker komt hiermee na verloop van tijd muurvast te staan en wordt eigenlijk een geheel met de stand. De stand is overigens onderdeel van de luidspreker. Zonder deze stands klinken ze echt anders. Het filter en kastafstemming zijn ook anders. Ze klinken daarmee totaal anders dan de Scan Speak Reference. Rick kan moeilijk om de moedermaatschapij van Speakerland (Audio Components) heen, omdat dit de importeur van Scan Speak is. Maar het zou heel goed kunnen dat hij rechtstreeks in Denemarken koopt. Bij de latere ontwerpen van Rick zie je verschillende merken toegepast. En tja... hij moet ook de kost verdienen. Maar dat doen al die andere luidsprekermerken toch ook. Voor een monitor als de Master 3, zijn deze geeneens zo heel duur. Smaken verschillen natuurlijk, maar probeer maar eens een goedkopere monitor te vinden met zo'n groot frequentiebereik die ook nog eens gecontroleerd klinkt. In alle gevallen dat deze luidspreker niet goed klinkt, ligt het zeker niet aan deze luidspreker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 januari 2014 Report Share Posted 14 januari 2014 Treshold een scanspeak vervormt niet als die vervormt ligt aan het filter cq versterker en er zijn mensen die kijken naar boven naar de sterren hemel wat zullen we nu vragen voor een set speakers. ik ken rick paap totaal niet maar op internet moet die toch goed zijn dus vakbekwaam Als ik op de site lees hoe die over mdf praat valt mij niks meer binnen wat een geklets Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 januari 2014 Report Share Posted 14 januari 2014 Rick vertelde dat hij in 1 luidsprekers diverse soorten mdf of hdf gebruikt. Dat doet allemaal iets met het geluid. De Master Three kan gigantisch goed klinken. Alles is goed van hoog tot laag (je gaat de subwoofer zoeken), de diepte, etc. Een kamer vol met muziek. Geen enkel Speakerland ontwerp kan daaraan tippen. Men zegt van wel, maar dat is commercie. Er is een maar aan de Master Three: ik heb deze alleen gehoord met peperdure apparatuur, die niet in verhouding staat met de prijs van de luidsprekers. De ontwerpen met keramische drivers klinken voor mij te "hard". Rick doet ook veel met de plaatsing. Ik meen dat hij de energie van de ruimte gebruikt. Volgens mij heeft hij een zeer goed gehoor. Ik heb geen enkel belang bij Master. Helaas heb ik er nooit een thuis kunnen proberen. Misschien was die diepe monitor toch wel iets voor mij geweest!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 januari 2014 Report Share Posted 15 januari 2014 Ik geloof niet meer zo in revolutionaire luidsprekerontwerpen. Waar het volgens mij om gaat is de fijnafstemming en dan zodanig dat de prijs niet extreem uit de hand loopt. Ik denk dat Rick die kunst wel beheerst. Voor de rest denk ik dat met wat normale en huiskamervriendelijke systemen ook zeer goede resultaten te bereiken zijn. Niet het ultieme laag waar Spido en Hans zo voor vallen misschien. Voor mij is dat een gimmick. Maar ieder zijn smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 januari 2014 Report Share Posted 15 januari 2014 Voor een revolutie zal er eerst een geheel nieuwe uitvinding gedaan moeten worden. Bijvoorbeeld een electronenschieter (ik verzin maar wat ) Alhoewel? Nou ja! Ik geef de voorkeur aan een subliem middengebied, omdat daar de meeste informatie in zit. Neem bijvoorbeeld een zangstem, daar is zoveel aan te horen. Als je dat, voor jou betaalbaar, kunt realiseren ben je al een heel eind. Niet iedereen kan met briefjes wapperen. Voor mij is het haast een sport, om zoveel mogelijk kwaliteit in huis te halen tegen het eigen budget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 januari 2014 Report Share Posted 15 januari 2014 Ik zit helemaal op jouw lijn Jongensdroom. En als je het nu over ontwerpen van LS hebt, heeft de BBC aanpak me altijd aangesproken: 6 proefexemplaren die naar verschillende studio's gingen en daar maanden werden gebruikt om vervolgens hun commentaar te verwerken in een volgende versie. Die ging dan weer naar dezelfde studios terug opnieuw om commentaar. Uiteindelijk krijg je zo wel een maximaal produkt. Opvallend is ook dat die Engelsen altijd kiezen voor weinig LS units. Moet je eens bij die zelfbouw in Oss binnenkomen. Ik heb verder niet alle LS van Rick gehoord, maar ik zou durven beweren dat de Contemporary C zijn beste produkt is gezien prijs en kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 januari 2014 Report Share Posted 15 januari 2014 Ik vind de Master 3 mooier dan de CC. Ik heb beide veel beluistert, maar wel met heel verschillende versterking. De Master 3 met Array, de CC met een grote buizenbak. De 3 klinkt in mijn oren meer homogeen. De CC gaat wat dieper, maar laat ook wat middengebied liggen en het hoog is wat feller. Nogmaals... in de omstandigheden zoals ik die luidsprekers vaak hoorde. Op shows heb ik de CC ook verschillende keren gehoord. Daar viel qua geluidskwaliteit meestal weinig aan op te merken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts