BellaVista Posted 19 november 2006 Report Share Posted 19 november 2006 (edited) Inleiding Zaterdag 18 november toch maar naar Baarn afgereisd voor de workshop van 45 minuten. De locatie was een zaaltje achteraf bij de redactie van HVT en de ontvangst was hartelijk. In een ruimte van ca. 5x5x7meter stond een fraaie set van de importeur (RA-Vision) van Behold (APU768 + BPA768-484-B en een CD-speler type APU768) met speakers van Ascendo. De draaitafel was dacht ik van Acoustic Solid met ZYX element. Dit alles serieus bekabeld en dito opgesteld. Theorie Aan de muur hingen 11 Resonatoren op specifieke plaatsen: 3 op de muur achter de speakers, 4 aan elk van de zijmuren. Een Resonator bestaat uit een blokje hout, een dragertje en een mini-schaaltje, opvallend kleiner dan ik had gedacht. De blokjes zijn ca 5x5cm en de cupjes zelf hebben een doorsnede van ca. 2,5cm en zijn voorzien van 3 puntjes. De workshop werd gegeven door Franck Tchang himself, de initiator en producent van deze accessoire. Franck Tchang (vrij vertaalt uit 't Engels): '...om de lucht te laten trillen is een kleine puntbron veel effici Edited 22 november 2006 by BellaVista Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 Nou Toine, als ik dit zo allemaal lees dan kun jij wel inpakken. Alles wat we voortaan nodig hebben is een aantal van deze metalen borrelglaasjes en we hebben onze akoestiek onder controle! Overigens wel erg leuk dat je verslag doet van je ervaringen BellaVista (en dit bedoel ik serieus). Interessant te lezen hoe visuele wijzigingen in de luisterruimte onze muziekbelevenis kunnen veranderen. Een vorm van psychoakoestiek (mijn mening) waar vast nog wel meer onderzoek naar kan worden gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 Nou Toine, als ik dit zo allemaal lees dan kun jij wel inpakken. Mwaaaah... denk 't toch niet. Zo'n setje schaaltjes is toch bedoeld voor de kapitaalkrachtigere High Enk klanten. Wie rekent me even voor wat die 11 resonatoren kosten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 Nou Toine, als ik dit zo allemaal lees dan kun jij wel inpakken. Alles wat we voortaan nodig hebben is een aantal van deze metalen borrelglaasjes en we hebben onze akoestiek onder controle! Overigens wel erg leuk dat je verslag doet van je ervaringen BellaVista (en dit bedoel ik serieus). Interessant te lezen hoe visuele wijzigingen in de luisterruimte onze muziekbelevenis kunnen veranderen. Een vorm van psychoakoestiek (mijn mening) waar vast nog wel meer onderzoek naar kan worden gedaan. Behalve enorm bedreigend vind ik het inderdaad ook machtig interessant! En magisch bovendien, want hoe kan zoiets nou. Ik weet nog dat Jacco er een tijdje geleden wel wat interessante gedachten over losliet, maar we weten er het fijne in elk geval niet van. Met name de demo-mogelijkheid moet toch wel aantrekkelijk zijn. Er zullen echt wel zat mensen zijn die liever een paar honderd of paar duizend euro meer uitgeven, maar hun kamer verder niet hoeven te verbouwen. Ik heb 1 klant die het heeft gedaan, ruim een jaar geleden, maar het heeft geen stand gehouden. Na de aanvankelijke halleluja-stemming is ondertussen de zoektocht naar fysieke mogelijkheden voor akoestische compensatie verder gegaan. Er is Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 Beste Bellavista, Leuk verslag om te lezen en goed beschreven. En ik blijf het duur vinden ook voor de bronzen uitvoering. Als je het snel uitrekend heb je nogal wat van die resonatoren nodig. Maar goed er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan. hoewel het mijn weg dus niet is. Ga ik toch liever naar een echte akoestiek expert . Met groet, Goh Toine,dat heb jij toch niet nodig in jou luisterruimte. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 Goh Toine,dat heb jij toch niet nodig in jou luisterruimte. groet, Toch lijkt het me wel de moeite waard om het in de praktijk te hebben geprobeerd. Vooral de optie om het geluidsveld blijkbaar te kunnen sturen in een bepaalde richting trekt me wel aan, omdat de wand achter de luisterplek bij mij nog niet is wat het moet zijn; ik ben er nog niet goed aan toegekomen om er met "fijnmazige" diffusers iets mee te doen en de reflecties vanaf die wand kunnen best nog beter ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 (edited) Toine, Dat ben ik wel met je eens,maar ik meen dat ik bij je gezien heb in je woonkamer dat je in je hoeken allemaal ronde viltjes had zitten in de hoeken. Ik meen dat Harmonix dat soort dingen ook verkoopt en is dat niet een beetje hetzelfde als die klankresenatoren? Die viltjes lijken me een stuk goedkoper dan die resenatoren. En zou dat dan geen oplossing kunnen zijn voor jouw achterwand ? groet, Edited 20 november 2006 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 Toine, Dat ben ik wel met je eens,maar ik meen dat ik bij je gezien heb in je woonkamer dat je in je hoeken allemaal ronde viltjes had zitten in de hoeken. Ik meen dat Harmonix dat soort dingen ook verkoopt en is dat niet een beetje hetzelfde als die klankresenatoren? Die viltjes lijken me een stuk goedkoper dan die resenatoren. En zou dat dan geen oplossing kunnen zijn voor jouw achterwand ? groet, Die (plak)viltjes (van de Gamma) horen inderdaad bij een voodoocoustics experiment van een paar jaar terug. Daar kon ik alleen de woonkamer voor gebruiken, omdat het zo'n galmbak is en 24 van die viltjes zouden van een galmbak een beheerste ruimte moeten maken. Ik heb ze nooit weggehaald..... Viltjes op de achterwand.... hmmmm Als het woonkamerexperiment nou iets meer resultaat had opgeleverd wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 Over goedkoper gesproken; is een Behringer Ultracurve niet voordeliger dan al die tweaks. Dat idee valt me zomaar te binnen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 Een pakje Bleu Band is nog goedkoper. Ach... Weet je... Iedereen die wel eens met spikes, rubber, marmer, graniet, Masterbees en dergelijke ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 Over goedkoper gesproken; is een Behringer Ultracurve niet voordeliger dan al die tweaks.Dat idee valt me zomaar te binnen... Ik zou het een niet met het ander uitsluiten. Een Behringer doet niks aan een brakke galmtijd en niks aan vroege reflecties van harde vlakke wanden, maar kan het signaal uitstekend compenseren voor pieken in het laag op de luisterplaats. Diffusers doen dingen die een Behringer niet kan. Een Lyngdorf met room-perfect doet dingen die een tube trap niet kan. Een afgestemde basstrap doet dingen die een audiopurist prefereert boven een extra apparaat in de keten. Een Behringer kan een onluisterbare situatie omtoveren naar een luisterbare situatie, maar ik hoor ook weleens een Behringer een hele mooie set reduceren tot een weinig verheffende verzameling prachtige apparatuur die enkel nog klank voortbrengt. Het lijkt allemaal mogelijk te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean Sibelius Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 Leuk verslag!!! Morgen ben ik zelf eveneens in de gelegenheid om deze resonatoren te gaan beluisteren bij een clublid thuis. Aangezien mijn vakgebied dynamica is ben ik toch wel erg benieuwd naar de exacte werking van deze dingen (op basis van mijn huidige inzichten zeg ik 'bullshit', maar ik laat me graag verrassen). Eerlijk gezegd vind ik deze dingen enorm aan de prijs, maar het is waar wat Toine eerder schreef: "als je hiermee kunt voorkomen dat je hele woonkamer op de schop moet, dan kan het in sommige gevallen erg interessant zijn en voordeliger zijn". Ik ben benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 20 november 2006 Author Report Share Posted 20 november 2006 Wie rekent me even voor wat die 11 resonatoren kosten? Er hingen 11 resonatoren: 1x platina = 1800 1x goud = 800 4x zilver = 1440 5x basic = 1000 Totaal: 5040euro (Als de bezetting toch anders was, dan verneem ik dat graag.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 20 november 2006 Author Report Share Posted 20 november 2006 Leuk verslag!!!Morgen ben ik zelf eveneens in de gelegenheid om deze resonatoren te gaan beluisteren bij een clublid thuis. Dank je Jean! Gezien de wisselende reacties is het accessoire alleen al vanwege de prijs omstreden. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen en die van je gastheer, aangezien hij de resonatoren al langer in huis heeft. Misschien kan je een stukje toevoegen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 20 november 2006 Report Share Posted 20 november 2006 Leuk verhaal BellaVista, Alleen jammer dat die resonatoren een vermogen kosten. Ik wil me volgend jaar ook wat meer gaan verdiepen in het beheersen van de akoestiek, maar zonder dat ik daarvoor de gehele woonkamer hoef te verbouwen met allerlei ontsierende zaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 20 november 2006 Author Report Share Posted 20 november 2006 Leuk verhaal BellaVista, Alleen jammer dat die resonatoren een vermogen kosten. Hoi Gruiter! Sja, goedkoop is 't niet, maar je kan klein beginnen. Alhoewel, als 't bijvoorbeeld kiezen is tussen een setje resonatoren of een phono-trapje?! Desalniettemin heb ik een a-symmetrische luisterruimte; misschien toch maar die demo-koffer een keertje laten langskomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 21 november 2006 Report Share Posted 21 november 2006 Sja, goedkoop is 't niet, maar je kan klein beginnen. Alhoewel, als 't bijvoorbeeld kiezen is tussen een setje resonatoren of een phono-trapje?! Ik ben heel erg tevreden ben met de spulletjes die ik nu heb (zeker nu de Lyra eindelijk is ingespeeld). Het is iedere dag met volle teugen genieten van de muziek. Natuurlijk zou ik over een (paar) jaar kunnen kijken naar een nog mooiere phonotrap, maar ik vind dat ik nu een hele mooie en uitgewogen combinatie heb staan (dank aan AS en Bluenote) en ik weet zeker dat ik hier nog heel lang van ga genieten. Op de wat kortere termijn zie ik meer heil in het optimaliseren van de akoestiek. Maar dan wel zonder dat ik de hele zaak hier ga verbouwen, want het blijft toch ook een woonkamer en in dat opzicht zal het waarschijnlijk toch een compromis blijven. Ik ga binnenkort weer eens op bezoek bij Ron van Callas Audio. Ik kan me helemaal vinden in zijn idee dat er een aantal zaken (stroomtoevoer, audiorack, akoestiek) heel erg belangrijk zijn, maar waar toch niet altijd even veel aandacht aan wordt geschonken. Begin op dit forum maar eens over kabeltjes en je hebt meteen een hele vloed van welles/nietes discussies, terwijl ik zelf ondervind dat een goed netsnoer en dito contactdoos toch wel wat verbeteringen geven t.o.v. de dropveter en de gamma contactdoos. Ook een mooi rack kan veel goeds doen. ReneN is laaiend enthousiast over z'n zelfgebouwde rack en ik geef hem geen ongelijk omdat ik soortgelijke ervaringen heb door m'n draaitafel op een stevig rack te zetten en dan nog maar te zwijgen van wat het Soundboard doet onder de draaitafel. Een 2e komt er binnenkort aan voor onder de CD-speler Zo zal het met de akoestiek ook zijn ben ik van overtuigd. Aleen heb ik daar dus nog niet geexperimenteerd en het is een apart idee dat zo'n resonator toch wel een groot effect heeft. Op zich heb ik geen zaken waar ik me aan stoor (het klinkt lekker strak, ruimtelijk en sprankelend) en dat ligt voor een groot deel aan de keuze van m'n versterker en speakers (met mijn vorige versterkers en met vloerstaanders kreeg ik wel last van nare reflecties), maar om het maximale er uit te halen wat er in zit moet de akoestiek wel in orde zijn. Ik weet dat de akoestiek hier niet optimaal is door o.a. asymmetrische indeling, vide en harde materialen. Het is wel iets waar ik me volgend jaar ook wat in wil gaan verdiepen, maar ik heb eigenlijk 2 belangrijke eisen: 1.) het moet betaalbaar zijn en 2.) het moet de woonkamer niet ontsieren met allerlei grote attributen zoals tubetraps oid want dat vind ik meer oplossingen voor dedicated luisterruimtes. De viltjes van Harmonix schijnen ook wel aardige dingen te doen, maar ook dat blijf ik een vreemd idee vinden. Toch maar eens een keer een of andere demo bijwonen om zelf de effecten te ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 22 november 2006 Author Report Share Posted 22 november 2006 Rectificatie Bij de berekening van de metaalprijzen is een vervelend foutje geslopen: de recensie is inmiddels aangepast. Hierbij volgen de prijzen van 22-11-2006 volgens deze bron en omgerekend naar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean Sibelius Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Hoi BellaVista, Tja, wie A zegt moet Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Overigens vind ik het wel een hele goede service om voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Ik kan dus alleen vertellen wat ik miste doen de resonatoren verdwenen waren in de v Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Hallo, Vandaag op een show in Neuss (D) geweest. Daar werd ook een demo met de resonatoren gegeven. Er was een zaaltje met aan 4 kanten beton Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Hoi Leo, waren er nog meer leuke dingen op die show....?? (recentie). M.b.t. die dingen en andere twijfelachtige tweakdingen. Het valt mij op dat alle demo's een soort van ongebruikelijke strategie hebben... Lees b.v. het verhaal over Harmonix in de Music-emotion van deze maand maar eens. Ik vind b.v. het combineren van de "klankschaaltjes" met het wijzigen van de acoestiek hoogst merkwaardig. Bovendien zouden ze pas werken na enkele uren "inspelen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Het valt mij op dat alle demo's een soort van ongebruikelijke strategie hebben... Lees b.v. het verhaal over Harmonix in de Music-emotion van deze maand maar eens. Ik heb het verhaal ook gelezen, maar toen op het eind alle Harmonix tweaks werden verwijderd plus daarnaast de speakers anders werden opgesteld, werd het verhaal een stuk minder geloofwaardig. Ik vind de prijzen absurd hoog en dat nodigt dan ook niet uit om er zelf mee te gaan experimenteren. Dan koop ik liever nog een Callas Soundboardje (voor veel minder geld) wat het in mijn set erg mooi doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Ik vind b.v. het combineren van de "klankschaaltjes" met het wijzigen van de acoestiek hoogst merkwaardig. Ik niet. Zoals ik al eerder opmerkte; produkten als deze klankschaaltjes of Harmonix, Shun Mook e.d. zijn niet bedoeld of in staat om ernstige akoestische tekortkomingen van een ruimte te repareren. Enkel om de punten op de i te zetten. (Ik vind het vanzelfsprekend dat ze in die kale ruimte eerst de akoestiek een klein beetje op orde maakten. Zo attendeerde ze het publiek nog maar eens op de belangrijkheid van die factor.) @ Gruiter: Degene die op het eind van de Harmonix demo OOK nog de speakers anders opstelden, had het blijkbaar niet begrepen. Dat is jammer, want de verschillen "met" en "zonder" zijn evident genoeg. Zulke prutsers van demo-gevers verpesten het zich zelf (en het product dat ze willen demonstreren) Met vriendelijke groet, Erjee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts