Jump to content

je mooiste beatle nummer

luxmanL81
 Share

Recommended Posts

Wie er geen oor voor heeft, zal die schoonheid nooit kunnen horen. Zal nooit meetrillen op de emoties van de kunstenaar.

Probeer toch niet die schoonheid aan zulke mensen uit te leggen! Het heeft geen enkele zin.

Je probeert toch ook niet een koe te overtuigen van de schoonheid van Petrarca's sonnetten?

Je verwacht toch ook niet dat vissen ontroerd zullen raken door een Romance van Beethoven?

Dat vind ik toch iets te kort door de bocht.

Je kunt niet zeggen: het is kunst en dat vind je mooi of niet.

Laat een latere Mondriaan zien en je krijgt altijd wel een keer de opmerking "dat kan mijn kleine zusje ook".

Laat werk uit het begin van Mondriaan zien en vervolgens in chronologische volgorde wat daarna kwam en er ontstaat in ieder geval al een betere indruk en soms een andere conclusie.

Of je het dan opeens mooi gaat vinden is een ander punt. Dat is persoonlijke smaak met betrekking tot het geheel. Maar het werk krijgt wel wat meer betekenis en je verwerft wat beter inzicht.

Laat iemand een Herman Brood schilderij zien uit zijn begin en eindperiode en dan blijkt dat hier niets inzit, en dat je naar een lege huls zit te kijken. Geen ontwikkeling.

Ook hierbij staat dat helemaal los van mooi vinden of niet.

In bovenstaande vergelijking zou je Mondriaan kunnen vervangen door The Beatles, en Brood door Stones of (te-)veel andere bands en artiesten.

Het punt is dus niet alleen maar of je het mooi vind, je kunt ook dingen leren waarderen door het veranderen van inzicht en door persoonlijke ontwikkeling.

Geef peuters iets bitters en zij blieven het niet, pas bij een ouder iemand kan de waardering voor die smaak werkelijk ontstaan. In de tussentijd heb je dan wel je smaak ontwikkeld en durf je inmiddels onbekende zaken te proeven. Vooral als er geen "opvoeder" in de buurt is die zegt: "Neem maar niet, want dat lust jij toch niet."

Kunst is niet slechts een belegging voor elitaire snobs, kunst is voor iedereen. Maar je moet er wel onbevooroordeeld voor willen leren kijken en luisteren.

(Ik wil met deze opmerkingen overigens geen uitzichtloze discussie starten of The Beatles kunst maakten en anderen niet, het ging mij hierbij slechts om een vergelijking met betrekking tot waardering.)

Hier tot stichtinghe ende vermaeck van het alhear aanwezighe publieck:

http://www.youtube.com/watch?v=GpltgLFmUW4&NR

filmclip van het album "Revolver"

En deze van "Magical Mystery tour" (toen ik dit als twaalfjarige te zien kreeg was mijn leven in

Hier tot stichtinghe ende vermaeck van het alhear aanwezighe publieck:

http://www.youtube.com/watch?v=GpltgLFmUW4&NR

filmclip van het album "Revolver"

En deze van "Magical Mystery tour" (toen ik dit als twaalfjarige te zien kreeg was mijn leven in

Weer een mooi voorbeeld dat die jongens 30jaar voorop liepen.

Ik vind hun muziek nog steeds tijdloos.

Hun inmiddels 40jaar oude muziek klinkt nog steeds vernieuwend.

Verder vind ik het heel knap dat ze lp's konden maken waar 10 totaal verschillende nummers op stonden.

De doorsnee artiest valt meestal 10x in herhaling op een plaat.

Het werk van de beatles lijkt soms op de samevating van 40 jaar popmuziek.

We weten echter beter :rolleyes:

Spot on. George Martin zei eens in een interview dat als ze geweten hadden dat ze naderhand zoveel (muzikale invloed) zouden veroorzaken en over iedere opgenomen 'bit' eindeloos doorgezaagd zouden worden ze het allemaal nooit zo onbevongen en creatief hadden durven doen.

"Beauty is in the eye of the beholder" wordt wel gezegd wanneer het om de waardering van schilderijen, beeldhouwwerken, architectuur en andere zichtbare kunst gaat.

Zo zou je over muziek kunnen zeggen: "Beauty is in the ear of the listener".

Wie er geen oor voor heeft, zal die schoonheid nooit kunnen horen. Zal nooit meetrillen op de emoties van de kunstenaar.

Probeer toch niet die schoonheid aan zulke mensen uit te leggen! Het heeft geen enkele zin.

Je probeert toch ook niet een koe te overtuigen van de schoonheid van Petrarca's sonnetten?

Je verwacht toch ook niet dat vissen ontroerd zullen raken door een Romance van Beethoven?

Moooo.

Ik heb wel eens de beatles gehoord maar he roept geen emotie bij mij op. Maar als ik Nick Cave and the Bad Seeds zit te luisteren kan ik helemaal wegdromen. (The Boatman's Call van Nick zit de laatste tijd veel in de CD speler in de auto)

En hoe goed muziek in elkaar zit of hoe moeilijk het is zegt nog niks over de schoonheid ervan.

Maar zal eens kijken of mijn vriendin wat van de Beatles heeft, denk het wel.

Ik heb wel eens de beatles gehoord maar he roept geen emotie bij mij op. Maar als ik Nick Cave and the Bad Seeds zit te luisteren kan ik helemaal wegdromen. (The Boatman's Call van Nick zit de laatste tijd veel in de CD speler in de auto)
Blijkbaar zit daar dus net hetgeen in wat je aansprak nadat je het eens bewust beluisterde.

Je hoeft je natuurlijk niet per s

In de jaren rondom 1962 bestond eigenlijk nog geen popmuziek,

Hoho, 1ennalloor, hier vlieg je uit de bocht :(

Ik weet niet van welk bouwjaar je bent, maar reeds rond 1960 lagen wij des avonds laat met rode oortjes in de bedstee te luisteren naar "Radio Luxemburg, your station of the stars".

En toen hadden we dat gedoe rond Bill Haily en zijn film al achter de rug, om maar te zwijgen van de serie Bobbies (Vee, Vinton, Darin), The Everly Brothers en wat dies meer zij.

Met opgewekte groet,

Ik weet niet van welk bouwjaar je bent, maar reeds rond 1960 lagen wij des avonds laat met rode oortjes in de bedstee te luisteren naar "Radio Luxemburg, your station of the stars".

En toen hadden we dat gedoe rond Bill Haily en zijn film al achter de rug, om maar te zwijgen van de serie Bobbies (Vee, Vinton, Darin), The Everly Brothers en wat dies meer zij.

Met opgewekte groet,

Vanaf halverwege jaren 50 zijn zijn traditionele genres als country en blues naar R&B en soul e.d geevolueerd. Maar het is vanaf eind jaren vijftig begin jaren zestig dat liedjes steeds minder op een genre zijn terug te voeren en meer mainstream (even niet in de huidige radio format opvatting) zijn geworden. Beatles zijn hier uiteindelijk wellicht krachtigste exponent van geweest.

Mooie herinneringen Dick. Die verwijzing naar Radio Luxemburg wordt altijd graag gemaakt door de eerste pop-liefhebbers. :)

Popmuziek was toen toch nog maar pas in opkomst?

Het is ook helemaal geen uitvinding van The Beatles, natuurlijk.

Er hebben veel meer factoren meegespeeld: meer mensen kochten pick-ups en singletjes, de radio's kregen meer zenders, t.v. was in opkomst, er kwamen pop-periodieken.

Maar ik denk wel dat zij, zoals Erikatn al schreef, de krachtigste exponent ervan zijn geweest.

de beatles hebbe een echte cult voortrekkers rol daar in gehad

bij ons draaide men toen

de zussen:

francoise hardy

elvis

johny lion

cliff richard ( never getting older man)

en mijn ouwe met zijn jazz en blues platen

en de bakelite ouwe 78 toere meuk

Maar ik denk wel dat zij, zoals Erikatn al schreef, de krachtigste exponent ervan zijn geweest.

Beste 1ennalloor,

Dat wil ik niet bestrijden, maar een paar jaar daarvoor woedde er al een strijd tussen liefhebbers van Cliff Richard en liefhebbers van Elvis. En vergeet ook niet het hele circuit van indo-rock in Nederland. Het was ook de tijd dat de eerste schoolfeesten werden opgeluisterd door rockbandjes, overigens zeer tot verdriet van de toenmalige oude garde in het onderwijs, die het allemaal hoofdschuddend gadesloeg :P

Inderdaad was begin jaren zestig de tijd dat men massaal pick-ups en plaatjes ging kopen.

Mijn lief deed in 1964 ( :o ) examen Mulo en kreeg van haar ouders een Philips pick-up met de top 10. Je zult het niet geloven maar het hele zwikkie staat nog steeds in de kelder bij mij :) Over nostalgische gevoelens gesproken...

Met opgewekte groet,

(...) Mijn lief deed in 1964 ( :o ) examen Mulo en kreeg van haar ouders een Philips pick-up met de top 10. Je zult het niet geloven maar het hele zwikkie staat nog steeds in de kelder bij mij :) Over nostalgische gevoelens gesproken...(...)

Beste Dick,

Laatst trof ik ook zo'n Philips pikuppie aan op zolder.

Omdat ik nogal pervers ben, wilde ik natuurlijk even onder haar rubber matje loeren.

Dat bleek helemaal verslijmd te zijn en vastgekleefd aan het draaiplateautje.

En het kristalkoppie had zich in de loop der jaren volgezogen met waterdampen, zodat er niet veel plezier meer aan kon worden beleefd.

Is die van jou ook zo verslijmd en volgezogen?

(Met "die van jou" bedoel ik dus je pikuppie: snap me goed!

En dus niet... eh... dat

Soms doen mensen dan van die plaatjes weg, omdat ze in de weg liggen of omdat ze (de mensen dan) weggaan, verhuizen of zo, naar een verzorgingstehuis of naar een nieuw lief... en dan gaan die souveniers op de vuilnisbelt...

Ik heb in den loop der jaertjens toch een paar BEATLES singletjes bij elkaar gevonden (Michelle, Walrus, Get Back, Instant Karma, My Sweet Lord...) alhoewel ik moet bekennen dat de laatste twee door mezelf zijn aangekocht geweest toen het nog "pop" was (1970? :P )

In ieder geval zo van die gevonden Beatles singles klinken hear nogal euh, ik citeer: "helemaal verslijmd en volgezogen"

;) om effe terug on topic te gereaken

:D mvg RastaPhl

Wat zijn dat voor een vage clipjes?

Die laaste die sodejuu gepost heeft is duidelijk van dit milenium.

Er doet zelfs een moderne scooter mee! :blink:

:confused:

Yeah mon! Gimme di real stuff man!!! :P

http://www.youtube.com/watch?v=sVSNbJ4A7Fo...ted&search=

(live on the roof)

enmet de volgende "clip" wens ik jullie een gezellig kesrtfeest :D

http://www.youtube.com/watch?v=nEO567n0kCo...ted&search=

mvg RastaPhil ;)

Allez nog eentje om het af te leren ;)

mooie late ORIGINELE versie van "Imagine"

http://www.youtube.com/watch?v=HNkWSm0e1Fo...ted&search=

weledele groet, RastaPhil