Jump to content

MIFY in plaats van HIFI

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Ik snep het hele verhaal Erik... Alleen waarom ga je er vanuit dat de meeste audiofielen nooit geen live muziek horen. De meesten die ik ken gaan zeer regelmatig naar concerten in welke vorm dan ook.

:confused:

Had Erik het over audiofielen?

OK audioliefhebbers... Wat is het verschil...??

Als je dat n

de meeste audioliefhebbers zoeken het in de verkeerde dingen,

voorbeeld 1:

audioliefhebber X heeft last van een boemig geluid,

hij weet niet dat dit word veroorzaakt door een staande golf van 50hz op zijn luisterplaats .

dit weet hij niet omdat hij niet snapt hoe geluidgolven zich gedragen in een ruimte.

wat gaat hij doen?

spikes onder de speakers (helpt niets, maar hij denkt een positief verschil te horen doordat ze natuurlijk veel te duur waren)

voorbeeld 2:

audioliefhebber Y heeft last van een neuzelige klank,

hij weet niet dat dit komt doordat hij een nieuwbouw woning heeft die rondom uit beton bestaat en voorzien is van gladde muren en een laminaatvloer.

het is

ik lees nog geen tegenwerpingen die hout snijden.

dus we kunnen concluderen dat we de term MYFI kunnen doorvoeren .

(MYFI is trouwens heel leuk! Een frustratieloze hobby zeg maar. lekker prutsen, en wat je ook doet: Het klinkt altijd beter!

snoertje hier, masterbeesje daar, voldoening is te koop! bij uw betere Audiozaak)

Zz Top: Hi Fi Mama

I want your hi fi mama, won't you let me play it tonight

I want your hi fi mama, won't you let me play it tonight

I put the needle in the groove, baby while you douse the

lights.

I play it on your dresser, play it upside your wall

I play it in your kitchen, even play it in your hall

I play it anywhere you want it, any old time at all.

Hi fi lo fi no fi's just fine with me.

Hi fi lo fi no fi's just fine with me.

And if you want to give me stereo first give me vitamin e.

I got your name and your number.

Eigenlijk wel triest, drie pagina's geneuzel als reactie op een troll-bericht.

(MYFI is trouwens heel leuk! Een frustratieloze hobby zeg maar. lekker prutsen, en wat je ook doet: Het klinkt altijd beter!

snoertje hier, masterbeesje daar, voldoening is te koop! bij uw betere Audiozaak)

Beste Erik,

Nou volgens mij concludeer jij dat.

Ik dus niet en zal dat ook nooit zo concluderen.

Je spreekt over een zelfverzonnen term en waar ik mij niet in kan vinden.

Ik spreek liever over hobby,want dat is het in mijn optiek en niets anders.

Enne waar maak je je druk over ?

Je zou je toch bezig houden met opname's van orgels enz.

Post daar dan meer over,want dat is vast een stuk interresanter om te lezen,dan deze onzin die je hier creeert.

met groet,

B)

Post daar dan meer over,want dat is vast een stuk interresanter om te lezen,dan deze onzin die je hier creeert.

1. Jij onderbouwt niet (doen audiofielen trouwens bijna nooit dus dat is geen uitzondering) maar Bach Erik doet dat wel.

2. Ontkennen wat Erik hier zegt is slechts dat. Ontkennen van een waarheid. Hij geeft precies aan wat audiofielen doen, en met dat gedrag (masterbeesje daar) is niets mis. Technici kunnen er niets aan doen dat audiofielen niet willen aannemen dat dat gerommel in de marge (lees: niet hoorbaar) slechts tussen de oren werkt, maar mogen nuchtere mensen het daarom niet eens meer noemen zonder te horen dat ze "maar weer beter over orgels kunnen gaan posten"?

3. MyFi is een zeer goede term die alles samenvat. Tenslotte vinden audiofielen vervorming mooi; het moet klinken zoals de audiofiel het mooi vind, niet zoals het ooit in het echt klonk. Dat valt op geen mogelijkheid te ontkennen. Iedere audiofiel heeft z'n eigen regeltjes.

Trouwens, het MyFi concept geldt niet uitsluitend voor audiofielen. Het is geen begrip dat uitsluitend bij die groep voorkomt, ook bij artiesten en muziekanten en vergelijkbaar pluimage is het van toepassing.

Ik heb ooit een geluidstechnicus gekend die conservatorium heeft gedaan en die nam zijn soundcheck altijd op op 1 bepaalde Studer A807 (?) recorder. In die studio waren er wel 3 aanwezig, maar meneer prefereerde deze. Later bleek dat ie wat jengelde...

Groet,

Jacco

Trouwens, het MyFi concept geldt niet uitsluitend voor audiofielen. Het is geen begrip dat uitsluitend bij die groep voorkomt,

Tuurlijk. Bijvoorbeeld de jongelui die 12 inch waffertjes in hun astratje monteren doen precies hetzelfde. Alleen zij hebben niet dat decadente "kijk eens hoe goed en wijs ik ben" toontje als "de definitie van de bas is nu beter, hij is droger en gecontroleerder". Die zeggen gewoon: "pech gehad als er geen drol van klopt, ik vind het zo lekker klinken". Precies hetzelfde gedrag.

[zijsprong]

Vaak hebben die jochies veel betere basweergave dan de audiofielletjes (die er nog even een ander netsnoer aan hangen, zodat er nog een octaaf bijkomt), omdat de roomgain en de afwezigheid van staande golven in een gesloten auto de responsie en THD enorm verbetert.

[/zijsprong]

Dit (t)rommelt nog wel even door.

Niet spotten met Bach! Hij is zeldzaam goed bezig! :lol:tingeltangelcedees

Hoe zit het eigelijk met de kwaliteit van die schijfjes zelf? Lijkt nog steeds hetzelfde plastic als 23 jaar geleden. Vinyl kent gradaties (gewicht, persing), cds lijken allemaal even goed of slecht, alhoewel ik wel eens het idee heb dat er kleine gewichtsverschillen zijn. Daar moet audiofiele winst zijn te behalen, anders dan het groen stiften van het oppervlak. :confused:

1. Jij onderbouwt niet (doen audiofielen trouwens bijna nooit dus dat is geen uitzondering) maar Bach Erik doet dat wel.

2. Ontkennen wat Erik hier zegt is slechts dat. Ontkennen van een waarheid. Hij geeft precies aan wat audiofielen doen, en met dat gedrag (masterbeesje daar) is niets mis. Technici kunnen er niets aan doen dat audiofielen niet willen aannemen dat dat gerommel in de marge (lees: niet hoorbaar) slechts tussen de oren werkt, maar mogen nuchtere mensen het daarom niet eens meer noemen zonder te horen dat ze "maar weer beter over orgels kunnen gaan posten"?

3. MyFi is een zeer goede term die alles samenvat. Tenslotte vinden audiofielen vervorming mooi; het moet klinken zoals de audiofiel het mooi vind, niet zoals het ooit in het echt klonk. Dat valt op geen mogelijkheid te ontkennen. Iedere audiofiel heeft z'n eigen regeltjes.

Beste,

1. Ja ja moet ik nog iets gaan onderbouwen over waar ik mij niet in kan vinden en daarbij weiger ik het zo te benaderen. Ik zei al het is voor mij hobby en niets anders.

2. Oh jawel hoor mag Erik dat zo noemen en ook vinden, netzo als ik het vind dat het onzin is. En daarbij ik ontken geen waarheid,want het is niet mijn waarheid of DE waarheid. En dat rommelen in de marge is in mijn optiek hobbyen.

3. Ja noem maar het zo MYFI. Nogmaals ik noem het niet zo, maar dat zal wel mijn eigen audiofiele regel zijn.

4. En ja ik vond de bijdrage van Erik over zijn orgelopname's een stuk interesanter dan dit en bovendien een stuk leerzamer (voor mij dan). Vandaar ook mijn opmerking daarover.

met groet,

B)

ik vind

onzin

Dit zijn 2 verschillen de zaken. Eigen mening? Dat kan. Zeggen dat wat erik stelde zijn mening is c.q. onzin is? Nee, dat kan niet, het was een beschrijving van een bepaald gedrag, geen mening. En die beschrijving klopt. Wat overigens niet wil zeggen dat audiofielen alleen maar "in de (niet hoorbare) marge" rommelen. Een luidspreker voor een andere wisselen is weer wel hoorbaar. Dat ontkracht hetgeen Erik zegt echter totaal niet.

ik vind

onzin

Dit zijn 2 verschillen de zaken. Eigen mening? Dat kan. Zeggen dat wat erik stelde zijn mening is c.q. onzin is? Nee, dat kan niet, het was een beschrijving van een bepaald gedrag, geen mening. En die beschrijving klopt. Wat overigens niet wil zeggen dat audiofielen alleen maar "in de (niet hoorbare) marge" rommelen. Een luidspreker voor een andere wisselen is weer wel hoorbaar. Dat ontkracht hetgeen Erik zegt echter totaal niet.

Maar het is juist de beschrijving wat ik onzin vind en in mijn optiek niet klopt. Ik kan me dus niet vereenzelvigen ermee met zijn beschrijving. En dat voor jou die beschrijving wel klopt dat mag je van mij,net zo als ieder ander dat ook vind kloppen die beschrijving.. Alleen ik vind van niet en vanuit daar reageer ik erop.

groeten,

:cool2:

ik vind

onzin

Een luidspreker voor een andere wisselen is weer wel hoorbaar.

Klopt. Een luidspreker laat horen, of verhult juist, dat de voorafgaande ketting om verandering vraagt.

Ik snap dat je het zo graag uitlegt, om te rechtvaardigen geld uit te geven aan versterkers / kabels enz. Maar vertrouw me nou maar het is gewoon *onzin*. Een luidspreker verschilt van een andere door z'n andere afstraaleigenschappen (kast en bafflevorm), toegepaste luidsprekers (THD, fase en frequentieresponsie), afstemming (gesloten, basreflex, dipool, monopool) en filtering (kantelpunten, orde).

Dat verschil hoor je.

Het zal mij allemaal aan de k*nt roesten maar, beste Eric, ik vraag mij wel af waar jij die bedragen vandaan haalt.

ik stel dan ook voor om de term MYFI te gaan toepassen op sets die bestaan uit bijv:

- twee-weg speakers boven de

:lol: Je had graag gewild dat de hel was losgebroken?

Ik denk dat die tijd voorbij kan zijn; mensen zijn een beetje moe van die praktijken en weten intussen hoe ze te vermijden.

Ik stel voor dat je die titel inderdaad moet doorvoeren, als je daar een beter gevoel aan ontlenen kunt! Eigenlijk is het ook wel een eervolle titel denk ik, nu ik er een nachtje over heb kunnen slapen! :)

MYFI bezitten beschouw ik als een eer; het betekent dat ik een autonome mening heb, zelf wens te vorsen, te onderzoeken en mijn mening op eigen kracht te willen vormen en -- last but not least -- geen voorgeweekte breembrokken eet of door anderen uitgebraakt kropvoedsel tot me neem. Het smaakt naar meer, maar biedt niets.

Dat er geen tegenwerpingen (meer) zijn hier heeft volgens mij vooral te maken met:

a. het doel van deze post (men weet o.h.a. wie het zegt en waarom ofwel: wat eerst nog een rel ontketende is nu de zoveelste herhaling van nog niets)

b. de volledige dichttimmering met het allereerste bericht van elke ruimte om uberhaupt nog leuk met elkaar te praten (het bericht ademt niet echt de sfeer van uitnodiging, zak maar zeggen)

c. het simpele, maar blijkbaar over het hoofd geziene gegeven dat voor verreweg de meeste mensen het leven toch echt bestaat uit belangrijker bezigheden dan het ventileren van tegenwerpingen op zaken die door anderen zonder enig doel in het leven geroepen en gehouden worden

d. het stupide en bewust volgehouden onvermogen om uberhaupt van gedachten te willen wisselen maar in plaats daarvan gedrag te vertonen dat op het internet bekend staat als "een troll" en dat ook hier deel van de cultus uitmaakt

e. het kennen der hapklare en voorgekauwde breembrokken: ofwel je raakt er de rest van je beknotte leven aan verslaafd (komt maar heel zelden voor), ofwel je wordt er even goed ziek van en bent er vervolgens voor de rest van je leven immuun voor.

Toine (fier MyFi bezitter)

Dit zijn 2 verschillen de zaken. Eigen mening? Dat kan. Zeggen dat wat erik stelde zijn mening is c.q. onzin is? Nee, dat kan niet, het was een beschrijving van een bepaald gedrag, geen mening.

Het was een stelling dat er een probleem is.

Maar het probleem is er niet werkelijk.

Met het uitlokken van een "discussie" wordt het "probleem" nog geen waarheid.

Zoals hij zijn onzinbericht nu opgesteld heeft lijkt hij zich bewust van het feit dat er mensen zijn die kunnen genieten van de weergave van hun installatie zonder dat dit natuurgetrouw zou zijn. Voor hem lijkt dit blasfemie in te houden.

Er zijn mensen die hun installatie telkens veranderen als er een andere orgelopname afgespeeld gaat worden. Omdat dit vanzelfsprekend zo natuurgetrouw (hi-fi) afgeluisterd moet worden. Want bij de opname gold: elk orgel klonk anders, in elke kerk klonk het anders.

Een echte audiofiel zal dan ook constant een "my-fi" installatie moeten cre

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...